Met welke ingebouwde workstation-sequencer hebben jullie goede ervaring ?

CJ75

Using keys to open doors
Lid sinds
18 februari 2005
Berichten
431
Locatie
Tussen Den Haag en Leiden :-)
Hallo SF-leden,

even het volgende:

Ik ben van plan om naast mijn huidige gear een workstation aan te schaffen, waarin in ieder geval een sequencer zit.
Nu kun je wellicht denken:' Waarom workstation met sequencer, je kan toch via de PC met Cubase etc. ? frons:

Ja, precies, en dat doe ik eigenlijk ook sinds het Amiga-tijdperk (Music X, Deluxe Music etc, fast-tracker) om zo je 'dingetjes' in te kunnen spelen etc. etc. Momenteel gebruik ik veelal Cubase of Reason.

Nou, momenteel ben ik de sequencer op mijn Roland XP-50 aan het herontdekken, maar het is zo lastig ! Ja ik heb de handleiding al tig keer van voor naar achteren, van boven naar beneden etc. gelezen, ook diverse zelfgemaakte tutorials van Roland XP-gebruikers op I-net gezien m.b.t. de sequencer erin. Het lukt gewoon niet, ik doe me spoortjes opnemen, patterns benoemen en achter elkaar zetten etc. etc. Maar a) het is niet echt overzichtelijk b) nu ik eenmaal Cubase-sequence schermen gewend ben vind ik het niet altijd even makkelijk om de vertaalslag 'terug' te maken. :confused:

En waarom wil ik de workstation-sequencer her-ontdekken ?
Nou, ik heb vaak dat ik ' gewone' ballads (m.n. pianopartij, strings etc.) maak en dan vind ik voor een huis-tuin-en-keuken soul/ballad etc. de geluiden van de huidige workstations an sich al okay genoeg klinken (buiten de mate van bewerkingsmogelijkheid om) en ik het idee heb dat je daar niet per se VST instrumenten en effecten voor nodig hebt.
Nou , tot daar, en als jullie tips hebben voor verdere afmixing daarna via PC (of workstation) hoor ik het graag.

En bovendien is het (zo vind ik zelf) lekker om gewoon in de woonkamer (bij wijze van spreken met je workstation op schoot) lekker je nummer in elkaar te zetten. Zonder het 'gehannes' van plugins etc, arm/hand die wegens de muis onnodig veel beweegt. :walker:

Ik orienteer me op Fantom X of S of Korg Triton-serie (versies met sampler , dus niet de LE) . Waarom ? Omdat als ik zo rondkijk en al enigszins ' live' heb gezien de schermen van beiden me toch wat overzichtelijker lijken dan die van de Roland XP-50. Ook omdat ze voor mij ook voor live spelen okay genoeg zijn.

Maar de grote vraag is: nu ik deze twee series opnoem, bij welke van de twee is het makkelijker om de 'vertaalslag' van een software-sequencer te maken ? Bij welke vind je de ingebouwde sequencer (dan wel het scherm ervan) vriendelijker ? (Don't blame me, maar in de winkel uitproberen duurt voor dit soort dingen net weer te lang).

En in het geval van Fantom X of S, is het makkelijk of gecompliceerd om via midi ook geluiden van mijn XP50 en/of de daarin bevestigde expansionboards te gebruiken in de nummers die ik dan met de Fantom sequencer maak ?

OKee (dit was dus volgens mij ook hopelijk NIET de zoveelste thread over Fantom X vs XA vs S vs Motif ES vs. MO8 vs. Triton Le vs. TR61 vs. Extreme vs. Karma etc. etc. want daar gaat het niet om :bekdicht: )

Hoop dat de strekking van de thread duidelijk is en hoop dat jullie wat tips hebben of aandachtspunten kunnen noemen

Thnx,

CJ
 
waarom kies je niet voor een Hdrecorder???

ik noem een Aw1600 van yamaha die ik zelf ook heb of een aw2400

korg D3200
Akai DPs24
tascam 2488 mk2

let wel dit is alleen audio dus geen midi allen hebben wel fx aan boord en tal van andere handige dingen....

su6

;)
 
Origineel geplaatst door Jedee
waarom kies je niet voor een Hdrecorder???

ik noem een Aw1600 van yamaha die ik zelf ook heb of een aw2400

korg D3200
Akai DPs24
tascam 2488 mk2

let wel dit is alleen audio dus geen midi allen hebben wel fx aan boord en tal van andere handige dingen....

su6

;)

Dankjewel voor je antwoord, had daar nog niet aan gedacht.
Even buiten de genoemde exemplaren om: werkt zo een HD-recorder in het scherm dan ook volgens het principe van bijv. maatblokjes maken, quantize etc. etc. ?

Sorry als het misschien wat vreemde vragen zijn, maar ben op HD-recording gebied echt een nieuweling. ;{

CJ
 
wat je zou kunnen doen is googlen naar de types...

een HD recorder is een audio recorder geen midi sequencer

misschien intrepeteer ik je vraag verkeerd maar als je niks met audio doet en puur midi is een HDrecorder toch misschien niet zo'n goed idee...

download de manuals eens dat kan helpen !

:)
 
Back
Top