MS-20 filter clone bouwen

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Mijn modular bestaat voor het grootste deel uit Oakley modules. Hoewel ik daar erg tevreden over ben, zou ik ook wel graag een MS-20 highpass en lowpass filter in mijn modular willen hebben.
Ik weet dat de MOTM-420 een kloon is van het ms-20 filter, maar ik vind hem nogal prijzig. Bovendien heb ik er twee nodig als ik zowel het higpass als lowpass filter tegelijk wil gebruiken zoals op een MS-20.

Misschien is het dus beter zelf te gaan bouwen. Op het internet vond ik een schema van het latere MS-20 filter door Rene Schmitz. Echter vind ik nergens een voorbeeld van iemand die hem volledig gebouwd heeft, inclusief frontpanel etc. Ik weet ook niet of dat schema voor zowel de lowpass (12db) als de highpass (6db) gebruikt kan worden.

Voor ik het wiel opnieuw uit ga vinden vroeg ik me af of iemand hier op het forum ooit een MS-20 high- en lowpass filter heeft gebouwd en dit in zijn modular heeft gestopt. Ik ben in dat geval erg benieuwd naar voorbeelden en de panel layout. Alle info is welkom.
 
Misschien niet helemaal wat je zoekt , maar een aantal jaren geleden heb ik deze gebouwd [en die deed het ook nog].
Het is alleen maar het lpf gedeelte , maar wel erg goedkoop en universeel inzetbaar.

succes .


 

Attachments

  • ms20.gif
    ms20.gif
    6,9 KB · Bekeken: 120
Ik zit zelf aan deze te de denken. Die werkt namelijk ook op 15V.
http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?highlight=ms20&t=20668

Ik zie alleen even niet hoe ik hem moet instellen om een HP of LP filter te zijn.
Ik weet sowieso niet helemaal hoe dat op een echte MS-20 zit. Zijn het nou twee totaal losstaande filters? Ik lees namelijk ook ergens dat ze aan elkaar gekoppeld zijn in een MS-20.

Verder zie ik niet helemaal op die site hoe ik de connectorts aan moet sluiten en welke waardes de pots moeten hebben. Ik hoop dus dat iemand dit toevallig al eens in een modulair systeem gebouwd zou hebben en een voorbeeld voor me had (ook de panel layout en zo).
 
Even naar jou filterschema gekeken..... het is toch wel echt een duidelijk schema hoor.
Alle waardes staan erbij , ook bij de potmeters.
Om van lp naar hp te gaan is de switch links onder.
Voor de rest 3x een cv in en een in en out connector [vrij naar wens te plaatsen]
 
Maar hoe zit het precies op een echte MS-20? Zijn dat nou twee totaal onafhankelijke filters of zijn ze op een of andere manier gekoppeld? Ik lees namelijk hier en daar dat de MS-20 een combinatie gebruikt van een gekoppeld filter of zoiets, maar wat moet ik me daar nou bij voorstellen?
LP uitgang naar HP ingang? In feite heb je dan toch een notch filter?
 
Dat is toch zo op de MS20? Als je de knoppen te ver van elkaar wegdraait hou je toch niks over? Ik heb er maar een halve minuut mee gewerkt in mijn leven, dus ik kan me vergissen. :)
 
Ik zal eens experimenteren in de legacy collection hoe dat precies zit. Ik wil gewoon in mijn modular een zo exact mogelijk replica van de ms-20 filters.
Laat ik eerst maar eens twee van die filters bouwen en dan maar eens kijken hoe ik ze koppel.

Op die site zag ik ook een pcb. Helaas kan ik zelf geen printjes etsen. Is er iemand hier op het forum die twee van die printvoor me kan etsen? UIteraard tegen betaling.
 
op matrixsynth staat een post over de binnenkant van de monotron, daarbij staat een link over MS20 clones.
je hebt 2 versies van het orginele schema.
 
OKe, dus als ik het goed begrijp zijn op een echte MS-20 de output van filter A en de input van filter B altijd met elkaar verbonden?

Ik denk dat ik dat in mijn filter straks op ga lossen met schakelbare sockets.
Ik verbind intern de socket output van filter A met de socket input van filter B.
Dus als er niks in die sockets zit zijn ze altijd verbonden.
Als ik er een jack in steek, koppelen ze los en kan ik ze afzonderlijk gebruiken.
Maak ik er verder nog twee schakelaartjes op om de high/low pass te selecteren. Lijkt me simpel, maar misschien denk ik iets te makkelijk.
Heb ik een MS-20 filters als ik die output met de input verbind?

Ik vond ook nog deze site. Niet alles is me duidelijk daar helaas, maar het geeft wel een aardig beeld: http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/birthofasynth/id10.html
 
Back
Top