Fl studio vraagje

Waldorf owner

Ingeburgerd
Lid sinds
25 augustus 2006
Berichten
66
Vraagje:

Ik gebruik nu enige tijd Fl studio voor het maken van mn muziek.

Meestal begin ik met het maken van een pattern met daarin alle noten van alle instrumenten (zo kan ik door het aan en uitzetten van de instruments een sound creeren)

Als ik dan een nummer ga opbouwen in de in de song mode dan maak ik voor ieder instrument een aparte pattern (bijv een voor de bass, hihat, snare enz...) met daarin het patroon wat ik wil voor dit instrument.

Het probleem is dat ik soms een bassdrum weg wil halen of een en hihat dan moet ik en nieuwe pattern maken met deze verandering hierin en deze weer in de playlist zetten. Dit heb je ook wanneer je bijv en break wilt ofzo.

In Cubase kan je gewoon een nieuw midi blokje tekenen en daar gewoon noten in tekenen/inspelen. Ik mis deze functionaliteit in FL.

Mijn vraag is hoe jullie dit oplossen? Pakken jullie dit anders aan of zien jullie dit als een voordeel? of pak ik het verkeerd aan?

Ik hoorde pas geleden van een vriend van mij dat hij zijn hele nummer in en pattern maakt maak dit lijkt me een beetje omslachtig....of toch niet?

Graag jullie mening/tips :okdan:
 
Als je dit probleem niet wilt hebben zou Ableton uitkomst kunnen bieden. Voor mij is dat een van de redenen geweest om over te stappen an Cubase/FL naar Ableton.
 
1 een pattern maken en dan later opsplitsen...in je playlist de pattern met rechter muisknop...krijg je een menu-tje waar dat kan...(iets van split per channel)
 
Als je dit probleem niet wilt hebben zou Ableton uitkomst kunnen bieden. Voor mij is dat een van de redenen geweest om over te stappen an Cubase/FL naar Ableton.

Aha en waarom dan specifiek naar Abelton en juist niet Cubase?
 
Omdat Ableton kan werken met "clips" die je kunt laten blijven loopen, zodat je als je wilt toch nog kan terugkeren naar de FL manier van werken (of tenminste, iets dat er mee overeen komt).

http://www.youtube.com/watch?v=olLdPTuK2cQ
 
Ik heb begrepen dat Abelton juist gebruikt wordt voor "live" toepassing en als ik die filmpje zie lijkt dat ook te kloppen.

Wordt abelton ook gebruikt om gewoon nummers me te produceren of meer als live tool?
 
Kan beiden, Ableton wordt net zo goed gebruikt om complete tracks te produceren.

@ Waldorf Owner: linksboven is een menutje "playlist editor", onder het algemene menu (File/edit/channels enzo). Klik -> patterns -> clone selected.

Nu kun je b.v. je bass weghalen of iets erbij zetten zonder de complete pattern opnieuw te moeten maken.
 
helpt in de songview de track aanklikken met rechtermuis en clone selected jou?
 
Back
Top