[DIY] Bouw verslag Oakley TB3031

Cubik_Planet

Knoppofiel
Lid sinds
11 februari 2002
Berichten
470
Locatie
Zaandam
Er zijn een aantal verzoeken bij mij binnen gekomen om een verslag te schrijven van de DIY TB303 kloon … de Oakley TB3031…..

Tsja waar zal ik eens beginnen….. als eerste wil ik even melden, dat dit absoluut GEEN project is voor beginners. Als je nog nooit een soldeerbout hebt vast gehouden en je geen kennis hebt van electronische componenten en hun coderingen, begin er dan maar niet aan….

Bij Tony Algood (Oakley Sound) heb ik de de TB3031 printplaat, de tbDAC (MIDI naar DA convertor) printplaat, de potmeter kit en zeldzame componenten besteld. Ik raad aan om dit ook te doen omdat Tony’s printplaat ontworpen is om de potmeters direct op te monteren.

De betalingen voor de onderdelen verlopen soepel en je kunt Tony altijd even bellen of mailen wat de status is van je bestelling. Ik heb zelf een Engelse vriedin dus ik heb een (Engelse) cheque gestuurd naar Tony om de betalingen te regelen, maar je kunt ook met PayPal betalen.

Ondertussen kun je de onderdelen gaan bestellen. Ik heb zelf ongeveer 80% van alle onderdelen bij Conrad vandaan en wat Conrad niet had bij DIL, Display en RS-Components (Let op: je kunt alleen bij RS iets bestellen als je een KvK nummer hebt).

Zodra je bestelling bij Tony binnen is krijg je toegang tot de stroomschema’s van de synth, en die heb je zeker later nodig!!!

Het is echt van belang dat je rustig na denkt over elke bouwfase en ook heel belangrijk is dat je van te voren nagedacht hebt waarin je deze kloon gaat inbouwen. Ik heb zelf gekozen voor een 19” 1U metalen behuizing en ook dit keer raad ik aan om ook hiervoor te gaan omdat het ontwerp van Tony hiet het beste op aansluit. Hou er bij het bestellen van de kast rekening mee dat je voldoende ruimte overlaat voor het monteren van de MIDI interface(15cm x 10cm).

Goed dan nu het solderen. De handleiding van Tony geeft je een heleboel tips waar je het beste mee kunt beginnen, dus lees deze aandachtig door!!! Ook voor het bestellen van al je onderdelen is het van belang dat je deze handleiding eerst helemaal door hebt genomen omdat hier een heleboel tips staan. Denk maar eens aan de soort condensatoren die je moet bestellen en welke familie IC’s je het beste kunt nemen en eventuele alternatieven mocht je niet alle onderdelen kunnen vinden.
Houdt de volgende volgorde aan als je gaat solderen: weerstanden, diodes, transistoren, keramische condensatoren, IC voetjes, polyester condensatoren, potmeters, elco’s en als laatste de grote potmeters voor het front-paneel (Houdt de zelfde volgorde aan voor de MIDI interface). Neem vooral je tijd voor het solderen en controleer elk onderdeel twee tot drie keer voordat je hem vast zet, dat voorkomt een heleboel ellende op het einde (mocht er iets fout zijn).

Nu denken jullie waarschijnlijk…. Ja daaaaaaag ik ga een beetje alle onderdelen controleren…. Staat toch in de handleiding…gewoon snel snel snel….. toch raad ik dit af…. door mijn dubbelcheck van alle onderdelen heb ik een foutje ontdekt in de handleiding waardoor ongeveer 15 weerstanden een hele andere waarde moesten hebben!!! Tony heeft mij bedankt hiervoor en heb meteen van hem een eervolle vermelding op zijn site gekregen!!!

Als je alles dan gesoldeerd hebt dan kan het inbouwen beginnen…. Zorg hiervoor dat je het frontpaneel volgens het ontwerp van Tony maakt en daar niet van afwijkt omdat dit kan resulteren in het niet passen van alle potmeters, leds en schakelaars. Je kunt eventueel door Schaeffer (http://www.schaeffer-apparatebau.de/) je frontpaneel laten maken, dan word ie wel helemaal gelikt, maar reken op een additionele €75,00 minimaal!!! Ik heb ervoor gekozen om zelf mijn frontpanneel te beletteren met een Dymo label apparaat… dit is wellicht niet zo heel mooi, maar oordeel zelf maar als je de foto’s ziet… (ik heb transparante labels gebruikt met witte letters op een zwart frontpaneel, zie foto’s)

Neem ook voor het inbouwen genoeg tijd en doe het niet te snel, geduld is een vereiste in deze….
Als je de twee printplaten in de kast gemonteerd hebt dan is het alleen nog maar een kwestie van alle draden monteren naar de buitenwereld en wholla je hebt je eigen TB303 kloon gebouwt.


In de handleiding staat ook hoe je de nieuwe aanwinst moet afregelen…. Bij mij deedt hij het in 1 keer!!! Ik had slechts 1 klein probleempje, en dat is dat mijn MIDI interface iets te veel stroom trekt waardoor de afregeling niet helemaal 100% is. Ik heb met Tony een uur aan de lijn gehangen om hier achter te komen. Blijkt dat mijn DA convertor iets te veel stroom trekt …. Ik heb gekozen voor de AD7545AKN … maar als je een AD7945BN kiest dan is je TB helemaal zoals het hoort!!! (ik heb inmiddels mijn DA convertor vervangen voor de AD7945BN)

Nog even een kleine samenvatting van alles:

Uren gewerkt schatting) = 120 uur!!!
Totale kosten, inclusief behuizing (dus compleet af) = +/- € 300,00
Vinden van de onderdelen = Een aantal onderdelen zijn moeilijk te vinden, maar met wat zoek werk lukt dit wel
Leveranciers van de onderdelen =

http://www.conrad.nl (80%)
http://www.dil.nl
http://www.rs-components.nl
http://www.display.nl

Power supply: 12V-15V 250mA AC
MIDI: MIDI IN en MIDI THRU
Audio: 1x stereo Audio out

Frontpaneel control knoppen:
Tune / Glide / Sub Osc / Frequency / Resonance / Amount / VCF Decay / Accent Decay / Modulation / Accent / VCA Decay / Overdrive / Volume

Schakelaars:
VCO Wave: SAW or SQR
Sub Osc Wave: SAW / TRI
Filter Control: MOD / Off / Velocity
Velocity Control: Off / On


VOOR FOTO’s zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=8349&highlight=tb3031


Greetz,
Cubik Planet….

P.S. Oh ja….geluiden komen echt binnenkort!!!!!
P.P.S. Ik kan nog uren doorlullen over dit ding, maar vondt dit al lang genoeg zo
P.P.P.S. Als iemand ook deze kloon wil bouwen en nog vragen heeft, stuur maar een PB en ik zal je helpen!!!
 
Ik ben nog een beetje aan het afregelen om mijn TB3031 het mooiste voor de dag te laten komen.... maar alle apparaten die Tony in zijn handleiding noemt heb ik niet (Scoop, frequentie meter, gitaar tuner).....

Heeft iemand suggesties hoe ik deze afregeling kan doen???? Hij geeft wel een alternatief, maar weet niet of dit wel lekker werkt!!

Hier een stukje uit de Oakley handleiding hoe ik het zou moeten kunnen regelen...


V/OCT: Use this to generate a perfect 1V/octave scaling. This trimmer will need to be
adjusted along with the TUNE trimmer. You will need a scope, or a digital frequency counter,
or the best of all, a guitar/chromatic tuner. Some people use another keyboard or a calibrated
VCO and listen to the beats, but that can take longer.

Plug your midi-CV convertor or 1V/oct keyboard into the CV input of the 3031. Play a lowish
note on the keyboard, then go two octaves higher. Adjust V/OCT until the interval is
EXACTLY two octaves. This will probably require some patience and plenty of twiddling of
the front panel Tune as well. But you will get there. Now leave it on for one hour, and then
check the scaling. Adjust if necessary.


Thnx guys...

CP
 
Even een vraagje:
Is het de moeite allemaal waard?
Is bv een teebee303 niet (minstens) even goed en nog een stuk goedkoper en makkelijker (+ 4xmidi2CV & sync). Ik snap wel dat je dan de kik mist van het zelf bouwen, maar als je niet zo handig bent heb je voor minder geld, tijd en moeite wel een kant en klare 303 kloon.
 
Origineel geplaatst door Bas
Even een vraagje:
Is het de moeite allemaal waard?
Is bv een teebee303 niet (minstens) even goed en nog een stuk goedkoper en makkelijker (+ 4xmidi2CV & sync). Ik snap wel dat je dan de kik mist van het zelf bouwen, maar als je niet zo handig bent heb je voor minder geld, tijd en moeite wel een kant en klare 303 kloon.

Tsja tis maar hoe je het bekijkt.... ik vind het wel de moeite waard..... kijk mijn idee was meer om een eigen synth te bouwen.... kijk dat dit nu toevallig een TB303 kloon is geworden.... had net zo goed de 909 kloon kunnen zijn of misschien wel een heel ander project.....

Er wordt vaak gedacht dat DIY projecten goedkoper zijn, maar 9 van de 10 keer is dit niet het geval en kom je duurder uit....

Ik vondt het helemaal top om te bouwen..... is een soort kick denk ik vooral als hij het dan ook doet als hij af is..... en natuurlijk is er van deze maar eentje op de wereld....!!!! >:|

Ik was me voor het bouwen al van bewust dat de TeeBee goedkoper was......

Laterzzz..

CP
 
tb-303 kloon.

tb-303 kloon.

interessante thread, hoe heb je het afregelen gedaan ?
ga je nog samples online zetten ?

groet,

r & b.
 
Uiteindelijk heb ik hem afgeregeld met een Gitaar tuner.... even via via bij een vriend geleend en dat gaat het makkelijkst.....

Ik ben op het moment de kleine studio die ik heb aan het verbouwen..... nou verbouwen is ook een groot woord.... meer alles anders neerzetten.... dus op dit moment liggen alle kabels los......

Zodra alles weer aangesloten is ga ik aan de slag en zal ik wat sounds posten.....

CP
 
Back
Top