TIP: Nooit meer samples/patches kwijt.

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.257
Locatie
BH
Iedereen heeft het vast wel een keer meegemaakt.
Luister je een oud nummer af genaamd Nightmare denk je, ja die ga ik remixen, om er vervolgens achter te komen dat je en/of de samples, patches, song data (logic/cubase etc.) niet meer kan vinden, je weet niet meer waar ze staan en hoe ze heten. Zwaar irritant!!!!

Daar heb ik nu een even simpel als effectieve oplossing voor: :geslaagd:

Begin in het volgende jaar met het nummeren van alles!
Dit gaat als volgt:
Maak op je PC een mapje aan genaamd 01.
Maak daar evt. submapjes in voor alles wat je nodig hebt, Samples, Audio, SYSEX, etc.
Als je aan je eerste nummer werkt sla alles dan op in deze map. (01)
Al je samplenamen begin je met 01.
Al je patches begin je met 01 of beter sla je op als set/performance op geheugen plaats 01 op elke synth.
(vb. als ik aan nummer 01 werk sla ik de setting op de MC505 op in U01, op de karma op Combi C01 op de yamaha op B01, de letters doen er niet zo toe als je maar wel consequent blijft)
Als je een opname van je song maakt begin je ook met 01 en dan de naam van de track.
Bij de volgende track doe je hetzelfde maar dan met 02, en zo kan je door t/m 99 (moet genoeg zijn voor 1 jaar toch?)
Aan het einde van het jaar sla je alles op in een map 2003.
Als je dan later een track luistert bijv. "01-Nightmare-versie 1" dan kun je alles terugvinden!

Klinkt erg voor de hand liggend en simpel maar het werkt echt super, nooit meer iets kwijt.
De truck is dat je alles, maar dan ook alles hetzelfde nummer geeft, op dezelfde geugen plaatsen saved.
Aan het einde van het jaar SYSEX-dump je alle bakken en sla deze files in de archief folder 2003. bv. SYSEX_505_2003.SYX

Vergeet niet een dump van de huidige status te maken als je een dump ooit terugzet, je raakt dan namelijk alles kwijt wat je na de eerste dump gemaakt hebt.

Grt. Ronald :doei:
 
Goeie tip! En makkelijker om te backuppen. :)

Deze luie donder maakt gewoon zwaar misbruik van Cubase SX en alle instellingen die automatisch gesaved worden.
 
Das niet slecht. Ik vind voor 1 jaar wel wat overdreven. Ik ga je methode overnemen per maand. Misschien nog een leuke tip. Als je ROXIO easy cd creator aanschaft, nieuw voor weinig te koop, kun je een cd-rw op een speciale manier 'formatteren'. Je kunt dan als je die geformatteerde cd-rw in je brander stopt deze gebruiken als zijnde een harde schijf. Wat ik altijd doe als ik een project uit cubase opsla op de harde schijf is de map waarin je song, samples etc. staan ook even dupliceren naar de cd-rw. De RW zit er standaard in. Onverwachte crash ? FF Ghost image terugzetten en je kunt weer vrolijk verder dankzij je cd-rw die alles op een zeer snelle manier heeft opgeslagen. Dit werkt voor mij erg goed, want ik ben te lui om iedere keer eerst een brandprogramma op te starten en dan dat mapje te branden. Op deze manier gaat dit erg snel en goed. Zeker als je een snelle brander hebt, 12x of meer is het echt super.Niets is erger om songs kwijt te zijn, toch ? ;{
 
Het komt er gelukkig weer op neer dat je alles goed moet opslaan. Zaten leuke tips bij. Ik ben zelf ook steeds kwijt welke instelling een synth moet hebben als ik op het masterkeyboard een song laad. Is nog niet geautomatiseerd. Soms komt je tot leuke geluiden als een foute preset aan staat. Dan hoor je opeens een heel andere sound.
 
Origineel geplaatst door Niels
Misschien nog een leuke tip. Als je ROXIO easy cd creator aanschaft, nieuw voor weinig te koop, kun je een cd-rw op een speciale manier 'formatteren'. Je kunt dan als je die geformatteerde cd-rw in je brander stopt deze gebruiken als zijnde een harde schijf.

Ik werk met Easy CD Creator Platinum versie 5.1.0.104 (legale versie met superdikke handleiding) en ik zou graag willen weten hoe je zo'n "verwisselbare harde schijf" maakt van een CD RW. Zou je me kunnen uitleggen hoe je dit doet of waar ik in de handleiding hier informatie over kan vinden?
 
Moet je een "bootable CD" maken? Het lijkt er wel op, hè? Even proberen. :)
 
ik werk voornamelijk in Reaktor, en daar worden alle patches automatisch gesaved als je het ensemble [= de synths] opslat. Dus problemen met verloren gegane patches heb ik bbijna nooit!
idd gewoon vaak een CD R branden met al je data werkt voor mij het best. de CD RW gebeuren heb ik nogal rare ervaringen mee, bestanden die onleesbaar zijn e.d. maar dat was 2 jaar geleden, dus wellicht is nu het wat beter.
 
Origineel geplaatst door DraZziC
in reason word toch alles op geslagen in het bestand zelf :)

Volgens mij zitten hier niet uitsluitend Reason-gebruikers als je het mij vraagt. Ik denk dat dit topic ook meer bedoeld is als tip voor mensen die hardware-synths, etc. gebruiken. Als je alleen met software werkt geef je gewoon alles de naam van je track mee lijkt me.
 
Ik vind het wel jammer dat je op deze manier zeer veel redundante data overhoudt. Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar ik heb een zooi samples, die ik in meerdere nummers gebruik, en deze zou je dan dubbel moeten opslaan
 
hmm,

bij mij heet de map muziekbestanden die weer is onderverdeeld in audio, midi, playing, samples, temp.

sample map is dan ook weer onderverdeeld in mappen. Voor ieder nummer een map met daarin samples etc.

Alles copier ik eens in de week naar m'n andere harde schijf (dus heb ik een backup) en de aller belangrijkste worden ook nog eens op de andere pc gezet...

Zelfde heb ik trouwens voor de programma's gedaan. Alles in 1 directory (met subs) geinstalld.
 
Back
Top