Nieuw of gebruikt?

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Een aanvulling voor je modulaire synthesizer.

Een voor jouw nieuwe module: nieuw of koop je een gebruikte of zelf maken?
Zelf heb ik het budget niet alles nieuw te kopen. In de drie jaar dat ik nu met Eurorack bezig ben is voor mij: (geschat)
  • echt nieuw 30 % voordeel drie jaar garantie, nadeel hoop geld
  • gebruikt 40 % niet zo duur, geen garantie extra kosten aan reparatie
  • zelfbouw (kit) 30 % budget vriendelijk, hoop lol van het maken, nadeel risico dat het niet werkt.
Afgelopen jaar heb ik twee middeldure modules (zo tussen 120 en 220 euro) gekocht die allebei binnen 2 maanden defect werden. Heel gedoel en veel kosten om ze weer werkend te krijgen.
Nu wil ik deze zomer een wat duurdere module kopen -Morphagene-, die is rond 560 nieuw.
Voorheen voor mijn twee teleurstellende -gebruikte module- aankopen, zou ik gekozen hebben om een gebruikte te kopen zo rond 70% van de nieuwprijs. Nu denk ik niet dat ik het risico neem, de kans dat de module defect raakt is reëel en voor de extra kosten had ik beter een nieuwe kunnen kopen.

Is dit herkenbaar?
Op basis van welke overwegingen kom je tot een beslissing? Nieuw versus gebruikt.
 
ik koop meestal zelfbouw als die modules zo bestaan, soms alleen panel en pcb of zelf pcb laten maken.
Modules die niet zelfbouw bestaan koop ik tweede hands of nieuw als ik ze niet tweede hands zie.
Tot nu toe geen brakke modules gehad. Alleen een cheapo mixer maar die heb ik zelf kunnen maken.

Welke modules had je en zijn stuk gegaan?

Ik heb onlangs veel kits gekocht en das zo gemakkelijk dat het niet echt zelfbouw is maar meer een soort ikea :)
maar goed het spaart weer wat geld uit.
Kan alles wel nieuw kopen maar goed.
 
Ik vind het verschil tussen de nieuwprijs en de tweedehands prijs voor modules erg klein. Dat weerhoudt mij ervan om tweedehands modules te kopen. De gok is mij te groot. Jammer - want op andere gebieden koop ik heel veel tweedehands.
 
Vorig najaar een gebruikte Disting 4 gekocht. Naar VK gestuurd en daar heeft Os hem gerepareerd, voor een redelijk bedrag maar ja met 2x verzendkosten.
Zonet een Inetllijel Uscale. Deze was een half jaar geleden gekocht ook gebruikt, maar na twee maanden werkte deze niet goed. Ik kreeg heb niet goed gekalibreerd en dus onbruikbaar. De mensen van Intellijel hebben deze niet hoeven repareren maar volgens hem ff afstellen . Nu is deze net terug en ja.. niks veranderd, werkt nog steeds niet goed. :-(. Ze hebben geen kosten berekend voor deze handeling; das tof. Maar het heeft niets opgeleverd behalve dan 2x verzendkosten voor mij :-( .
Wellicht komt het nog goed. Ik email ze nog eens hierover.
Kortom een hoop gedoel/frustratie voor een paar tientjes (prijsverschil met nieuwe module) Ik heb echter ook veel gebruikte modules die het het prima zijn blijven doen.
 
Ik heb mn Morphagene 2e hands gekocht toen die net uit was en geen problemen mee. Zou ik zo weer doen. (maar wel ophalen en even testen)
DIY doe ik alleen nog als er weinig mis mee kan. Bijv. als je alleen nog de pots en jacks hoeft te doen, dan kan niet mislukken. En geen of heeeel weinig SMD 😅
Een DIY case is de makkelijkste manier om echt veel te besparen. Ik begon met Meanwell voeding dat werkte prima, maar neemt veel ruimte in en je moet iets met het snoer.
Ik gebruik nu de Koma Strom voor power, dan kan de case minder diep. Laatst toevallig weer een 2e hand gekocht voor de helft vd prijs.
Deze is beveiligd tegen verkeerd aansluiten, heeft al eens wat modules gered.
Nu zijn de 2e hands prijzen bizar hoog, dan koop ik ook liever nieuw.
 
Prijs geeft doorslag. Indien tweedehands meer dan 70%, dan koop ik liever nieuw. Indien lager, durf ik wel naar 2ehands kijken, maar liever via de geijkte kanalen (zoals het synthforum).

Zelfbouw voor eenvoudige modules (slew limiters, envelopes enz. ) wordt een projectje voor de nabije toekomst.
 
Meestal koop ik nieuw want men vraagt voor tweedehands gewoon veel geld, vaak toch zo'n 75% van de nieuwprijs, ik heb tot nu toe pas 3 x een tweedehandse module gekocht omdat die echt flink scheelde met een nieuwe maar dan haal ik ook wel op om te zien hoe de staat is van de module.
En wat ook meespeelt is dat wat tweedehands aangeboden wordt dat het meestal de bread en butter modules zijn, een mixer, vca, lfo of zoiets maar de meer exotische en interessante zie je veel minder en dan zijn ze vaak nogal duur.
 
Back
Top