Steinberg / Yamaha CC121 Advanced Integration Controller

[nieuws_table=https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=36359&stc=1&d=1206993713]
Steinberg en Yamaha introduceren een gezamenlijk ontwikkelde controller voor Cubase 4, de CC121 Advanced Integration Controller.

Features:
  • Advanced Integration controller knob with ‘point and control’ support: controls any visual Cubase 4 parameter, internal FX setting or VSTi parameter using mouse pointer selection
  • Instant plug and play with ‘Cubase Ready’ LED – no additional setup or parameter assigning required
  • One motorized 100mm touch-sensitive fader
  • Dedicated control of Cubase channel settings including solo/mute, record arm, ‘e’ settings button, automation read/write, pan and VSTi editor
  • Full Cubase EQ section in hardware with 12 dedicated rotary encoders, with mode selection and bypass switches
  • User-assignable section with Cubase-integrated presets for Control Room studio sends and monitoring setup.

CC121 will support Windows XP Windows Vista and Mac OS X, and will be available in Q3 2008 with price TBA.

bron[/nieuws_table]
 

Attachments

  • streinberg_cc121_thumb.jpg
    streinberg_cc121_thumb.jpg
    74 KB · Bekeken: 161
Last edited by a moderator:
Point and control

Point and control

Ik dacht dus dat het een unieke feature was, maar dat blijkt niet zo te zijn. De Novation Nocturn heeft ook een dergelijke knop. Die werkt dus wel altijd. Komt omdat die touch sensitive knoppen hebben, 1 knop is zo dat als je muispijl op een parameter staat en je raakt die knop aan op de Nocturn dan 'learned' die meteen die parameter.

Heb me ff zitten verdiepen in die Nocturn en ik ben erg onder de indruk. Automap 2.0 ruled gewoon... En de prijs... ik weet het wel.

:walker:
 
Kvin 95 euris voor die knoppenplank van novation niet bizar veel hoor. D8 dat het kreng wel duurder was.
 
wat een achterhaald apparaat zeg....en ook nog's 'cubase ready' wat denken ze wel niet? dat ze digitale cameratjes of LCD's verkopen aan consumenten? heel sneu dit. dat ding is nog duur ook.
 
Lekker kansloos product....


Bij Thomann staat hij in de verkopen op 2 onder de DAW controllers.
En bij mij gaat de BCF2000 wel mooi plaatsmaken voor dit dingetje.

De enige goede punten in deze hele discussie vind ik die over de support van hardware (hoop dat het nu beter wordt nu Yamaha erachter zit), en over de toewijsbare knop (alleen VST3).

Verder gaat de discussie echt nergens over. Sorry.
En Mac/Logic gebruikers moeten gewoon maar niet meedoen in threads over PC/Cubase. Het slaat gewoon nergens op!
 
Bij Thomann staat hij in de verkopen op 2 onder de DAW controllers.
En bij mij gaat de BCF2000 wel mooi plaatsmaken voor dit dingetje.

De enige goede punten in deze hele discussie vind ik die over de support van hardware (hoop dat het nu beter wordt nu Yamaha erachter zit), en over de toewijsbare knop (alleen VST3).

Verder gaat de discussie echt nergens over. Sorry.
En Mac/Logic gebruikers moeten gewoon maar niet meedoen in threads over PC/Cubase. Het slaat gewoon nergens op!
Van Harte Mee Eens! }:|
 
De enige goede punten in deze hele discussie vind ik die over de support van hardware (hoop dat het nu beter wordt nu Yamaha erachter zit), en over de toewijsbare knop (alleen VST3).


Eens.. Maar ik vind het ook vrij jammer dat de draaiknoppen in het midden alleen gebruikt kunnen worden voor de Cubase EQ. Wie gebruikt die nu helemaal??? Ze moeten snel die EQ knoppen vrij toewijsbaar maken in een update dan wordt het misschien nog iets met deze controller.
 
Wat een topic weer dit :Z
Apple is superieur
Logic is superieur
Alle pro's werken met Ableton
Steinberg is kut
Yamaha is kut
Yamaha is Steinberg
controller is lelijk

Ik vind de controller er TOP! uitzien, afwerking is mooi in alu en solide knoppen. de cc121 is niks anders als een fysieke channelstrip met overlay achtige "automap" functionaliteit. mapt ALLES wat in Cubase kan bewegen dus automatisch door het alleen maar aan te wijzen met de muis. Dit is in combinatie met een channelstrip in zo'n kleine geintergreerde controller is wel degelijk revolutionair. Daar kan geen halfwerkende Euphonics fashioncontroller op de Mac tegenop.

Ik werk zelf met een Mackie Control Universal Pro met extender (de nieuwe) maar dit concept is totaal anders, je hoeft niet te zoeken waar je zit, alles wat je met de muis aanwiijst is automatisch gemapped.
 
Laten we wel wezen, Yamaha heeft geen onbesproken blad als het gaat over support evenals Steinbergs gestuntel met Cubase de laatste tijd.
En wat dat betreft zul je echt goed moeten afwegen wat je verwacht hoe lang er support voor deze hardware zal blijven bestaan. Bijv. als Windows 7 gereleased wordt en je nieuwe drivers nodig hebt. (Kan nog wel 1 a 2 jaar duren).
 
cc121 is driverloos, heeft een standaard USB HUB device en alle native support komt vanuit Cubase. dus zo lang cubase werkt, werkt deze device ook.
 
EDIT: alleen natuurlijk op 4.52 en hoger. Dus alle SX3 H2O hoeren, die eigenlijk over willen naar logic, maar toch ook daar weer geen geld aan uit willen geven, hebben hier dus niks aan en hebben dus ook niks te zoeken in dit topic.:duivels:
 
heerlijk dat enthousiasme op de vroege morgen!:okdan:

ma goed, ik vind het opzich wel een leuk ding. Leuke kleurtjes enzo...

Wat ik het nadeel vind van veel controllers is dat deze door hun "universeel" karakter niet echt een vloeiend verlengstuk van de software zijn.

Voorbeeldjes:
- Die BCF van behringer. Leuk ding, veel knoppen enzo, maar hoe weet ik over twee weken nog in godsnaam welk functie ik onder welke knop had zitten?

- mackie control uhhh bla. ook weer oorspronkelijk op een ander software programma gericht, nl logic. De integratie is niet 100%. En zon overlay vind ik weer zoiets.... Daarbij, de C4 wordt al niet ondersteund in cubase. Juist de combi van een faderpack met een knoppack leek me zo ideaal. Niet voor mij als cubase gebruiker dus. Ohja, was je dat al duidelijk dat ik cubase draai?8o)

Deze controller is eindelijk eens dedicated voor cubase. Dat is op zich al positief. Voor mij zou dit wel een welkome aanvulling zijn, mits.....

de prijs niet zo hoog was,
ik van steinberg op aan kon qua support, ook in de toekomst,
ik wel erg waarde hecht aan een faderpack van meer dan 1 fader....

Of 'm dit dus gaat worden... ik kijk nog ff de kat uit de boom en wacht miss wel op de 2e hansjes.

Maar t initiatief vind ik het prijzen waard!
 
Ik ben wel erg benieuwd hoezeer de workflow in Cubase met deze controller is ten opzichte van de concurenten zoals bijvoorbeeld een Frontier Alphatrack of Presonus Faderport. Eigenlijk met name ten opzichte van de Alphatrack, omdat de Faderport me gezien de layout en indeling van knoppen niet echt handig in het gebruik lijkt.
 
Naast mijn BCF2000 (die er dus uit gaat voor de cc121) blijf ik ook nog werken met mijn Frontier Tranzport. Superhandig voor midden in de studio. Daarmee kan ik desgewenst ook per channel volume etc. regelen. Alleen voor het mixen en les geven in Cubase is deze controller van Steinberg echt perfect!:okdan:

De meeste klanten (cursisten) die ik heb die nog niet met een legale versie werken, gaan toch snel op een legale versie over. Als ze dan bij mij in de studio zijn, en ze zien C4 met de cc121, zullen er zeker een aantal voor dezelfde combinatie gaan!:biertje: Ik moet maar eens aandelen Yamaha gaan kopen denk ik (als die te koop zijn);)
 
Ik ga hem er denk ik ook bij halen, al was het maar voor de EQ sectie, die m'n Universal Pro daarin mooi aanvult.

Tevens heeft m'n MOTU 828 MKIII volledige ondersteuning voor de Universal Pro, dus misschien dat ik die wel dedicated ga gebruiken om de MOTU een HW mixer feel te geven.
 
Konden ze voor dat geld geen ledbar naast de fader zetten. Zou misschien ook wel leuk zijn als je een extender krijgt met 8 motorized faders zodat je 8 instrument faders en 1 master volume fader (de cc121 zelf) hebt.

En de EQ pots moeten uiteraard vrij komen voor andere doeleinde. Anders is het wel een heel beperkt geheel apparaatje voor die 340 euro.
 
Konden ze voor dat geld geen ledbar naast de fader zetten. Zou misschien ook wel leuk zijn als je een extender krijgt met 8 motorized faders zodat je 8 instrument faders en 1 master volume fader (de cc121 zelf) hebt.


Dit zijn op zich leuke features, maar staan haaks op het idee achter deze controller, nl. dat je focus op je PC scherm is en blijft.
 
Heeft iemand m al? Ben benieuwd naar ervaringen...
D'r staat nu een review in de SOS. Daar komen toch weer wat (extra) nadelen naar voren. Zo is de vrij te assignen knop (niet de AI-knop maar die met de 4 buttons) eigenlijk niet vrij te assignen, maar slechts een stuk of 4 presets....duh. Als je m buspowered gebruikt werkt de motorized fader niet, daarvoor moet je een aparte voeding aansluiten.

Bij mij blijft het idee hangen dat deze controller het toch net niet is.. (jammer!!) Ik had veel liever 8 knoppen gezien om de send levels te bedienen, itt de EQ worden die wel door iedereen gebruikt... enz...
 
Ik ben ook bij m'n Mackie universal pro gebleven is toch wat meer overzichtelijk
 
Ze moeten snel die EQ knoppen vrij toewijsbaar maken in een update dan wordt het misschien nog iets met deze controller.


Ze hebben geluisterd! 8)

Er is een update naar 1.5 geweest en je kan nu ook de 8 quickcontrols EN de 8 sends bedienen met de EQ pots. :okdan:
Dus heb ik sinds vandaag ook een CC121. Installeren, firmware update, alles 100% vlekkeloos verlopen. Avondje mee gewerkt en het is geweldig te ervaren hoe vlotjes je met deze controller door de Cubase mixer heen tweakt. Gewoon GEEN leercurve of gewennings periode! Ik ben tot nu toe heeel positief over dit bakje! Een echte aanwinst als je met Cubase ITB mixt.
 
Back
Top