goede synth voor strings?

matrix1000 heb ik en is idd een lekkere bak maar voor de wat ielere strings niet echt geschikt IMO. Vandaar dat de JX8p juist vanwege het feit dat er wordt gezegd dattie wat iel klinkt me wel aanspreekt.

Nog een vraagje voor iemand die beide synths kent: Is er nog een groot verschil in sound tussen de JX10/MKS70 en JX8P? Qua prijs kan ik bijna net zo goed voor die JX10/MKS70 gaan heb ik al gemerkt. De JX8P vind ik er dan wel weer wat mooier uitzien (jaja, dat telt ook ;) ) De PG800 wil ik er iig bijhebben als ik 1 van de synths uit deze serie koop.
 
Nog maar een vraag: Is er iemand die een JX8P, JX10/MKS70 én een JD990 (incl vintage board) heeft en mij de mogelijkheid wil geven om ze te beluisteren? 2 van de 3 synths is ook mooi natuurlijk.
Ik zou het erg op prijs stellen en als wederdienst een mooi aanbod versnaperingen naar gading meebrengen. :okdan:
 
'k heb zelf een JX10 en t.o.v. een JX8P maakt dat wel degelijk uit. Je hebt in feite 2 JXP's namelijk dus je kunt layeren. Inderdaad een mooie string bak. Vind de JX10 een veel beter toetsenbord hebben dan de JX8p met z'n membraan toetsen.

Heb je de Korg 01W al eens overwogen? Ook niet duur en prachige strings.
 
Emu vintage (pro) module of rom is idd een zeer goede keuze hiervoor.
Soms op ebay te vinden

Voor nog minder een Akai SG01v of een roland M-VS1 (ca. 75-100 E)
Anders een roland jv1010/880 + vintage rom
Of een novation A-station.

Microkorg heeft ook een paar zeer goede strings patches maar helaas max 4-voice
 
Ik heb zelf een Roland JD-990(zonder expansion) en een JX-8P. Al is de JD een prachtige machine, vind ik persoonlijk de strings die je uit de JX-8P kunt halen veel gladder, zijde-achtiger en mooier.
De strings uit de JD kunnen goed snijden door de mix. Het JX geleuid is meer een donker geluid.
 
Origineel geplaatst door koediman
Nog maar een vraag: Is er iemand die een JX8P, JX10/MKS70 én een JD990 (incl vintage board) heeft en mij de mogelijkheid wil geven om ze te beluisteren? 2 van de 3 synths is ook mooi natuurlijk.
Ik zou het erg op prijs stellen en als wederdienst een mooi aanbod versnaperingen naar gading meebrengen. :okdan:

euhhh, JX-10, JX8P, JD800 (en karma ,nordmodular Juno106 etc etc)

Je bent welkom
 
Origineel geplaatst door Yoonchi
Ik heb zelf een Roland JD-990(zonder expansion) en een JX-8P. Al is de JD een prachtige machine, vind ik persoonlijk de strings die je uit de JX-8P kunt halen veel gladder, zijde-achtiger en mooier.
De strings uit de JD kunnen goed snijden door de mix. Het JX geleuid is meer een donker geluid.

Daarom maken de samples van het Vintage board ook wel het nodige uit.
De ingebouwde samples van de JD neigen toch iets meer typisch ROMplerig en 'algemeen' (bijv. ook piano's) dan de samples van allerlei ouwe bakken waar de 8 meg van genoemd Vintage board mee vol zit.
 
Laatst gewijzigd:
Voorbeeldje wat ik al eerder had gepost. Wel iets teveel aan galm
Matrix6/1000

En het is weer zondag :D
 

Attachments

  • untitled.mp3
    876,9 KB · Bekeken: 26
Toch wel 1 van de mooiste stringbakken. Zet er een churchreverb op en je waant je in een kerk
 

Attachments

  • matrix.mp3
    920,2 KB · Bekeken: 29
Heb die akai sg01v nog 's even uit de kast gehaald & die solina/arp samples klinken toch wel erg lekker.

Matrxi 1000 ben ik ook dol op, maar meer voor 80's strings; die akai is IMO meer voor 70's strings :)
 
Op marktplaats staat ook meestal wel de Yamaha YS200 voor lachwekkende bedragen.
80 euro is een lachertje en iemand die mooie strings zoekt: zoek niet verder.
Zwaar onderschat die YS200 en ook de "blaaskoren", synth-piano's en geluidseffecten mogen er zijn.
Destijds low-budget opvolger van de DX-series en ziet er misschien ook zo uit. Mooi plastic is niet lelijk.
Klankmatig is ie magerder dan een DX7 maar wel gewoon "anders" en zeker zo mooi.
4 i.p.v. 8 operators maar meer is niet altijd beter. Een Minimoog met 20 oscillatoren zou ook niet mooi klinken.
Het toetsenbord is aanslaggevoelig met aftertouch. Ingebouwde effectprocessor en lekker te editten ook nog.
 
Ik heb ondertussen een sg01v voor 60 euro te pakken. idd een prima kastje, niet overdreven veel strings maar alle geluiden zijn duidelijk met zorg gekozen. hele fijne bread en butter bak dus. aanrader!
bedankt voor de tip levka.
 
Back
Top