DIY zonder kennis ?

Kevin

Tis niet te gleuven
Lid sinds
25 augustus 2002
Berichten
3.258
Ik zou dus heel graag eens een keer zelf wat willen bouwen maar beschik eigenlijk over 0 % kennis :(

Nu vraag ik me af of er een DIY project is waarin je duidelijk begeleid word OF misschien wat interessante site's voor noobs om wat van elektronica onder de knie te krijgen.

Als eerste project zat ik al te kijken naar die Ucapps SID (de simpele versie) die alleen met MIDI aan te sturen is maar is dit haalbaar voor een noob als ik ?
Heb hier nu wel de Ucapps SID (Ex-Lacertus) als evt.referentie
 
Ik denk dat je het beste met een gitaar pedaaltje kan beginnen. Dit zijn over het algemeen simpele schakelingen, die zelfs beginnende diyers zonder problemen in elkaar kunnen zetten.

Een synth als 1e diy project is wat hoog gegrepen.

Ik heb hele goede ervaringen met deze kits
Zeer hoge geluids kwaliteit en heel makkelijk zelf te maken, ook als je geen enkele soldeer ervaring hebt.
 
Die kits zien er erg interessant uit voor absolute beginners, en in de US nog haalbaar qua prijs. Maar als je die kits bestelt in de shop in NL, springen de prijzen naar omhoog, en met de 12,50 euro verzending dat ze rekenen naar België, koop ik me liever 2 tweedehands pedalen waar ik zeker van de kwaliteit van ben. :erm:

Maar het zelf bouwen lijkt me wel wat. Vooral voor pedalen dan in mijn geval. Iemand nog andere links of ideetjes? *D
 
Origineel geplaatst door Dimitri Kjalnov
Die kits zien er erg interessant uit voor absolute beginners, en in de US nog haalbaar qua prijs. Maar als je die kits bestelt in de shop in NL, springen de prijzen naar omhoog, en met de 12,50 euro verzending dat ze rekenen naar België, koop ik me liever 2 tweedehands pedalen waar ik zeker van de kwaliteit van ben. :erm:

Maar het zelf bouwen lijkt me wel wat. Vooral voor pedalen dan in mijn geval. Iemand nog andere links of ideetjes? *D

Je moet het diy bouwen van pedalen niet doen om geld te besparen. Dat kan alleen in het geval van bepaalde pedalen zoals de TS-808. Het grote voordeel van deze kits is dat je ze kan modden (zit allemaal bij de kit) zodat ze goed klinken voor jouw toepassing. En de BYOC kits zijn klonen van de beste pedalen die er ooit gemaakt zijn, dus over kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken.

Wil je geld besparen, dan kan je het beste 2e hands pedaaltjes gaan modden. Maar dan moet je ervaring hebben.
 
kits bestelt in de shop in NL, springen de prijzen naar omhoog, en met de 12,50 euro verzending dat ze rekenen naar België

Je zou eens kunnen kijken naar de kits van Newtone. Die verzenden een kit (gek genoeg) zelfs goedkoper naar Belgie dan naar Nederland: http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=76. Voor een kit van 300 gram vragen ze 5,75 (6,75 naar Nederland -- en ze zitten in Nederland)!
 
Ik ben het er niet echt mee eens dat de ucapps SID geen goed projectje zou zijn voor een beginner, toch de simpele versie. Ik raad dan wel aan van een volledig kitje te kopen. Er zijn 2 leveranciers, eentje in Duitsland en eentje in de VS. Duitsland is lekker dichtbij, maar die uit de VS zouden kwalitatief veel beter zijn en eigenlijk niet echt veel duurder.

Wat ik wel aanraad is om vooraf jezelf goed te informeren op het midibox-forum. Daar staan een hoop goede tutorials en foto-reportages, waaronder een van een paar mensen die ook geen ervaring hadden. Iets wat ik ook zeker kan aanraden, is om eerst een simpele gaatjes-print en een hoopje weerstanden te kopen om te oefenen (weerstanden omdat die geen fuck kosten).
Je kan ook een paar velleman starterkitjes bouwen. Die kleine schakelingetjes kosten nu ook niet het einde van de wereld, maar zijn niet echt nuttig (doorgaans knipperende ledjes enzo), maar wel leuk om ervaring op te doen, en er zit wel een stap-voor-stap handleiding bij.

Het probleem is natuurlijk wel de behuizing, want je wil achteraf alles mooi inbouwen natuurlijk, maar dat is een vak apart. Na 17 jaar electronica slaag ik er nog staads niet in om een mooi strak kastje rond mijn schakelingen te bouwen. Maar ik denk dat dit een kwestie is van het juiste gereedschap en veel geduld (2 dingen die ik niet bezit ;)).
 
Back
Top