Hoezo Octaaf?

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
Lid sinds
20 september 2002
Berichten
33.894
Octaaf komt van Acht... tenminste, dat neemt men al eeuwen aan... maar of het ook klopt?!

ik tel helaasch niets dat ook maar op 8 lijkt... het bestaat OF uit 6 hele noten OF 12 halve binnen de toonladder...
 

Attachments

  • toonladder.gif
    toonladder.gif
    10,1 KB · Bekeken: 181
Laatst gewijzigd:
In het westerse systeem worden er voor de toonladder 7 noten uitgekozen, heel en/of half.
Dat betekent dat de herhaling van die toonladder begint bij een octaaf hoger, de achtste noot dus.
Verder vind ik electronisch gezien de term 'octaaf' ook nogal onbetekenend, omdat een toonladder ook kan bestaan uit 16 noten.
Je hebt dan alleen een ander toetsenbord nodig, die dat aankan.
Een octaaf is de dubbele frequentie.
 
de zwarte toetsen ga je alleen gebruiken als je in een andere toonsoort wil spelen dan c-majeur of a-mineur.. (inderdaad in de westerse muziek, andere muziek kan onderverdeeld zijn in zelfs nog meer of juist minder tonen, die helemaal niet samenvallen met de toonhoogtes die wij gewend zijn)
als je het zo bekijkt begint inderdaad, zoals Sam_zen zegt, bij de 8e toon ( C D E F G A B C = 8 ) (A B C D E F G A = 8 ) de toonladder opnieuw...
 
Om nog maar te zwijgen van 31-tonige systeem...

Voor de nieuwsgierigen: dat krijg je in elk octaaf 31 tonen. Zodat je in elke toonsoort 'rein' kunt spelen. En dit komt weer voort dat ons huidige 13-tonige systeem een compromis is...
 
Het komt van de Harmonische Reeks.
Daarom hebben de duitsers een H !
Een harmonische reeks beginnend op C gaat:

C1 C2 G2 C3 E3 G3 Bb3 C4 D4 E4 'F4" G4 A4 Bb4 B4 C .....

afgeleid hiervan krijg je een paar modi,een ervan zijnde de Pythagoriaans Ionische modus, Do Re Mi Fa So La Ti Do
C D E F G A B C
8 dus.
Kleinere verdelingen zijn van de hoger en zwaker harmonischen.
En de tuning klopt niet van de ene grondtoon naar het andere,vandaar dat de gelijk getempereerde klavier ontwickld was.

Een natuurlijke kwint is ongeveer twee cents groter dan een getempereerde...om het mogelijk te maken in alle grondtonen te kunnen spelen.
J.S.Bach's Wohl Getemperierte Klavier was een demonstratie van de mogelijkheden van een gelijke tuning,en veranderde de benadering van westers muziek drastisch.

Korte versie!


:D

PS de 'formule'voor een majeur toonladder is Toon,Toon,Halvetoon (toon)Toon,Toon,Halvetoon
 
Origineel geplaatst door ErikM
Om nog maar te zwijgen van 31-tonige systeem...

Voor de nieuwsgierigen: dat krijg je in elk octaaf 31 tonen. Zodat je in elke toonsoort 'rein' kunt spelen. En dit komt weer voort dat ons huidige 13-tonige systeem een compromis is...

De formule voor de gelijkzwevende stemming:
f interval = f grondtoon°2^(n/12)

vervang die 12 door 31 (of wat dan ook) en je hebt een gelijkzwevende stemming van octaaf naar octaaf in 31 stappen... VET!

Octaaf heeft alleen 8 noten in een bepaalde toonsoort of modus, zoals de oude grieken en later paus Grergorius dit hebben vastgelegd. Omdat er met behulp van (pythagorese) getalverhoudingen geen stemming mogelijk is waarin alle intervallen in alle toonsoorten zuiver zijn, heeft men met de gelijkzwevende stemming de 'valsheid' gelijk-zwevend over alle intervallen verdeeld. Bijvoorbeeld de kwint op een piano is geen zuivere kwint zoals je op een viool of oude clavecimbel kan spelen. maar op die clavecimbel kun je dan alleen maar weer werken in een bepaalde toonsoort spelen, vandaar dan ook het gelijkzwevende compromis.
 
Re: Hoezo Octaaf?

Origineel geplaatst door 6 trak
Octaaf komt van Acht... tenminste, dat neemt men al eeuwen aan... maar of het ook klopt?!

ik tel helaasch niets dat ook maar op 8 lijkt... het bestaat OF uit 6 hele noten OF 12 halve binnen de toonladder...

Jouw hele toonafstandladder is fijn voor boze Crimson deunen... Probeer maar eens wat baslijntjes te maken.
 
loveyourjunos leest voor uit eigen werk :geslaagd:

De Pythagorese manier van stemmen stond alleen trillingsverhoudingen van 1:2 en 2:3 toe. Alle andere
trillingsverhoudingen waren wiskundig tot deze breuken herleidbaar, zoals: 1:1, 3:2,
4:3, 2:1, 3:1, 4:1, 6:1, 8:1, 9:1, 12:1

Zijn er nog vragen kinders? :D
 
kijk hier nog eens ff naar:

1. C --> D, een HELE noot
2. D --> E, een HELE noot
3. E --> F, een HALVE noot
4. F --> G, een HELE noot
5. G --> A, een HELE noot
6. A --> B, een HELE noot
7. B --> C, een HALVE noot

halve en hele noten door elkaar is niet echt consistent te noemen...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
kijk hier nog eens ff naar:

1. C --> D, een HELE noot
2. D --> E, een HELE noot
3. E --> F, een HALVE noot
4. F --> G, een HELE noot
5. G --> A, een HELE noot
6. A --> B, een HELE noot
7. B --> C, een HALVE noot

halve en hele noten door elkaar is niet echt consistent te noemen...

Daar heb ik ook wel eens bij stil gestaan. Idd niet consistent. Maar het klinkt wel consistent...
En dat vind ik het rare?!
Wiskundig gezien kan dat toch helemaal niet? (of boor ik nu iets anders aan?:) )
 
Re: Hoezo Octaaf?

Origineel geplaatst door 6 trak
Octaaf komt van Acht... tenminste, dat neemt men al eeuwen aan... maar of het ook klopt?!

ik tel helaasch niets dat ook maar op 8 lijkt... het bestaat OF uit 6 hele noten OF 12 halve binnen de toonladder...

quote van wiki..
Het woord octaaf is afgeleid van het Latijnse octavus, dat "achtste" betekent. Een diatonische toonladder (dat is de basistoonladder van de westerse muziek) bestaat uit acht noten, en beslaat precies een octaaf, dat wil zeggen dat de eerste en de achtste noot precies een factor twee in toonhoogte verschillen.

Oorsprong van de '8' is dus te vinden in de diatonische toonladder welke uit 8 noten bestaat.
Dus, do re mi fa so la si do.. of C D E F G A B C.
De overige zwarte toetsen zijn niet van belang voor dit vraagstuk evenals het feit dat de onderlinge frequenties niet gelijkmatig zijn verdeeld.

Volgens mij hoef je niet dieper te graven als het gaat naar de verklaring van de '8'.



denk ik..
 
De normale toonladder (g-sleutel) loopt van C naar C (C D E F G A B C) Maar naar mijn idee hoort die laatste C(2) er EIGENLIJK niet bij. Aangezien hij de start is voor de zelfde toonladder maar dan geoctaveerd.

dus 7 noten voor een toonladder. C D E F G A B (C)

een chromatische toonladder heeft daarentegen 12 noten c – cis – d – dis – e – f – fis – g – gis – a – ais – b
 
Origineel geplaatst door Luke
De normale toonladder (g-sleutel) loopt van C naar C (C D E F G A B C) Maar naar mijn idee hoort die laatste C(2) er EIGENLIJK niet bij. Aangezien hij de start is voor de zelfde toonladder maar dan geoctaveerd.
zo denk ik er ook over...

@Demian: daarmede aangevende is het dus een verkeerde benaming...?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Luke
Maar naar mijn idee hoort die laatste C(2) er EIGENLIJK niet bij. Aangezien hij de start is voor de zelfde toonladder maar dan geoctaveerd.

Ben ik het niet mee eens, want gesteld wordt dat een octaaf bestaat uit acht noten waarvan de laatste een dubbel zo hoge frequentie heeft als de eerste. Dat klopt dus.

Dat die 'C' 2x gebruikt wordt is frappant te noemen maar doet geen afbreuk aan de defenitie van een octaaf.
 
ze tellen de laatste altijd mee bij intervallen, is ook zo bij een secunde, terts, kwart, kwint, sext, septiem.
en bij de priem (of prime) is de eerste ook gewoon de laatste :)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ik ben het dus wel eens met Luke...

het is niet:
C D E F G A B tot en MET C

maar het is:
C D E F G A B TOT C


exact :)

Ik ben het niet eens met jullie beide, jullie laatste noot heeft geen dubbele frequentie ten op zichte van de eerste noot en dat is de defenitie van een octaaf juist.
 
alles wat binnen een 'octaaf' valt is onderdeel van het 'octaaf'.

de C van het volgende 'octaaf' is dus exclusief van het vorige 'octaaf', het is slechts een externe marker om de afstand aan te geven van de laatste halve noot uit het 'octaaf' waarover we het hebben.

1. C --> C#
2. C# --> D
3. D --> D#
4. D# --> E
5. E --> F
6. F --> F#
7. F# --> G
8. G --> G#
9. G# --> A
10. A --> A#
11. A# --> B
12. B --> ( C )

het gaat er dus om wat er tussen de halve noten ligt qua afstand, daarom is de hoge C niet inclusief.
 
Laatst gewijzigd:
ik zit even te rekenen van begin naar eind. je hebt een aantal mogelijkheden maar het meest voor de hand liggend is deze:

C (noot 1)
D (noot 2)
E (noot 3)
F (noot 4)
G (noot 5)
A (noot 6)
B (noot 7)
C (noot 8 )

dat zijn dus 8 noten. en 8 = okt. dus is oktaaf compleet :confused:
 
Back
Top