Harmoniumfabriek Bangladesh

Mike Philco

Ehmmm,...
Lid sinds
4 mei 2004
Berichten
1.993
Locatie
Meppel / Drenthe
Hallo Mede-synthforumers,

Ik weet dat dit draadje niets te maken heeft met synthesizers maar ik wil jullie dit toch niet onthouden.
Afgelopen zomer was ik in Bangladesh (Daar ben ik heel vaak te vinden) en daar heb ik een heel klein fabriekje bezocht waar ze van die kleine harmoniums maken die veel worden gebruikt in de traditionele muziek aldaar.
Hier een link naar een pagina binnen één van mijn websites.
Veel plezier.
http://www.bangladeshlive.info/aug_2006/harmonium.html
 
leuk, ik heb zelf een indiaas harmonium uit 1944, en op dit moment wordt er een tweede voor mij gebouwd in India bij DMS, een van de bekende harmonium bouwers.

een tip:
als je zo'n instrument wil laten bouwen en er ook daadwerkelijk met andere instumenten samen mee wilt spelen,
is een goed afgewerkt en naar eigen specificatie gestemd instrument een vereiste. een goede bouwer doet dit en het stemmen is een zeer precies werkje dat weken kan duren... houd er dus rekening mee !
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
naar eigen specificatie gestemd instrument

Mag ik vragen waarom dit zo belangrijk is? Kan je kiezen uit verschillende toonladders bv?

Ik dacht namelijk dat alle harmoniums in principe hetzelfde waren, net als piano's, orgels etc. Allemaal met A=440Hz en dezelfde indeling (C als grondtoon).
 
dit soort harmoniums zijn vaak niet precies gestemd op de A=440Hz. soms wijkt dit heel erg af. ook zijn vaak de verhoudingen tussen de verschillende noten anders. dit kan er dus voor zorgen dat het gewoon niet goed klinkt in combinatie met andere instrumenten. ook is het vaak zo bij de goedkopere / obscuurdere bouwers dat de tongen wel goed gestemd zijn, maar slechts één keer. nastemmen is noodzakelijk voor een stabiele stemming. dit gebeurt doorgaans een aantal weken later.
 
Ah, dat wist ik niet! Dan is het inderdaad wel goed om een instrument te vragen dat qua stemming klopt met de rest van de instrumenten die je hebt staan :)
 
Back
Top