[SCHEMA] MS-20 filter voor DJ-Mixer

Steven V

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2004
Berichten
1.846
Een goede dag,

Ik ben DJ en ik slaag er niet in een mixer te vinden die aan al mijn eisen voldoet -> zelfbouw dan maar.

Omdat ik ook graag met resonant filters werk tijdens het draaien zit ik eraan te denken een resonant filter in het paneel te bouwen. Niets speciaals eigenlijk; gewoon de master die door de filter gaat met HP,BP of LP, Cutoff en Q regelaar en met een bypass switch (kan ook zijn dat ik deze vervang door een wet/dry regelaar; zou mooier zijn eigenlijk).

Ik vond op het net een schema van een Korg MS-20 filter (kloon), alleen weet ik niet wat ik moet doen met die Control Voltage inputs; in zo'n simpele toepassing als de mijne is dat dus niet nodig.

rs20.png


Ik zoek dus schema's van een analoge filter die toe te passen is in een in-line schakeling (lijnniveau dus, ingang en uitgang).

Alvast veel dank aan de helpende hand / voet.
 
Wat je moet doen met de CV inputs ?
In het schema staat reeds een potmeter (links in het midden, -15 tot +15V). Als je aan die pot draait, regel je de cutoff freq. :)

Verder werkt deze schakeling gewoon op lijn-niveau
 
In feite hoef je de CV´s niet te gebruiken. Maar je kunt er ook een vaste spanning op aansluiten, met behulp van die andere (instel)potmeter die tussen -15 en +15 Volt regelt kun je dan een offset voor de cutoff-waarde van het filter instellen. Dit lijkt me zowieso handiger aangezien je 2 filters moet bouwen (om stereo te krijgen).

Je pakt dan een stereo potmeter waar je die vaste spanning op laat komen, dit wordt dan je cutoff-potmeter. Met behulp van die instelpotmeters kun je dan alletwee de filters tunen zodat ze hetzelfde klinken. Als je twee dezelfde filters bouwt, dan klinken ze namelijk nooit gelijk aan elkaar. Dat komt door tollerantie afwijkingen van de componenten.

Voor de resonantiepotmeter zul je ook een stereo potmeter moeten nemen. Het MS-20 filter is trouwens wel een lekker schreeuw filter :)

succes,

Mark.
 
Origineel geplaatst door lil'markie
In feite hoef je de CV´s niet te gebruiken. Maar je kunt er ook een vaste spanning op aansluiten, met behulp van die andere (instel)potmeter die tussen -15 en +15 Volt regelt kun je dan een offset voor de cutoff-waarde van het filter instellen. Dit lijkt me zowieso handiger aangezien je 2 filters moet bouwen (om stereo te krijgen).

Dus als ik het goed begrijp heb ik aan één cv input per filter genoeg? Waarvoor dient die pitch input eigenlijk? In de synthwereld dan, in een gewone audio schakeling zal dat wel geen nut hebben.

Als je twee dezelfde filters bouwt, dan klinken ze namelijk nooit gelijk aan elkaar. Dat komt door tollerantie afwijkingen van de componenten.

Daar had ik niet aan gedacht, bedankt voor de tip!

Het MS-20 filter is trouwens wel een lekker schreeuw filter :)

Da's de bedoeling :D

Omdat het juist zo'n schreeuw filter is had ik eraan gedacht een overload (OL) ledje in te bouwen, iemand een idee hoe je zo'n schakeling kunt realiseren? Schema?

Ik vraag me trouwens ook af waarvoor die twee groene leds onderaan het schema dienen??

Dit is toch een LPF, klopt dit? Ik had eigenlijk een filter gewild met selecteerbare HP,LP of BP (laatste eventueel niet maar eerste twee toch gaarne)...
 
moet dat filter ook nog steeds afbouwen:stupid
maar ik maak eerst ff het vco af (ook afkomstig van die site)
als ik ze beide werkend heb laat ik wel es een demo horen :D
 
Origineel geplaatst door Steven V
Omdat het juist zo'n schreeuw filter is had ik eraan gedacht een overload (OL) ledje in te bouwen, iemand een idee hoe je zo'n schakeling kunt realiseren? Schema?

Ik vraag me trouwens ook af waarvoor die twee groene leds onderaan het schema dienen??

Dit is toch een LPF, klopt dit? Ik had eigenlijk een filter gewild met selecteerbare HP,LP of BP (laatste eventueel niet maar eerste twee toch gaarne)...

Iemand antwoord op deze vraagjes?

O ja misschien wel leuk om te vermelden: de mixer die ik voor ogen heb is gebaseerd op deze (phono preamps die van de Urei 1620):

pm500big.jpg


(Het wordt trouwens ook een rotary, maar zonder crossfader en mic inputs.)

Schema's:

http://www.phase-acoustics.de/pm28000.pdf
 
Die pitch input is ervoor als je bijvoorbeeld keyboard tracking wilt uitvoeren vanaf de cv uit je keyboard (note-cv). De keyboard cv gaat dan direct naar de cutoff en wordt niet beinvloed door een potmeter.

De leds zijn in feite al je overload indicators. Zij zorgen voor een beetje distortion in het feedback gedeelte van het filter.

Ja, dit is een LPF. Ik heb het vergeleken met het originele MS-20 filter. Om er een HPF van te maken zou je de audio-input moeten verbinden met de 2de (1nf) condensator. En dan aan het ground punt. Dus deze condensator gaat niet meer naar ground, maar naar je audio-input. De ground wordt afgekoppeld.

Ik hoop dat dit het gewenste effect heeft. Deze clone wijkt namelijk wat af van het originele schema. In het originele schema wordt er namelijk een LM13600 gebruikt i.p.v. een CA3080 ota. Voor het ´schakelen´ tussen LPF en HPF worden er ook nog een paar weerstandjes van waarde veranderd. Deze zijn in jouw schema niet aanwezig, omdat die 3080 chips gebruikt zijn i.p.v. 13600´s. Ook die 1nf condensators zijn in het originele schema 2.2nf condensators. Maar probeer het eens uit, misschien klinkt het ook wel lekker zo.

Succes,

Mark
 
Laatst gewijzigd:
Hele stomme suggestie misschien; maar was een Frostwave Resonator of een Analogue Solutions Filtered Coffee niet een goedkopere en makkelijkere oplossing? :)

http://www.frostwave.com/theresonator/
http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/fc.htm

Ik weet dat ik een complete kneus ben met zelfbouw en daarom dit als optie aangeef, maar zo ben je in 1 keer met alles klaar :). Je hoeft 't wiel dan maar 1 keer uit te vinden en zit gelijk met een behuizing die er (naja, smaak) goed uitziet.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Ik weet dat ik een complete kneus ben met zelfbouw en daarom dit als optie aangeef, maar zo ben je in 1 keer met alles klaar :). Je hoeft 't wiel dan maar 1 keer uit te vinden en zit gelijk met een behuizing die er (naja, smaak) goed uitziet.

Gemakkelijker wel, goedkoper zeker niet. Vergeet niet dat ik niet enkel een mixer wil met ingebouwde filter, ik wil een volledige custom-build mixer. 4 channel rotary mixers zonder crossfader, mét driedelige toonregeling, mét gain regelaar, enozvoorts, die bestaan gewoon niet.

Wist je dat de behuizing van een toestel bijna altijd de duurste component is? Het is dan ook veel voordeliger om een resonant filter in te bouwen in het paneel.

Origineel geplaatst door lil'markie
Maar probeer het eens uit, misschien klinkt het ook wel lekker zo.

Die schakeling van LPF naar HPF is dan wel héél gemakkelijk te realiseren, als het werk tenminste. Ik ga dat eens uitproberen voor ik aan de bouw begin.

Bedankt allen voor de uitleg :okdan:
 
Leuk project! Als je dan toch bezig bent, waarom die filters alleen op de master en niet op alle kanalen? Dat geeft natuurlijk veel meer mogelijkheden voor het creatief in laten komen van platen.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Leuk project! Als je dan toch bezig bent, waarom die filters alleen op de master en niet op alle kanalen? Dat geeft natuurlijk veel meer mogelijkheden voor het creatief in laten komen van platen.

Ja daar had ik ook aan gedacht, maar meestal doe ik dat niet -> ik heb nu een mixer met send-return (zéér slecht om een filter te gebruiken; die kun je veel beter in-line gebruiken) met een Electrix Filterqueen en ik gebruik de filter eigenlijk steeds over beide kanalen gelijk (heb maar een twee channel mixer (battle mixer))...

Ofwel kan ik 4 stereo filters bouwen met controls per kanaal - zou helemaal mooi zijn maar zoveel plaats zal er niet zijn op het frontpaneel - ofwel één stereo filter met een soort send-bus (beetje gelijk aan de cue-bus maar i.p.v. dat signaal naar de koptelefoon te routen gaat ze naar een somversterker die dan naar de filter gaat. Uitgang filter mixen d.m.v. somversterker met de overige kanalen.

Dat moet lukken denk ik, en het scheelt maar één schakelaartje (én ledje) per kanaal! Goed idee :okdan:
 
Origineel geplaatst door Steven V
Ja daar had ik ook aan gedacht, maar meestal doe ik dat niet -> ik heb nu een mixer met send-return (zéér slecht om een filter te gebruiken; die kun je veel beter in-line gebruiken) met een Electrix Filterqueen en ik gebruik de filter eigenlijk steeds over beide kanalen gelijk (heb maar een twee channel mixer (battle mixer))...

Ofwel kan ik 4 stereo filters bouwen met controls per kanaal - zou helemaal mooi zijn maar zoveel plaats zal er niet zijn op het frontpaneel - ofwel één stereo filter met een soort send-bus (beetje gelijk aan de cue-bus maar i.p.v. dat signaal naar de koptelefoon te routen gaat ze naar een somversterker die dan naar de filter gaat. Uitgang filter mixen d.m.v. somversterker met de overige kanalen.

Dat moet lukken denk ik, en het scheelt maar één schakelaartje (én ledje) per kanaal! Goed idee :okdan:
Als je een mixer bouwt met een equalizer er in heb je in feite al een paar filters. Als je dit filter dan per kanaal achter de eq sectie zet heb je gewoon een uitgebreid filter :D
 
Back
Top