Versterker kanaal hapert.(valt uit)

EDP

elke dag pannekoeken
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
4.475
Locatie
Roffa
Hi,

Al een tijdje heb ik last van het volgende:
Het linkerkanaal van mijn versterker(samson servo260) valt af entoe uit.
Het probleem is heel simpel te verhelpen door even het volume voluit te zetten. Dan doet ie het weer.
Hij doet het niet altijd soms vaak soms afentoe. En alleen het linker kanaal heeft er last van.

Iemand een idee?
 
Dat klinkt als een contact probleem. Misschien gewoon ff schoonmaken. maar gebruik geen contactspray hier doe je meer slecht dan goed mee.
Het wil ook wel eens helpen om je volume knop compleet open en dicht te draaien als hij uit staat. Met de tijd komt er toch stof in en dat gaat zich ophopen met als gevolg een slechte connectie. Succes.
 
Dit probleem heb ik al meerdere malen bij verschillende versterkers meegemaakt! Zowel bij oude rommelmarkt prul als bij (semi)profi studio amps.
(zelfs de oude autoradio van m'n moeder heeft er last van :erm:).

Ook mijn Alesis RA300 heeft hier al jaren last van.

Volgens mij is dit niet gewoon een simpel slecht contactje, maar echt een electronica probleem. Bijvoorbeeld een lekkende of slecht werkende condensator of kapotte transistor kan dit probleem veroorzaken.

Om dit te achterhalen zal wel zeeeer moeilijk zijn. Alles binnenin doormeten, of anders gewoon naar de technische dienst van samson sturen, of gewoon een nieuwe kopen, zo duur zijn die dingen niet! :)

Succes!
 
vaak ook een probleem dat het luidspreker relais, wat ervoor zorgt dat je speakers geen klap krijgen bij in en uitschakelen en beveiligd tegen bv overbelasting, kapot is.
vervelend, heb hetzelfde met een recent via synthforum gekochte samson260 ( die eikel !) ( laatste uitbarsting was bedoelt voor verkoper , voor de volledigheid)
ben wel benieuwd hoe het te verhelpen
 
Hi,

Al een tijdje heb ik last van het volgende:
Het linkerkanaal van mijn versterker(samson servo260) valt af entoe uit.
Het probleem is heel simpel te verhelpen door even het volume voluit te zetten. Dan doet ie het weer.
Hij doet het niet altijd soms vaak soms afentoe. En alleen het linker kanaal heeft er last van.

Iemand een idee?

Hallo , ik persoonlijk vermoed dat de potmeter niet goed is en zou het eruit halen.
Los maken en de koolbanen schoonmaken en kijken of de loper wel goed
strak tegen de koolbaan komt.
Ik vermoed dat de loper kontakt niet goed aandrukt.
Ja het is priegelwerk en je moet heel voorzichtig te werk gaan.
m.v.g. willem.h.:walker:
het
 
Om dit te achterhalen zal wel zeeeer moeilijk zijn. Alles binnenin doormeten, of anders gewoon naar de technische dienst van samson sturen, of gewoon een nieuwe kopen, zo duur zijn die dingen niet! :)

Succes!
Ik wil niet bot overkomen maar hier heb ik niet zo heel veel aan. Dit kan ik zelf ook nog wel bedenken.

Ik zie dit probleem bij een hoop mensen in mijn omgeving. Overal lijkt het hetzelfde probleem met de zelfde oplossing.

Daarom is het handig, als iemand dit probleem eerder heeft gehad en heeft opgelost, hier zijn bevindingen post.
Misschien is het idd zo simpel als wat connectors of zo schoonmaken, ook lijkt me als het een falende condensator is deze bekend is en waar je ongeveer moet zoeken. Ik ben geen held in het meten van aparatuur. Heb daar ook de tijd niet voor.

Maar als iemand een paar heldere punten heeft waar na te kijken, is dat waarschijnlijk ook handig voor toekomstige forumleden die dit probleem hebben of gaan krijgen.

kijk een smiley met een kop koffie!:koffie:
 
Hallo , ik persoonlijk vermoed dat de potmeter niet goed is en zou het eruit halen.
Los maken en de koolbanen schoonmaken en kijken of de loper wel goed
strak tegen de koolbaan komt.
Ik vermoed dat de loper kontakt niet goed aandrukt.
Ja het is priegelwerk en je moet heel voorzichtig te werk gaan.
m.v.g. willem.h.:walker:
het

Kijk hier heb ik wat aan.

Ik ga hier morgen oven naar kijken. alvast bedankt!
 
Ik wil niet bot overkomen maar hier heb ik niet zo heel veel aan. Dit kan ik zelf ook nog wel bedenken.

Ik zie dit probleem bij een hoop mensen in mijn omgeving. Overal lijkt het hetzelfde probleem met de zelfde oplossing.

Daarom is het handig, als iemand dit probleem eerder heeft gehad en heeft opgelost, hier zijn bevindingen post.
Misschien is het idd zo simpel als wat connectors of zo schoonmaken, ook lijkt me als het een falende condensator is deze bekend is en waar je ongeveer moet zoeken. Ik ben geen held in het meten van aparatuur. Heb daar ook de tijd niet voor.

Maar als iemand een paar heldere punten heeft waar na te kijken, is dat waarschijnlijk ook handig voor toekomstige forumleden die dit probleem hebben of gaan krijgen.

kijk een smiley met een kop koffie!:koffie:


Als je een beetje massel hebt zit er een pootje los van de regelaar op de print.
m.v.g. willem.
 
Ik wil niet bot overkomen maar hier heb ik niet zo heel veel aan. Dit kan ik zelf ook nog wel bedenken.

Ik zie dit probleem bij een hoop mensen in mijn omgeving. Overal lijkt het hetzelfde probleem met de zelfde oplossing.

Daarom is het handig, als iemand dit probleem eerder heeft gehad en heeft opgelost, hier zijn bevindingen post.
Misschien is het idd zo simpel als wat connectors of zo schoonmaken, ook lijkt me als het een falende condensator is deze bekend is en waar je ongeveer moet zoeken. Ik ben geen held in het meten van aparatuur. Heb daar ook de tijd niet voor.

Maar als iemand een paar heldere punten heeft waar na te kijken, is dat waarschijnlijk ook handig voor toekomstige forumleden die dit probleem hebben of gaan krijgen.

kijk een smiley met een kop koffie!:koffie:

Daarom heb je er juist wel wat aan, wat ik geschreven heb!
Ok, ik heb dan wel geen kant en klare oplossing geleverd voor dit probleem, maar ik heb jou wel weer een bevestiging kunnen geven van dit probleem.

De oplossing die ik daarentegen wel aandroeg was dat je hem toch echt door een technische dienst na moet laten kijken als je dat zelf niet kunt en ja, je kunt inderdaad ook eerst de potmetertjes even nalopen, om uit te sluiten dat dat het probleem niet veroorzaakt.

Dit is mijn opinie op dit probleem. Kapotte potmeter zal het echt niet zijn.
Dit kun je merken aan het feit dat je echt een flinke sweep moet geven aan de volume-pot, als het signaal dan weer heel kort boven een bepaald niveau komt, dan geeft het kanaal ineens weer geluid (het vliegwiel effect).
Dit duidt dus echt op een kapotte of lekke condensator, die langzaam leegloopt en daardoor het betreffende signaal niet meer kan doorgeven. Door even kort een flinke lading er doorheen te sturen wordt deze weer gevuld en zal het kanaal weer geluid geven.
Je zult ook merken dat als je de versterker lang op laag niveau hebt draaien, jouw probleem zich sneller voordoet (omdat de condensator makkelijker leegloopt) dan als je lange tijd op hoog niveau werkt.
Wat nog een kenmerk is, is dat als het probleem zich voordoet, je de versterker even snel uit- en weer aanzet, het kanaal het ineens weer wel doet (zonder dat je aan de volumeknop hebt gezeten). Nog een kapotte potmeter-uitsluitsel-methode dus...

Kortom, een behoorlijke gebruikerservaring, gratis en voor niets, dan wel zonder directe oplossing, maar wel met secundaire oplossing! 8>
 
Ik had hetzelfde probleem met een oude sony versterker. Dit was eerst vooral het linker kanaal en hield op als ik de volumeknop een slinger heen en terug gaf.
Na verloop van tijd werd het erger en begon ook het rechter kanaal hier last van te krijgen. Op dit moment is het zo dat ie alleen goed werkt als ik het volume 80-100% open zet.
Bij mij is het zeker dat het aan de (volume)potmeter ligt. De versterker ligt alleen nu al een tijdje te wachten op tijd om de potmeter eruit te halen, een nieuwe te kopen en de nieuwe erin te zetten. Daardoor kan ik je niet vertellen of het uitvoeren van deze reparatie het probleem helemaal oplost, maar gezien het probleem ga ik ervanuit dat het na vervanging (of in jouw geval misschien alleen schoonmaken) over is.
 
Zelfde probleem hier met mn Harman/Kardon versterker, alleen heeft t probleem zich hier voor voorlopig zelf opgelost
 
Ik heb het zelfde probleem gehad, met een samson amp, hier zat het in het inschakel relais, Als je een klap op de behuizing gaf deed die het weer enige tijd. Relais vervangen en toen was het weer goed.

http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?Cat=&Number=403253&Main=351397

Maar enige tijd later begonnen de problemen met condensatoren, inschakel tijd van 2 minuten e.d.
is dat ook niet hetzelfde, relais wat niet opengaat ( ipv wat terugdichtvalt) ?
heeft iemand misschien trouwens een schema van de samson 260 of 170, heb zelfde probleem met hen allebei + met m'n oude kenwood ook gehad
 
kan het niet zijn dat de offset aan de uitgang aan het dweilen is en dat daardoor om de luidsprekers te beveiligen, dat relais aan de uitgang de speakers afschakelt?
is maar een suggestie.
kan idd door een C komen die in het tegenkoppelcircuit zit maar om dat uit te zoeken kom je zonder schema niet ver,
dit in geval van direct gekoppelde eindtrappen met symmetrische voeding.
 
ok
Ik heb hem open gehaald. heb eindelijk tijd daarvoor gehad heb ook service manual (schematische tekeningen) gevonden maar kan het niet uploaden want pdfje is groter dan 1 mb.

Maar het is me al op gevallen dat als je het relais wilt vervangen dat je zo ongeveer de hele unit uitelkaar moet halen:(.

Iig dit zit er nu in.
HR CR323DC24
5A 240VAC
5A 30VDC
Heb de info ik van het relais zelf afgehaald. Echt info over dat ding zelf(specsheets ed) kan ik niet echt vinden. Ik ga vandaag maar ff langs de electroboer kijken wat hij heeft liggen. Wie weet.
 
ok
Ik heb hem open gehaald.
Maar het is me al op gevallen dat als je het relais wilt vervangen dat je zo ongeveer de hele unit uitelkaar moet halen:(.

ben benieuwd, een paar foto's zou voor mij wel behulpzaam zijn , zal ze ook eens onderhanden moeten nemen.
heb je die link nog van dat samson-schema
kortom, hoogst interessant, daar hebben we weer eens wat aan.
 
met mijn beperkte kennis zeg ik:

-meest waarschijnlijk: relaiscontacten ingebrand. oplossing: relais reinigen of vervangen.

-minder waarschijnlijk: potmeter vuil of defect. Weerom reinigen of vervangen.

-nog minder waarschijnlijk: ergens een slecht contact of versleten elco/transistor.

Begin maar eens bij het relais, daar heb je veel kans om de oorzaak te vinden.
 
Back
Top