Steinberg / Yamaha CC121 Advanced Integration Controller

[nieuws_table=https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=36359&stc=1&d=1206993713]
Steinberg en Yamaha introduceren een gezamenlijk ontwikkelde controller voor Cubase 4, de CC121 Advanced Integration Controller.

Features:
  • Advanced Integration controller knob with ‘point and control’ support: controls any visual Cubase 4 parameter, internal FX setting or VSTi parameter using mouse pointer selection
  • Instant plug and play with ‘Cubase Ready’ LED – no additional setup or parameter assigning required
  • One motorized 100mm touch-sensitive fader
  • Dedicated control of Cubase channel settings including solo/mute, record arm, ‘e’ settings button, automation read/write, pan and VSTi editor
  • Full Cubase EQ section in hardware with 12 dedicated rotary encoders, with mode selection and bypass switches
  • User-assignable section with Cubase-integrated presets for Control Room studio sends and monitoring setup.

CC121 will support Windows XP Windows Vista and Mac OS X, and will be available in Q3 2008 with price TBA.

bron[/nieuws_table]
 

Attachments

  • streinberg_cc121_thumb.jpg
    streinberg_cc121_thumb.jpg
    74 KB · Bekeken: 161
Last edited by a moderator:
Heb je er al mee gewerkt? Heb je al met ANDERE controllers gewerkt? Werk je úberhaupt met Cubase of een andere sequencer? Weet je eigenlijk wel waar deze draad over gaat?

Is "kansloos product" een opmerking die inhoud en belang toevoegt aan deze draad? Ik bedoel maar.



Wat jenk je nou :P ik werk met cubase en logic en ik werk liever met een Mackie Control dan met dit ding.
Naar mijn mening is dit een kansloos product wat ook niet bepaald de schoonheids prijs wint.
 
Het enige argument voor mij om eens even terughoudend te zijn met welk hardware apparaat dan ook dat de naam Steinberg draagt, is dat SB al te vaak spontaan hardware dumpt door het niet meer te supporten of slechts basis functionaliteit te bieden. Houston? Midex? En we kunnen nog wel even door gaan zo...

Alle hardware met de naam Steinberg die voorkomt uit een of andere verliefdheid met een fabrikant, wordt op enig moment niet meer ondersteunt als de liefde met de andere fabrikant over is. Waarom draagt deze controller niet gewoon de naam Yamaha of Steinberg "By Yamaha". Advanced Integration knoppie? Leuk, maar worden we dan ook opgezadeld met minder functionele software als Cubase 4, 5 (whatever) die dan alleen nog maar de controller ondersteunt (en dus weinig anders) tenzij je Cubase AI gebruikt?

Wat als Yamaha straks Steinberg in de etalage zet, hoe lang wordt zo'n product dan nog ondersteunt als Yamaha niet meer zoveel met Steinberg op zou hebben? Precies...

Nee, Steinberg heeft te veel van mijn geld en vertrouwen verkwanselt waar het hardware betreft... Of de prijs voor zo'n controllertje moet van de categorie laag tot zeer laag zijn... Heel misschien dan toch dat ik nog één keer zo gek ben en Steinberg op haar logo vertrouw...

helemaal mee eens, gezien de historie van steinberg en hardware (niks wordt nog officieel gesupport) gooi je je geld gewoon in een bodemloze put. Je weet gewoon dat over een paar jaar dit apparaat onbruikbaar wordt omdat steinberg de support gewoon weer stopt. Dat is overigens ook de mening over hardware van steinberg wat je op de andere forums leest, dus echt een goeie naam hebben ze bepaald niet meer op dat gebied.

Ik trap er in ieder geval nooit meer in bij hun.
 
Dat is iig wel een goed punt. Maar welke fabrikant laat je tegenwoordig niet in de kou staan als je hardware ouder is dan pakweg 5 jaar? En als het al gebeurt dan mag je echt in je handen knijpen.
Maar dan zou je dit ook als een investering kunnen zien die je in 3 jaar af kan schrijven als je hem als pro gebruikt. En dan valt het wel weer mee. En als je er RSI klachten mee voorkomt dan ben je wel dom als je voor die centen moeilijk gaan doen. IMHO
 
Dat is iig wel een goed punt. Maar welke fabrikant laat je tegenwoordig niet in de kou staan als je hardware ouder is dan pakweg 5 jaar? En als het al gebeurt dan mag je echt in je handen knijpen.
Maar dan zou je dit ook als een investering kunnen zien die je in 3 jaar af kan schrijven als je hem als pro gebruikt. En dan valt het wel weer mee. En als je er RSI klachten mee voorkomt dan ben je wel dom als je voor die centen moeilijk gaan doen. IMHO

tsja ik vind 5 jaar echt niet lang voor dedicated muziek hardware. Wat mij betreft volstrekt onacceptabel om muziek hardware niet te ondersteunen.

Ik heb de demo gezien op de messe van dit apparaat en ondanks het marketing geneuzel van steinberg, zo bijzonder is dit nou niet bepaald. Er zijn heel wat betere oplossingen op de markt inmiddels die ook nog eens goedkoper. Wat is dat nou voor oplossing, dat je met je cursor een knopje aan kan wijzen en dat je dan die met een knopje kan bedienen met je linker hand. En trots dat ze daar op waren in de demo :doei:
 
Wat is dat nou voor oplossing, dat je met je cursor een knopje aan kan wijzen en dat je dan die met een knopje kan bedienen met je linker hand.


Tsja, alles beter dan een knoppenbak waarbij je mag ragen welke knop wat doet en daarom maar snel naar de muis grijpt omdat dat sneller gaat.
 
Wat is dat nou voor oplossing, dat je met je cursor een knopje aan kan wijzen en dat je dan die met een knopje kan bedienen met je linker hand. En trots dat ze daar op waren in de demo :doei:

Als ex-programmeur begrijp ik juist heel goed dat ze hier trots op zijn. Het is voorwaar geen sinecure om op welke locatie dan ook op een beeldscherm een knop te herkennen en dan de controle over te hevelen naar een stukje hardware. Als je iets van computers weet zou je kunnen overzien hoe lastig een dergelijk probleem is op te lossen.

In al de jaren dat ik met Cubase heb gewerkt staat één ergernis voorop en dat is het gepiel met de knopjes op het scherm die nooit maar dan ook nooit direct doen wat je van ze verlangt. Ik denk dat deze controller daarom juist heel handig is en heel organisch de functie van de zelden gebruikte linkerhand overpakt.
Last but not least: De opmerking van de demonstrateur dat je nooit alle faders tegelijk bedient snijdt absoluut hout. Als ik mag kiezen tussen een Houston en deze CC121 weet ik het wel: het wordt de laatste. :verkoght:

En wat betreft de opmerking over support van Steinberg: ik zou zeggen, wees blíj dat ze door Yamaha zijn overgenomen, kan ook dat alleen nog maar vooruit gaan...
 
Natuurlijk is het onacceptabel dat je je hardware niet 10 jaar ongestoord kan gebruiken met volledige ondersteuning van de fabrikant. Maar dat is de harde realiteit. Niet alleen voor Steiny of Yamaha maar ze doen het allemaal. Muv een of twee bedrijven. Dus als er al wat te klagen valt dan heeft dat meer zin om bij Steinberg zelf te doen. Schrijf je ze een nette brief waarin je ze uitlegd dat je die CC121 niet gaat kopen omdat je verwacht dat hun ondersteuning toch ruk is.

En we weten niet hoe duur hij is dus nu al klagen dat hij te duur is is een beetje koffie dik kijken. Maar er wordt hier toch altijd wel geklaagd dat dingen te duur zijn dus daar hoeft men hier niet van op te kijken IMHO.
 
Natuurlijk is het onacceptabel dat je je hardware niet 10 jaar ongestoord kan gebruiken met volledige ondersteuning van de fabrikant. Maar dat is de harde realiteit. Niet alleen voor Steiny of Yamaha maar ze doen het allemaal. Muv een of twee bedrijven. Dus als er al wat te klagen valt dan heeft dat meer zin om bij Steinberg zelf te doen. Schrijf je ze een nette brief waarin je ze uitlegd dat je die CC121 niet gaat kopen omdat je verwacht dat hun ondersteuning toch ruk is.

En we weten niet hoe duur hij is dus nu al klagen dat hij te duur is is een beetje koffie dik kijken. Maar er wordt hier toch altijd wel geklaagd dat dingen te duur zijn dus daar hoeft men hier niet van op te kijken IMHO.

dat van die knopjes kan alleen al JAREN he... alleen dan met je mousewheel. zodra die boven een fader komt bestuur je de fader met je wheel. heel handig als je eraan gewend bent.
 
Die besturing van knoppen hebben ze een hele nieuwe versie van de VST SDK voor moeten maken. En als software bakkers dit ook gaan ondersteunen kan je met dat (veel te dure) ding ook al die softies bedienen (als het goed is).
Zoals al eerder gezegd. Het lijkt heel simpel. Maar reken erop dat er qua doorloop tijd heel veel tijd is in gaan zitten.

Maar dat hadden ze natuurlijk beter aan fatsoenlijke driverondersteuning kunnen besteden. ;)
 
Weet niet of het waar is, maar heb in de wandelgangen al vernomen dat die point-and-control knop alleen werkt bij VST3 plugins. Dat zou wel een showstopper zijn voor mij.
 
Weet niet of het waar is, maar heb in de wandelgangen al vernomen dat die point-and-control knop alleen werkt bij VST3 plugins. Dat zou wel een showstopper zijn voor mij.
....wat voor wandelgangen zijn dat?
 
Niets wandelgangen, het klopt gewoon. Maar dat zei ik al.
 
Weet niet of het waar is, maar heb in de wandelgangen al vernomen dat die point-and-control knop alleen werkt bij VST3 plugins. Dat zou wel een showstopper zijn voor mij.

hoezo dan? als iedereen alleen nog maar vst3 ondersteund over 2 jaar MOET en ZOU je nog steeds alleen 2.3 plugins gebruiken? :)
 
Helemaal niets wandelgangen. Gewoon uit eerste hand gehoord.
Maar als je een beetje bij bent met de VST SDK ontwikkelingen dan had je ook wel gezien dat het daar ook in werd aangegeven.
 
vindt het wel een mooie controller , omdat die zoveel op de werkomgeving van steinberg lijkt , knoppies zien er hetzelfde uit, geen leercurve:okdan:

heel de pc is een dynamiesch iets , het is niet statiesch , zolang dat zo is zal er altijd andere hardware en software komen, wie kan zeggen wat de volgende uitvinding is die alles weer overbodig maakt

windows xp wordt tot 2014 ondersteund , je kan denk ik stellen dat het nog tot die tijd mee kan?
 
Helemaal niets wandelgangen. Gewoon uit eerste hand gehoord.
Maar als je een beetje bij bent met de VST SDK ontwikkelingen dan had je ook wel gezien dat het daar ook in werd aangegeven.


Het is IMHO gewoon te zot om los te lopen dat Steiny dit niet gewoon meteen duidelijk maakt in woorden die voor iedereen zijn te begrijpen. Er staat NB letterlijk dat je ANY visible parameter kan bedienen.
 
€ 500,- voor een (m.i) redelijk beperkte controller die ook nog eens niet erg mooi is (is van minder belang, maar toch).
Voor dat geld koop ik liever een 2e hands us2400, ja veeel liever.
Daar komt nog bij dat Steinberg zijn hardware gebruikers na een tijdje gewoon laat zitten zonder support of wat dan ook.
De software anv Steinberg vind ik tof, hardware koop ik nooit meer.
 
hoe is het toch mogelijk eigenlijk, die mackie control universal is al heeel lang uit (meer dan 10 jaar!) en is eigenlijk nog steeds de beste controller in de klasse tot €1000 (even de ICON enzo niet meegerekend dus)..

en on-topic, toch knap hoe Steinberg dingen net weer een tikkeltje lelijker kan maken dan het vorige product.. niet om aan te zien, presonus faderport is wel ff wat mooier.
 
Back
Top