Paar vragen over de Yamaha MO8

odin-o

Ingeburgerd
Lid sinds
20 september 2006
Berichten
97
even een paar vraagjes voor mensen die ervaring hebben met de Yamaha MO serie..

sy_mo8_xl.jpg


na lang zoeken/huiswerk doen ben ik eruit dat ik wil gaan voor de Yamaha MO8.. eerst wilde ik een korg triton extreme 88 of een motif es 88 halen maar gezien m'n budget is dat simpelweg niet haalbaar.

Ik ben gaan nadenken wat ik echt nodig heb en wat ik niet nodig heb bij een synth. Het 1 en ander vergeleken en ben eruit dat ik geen workstation nodig heb, het arrangen etc zal ik voornamelijk met de pc doen. Kwam tot een punt dat ik dacht dat een motif of triton rack met een 88 gewogen midi-keyboard de beste combinatie was.. totdat ik de MO8 ontdekte, de motif es engine met de kwalitatieve gewogen toetsen van een yamaha.

Nu m'n vraag.. ik ben me ervan bewust dat er geen sampler opzit, dus je kan geen eigen kicks/claps/snares etc inladen (?) klopt het ook dat er geen sequencer in zit.. dus dat je geen track kan inspelen en dan via een soort pianorol je aanslagen recht kan zetten (?) of zit er wel een soort van sequencer in..
de polyfonie van 64 vind ik geen probleem ook al is het dubbele de standaard, maar vraag me wel af of hij net zo lekker snel werkt als z'n workstation broer de motif es.. ook ben ik benieuwd naar de nadelen van de MO serie.

misschien "n00b" vragen maar dit gaat m'n 1e synth worden, dus vandaar.

thx voor reacties
 
Een zeer verstandige keuze !!

Vind Yamaha wat betreft naturel geluiden een de beste sounds hebben op het moment! :halleluja

Verder heeft yamaha ook nog volgens mij een goedkopere lijn uit ( tussen de 500-700 euro's ???) misschien is dat deze wel? Ik weet het niet zekers ...

Veel plezier ermee !
 
Er zit gewoon de ES synth engine in en die heeft zich wel bewezen... Niks mis mee... 8)

Behalve de 64 stemmige polyfonie (is echt weinig hoor als je arrangementen gaat maken met
layers enzo) is ook het aantal insert effecten beperkt tov de motif ES
(maximaal op 3 sporen ipv 8 ). Dat vond ik zelf wel een belangrijke beperking...

Als je kunt leven met semi-gewogen toetsen zou je ook nog naar een 2ehands
motif ES 6 of 7 kunnen kijken; zijn ongeveer even duur als de Mo8 nieuw en krijg
je er ook nog een sampler bij....

De behuizing kwaliteit van de Mo serie is ook wat minder dan die van de motif ES.
Maar als je 't alleen thuis in de studio gaat gebruiken zal dat niet veel uitmaken denk ik....
 
voor zover ik weet heeft een mo8 geen ES engine aan board, maar gewoon de 'oude' 64 mb waveset en engine.

de motif 8ES heeft WEL de es engine aan boord met de uitgebreidere waveset.

sequencer is wel aanwezig op de mo8 net zoals een geweldig gewogen keyboard.
 
Op yamahasynth.com:

Yamaha Mo6/8: 175MB (when converted to 16-bit linear format), 1,859 waveforms

Yamaha motif ES 6/7/8: 175MB (when converted to 16-bit linear format), 1,859 waveforms

Exact de zelfde waveforms dus! :)
 
Origineel geplaatst door DJB
Op yamahasynth.com:

Yamaha Mo6/8: 175MB (when converted to 16-bit linear format), 1,859 waveforms

Yamaha motif ES 6/7/8: 175MB (when converted to 16-bit linear format), 1,859 waveforms

Exact de zelfde waveforms dus! :)

damn,

das een verdomd goeie deal dan die mo8

wist ik niet :) en verbaast me heel erg. maar duidelijk van profiteren dus :)
 
is inderdaad best een leuk ding!

Heb er een tijdje over getwijfeld om een Mo8 te kopen;
maar ben na een paar keer A-B-en met de S90ES toch
gevallen voor de mooie S90 pianosound :)
 
Inderdaad: de MO heeft geen sampler, minder insertFX en minder polyfonie.

Een ander verschil russen de MO en de ES is dat de MO geen expansionboards kan herbergen, zoals de PLG150-DX en AN.
 
oude thread, whatever....

Heb vandaag de MO8 eens flink aan de tand gevoeld, wat een geweldig instrument zeg! Tenminste zeker voor de louzy 1400€ die het kost. Ik was er zowat zeker van dat ik een S90ES ging halen maar ik zit nu toch serieus te twijfelen gewoon een MO8 te nemen. :P
 
Vind de MO8 niet slecht klinken , ook het klavier in goed bespeelbaar en
dat voor 1400 euro, ga je echter voor meer geluiden en meer mogelijkheden
dan kun je beter kijken voor een tweedehands Motif ES of een Triton Studio ,
deze 2 kun je als sampler gebuiken.
 
mja een 2e hands ES8 benaderd dan weer de prijs van een nieuwe S90es, dus da is geen optie. Ik heb er altijd een laptop met Cubase aan hangen dus sampling zal ik ook niet missen. En een MO8 werkt zelfs ook nog met studio connections dus da's ook weer een dikke plus voor de MO8...
 
Let op, de Motif ES heeft wel waardeloze piano sounds vergeleken met de S90 ES. Als piano spelen jouw ding is zou ik voor de S90 ES gaan.
 
Back
Top