Nieuwe Nederlandse Eurorack synth modules

Na enige schroom overwonnen te hebben wil ik hier graag met jullie delen waar ik al maanden in stilte aan werk, een nieuwe Nederlandse synth boutique: River Creative Technology. Of gewoon River :).

www.riversynths.com

Via synthforum was de afgelopen maanden al te volgen hoe de eerste twee producten (voor Eurorack) tot stand zijn gekomen. Dat zijn de:

  • Crux dual discrete core VCA
  • Nucleus discrete OTA VCF

attachment.php


De modules zijn sinds vandaag als DIY-kit of kant-en-klaar via de website te koop. Daarnaast is er een mogelijkheid voor synthesizer reparaties en in het nieuwe jaar zal ik via een weblog regelmatig tips & tricks, basis kennis, synth theorie, DIY tutorials en interessante projecten delen.

Een fijne kerst en een heel muzikaal 2016 gewenst!
 
Hoi Rutger, bedankt voor je toelichting! Helpt idd. voor de vergelijking.

Kan je misschien toelichten, wat is het voordeel van een aparte AC/DC schakeling?
Ik begrijp wel dat DC voor control voltages wordt gebruikt en AC voor audio, maar dient dit ter verbetering van de signaalkwaliteit o.i.d.?
Ik heb deze feature in geen andere van m'n VCA's, volgens mij zie je het uberhaupt niet zo vaak.
 
Hoi Rutger, bedankt voor je toelichting! Helpt idd. voor de vergelijking.

Kan je misschien toelichten, wat is het voordeel van een aparte AC/DC schakeling?
Ik begrijp wel dat DC voor control voltages wordt gebruikt en AC voor audio, maar dient dit ter verbetering van de signaalkwaliteit o.i.d.?
Ik heb deze feature in geen andere van m'n VCA's, volgens mij zie je het uberhaupt niet zo vaak.

Hi Hanz,

Hier de toelichting:

Het hoorbare deel van audio signalen is altijd AC. Toch komt het in modulars behoorlijk vaak voor dat audio signalen een DC-offset hebben (ze wisselen bijvoorbeeld tussen -4 en +6V in plaats van -5 en +5V). Die DC-offset is meestal niet wenselijk, dus fijn om eruit te kunnen filteren in de VCA. In een VCA zoals de Crux speelt er ook nog wat anders, en dat is het punt waarop de VCA begint te verzadigen (saturation/overdrive). Bij de Crux gebeurt dit heel geleidelijk bij signalen lager dan -5V of hoger dan +5V. Hierdoor gaat een audio signaal met DC-offset asymmetrisch vervormen, terwijl de vervorming meer symmetrisch blijft als je deze DC-offset er van te voren uit filtert. Met de AC/DC schakelaar heb je de keus tussen deze twee typen vervorming.

Voor CVs is de DC-offset over het algemeen een belangrijk deel van het signaal, dat je niet wilt verliezen, maar.... stel dat je een snelle LFO gebruikt in audio range om een VCO pitch te moduleren via een VCA, dan is het fijn als je een eventuele DC-offset in dit LFO signaal kunt verwijderen (zodat je VCO niet ineens omhoog of omlaag gestemd wordt, maar alleen moduleert rondom de toonhoogte waarop hij afgesteld stond).

Vandaar dus dat knopje AC/DC :).

Groeten,

Rutger
 
Ok, duidelijk. Klinkt handig ja!
Dat tweede voorbeeld dat zie je wel vaker op (complex) VCO's zoals de DPO - waar de linear FM input AC-coupled is.
Zeker met (audiorate) FM klinkt dat zuiverder inderdaad.

Een bekend trucje is het gebruiken van 'n VCF voor het verwijderen van een DC-component uit een audio signaal.
In de 'traditionele' substractieve VCO->VCF->VCA keten gebeurt dat natuurlijk al.
Maar als ingebouwde functie van een module is altijd handig.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top