Wat hulp nodig met MS-20 filter clone

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Al een tijdje wilde ik twee MS-20 filters in mijn modulaire synth.
Hier: http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=38676 vond ik een uitstekende kloon die perfect in te bouwen is in mijn modular. Bovendien ook nog eens gebaseerd op het Korg-35 IC.
Overigens staat in diezelfde thread ook een schema voor de VCO van de MS-10. Je moet een stukje naar beneden scrollen voor de VCF.

Inmiddels heb ik twee van deze filters gebouwd. Het zijn twee MS-10 filters, maar samen maakt dat dus een MS-20.
De twee filters werken op zich goed, maar helaas heb ik toch wat probleempjes waar ik niet kom.
Ik hoop dat hier op het forum wat slimme mensen mij kunnen helpen.

De schema's staan in bovengenoemde link.
Overigens heeft het printje ook een MS-10 VCA aan boord. Daar heb ik alle onderdelen ook voor ingesoldeerd, echter gebruik ik bij nader inczen die VCA toch liever niet. Ik heb dan ook op mijn frontpaneel de knoppen en sockets hiervoor achterwege gelaten.
Ik heb mijn output rechtstreeks gekoppeld aan de linkerkant van R88 in het schema. Dat is overigens hetzelfde als het derde pootje van de PEAK potmeter. Volgens mij omzeil ik nu de VCA. Klopt dit? Heeft de VCA nu geen invloed meer?

Zoals gezegd heb ik wat probleempjes met de filters. Ik som ze even op.

1) Ik koppel een saw output van Oakley VCO rechtstreeks aan de input van het eerste filter en zet de cutoff helemaal open. Als het filter in LP mode staat zou nou zo goed als niks gefilterd moeten worden. Het output volume is dan wat laag, maar er valt mee te werken. (uiteraard hangt de filter output nog aan een Oakley VCA module).
Doe ik dit zelfde met het tweede filter, dan gebeurt daar precies hetzelfde en het output volume is gelijk aan die van het eerste filter. So far so good.
Koppel ik echter de output van filter 1, naar de input van filter 2, dan is het output volume op filter 2 ontzettend laag, ondanks dat beide filters op LP staan met met de cutoff knop maximaal. Dit maakt het idee van twee MS-20 filters min of meer onbruikbaar, want zodra ik ze koppel wordt het volume ontzettend laag. Waardoor wordt dit veroorzaakt en wat is de oplossing? Waarom zijn de individuele outputs wel redelijk hoog, maar is de output bij koppeling van beide filters zo ontzettend laag?

2) Wanneer ik de cutoff van een filter helemaal naar beneden draai, zou er praktisch niks hoorbaar meer moeten zijn. Ik filter immers alle hoge frequencies weg en verwacht dan niks of alleen hele lage frequencies nog te horen. Het maffe is echter dat ik heel zachtjes nog wat ongefilterd signaal hoor door lekken in de output. Best irritant. Waardoor komt dit en hoe los ik dit op?

3) Beide filters zelfoscilleren uitstekend. Echter klinkt bij het eerste filter de zelfoscillatie niet helemaal stabiel. Ik hoor wel een sinusgolf, echter zit er een kleine trilling in alsof de voedingsspanning niet stabiel is. Het tweede filter heeft wel een strak klinkende zelfoscillatie.
Nou heb ik beide voedingsaansluitingen van de filters met elkaar verbonden, zodat ik maar 1 voedingskabel nodig heb. Had ik dat beter niet kunnen doen? Spanning (+15 en 0V) komt vanuit mijn verdeel print in mijn modular binnen op het eerste filter en van daaruit heb ik dus de +15V en 0V doorgelust naar het tweede filter. Op zich maf dat juist het eerste filter dan niet helemaal lekker klinkt en het tweede wel. Ik vraag me af waardoor dit komt en hoe het op te lossen is. Wel ik de grote hoeveelheid draadjes van de pots en sockets een beetje gefatsoeneerd door ze op te binden met tie rips, maar dat lijkt me het probleem niet. Die draadjes zijn toch goed geisoleerd en ik kan me niet voorstellen dat hierdoor een soort van crossover ontstaat tussen de draadjes.

4) Tot slot ben ik niet helemaal happy met de CV pots. De waardes zijn correct, echter ga je pas iets merken van de CV als ik de CV pots helemaal open draai. Alsof de schaalverdeling niet helemaal lekker is of zo. Ik kan nog even experimenteren met andere waardes en log en lin potmeters.

Een hoop tekst, maar ik hoop dat iemand de moeite neemt om het te lezen en me te assisteren met dit verder hele lekkere filter.
 
1)Je zou kunnen de signalen waar nodig wat versterken met een JRC4558 ictje.
Korg doet dat ook in de ms20 als ik me niet vergis.
De koptelefoon uitgang van de ms20 is ook op die manier wat geboost bv.

:mega:
 
Ik kan het signaal wel versterken, maar ik wil eigenlijk ook dat de individuele signalen net zo hard zijn als het signaal wat eruit komt als ik de filters koppel (en de cutoff vol open zet). Op een of andere manier verzakt het signaal nu enorm als ik het door beide filters gooi.
 
probeer ze eens parralel ipv serieel.
Zijn het 2 lowpass filters?
Volgens mij heeft de ms20 een low pass en highpass in serie.
 
Ik kan via een schakelaar het filter in LP of HP zetten.
Bij deze test zet ik ze beide in LP en zet ik de cutoff helemaal open. Dan zou dus zo goed als alles doorgelaten moeten worden. Individueel hebben ze hetzelfde volume, maar in serie dropt het volume dus enorm.
 
1) Ik koppel een saw output van Oakley VCO rechtstreeks aan de input van het eerste filter en zet de cutoff helemaal open. Als het filter in LP mode staat zou nou zo goed als niks gefilterd moeten worden. Het output volume is dan wat laag, maar er valt mee te werken. (uiteraard hangt de filter output nog aan een Oakley VCA module).
Doe ik dit zelfde met het tweede filter, dan gebeurt daar precies hetzelfde en het output volume is gelijk aan die van het eerste filter. So far so good.
Koppel ik echter de output van filter 1, naar de input van filter 2, dan is het output volume op filter 2 ontzettend laag, ondanks dat beide filters op LP staan met met de cutoff knop maximaal. Dit maakt het idee van twee MS-20 filters min of meer onbruikbaar, want zodra ik ze koppel wordt het volume ontzettend laag. Waardoor wordt dit veroorzaakt en wat is de oplossing? Waarom zijn de individuele outputs wel redelijk hoog, maar is de output bij koppeling van beide filters zo ontzettend laag?

Heb je R88 nog in de print zitten? Zoja zou ik die eruit solderen. Zo isoleer je de VCA van het VCF. Als de VCA via R88 aangekoppeld blijft dan wordt de impedantie van de VCA parallel gekoppeld aan je Oakley module. Hierdoor wordt de ingangsimpedantie van de Oakley VCA lager wat erin resulteert dat je uitgangssignaal inkakt. Hetzelfde geldt als je de output op het tweede filter aansluit. Dan heb je tweemaal dat effect dus verdubbelt de ellende.

Ook al is de VCA niet in gebruik maar wel aangekoppeld beinvloed deze dus de werking van het geheel.

Om het netjes te doen zou ik zeggen dat je R88 alleen aan de kant waar hij mee aan het filter zit lossoldeert (dus waar je nu aftakt die kant lossolderen) en die dan met massa zien te verbinden.

PS. Heb je die Korg-35 chippies ook nog weten te bouwen?
 
Laatst gewijzigd:
3) Beide filters zelfoscilleren uitstekend. Echter klinkt bij het eerste filter de zelfoscillatie niet helemaal stabiel. Ik hoor wel een sinusgolf, echter zit er een kleine trilling in alsof de voedingsspanning niet stabiel is. Het tweede filter heeft wel een strak klinkende zelfoscillatie.
Nou heb ik beide voedingsaansluitingen van de filters met elkaar verbonden, zodat ik maar 1 voedingskabel nodig heb. Had ik dat beter niet kunnen doen? Spanning (+15 en 0V) komt vanuit mijn verdeel print in mijn modular binnen op het eerste filter en van daaruit heb ik dus de +15V en 0V doorgelust naar het tweede filter. Op zich maf dat juist het eerste filter dan niet helemaal lekker klinkt en het tweede wel. Ik vraag me af waardoor dit komt en hoe het op te lossen is. Wel ik de grote hoeveelheid draadjes van de pots en sockets een beetje gefatsoeneerd door ze op te binden met tie rips, maar dat lijkt me het probleem niet. Die draadjes zijn toch goed geisoleerd en ik kan me niet voorstellen dat hierdoor een soort van crossover ontstaat tussen de draadjes.

Ik zou het zoeken in verschil in componentwaarden door productietolerantie hierop. Vooral KTR2 en KTR3 moeten goed matchen (zelfde Hfe). Ook om een goede scherpe karakteristiek te krijgen.

En voor punt 4.
Heb je niet per ongeluk een lin ipv log gebruikt? Of vice versa uiteraard.
 
Bedankt voor de hulp zover Kaftoeter. Ik ga straks even met de soldeerbout aan de gang en die VCA helemaal loskoppelen. Op het muffwiggler forum vond ik na wat zoeken ook nog de opmerking dat ik R67 moet uitsolderen en vervangen door een draadbrug. Dit omdat IC7 anders niet meer goed werkt. In dat IC zitten twee opamps waarvan er eentje in het filter wordt gebruikt en de andere in de VCA. Die van het filter moet natuurlijk wel blijven werken. Ik had niet gedacht dat de VCA zoveel invloed zou hebben als je hem niet gebruikt. Ik laat vandaag nog wel even weten of het mijn volume problemen oplost.
 
En anders kun je altijd nog overwegen om niet de hele zaak te verbouwen maar de VCA gewoon te gebruiken hard wired op unity gain. Heb je gelijk een buffer op de output.
 
Ik heb de VCA nu helemaal weggehaald en een draadbrug op R67 gezet. Alleen IC7 zit er nog in.
Het maakt helaas niks uit. Het volume zakt enorm als ik de twee filters met elkaar verbind.
Ik zal die draadbruk inderdaad eens verhogen naar 330k en kijken of dat uitmaakt.
 
kan je er niet een opampje tussen plaatsen?
 
Wat voor voeding gebruik je? Heb je deze nagemeten op IC5 en IC7? Zoja met een scope of met een multimeter?
 
Back
Top