KORG Krome 88

Fast Ed

Stamgast
Lid sinds
21 juli 2005
Berichten
278
Locatie
Heesch
Beste leden, ik heb wat hulp nodig. Afgelopen vrijdag heb ik een optreden gehad en toen ik bezig was met opruimen en werd ik wederom helemaal gek van al het gesjouw! Nou is dat natuurlijk onderdeel van onze hobby, maar de volgende dag ben ik nog eens verder gaan nadenken en kwam ik slechts 1 conclusie: HET MOET SIMPELER / MAKKELIJKER!!!

HUIDIGE SITUATIE
A. Yamaha P250;
B. KORG M3-73;
C. Yamaha Motif ES-rack;
D. Yamaha MG 12/4 mixer;
E. Dynacord CLS222 Leslie simulator;
F. MacBook t.b.v. backing tracks;
G. Focusrite audio interface.
H. Behringer 8 ports DI-rack

Puntje C t/m H zitten in een 19" rack weggewerkt.

GEWENSTE SITUATIE (Graag jullie mening)
Ik zou graag naar 1 board / workstation toewillen. Dit moet dan wel een 88-toetsig model zijn daar ik dit gewoon een MUST vind. Dit board / workstation hoeft helemaal geen super uitgebreid apparaat te zijn. Ter info: de sliders, de pads, KARMA en de sampler optie van m'n KORG M3 gebruik ik niet. Voor de door mij zo geliefde Yamaha-piano's en het gebruik van individual ouputs kan ik met m'n Yamaha Motif ES-rack uit de voeten daar deze is uitgerust met een PLG150-AP en 4 assignable outputs. Tot slot maak ik backing tracks in Logic en heb ik een meer dan voldoende hoeveelheid goede samples en plugins tot m'n beschikking dus 'thuis' kan ik helemaal los gaan met een mooi resultaat op het podium.
Ook voor wat betreft het merk ben ik er wel een heel eind...KORG. Reden: de interface. In mijn optiek kom ik met bovenstaande gegevens maar tot 1 oplossing...de KORG Krome 88. Ik gebruik mijn KORG M3 nu met name voor de heerlijke dikke synths / pads en leads. En daar zit mijn vraag omtrent de Krome...is deze wat dit betreft net zo goed als de M3? Ja, ik weet het...ik moet zelf gaan luisteren maar ik hecht ook waarde aan de kenners op dit forum.

Kortom...graag jullie mening omtrent bovenstaande gedachte en bijbehorende vraag!

Dank!!!
 
Ik kan niet spreken over de korg Krome maar wel de Korg Kronos.

Wat betreft de Pianos, ze zijn goed genoeg om de Yamaha's te evenaren of te overtreffen.
Je moet jezelf wel de kans geven om er aan te wennen. Als je jaren op de yamaha piano speelt dan klinkt de eerste noot bij gelijk welk ander merk vreselijk.
Met de korg Kronos komt dat goed voor jezelf en je plubliek hoort het verschil zeker niet.

De organ section met bijbehorende leslie effecten is ook prima.

Backing tracks kan je ook wel kwijt in de Kronos op de audio sporen van de sequencer oa. (doe nooit zelf zoiets, ken de beperkingen niet)

Met de Kronos zou je in ieder geval slagen in je 1 toestel setup.
 
Volgens mij kan je bijvoorbeeld 'downsizen' door een Korg Kronos 88 of een Yamaha Motif XF8 aan te schaffen. Beiden hebben heel wat functies aan boord zodat je heel wat spullen kan thuislaten.

Yamaha P250
het klavier kan door beiden worden vervangen, idem voor de klanken. Beiden kunnen ook custom samples inladen dus ook als pianoklank hoeft deze dan niet meer mee.

Korg M3-73
Wellicht nu enkel als 2de klavier en geluidsbron in gebruik?
In beiden vind je voldoende klanken om ook deze geluidsbron thuis te laten.
Beiden beschikken ook over voldoende master keyboard functies om het klavier in meerdere zones in te delen. (Al blijft een 2de klavier wel handig om live in te zetten)

Yamaha motif ES-Rack
Als geluidsbron 'makkelijk' te vervangen door een van beiden workstations

Yamaha MG 12/4 mixer
Is overbodig als je slechts 1 workstation zou gebruiken. (ook bij het gebruik van een 2de klavier dat enkel als MIDI-controller wordt in gezet).

Dynacord CLS222 Leslie simulator
Beide workstations beschikken over een uitgebreid effectenarsenaal zodat je, zeker voor live, vast een gelijkaardige sound moet kunnen neerzetten. (tenzij de Dynacord een belangrijke invloed heeft op jouw sound)

MacBook t.b.v. backing tracks
In principe overbodig aangezien beide workstations ook audio kunnen inladen die je als backing tracks kan afspelen.

Focusrite audio interface
Geen Macbook dus ook geen interface meer nodig

Behringer 8 ports DI-rack
Ook overbodig als alle rackspullen thuis zouden blijven.

In principe zou je dus, wat het geluid betreft, alles perfect kunnen vervangen door slechts 1 synthesizer workstation al blijft het gebruik van een 2de klavier in een live-situatie wel handig. Dan heb je en een gewogen klavier en een niet-gewogen klavier om te gebruiken.

Nadeel van dergelijke workstations is wel dat ze in hun eentje al gauw zo'n 30 Kg wegen dus dat wordt nog steeds 'een beetje' sjouwen.

Zelf heb ik geruime tijd een Motif ES8 gehad maar dat was me echt een bakbeest om mee te nemen. Zowel het gewicht maar ook de omvang vond ik nogal onpraktisch.

Uiteindelijk ben ik overgestapt op de volgende combinatie voor livegebruik:

  • Yamaha S90XS
  • Alesis Fusion 6HD
  • Compact Mackie mengpaneel als submixer

Oh, ja ... en een statief voor 2 keyboards, That's it.
 
Een Studiologic VMK 1xx controller keyboard? Komt ook in 61 weighted keys formaat en is dus lichter.
 
Allen dank voor de input. Uiteindelijk ziet m'n gear er als volgt uit:
-KORG Krome 88;
-Yamaha Motif ES Rack;
-MOTU 828 MK3 Hybrid t.b.v. audio interface en als mixer;
-SM Pro Audio DI8E;
-Ultimate Apex AX90B;
-MacBook t.b.v. backing tracks.
 
Geweldig apparaat! Piano- en keyboard sounds zijn te gek evenals de lead en synthsounds. De combinatie samen met m'n ES-rack is helemaal top! Vandaag heb ik m'n rackje in elkaar gezet...morgen alles aan elkaar knop.
 
Veel plezier ermee!

Hoe vind je de synthesemogelijkheden om zelf synthsounds te maken? En wat van de strijkers en andere realistische niet-pianoklanken?
 
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen van de Krome 88. Hij lijkt voor mij ook de beste kandidaat om mijn Triton Pro te vervangen. Alleen vond ik het toetsenbord echt niet fijn, van zowel de gewogen als de ongewogen versie. Misschien is het ook iets wat moet wennen, maar dat is eigenlijk nog het punt wat me tegenhoudt!
 
Ik ben wel benieuwd naar de vergelijking tussen de Krome en de Yamaha Motif: klinkt de Krome dun, of kan hij gewoon meekomen? Op een beurs vond ik de Krome prima klinken, maar dan heb je geen 1-op-1 vergelijk.
 
Back
Top