Hoezo Octaaf?

Origineel geplaatst door demian
BTW: Wat je wel kan zeggen is dat een octaaf uit 7 stamtonen bestaat. Maar verder bestaat deze uit 8 tonen.

een octaaf is geen toonladder toch? :confused:
 
Origineel geplaatst door 6 trak
bijv:

C, C#, D, D#, E, F, F#, C

bestaat ook uit 8 tonen...

Maar is geen toonladder..
 
Origineel geplaatst door Roel
een octaaf is geen toonladder toch? :confused:

Je snapt wel wat ik bedoel..;)

Maar goed.. het was weer ff leuk, ik ga weer andere activiteiten bedrijven. :peukie:
 
in kader van dit draadje is oktaaf zo'n lastig begrip helaas.
ik heb net in ander draadje ook gewoon aangegeven dat "het onderste oktaaf" van een klavier bla die bla :D
ik denk dat dit ver genoeg uitgekauwd is en ga mij eens deabboneren op dit draadje ;)
 
:doei:

Het woord 'octaaf' in de muziektheorie betekent gewoon de 'achtste' toon na een voorgaande toon. In het toon-systeem dat 6track aangeeft (al zou ik dat zelf een reeks noemen) is er wel degelijk een achtste toon. Die heet dan gewoon het octaaf. Zing je van c naar c', dan is dat een octaaf. Zing je van c naar c'' (binnen de diatoniek), dan is dat geen octaaf, maar een dubbel-octaaf. Er zijn vanuit de begintoon (niet de grondtoon) altijd maar twee octaven mogelijk, namelijk één naar boven en één naar beneden (stijgend of dalend). In de hele-toons-toonladder beginnend op c is de d' het octaaf en niet de c'. Dit is natuurlijk alleen melodisch gezien. En harmonisch dan? Wel, die hele-toons-toonladder heeft niets meer met de 'normale' harmonieleer te maken. De intervalbenamingen zijn dan ook een overblijfsel uit het pre-harmonisch tijdperk (de harmonieleer is pas omstreeks 1450 na Chr. een beetje ontstaan).

Wout
 
"Dat is toevallig één van mijn specialiteiten, dit is octaaf!
 

Attachments

  • octaaf.jpg
    octaaf.jpg
    21,8 KB · Bekeken: 52
Origineel geplaatst door demian
Maar is geen toonladder..
wat is het nou? 8 noten binnen een octaaf en dan weer niet? ...hoeveel valide octaven zijn er volgens jouw dan wel?

en...

hoe noem je dan de range C - B... i.v.m. diegene die het altijd hebben over "die synth is x 'octaven' groot/breed/lang"...?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
In de hele-toons-toonladder beginnend op c is de d' het octaaf en niet de c'.
nu breekt mijn klompenfabriek! :confused:
 
In de kleine terts toonladder is dit inderdaad het geval, al zal die sprong nooit een octaaf genoemd worden, want dat zit veel te vastgeroest in die 'normale' toonladders. Ze zullen er wel een andere naam voor verzonnen hebben, om dit soort spraakverwarringen te voorkomen.

Maar kan je nu ook begrijpen dat de diatonische toonladders, vooral de majeur toonladder, zoals we die tegenwoordig kennen, zo heerlijk in het gehoor ligt? Omdat die achtste toon weer zoveel lijkt op de eerste van het toonsysteem, de grondtoon. Dat klinkt lekker.

In de populaire muziek ligt het accent veel meer op de harmonie, de akkoorden. De melodiën zijn vaak erg saai en zelfs uitermate lelijk! Een willekeurig kleuterdeuntje is melodisch interessanter dan een 'dance' nummer. De intervallen zijn veel te veel primes en secundes: zo vlak als het Hollands polderlandschap. Meesters in het werken met melodiën waren de Beatles en ABBA, ook in samenhang met originele harmoniën en arragementen. Maar dat is natuurlijk allemaal mijn mening :)

In de melodie zit een grote muzikale expressie, waarvoor je gevoelig bent of niet. Bepaalde intervallen zijn spanning makend, terwijl andere weer vlakker en saai. Naast de prime is de kwint stijgend (c>g) of als kwart dalend (c>G) niet zo denderend: het pom-pom-pom basje is een voorbeeld. Maar speel je die dan weer met een sterk ritmisch karakter, dan werkt het juist weer wel. Intervallen groter dan een none zijn voor ons te verwarrend. De kleine secunde (halve noot) kan zeer stuwend werken, bijvoorbeeld de b>c, die het rijtje afmaakt. Dat is weer stijgend, natuurlijk. (Grappig dat die oude Grieken de toonladders altijd dalend formuleerden, dus kenden zij die spanning van de b>c nu wel of niet. Of luisterden zij toch heel anders dan wij naar de nootjes? Ik denk van wel. (ooit heb ik Indiërs waanzinnig enthousiast zien en horen worden door bepaalde 'glides' op een sitar; voor mij volkomen onbegrijpelijk, maar voor hen het slotakkoord van een hardrock band ;)

Even een vraagje...
Is 'dance' muziek eigenlijk ook genoteerd verkrijgbaar? Dus als bladmuziek? Of alleen maar op vinyl?

Het maken van melodiën is te leren, maar altijd veel oefenen. Zelfs fluiten tijdens je werk is oefenen :)

Heb ik nu een lans gebroken voor de herontdekking van de melodie in de populaire muziek?

Wout
 
Origineel geplaatst door 6 trak
wat is het nou? 8 noten binnen een octaaf en dan weer niet? ...hoeveel valide octaven zijn er volgens jouw dan wel?

en...

hoe noem je dan de range C - B... i.v.m. diegene die het altijd hebben over "die synth is x 'octaven' groot/breed/lang"...?


nu breekt mijn klompenfabriek! :confused:

Een octaaf is het achtste interval. Dat wil niet zeggen dat je 8 willekeurige noten achter elkaar kan zetten en kan zeggen dat de 8ste dan het "octaaf" is. Er zijn veel verschillende toonladders, en dus veel verschillende mogelijkheden, maar de reeks die jij geeft bestaat simpelweg niet. Hij moet 8 noten hebben, en alle noten moeten vertegenwoordigd zijn. Dus "een" A, "een" B, enz. Bij toonladders met minder noten (bijvoorbeeld pentatonisch) gaat dit natuurlijk niet op, maar laten we dat even buiten de discussie laten, dat is hier niet relevant


Er zijn slechts 2 soorten "octaven":

Het 8ste interval naar beneden
Het 8ste interval naar boven.

That's it. Meer "octaven" zijn er niet.

Het klassificeren van een klavier gebeurt officieel aan de hand van het aantal toetsen (88, 76, 49, enz). Als de term "octaven" gebruikt wordt moet je dat interpreteren als bijv:

C
octaaf 1
B/C'
octaaf 2
B'/C''
octaaf 3
B''/C'''
enz.

Dit is geen "officiele" manier, en dus is er met geen mogelijkheid te zeggen of ze bedoelen C-B-B'', enz of C-C'-C''. Jouw mening is in dit geval net zo valide als die van mij. Maar deze manier van rangschikken zal je nergens in officiele literatuur terugvinden. Hooguit in een Feedback folder (gebruiken volgens mij ook altijd "xx toetsen") of spreektaal... Daar maakt het ook niet zo veel uit. Het is ook feitelijk onjuist, daar een octaaf enkel een interval aan kan geven en niet: "een x aantal toetsen"


Wat Wout bedoelde met C-D' als octaaf is het volgende:

een majeur toonladder bestaat uit
C-D-E-F-G-A-B-C (dat zijn dus de stapjes(vanaf C): 2-2-1-2-2-2-1

Een hele-noots toonladder:
C-D-E-F#-G#-A#-B#-C## (2-2-2-2-2-2-2 (allemaal intervallen van hele tonen)

C## "klinkt als" D'. Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of Wout gelijk heeft of ik qua notatie, maar ik heb altijd geleerd dat je geen noten mag overslaan. Je mag B# dus geen C noemen (dan zit er geen B in de reeks, en C## geen D', dan zit er geen tweede C (het octaaf!) in de reeks. C## is in dit geval het "dubbel overmatig octaaf" van C. D' kan volgens mij nooit iets anders zijn dan de "none" van C...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
wat is het nou? 8 noten binnen een octaaf en dan weer niet? ...hoeveel valide octaven zijn er volgens jouw dan wel?

en...
Je hebt gelijk, is idd ook een toonladder. Maar daar blijft het wel bij.

Verder is er volgens mij een oneindige hoeveelheid te realiseren octaven mogelijk, meesten zullen buiten het hoorbare frequentie spectrum liggen. En er zijn idd zoals Wout al zei, maar 2 'basis' of 'soorten' octaven zijn mogelijk.

hoe noem je dan de range C - B... i.v.m. diegene die het altijd hebben over "die synth is x 'octaven' groot/breed/lang"...?
Geen idee, zeg jij het maar.. ik ga slechts in op je probleem met het woord 'octaaf' waar dit topic ook over gaat .. ;)

Dan wil ook nog even in gaan op je probleem wat je eerder aandroeg, namelijk, de 2e ( -C ) van het 'voorbeeld octaaf' . De 2e 'C' zou volgens jou niet mee mogen doen en een bewijs daarvoor zie je oa in het feit dat die 2e 'C' tussen haakjes stond.

Mijn uitleg van die haakjes is, dat die 'C' als grondtoon voor een 2e keer voorkomt binnen het octaaf en daarom tussen haakjes wordt geschreven.

Dus jij ziet dat anders? (even wat woorden in je mond leggen heur.. ;) )
 
Laatst gewijzigd:
Als Feedback over vijf octaven schrijft, dan begrijpt iedereen wat ze daar mee bedoelen, ook al zitten er zes c's op dat toetsenbord. Als CuBase het over 'c-2' heeft, dan weet iedereen wat ze daar mee bedoelen. Als de zangleraar het over een octaaf heeft, dan weet de leerling heus wel wat er van hem of haar verwacht wordt. Alleen de wiskunde en de medische wetenschap hebben een uniform systeem, hoewel de laatste zich natuurlijk van het niet zo up-to-date Latijn bedient, hetgeen weer problemen geeft, in sommige gevallen. (Wat is 'synthesizer' eigenljk in het Latijn? ;)

Het wordt nog erger als verschillende disciplines van elkaar begrippen gaan lenen, zoals dat in de muziekgeschiedenis voorkomt, waar het begrip 'klassiek' geleend is van de beeldende kunst; waar de laatste de periode van de Grieken en Romeinen aangeeft, heeft de ander het over de periode van Haydn tot zo ongeveer Mozart (de topper) en van Beethoven als overgangsfiguur... Kijk, als Feedback nu een contra-bas verkoopt met een omvang van drie octaven, dan maken ze zich in de muziekwereld totaal belachelijk! Of een synthesizer die zo mooi zuiver naar het octaaf overblaast.

Hang die muziektheorie niet te snel op aan de indeling van het klavier, die witte en zwarte toetsen. Voor de diatoniek uiterst overzichtelijk, maar ook erg beperkt. En ergonomisch een onding! Sorry, toetsenisten, maar op een ander soort klavier, bijvoorbeeld de knoppen van een accordeon, ben je minstens de helft sneller dan je huidige snelheid. En de huidige techniek, dankzij de electronica, kan het allemaal zo veel beter maken, maar ja... Jullie zijn nu eenmaal op die andere manier begonnen, dus omschakelen is dan erg zwaar.

Wout

PS dat Wiki gedoe als de verkondiger van de waarheid...
Ik las even http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_toonladder
Wie kan me uitleggen wat ze met het 'onaangeraakt zijn van de halve tonen' bedoelen?
 
Laatst gewijzigd:
lets make things besser:D
 

Attachments

  • klaviatur.png
    klaviatur.png
    6,1 KB · Bekeken: 53
Origineel geplaatst door Wout Blommers
. (Wat is 'synthesizer' eigenljk in het Latijn? ;)


Het woord Synthesizer is afgeleid uit het Grieks: syn (samen) + tithetai (plaatsen) > synthesis

Latijn: com (samen) + ponere (plaatsen). Synthesizer in het Latijn is dus Compositor! :geslaagd:






Ik dacht ik help het Vaticaan een handje... :D
 
Back
Top