Hoezo Octaaf?

 

Attachments

  • _________kmpaaltje.gif
    _________kmpaaltje.gif
    8,3 KB · Bekeken: 61
Twee paaltjes dus!
En de afstand tussen pal een en paal twee is een km.
Eindigt dus bij twee.
QED.

Als jij mij wat geld geeft,begin je dan met €0 wanneer je me de eerste munt geeft?
 
Origineel geplaatst door Cloggy
Twee paaltjes dus!
En de afstand tussen pal een en paal twee is een km.
Eindigt dus bij twee.
...Paaltje 2 (of welke dan ook) is op zichzelf staand dus niet 1 km...
bekijk het plaatje nog maar eens een keer en lees maar eens goed wat er in rood onder staat...

het gaat er om wat er tussen de paaltjes ligt... daarom maar meteen door naar de volgende quote:

Origineel geplaatst door Roel
Van 0 naar 10 heb je 10 overgangen.
Van C naar C' heb je .... overgangen (*)

*vul het correcte getal op de puntjes in!
..... 7

Code:
0 > 1 > 2 > 3 > 4 > 5 > 6 > 7 > 8 > 9 > 10
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | 
C > D > E > F > G > A > B > C |   |   |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | 
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | 
  1   2   3   4   5   6  [7]  8   9   10
helaasch roel...
 
Origineel geplaatst door Slipperman
6 hoeft niet overtuigd te worden, hij weet wel hoe het is, hij geeft alleen een bepaalde andere logica aan waardoor de benaming onlogisch is... Zie de post van roel...

Mja, vraag is of 'die andere' logica wel gerechtvaardigd is. Het is geen andere logica, maar een andere uitleg aan een term, waardoor de betekenis van de term 'onwaar' zou worden. Is dan de term onjuist? Of de uitleg/logica onjuist?

Kortom, wat is het nut van een 'bepaalde andere logica' als het de benaming onlogisch maakt.
 
pianokeysmr0.jpg


Druk het aantal toetsen in om een verdubbeling in Hz ten gehore te brengen.

Dat zullen er toch wel 8 zijn :D
 
6Trak wil heel graag aantonen dat het westerse systeem niet 8-tonig / octotonisch is. Maar de rest wist dat al een tijdje :duivels:
 
Origineel geplaatst door Cloggy
C is de eerste noot niet de nulste !
dan heb je dus 8 overgangen van C1 - D2

Origineel geplaatst door Cloggy
Als jij mij wat geld geeft,begin je dan met €0 wanneer je me de eerste munt geeft?
als jij bij km paaltje 0 staat heb jij dan al 1 km afgelegt?
 
Nee!
Had ik die voorbeel al gebruikt!
Ik zei toen duidelijk dat je bent pas een jaar oud als je eerste verjaardag viert!
Maar een maand begint op de eerste en is pas voorbij op precies het begin van de volgende maand!
Zonder februari zouden wij voor altijd in januari zitten!

Alhoewel,een pas geboren baby is wel bezig met zijn eerste jaar vanaf zijn geboorte.
Zodra hij een wordt,is ie bezig met zijn tweede jaar,ook al heet hij '1'.

Maar dat is dan ook in een andere context.

C1 en C2 zitten wel in verschillende 'oktaven' maar zijn precies een oktaaf van elkaar verwijdert.

Als je die twee tonen tergelijkertijd spelen zijn ze allebei even echt,dus tel je ze beide.
Plus de ontbrekende trappen van de toonladder tussen de noten is dus 8.
 
Als we in het bijzijn van 6 het octaaf nou gewoon een "septaaf" noemen, kunnen we dan gewoon ophouden met deze onzin?
 
Origineel geplaatst door 6 trak
een pasgeboren baby is volgens jouw ook meteen 1?

nee dus, 0 jaar oud... is bezig met het eerste jaar maar dat is dus niet hetzelfde als 1 jaar oud zijn...

Volgens mij komt je hele (non)probleem neer op 2 dingen:

Uit bovenstaande quote lijk je moeite te hebben met het feit dat het interval tussen twee dezelfde tonen een prime heet. En dat dat een interval genoemd wordt. Het is zo, het is een afspraak / definitie kwestie.

Ten tweede blijkt uit al je vergelijkingen met het 10-tallig stelsel dat je wilt aantonen dat het westerse systeem 7-tonig ipv 8-tonig is. Dit klopt en was al een paar eeuwen bekend, maar doet niets af aan de logica van de 'octaaf' naam.

Ok, toegegeven, misschien is er nog een derde factor: een zekere onwil om tegenargumenten te willen horen. Ik ga ondertussen 'es een kopje :koffie: halen
 
Origineel geplaatst door Meinte37
Als we in het bijzijn van 6 het octaaf nou gewoon een "septaaf" noemen, kunnen we dan gewoon ophouden met deze onzin?

Waarom?
Dit is toch de plek om theorie etc te bespreken?
En wat is volgens jou onzin dan?

Hij vroeg oorspronkelijk waarom het een oktaaf heet,en meerdere mensen hebben het uitgelegd alleen hij wil het niet aannemen.

Zijn probleem.
Ook al had hij gelijk,gaan ze de systeem die perfekt gwerkt heeft al eeuwen zeker niet anpassen an zijn persoonlijke voorkeuren.

Dag.
 
Ah, ik begrijp nu waar je naartoe wilt. Uiteindelijk heeft het concept van octaven geleid tot de eerste "bicyclette"!

:eureka:
 
Back
Top