Crux VCA en Nucleus VCF: discrete OTA modules [pre-order]

rutgerjv

Ouwe rot
Lid sinds
23 juli 2002
Berichten
561
Locatie
Elst (GLD)
In een eerder topic schreef ik over een nieuw filter waar ik aan werkte: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=189601 , en inmiddels is het ontwerp zover (en zo gaaf!) dat ik het graag met anderen wil delen. Er is bovendien een VCA module bijgekomen, op basis van de zelfde nieuw ontwikkelde discrete OTA. Op Muffwiggler heb ik er een lang verhaal over geschreven, over hoe het ontwerp ontstaan is en welke features erop zitten: https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?p=2010096#2010096 . Het leek me niet nodig om het hier ook nog te posten, maar een korte samenvatting van de modules is misschien wel leuk?

--

De Crux VCA bevat twee VCAs op basis van discrete transistor OTA circuits naar eigen ontwerp:
- schakelbaar tussen lineaire en exponentiële response
- schakelbaar tussen audio (AC) en CV (DC) signalen
- envelope (unipolair) en modulatie (bipolair) inputs
- slimme schakeling van ongebruikte envelope inputs, zodat de modulatie input over het volledige VCA bereik te gebruiken is
- prettige vervorming bij signalen sterker dan 10Vpp (clipping bij 20Vpp)
- 6 HP Eurorack format met degelijke hardware (voornamelijk Alps)
- power: 23mA@+12V / 23mA@-12V

Op https://soundcloud.com/river-46/sets/crux-demos heb ik een aantal audio demos gezet van deze VCA. Daar kun je de verschillen horen tussen de lineaire en exponentiele response, en het subtiele effect van 'VCA saturation' wanneer je er sterke signalen in stuurt. Hoe het front panel eruit gaat zien kun je zien in de plaatjes die ik bijgevoegd heb.

--

De Nucleus VCF is het filter waar ik eerder over schreef, op basis van dezelfde discrete OTA circuits:
- discrete OTAs voor filter kern en voor de voltage controlled resonance (via CV input)
- 12dB/Oct en 24dB/oct modes
- 'Character' schakelaar voor verschillende resonantie modes: Q-comp / Neutral / K-style
- 'Bass control' schakelaar om het laag strak te houden
- Soft saturation van de input bij sterkere signalen, en interactie met de resonantie
- envelope input met attenuvertor voor frequency CV
- modulation (FM) input met attenuvertor en Lin/Exp modes voor frequency CV
- 1V/oct CV input
- 8HP Eurorack format met degelijke hardware (voornamelijk Alps)
- power: 47mA@+12V / 47mA@-12V

In deze video leg ik het een en ander uit over de 'Character' en 'Bass control' schakelaars, en hoor je hoe het filter klinkt: https://youtu.be/P2yn88YOMiY. Meer audio demos staan hier: https://soundcloud.com/river-46/sets/nucleus-demos . Hoe het front panel eruit gaat zien kun je zien in de plaatjes die ik bijgevoegd heb.

--

Ik wil de ontwerpen graag beschikbaar maken voor anderen, maar heb o.a. rekening moeten houden met de surface mount onderdelen die nodig zijn voor de discrete OTA. Het leek me het best haalbaar om de surface mount onderdelen in een fabriek te laten assembleren, maar om het toch een leuk knutselproject te houden maak ik DIY kits beschikbaar waarbij je zelf de thru-hole onderdelen (vooral hardware, schakelaars, knoppen, sockets) op hun plek moet solderen. Omdat de lastigste delen van het circuit in een fabriek gesoldeerd zijn is de kans op een goed werkende module dus groot, zodat het voor veel mensen goed te doen is om de DIY kit te bouwen. Ik ben trouwens ook bezig met plannen voor een cursus (een soort practicum) waarin je deze module, of een andere onder begeleiding maakt en tegelijkertijd ook wat leert over de werking, theorie en muzikale toepassingen ervan. Voor wie het niet aandurft om zelf te solderen assembleer ik met de hand een aantal modules die je kant-en-klaar, getest en gecalibreerd kunt krijgen tegen een iets hogere prijs.

De prijzen die ik in gedachten heb voor de modules zijn:
* Crux dual VCA (DIY-kit) 160 euro
* Crux dual VCA (ready-made) 175 euro
* Nucleus VCF (DIY-kit) 199 euro
* Nucleus VCF (ready-made) 225 euro

* Alle prijzen inclusief BTW, maar exclusief verzending. Ik probeer de DIY kits trouwens in brievenbus-pakjes formaat te krijgen, zodat de verzending betaalbaar blijft.

Ik heb op dit moment geen idee hoeveel interesse er zou zijn in deze modules, daarom hoop ik dat mensen die er eentje willen kopen een pre-order willen opgeven. Als je interesse hebt, wil je dan opgeven:
1) welke module je wilt (Crux of Nucleus) en hoeveel
2) of je de DIY kit wilt (waarvan de surface mount onderdelen er dus al op zitten), of de kant-en-klare versie?

Alle ontwerpen staan klaar om naar de fabriek gestuurd te worden, en ik schat dat het ongeveer 2 maanden duurt voordat de module op je deurmat valt nadat ik de pre-orders verzameld heb. Als de modules binnen zijn neem ik contact op met de geïnteresseerden via het forum (of via email, voor wie dat aangeeft te willen). In de tussentijd zal ik zorgen voor goeie handleidingen (waarschijnlijk ook in video format) voor het in elkaar zetten en caliberen van de modules.

Ik ben echt ontzettend benieuwd naar de reacties!

Groeten,

Rutger

ps. Als je je hier op synthforum opgeeft voor de pre-order hoeft dat niet ook nog een keer op muffwiggler. Ik blijf beide fora regelmatig checken en hou een lijstje bij van geinteresseerden.

ps. Ik weet eigenlijk niet wat precies de policy is voor de synthforum voorpagina. Als een operator denkt dat het leuk is om iets uit deze post op de voorpagina te zetten ben ik daar heel blij mee, maar zo in deze topic vind ik het ook prima.
 

Attachments

  • Nucleus_demo.jpg
    Nucleus_demo.jpg
    26 KB · Bekeken: 177
  • Crux_demo.jpg
    Crux_demo.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 139
Hallo Rutger, waar kun je een pre-order opgeven voor deze unieke top-filter, via pm ofzo?

Had wel gerekend op een goedkopere diy-kit, want ik verwachtte een full-kit, waarbij je alles zelf soldeert of zelfs zelf de BOM regelt.
Maar misschien is t wel beter zo.
 
Hallo Rutger, waar kun je een pre-order opgeven voor deze unieke top-filter, via pm ofzo?

Had wel gerekend op een goedkopere diy-kit, want ik verwachtte een full-kit, waarbij je alles zelf soldeert of zelfs zelf de BOM regelt.
Maar misschien is t wel beter zo.

Leuk dat je reageert! Je mag de pre-order gewoon in deze thread opgeven. Ik hou in mijn eerste post een lijstje bij dat ik af en toe zal updaten (na elke paar pre-orders). Dan ziet iedereen meteen bevestiging van z'n eigen pre-order en ontstaat er later geen onduidelijkheid over wie wat besteld heeft. Wanneer de modules binnen zijn neem ik dan contact met je op via het forum voor de betaling en verzending.

Ik snap dat je gehoopt had op een goedkopere DIY kit. Ik zou zelf ook wel willen dat ik dat kon aanbieden, maar helaas is dat niet haalbaar. Ik heb overwogen om alles thru-hole te maken, en doorgerekend wat dat zou gaan kosten. Gek genoeg werd het daar niet goedkoper van. Thru-hole onderdelen zijn vaak duurder dan surface mount. En los onderdelen bestellen is vaak duurder dan een bulk-order. Bovendien zijn voor sommige delen van het circuit surface mount onderdelen noodzakelijk, maar ik wilde dit niet door mensen zelf laten solderen. Dan is de kans op problemen te groot, en de support die dan nodig is om iedereen te helpen kan ik in mijn eentje gewoonweg niet bieden. Daarom heb ik voor deze oplossing gekozen.

Groeten,

Rutger
 
Tof en gaaf dat je je eigen produkten op de markt brengt, maar voor een kit, zeker zonder dure IC's (aanname), vind ik hem echt heel duur. De afgebouwde versie is dan weer relatief niet zoveel duurder.
Voor 80 euro (als je via de normale distributiekanalen zou gaan, verhouding resale/cost) koop je een heleboel weerstanden en transistoren en pcb's.
All the same, succes met het initiatief!
 
Argh, ik heb al zulke leuke filters nu, maar ik vind hem echt vet. Ik ga erover nadenken...
 
Mag ik eerlijk zeggen dat ik je panelen echt heel lelijk vind :S en ik ben het met SRPP eens.

Filter klinkt wel goed!
 
Ik wil wel een nucleus filter kant en klaar.
Maar het blauwe panel vind ik echt niet mooi. Kleur past niet bij de klank.
Hopelijk doe je daar nog een aanpassing in : )
 
Bedankt voor alle leuke reacties! Ik zal de lijst met pre-orders morgen even bijwerken.

Tof en gaaf dat je je eigen produkten op de markt brengt, maar voor een kit, zeker zonder dure IC's (aanname), vind ik hem echt heel duur. De afgebouwde versie is dan weer relatief niet zoveel duurder.
Voor 80 euro (als je via de normale distributiekanalen zou gaan, verhouding resale/cost) koop je een heleboel weerstanden en transistoren en pcb's.
All the same, succes met het initiatief!

Dankjewel, ja het is voor mij ook een spannende stap. Ik snap je het graag goedkoper zou zien, dat zou ik ook wel kunnen bieden, dat is echt niet realistisch. Om je een idee te geven van waar de kosten precies in gaan zitten hier wat uitleg: Om te beginnen is de DIY kit geen kit die je helemaal van 0 af bouwt, maar je begint met een PCB waar alle SMT onderdelen al op zitten. Kortom, er is al veel assemblage werk verricht in een fabriek, en dat kost. Dit zelf laten doen is met het huidige design geen optie meer namelijk (smt onderdelen zijn noodzakelijk, en thru-hole wordt te groot). Daarnaast is het misschien goed om te weten dat ik al meer dan een jaar lang intensief bezig ben geweest met het ontwikkelen van zo'n nieuw ontwerp, maken van diverse prototypes en doormeten ervan. Als dit een Moog ladder filter clone was, kon ik gewoon een schema uit de kast trekken en nabouwen. Nu zitten er dus ook ontwikkelingskosten in. Dat levert een filter op met een nieuwe klank, maar zie je dus ook in de prijs terug. En dat lijkt me niet onredelijk, toch?

Mag ik eerlijk zeggen dat ik je panelen echt heel lelijk vind :S en ik ben het met SRPP eens.

Filter klinkt wel goed!

Tja, dat mag je natuurlijk best zeggen hoor. Maar niemand heeft er verder wat aan denk ik. Zo zou ik ook kunnen zeggen dat ik jouw nickname echt lelijk vind, maarja... dat is toch gewoon smaak? Je hoeft de modules niet te kopen hoor ;).

Maar misschien is het wel goed om even wat uitleg te geven bij de frontpanels die je ziet, en vooral wat betreft de kleur. Het is geen foto van het daadwerkelijke product, maar een Illustrator mock-up. Om je een idee te geven van de layout, en de belettering. Die belettering wordt zelfs nog wat verbeterd, zodat het allemaal nog beter leesbaar is. De kleur is een benadering van een kleur die bij printen (CMYK) lijkt op wat ik wil bereiken, maar op een gewoon beeldscherm veel te fel (knal blauw, terwijl het stijlvol donkerblauw zou moeten zijn). De echte kleur blauw die je kunt verwachten is dezelfde kleur als de grotere synth in het filmpje dat ik hier gepost heb. Hier zie je hem ook, maar met camera flits belicht dus minder mooi:

DSCF0025sm.jpg


Groeten,

Rutger
 
Tof en gaaf dat je je eigen produkten op de markt brengt, maar voor een kit, zeker zonder dure IC's (aanname), vind ik hem echt heel duur. De afgebouwde versie is dan weer relatief niet zoveel duurder.
Voor 80 euro (als je via de normale distributiekanalen zou gaan, verhouding resale/cost) koop je een heleboel weerstanden en transistoren en pcb's.
All the same, succes met het initiatief!

Wat hoor ik nu, beste Rutger:

'Voor 80 euro (als je via de normale distributiekanalen zou gaan, verhouding resale/cost) koop je een heleboel weerstanden en transistoren en pcb's.'

Dan zou er minstens 30 euro's er van af kunnen. Want je zei zelf:

'De prijzen die ik in gedachten heb voor de modules zijn: ....'

Dus je was aan het gissen, je wist t niet zeker, je had t niet goed berekend.
Want zelf heb ik nog nooit een DIY-kit gebouwd, maar van solderen weet ik wel het één en ander.

Trouwens, hoop wel dat er kwalitatieve onderdelen zijn gebruikt, bijvoorbeeld 1% weerstanden [deze zijn tegenwoordig ook niet duur meer].

Succes verder, Rutger!
 
Tja, dat mag je natuurlijk best zeggen hoor. Maar niemand heeft er verder wat aan denk ik. Zo zou ik ook kunnen zeggen dat ik jouw nickname echt lelijk vind, maarja... dat is toch gewoon smaak? Je hoeft de modules niet te kopen hoor.

Ik heb hier en op Muffwiggler nog niemand gehoord die zei mooie panelen. Integendeel. Ik denk dat je een stuk minder zult verkopen hierdoor.
 
Wat hoor ik nu, beste Rutger:

'Voor 80 euro (als je via de normale distributiekanalen zou gaan, verhouding resale/cost) koop je een heleboel weerstanden en transistoren en pcb's.'

Dan zou er minstens 30 euro's er van af kunnen. Want je zei zelf:

'De prijzen die ik in gedachten heb voor de modules zijn: ....'

Dus je was aan het gissen, je wist t niet zeker, je had t niet goed berekend.
Want zelf heb ik nog nooit een DIY-kit gebouwd, maar van solderen weet ik wel het één en ander.

Trouwens, hoop wel dat er kwalitatieve onderdelen zijn gebruikt, bijvoorbeeld 1% weerstanden [deze zijn tegenwoordig ook niet duur meer].

Succes verder, Rutger!

Hi Syntheklaas,

Even voor de duidelijkheid, de prijzen liggen vast. Ik heb een volledige prijsberekening gemaakt, en de inschatting hierboven (80 euro) is niet juist en komt ook niet van mij. Natuurlijk gebruik ik kwalitatieve onderdelen, ik ben hier niet om jullie op te lichten. Ik heb een ontwerp gemaakt waar ik zelf graag mee muziek zou maken, en wil dat hier nu delen. De weerstanden zijn 1% en voor sommige functies 0.1%. Condensators zijn bijna allemaal C0G (temperatuur zeer stabiel). Filter kern is rondom een duurdere opamp, geen cheapo dus. Zo gerustgesteld?

Groeten,

Rutger

ps. Ten aanzien van het paneel: smaken verschillen. Waar ik hier nu wat negatieve reacties zie, heb ik op de Ocean synth met exact dezelfde kleur veel complimenten gehad.
 
Hi Syntheklaas,

Even voor de duidelijkheid, de prijzen liggen vast. Ik heb een volledige prijsberekening gemaakt, en de inschatting hierboven (80 euro) is niet juist en komt ook niet van mij. Natuurlijk gebruik ik kwalitatieve onderdelen, ik ben hier niet om jullie op te lichten. Ik heb een ontwerp gemaakt waar ik zelf graag mee muziek zou maken, en wil dat hier nu delen. De weerstanden zijn 1% en voor sommige functies 0.1%. Condensators zijn bijna allemaal C0G (temperatuur zeer stabiel). Filter kern is rondom een duurdere opamp, geen cheapo dus. Zo gerustgesteld?

Groeten,

Rutger

ps. Ten aanzien van het paneel: smaken verschillen. Waar ik hier nu wat negatieve reacties zie, heb ik op de Ocean synth met exact dezelfde kleur veel complimenten gehad.

Ik ben nu zeker gerustgesteld, zelfs verrast met 0.1% weerstanden en condensators, die bijna allemaal C0G zijn.

Ook de presentatie van de producten vind ik top. Ga zo door!

Alleen jammer, dat je niet hebt gedacht aan een introductieprijs.
 
Omdat ik mijn eerste entry op synthforum niet kan editen maar een nieuwe post met een tussenstand van de pre-orders:

------------pre-orders tot nu toe------------

Crux dual VCA (DIY-kit)

Crux dual VCA (kant-en-klaar)
Allert

Nucleus VCF (DIY-kit)
Syntheklaas

Nucleus VCF (kant-en-klaar)
stevaux

* Als er geen aantal achter je naam staat heb je van een item 1 exemplaar besteld. Als je fouten in deze lijst ziet, laat het me per PM dan even weten.
----------------------------------------------
 
Ik heb nog wat extra tijd gestoken in het bijschaven van de front panelen, waardoor vooral het Nucleus paneel er een stuk overzichtelijker uit ziet en de fonts beter te lezen zijn. Daarbij besloten om de "Bass control" feature "Solid bass" te noemen (in overleg met diverse Eurorack gebruikers). De conversie van CMYK naar RGB is nu ook goed gegaan, waardoor de kleur blauw van de panelen veel dichter bij de echte productie-versie komt.

Omdat ik de eerste post niet meer kan veranderen staan daar nog de oude panelen, hier de nieuwe versies:

attachment.php
attachment.php


Groeten,

Rutger


@mensen die al een pre-order gedaan hebben: ik hoop dat jullie het met me eens zijn dat deze wijziging aan de panelen een verbetering is. Aan de klank en de onderliggende printplaten is niets veranderd.
 

Attachments

  • Crux_demo.jpg
    Crux_demo.jpg
    20,1 KB · Bekeken: 141
  • Nucleus_demo.jpg
    Nucleus_demo.jpg
    23,1 KB · Bekeken: 141
Back
Top