Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

Origineel geplaatst door Arv
Ik ben nog steeds 'tegen' een zwarte lijst. Puur omdat ik denk dat die dan alleen misbruikt zal worden. Je moet ze de kost geven, die 'serieuze' verkopers die proberen hun eigen handel te beschermen door andere 'handelaars' buiten spel te zetten...

:bekdicht:

je word ook niet zomaar op die lijst gezet. Er moeten echt harde bewijzen zijn. Ik kan ook zeggen dat PjotrG me heeft opgelicht doordat ik hem 1000 euro heb betaald en hij me zijn gear niet heeft verkocht al hoewel dat wel de afspraak was... (ik noem maar wat pjotr ;) )
Je moet bewijzen hebben...
 
Een forum vol met posts met links naar downloads die niet op t forum zelf gehost zijn is toch ook niet fris? wordt ook zo downgehaald. Maar voordat over het nederlands/internationaal recht een grote discussie bestaat; we hebben ook niet de behoefte de randen van de wet op te zoeken.

Peter - Information Systems & Management
 
Dan vind ik als er ooit een zwarte lijst moet komen daar ook handelaren bijgezet mogen worden omdat ze ons mooie forum dan ook mooi ff misbruiken :duivels:

(tja en zo is het en nie anders)


Kevin - EX intenationaal Truckchauffeur en nu Loodsmedewerker
 
Origineel geplaatst door Vinsound
Er zijn wel meerdere gevallen hoor, denk ik, alleen deze is naar buiten gekomen.
er is al één kalf verdronken, en als er één kalf in de put valt.........
tja:
een gewaarschuwd kalf telt voor...


Er is imo niets verkeerds aan om iemand te waarschuwen voor een dergelijk persoon.

Hier nog even een mooi voorbeeld: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=25507

Iemand koopt een synth met naar blijkt een mankement. Gelijk publiceert hij het emailadres en begint een partijtje te schelden...Pas later neemt hij contact op met de verkoper die gewoon bereid is de synth terug te nemen.

Wie is er dan fout? Je moet gewoon oppassen met zulk soort acties. Een verhaal heeft vaak ook 2 kanten.
 
Ik snap het nog steeds niet. Als je iets koopt, dan maak je toch niet met je naieve kop meteen een meuk geld over en wacht je braaf bij de deur op de postbode? Dat kan ik gewoon DOM en ondoordacht noemen.
Als je ervoor kiest om iets te kopen "op goed geluk" dan moet je ook de risico's willen en DURVEN nemen.

IMO
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik snap het nog steeds niet. Als je iets koopt, dan maak je toch niet met je naieve kop meteen een meuk geld over en wacht je braaf bij de deur op de postbode? Dat kan ik gewoon DOM en ondoordacht noemen.
Als je ervoor kiest om iets te kopen "op goed geluk" dan moet je ook de risico's willen en DURVEN nemen.

IMO

Daar ben ik het volledig mee eens :halleluja
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik snap het nog steeds niet. Als je iets koopt, dan maak je toch niet met je naieve kop meteen een meuk geld over en wacht je braaf bij de deur op de postbode? Dat kan ik gewoon DOM en ondoordacht noemen.
Als je ervoor kiest om iets te kopen "op goed geluk" dan moet je ook de risico's willen en DURVEN nemen.

IMO

Psies.

Heb daarom pas 1 keer iets gekocht via een advertentie, vooralsnog geeft ik de voorkeur aan de erkende vakhandel. 8)

Mja.. ik heb dan ook geen voorkeur voor oudere synths :engel:
 
Origineel geplaatst door matt second
De reply functie gaat voorlopig niet aan
en zeker niet om mensen aan een spreekwoordelijke schandpaal te nagelen
dat is niet de functie van het forum
Heb je problemen met een handelspartner dan dien je dat met diegene en eventueel politie op te lossen (aangifte doen !)

Boeven beschermen is een inhoudsloos en weinig overdacht argument. Denk er eens rustig over na.

Ik heb deze thread nog eens doorgelezen. Een zwarte lijst is gewoon niet realistisch. Vuur met vuur oplossen werkt niet.
"Het forum" is geen tussenpersoon, en verder is het forum niet eens primair een handelssite. Dus het slaat nergens op dat moderators hun tijd moeten verdoen met het spelen van politieagentje. Juridisch klopt het gewoon niet. En verder is het zo dat iedereen recht heeft op privacy.
Ook denk ik dat de gevallen eerder uitzondering, dan regel zijn.

Het is logisch dat jezelf verantwoordelijk bent over de deal die je sluit. Risico hoort erbij. Pech is pech.
Het enige waarin dit forum tegemoet kan komen, is om te zorgen dat de communicatie rond de deals open blijft.
Maw, zelf zou ik het helemaal geen slecht idee vinden om de reply-mogelijkheid op de marktplaats weer aan te zetten.
Niet omdat dat dan de plaats van een "virtuele schandpaal" zal worden, want er zullen overwegend positief afgehandelde deals vermeld worden!
Op deze manier hoeft het dsf geen verantwoordelijkheid te nemen, terwijl de "gebruiker" toch een manier van openlijke feedback heeft.
Als dit onzin is, mag ik dan vragen wat dan het nadeel van deze optie is?

PS: ik hoop dat mensen die een eigen-zwarte lijst willen hosten, zich bedenken. Van mij mag je, maar het is onzin en het komt de sfeer niet ten goede...
 
Origineel geplaatst door maxdox
zelf zou ik het helemaal geen slecht idee vinden om de reply-mogelijkheid op de marktplaats weer aan te zetten.
Niet omdat dat dan de plaats van een "virtuele schandpaal" zal worden, want er zullen overwegend positief afgehandelde deals vermeld worden!
Op deze manier hoeft het dsf geen verantwoordelijkheid te nemen, terwijl de "gebruiker" toch een manier van openlijke feedback heeft.

Helemaal mee eens.

Origineel geplaatst door maxdox
Als dit onzin is, mag ik dan vragen wat dan het nadeel van deze optie is?

Daar is trouwens al 'ns over gebabbeld, zie hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=21443
 
Als het om grote bedragen gaat, haal ik het gewoon zelf op (er is ALTIJD wel vervoer te regelen!!!!!).
Ver in 't buitenland is sowieso een risico dat je ZELF neemt (of niet). Geldt ook voor kleine bedragen.
Regel het dan goed!

Voor de rest ben ik het volkomen met Thrash eens!!
 
Origineel geplaatst door OnAcid
En ga nou niet lopen jengelen dat we niks doen voor onze leden. Volgens mij was jij een van de mensen die het meeste last had van "negatieve en off-topic opmerkingen betreffende prijzen en andere zaken" in de marktplaats sectie....

Nou word de boel dus zo gespeeld dat ik dus de negatieve verkoper
Kijk zo een systeem hoefd ook weer niet.
Het gaat mij er om als ik mensen waarschuw dat ik genaaid ben financieel dat de post verwijderd word!
En ik heb helemaal GEEN persoonlijke gegevens van de heer in kwestie gepost.
Want dat gevoel krijg ik nu wel.
Dat IK de oplichter ben en dus bv persoonlijke gegevens post uit wraak.
Ik heb alleen mensen van iemands handelen gewaarschuwd.
Terecht toch?
Ik krijg vervolgens gevoelsmatig een trap in me zak en ik heb ook niet genoemd om mensen gewoon te blacklisten.
Gewoon een mogelijkheid om aan te kennen geven of iets goed of evt slecht is verlopen.
Als het gelogen is komt dat leugen snel genoeg bovenwater.
Want ik heb dus nog nooit iemand opgelicht, maar krijg wel dat idee naar aanleiding van het bovenste.
Dit wou ik dus bij deze recht zetten!
 
Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door Arv
Ik snap het nog steeds niet. Als je iets koopt, dan maak je toch niet met je naieve kop meteen een meuk geld over en wacht je braaf bij de deur op de postbode? Dat kan ik gewoon DOM en ondoordacht noemen.
Als je ervoor kiest om iets te kopen "op goed geluk" dan moet je ook de risico's willen en DURVEN nemen.

IMO

Dus als je dom bent mag je opgelicht worden?
Als het gaat om kleine bedragen zoals sample cd's of compressortjes van E. 100,- ga je daar niet 200 km voor rijden toch?

En als je dat wel doet ben je dan niet dommer????
Of je doet het voor de gezelligheid.
 
effe kijken hoor... Ik heb wel een keer keer een takke eind gereden voor een A-station.
Maar goed, ik combineer het dan ook met bezoekjes aan een kennis van me in de buurt daar, en op de terugweg nog effe bij mijn ouders langs.
Maar goed... Daar gaat het niet over.

Wat is nu de bottom line? Dr zijn mensen verneukt en die willen bloed zien. Simpel.
En bij gebrek aan manieren om ze direct te kunnen pakken dan maar een schandpaal.
Dek je nu in als je iets koopt. Zorg dat je naam, adres en telefoonnummer van die persoon hebt, en dan als het effe kan een vast nummer.

Als ik iets koop of verkoop bel ik vooraf met die persoon om de details door te nemen.
Vooruitbetalen doe ik nooit. Rembours of haal het op. Dan ben ik maar een sukkel die voor 100 euro een 200 kilometer rijdt. Da's nog altijd goedkoper dan 100 euro betalen voor een doos met een paar straatklinkers. Wel handig: Die klinkers kun je dr weer door de ruit gooien als je het adres geregeld hebt.

Maar goed...

Succes der mee allemaal ik ga effe iets lezen hier over synths enzo...

-C-
 
Origineel geplaatst door C738

Succes der mee allemaal ik ga effe iets lezen hier over synths enzo...

En als we dat allemaal eens doen, kunnen we er relaxt over praten, wat uiteindelijk het doel van dit forum is. :D
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
En als we dat allemaal eens doen, kunnen we er relaxt over praten, wat uiteindelijk het doel van dit forum is. :D

Ik had het je niet beter kunnen zeggen, want ook jij bent niet helemaal relaxed in deze thread. En dat is ook niet de eerste keer. Sorry hoor. Flinke termen als een 'belediging voor mijn intelligentie' zijn ook niet zo relaxed. Zeker niet als je hier en daar een taalfoutje maakt, zodat de lezer zich onwillekeurig gaat afvragen, hoe verschrikkelijk die belediging wel niet geweest moet zijn, om toch nog een belediging te zijn.
En als je dan ook nog een van mijn favoriete Bijbelteksten aanhaalt, en dat meen ik, de mooiste passage uit de Bijbel, als Jezus opkijkt en de overspelige vrouw geruststelt, en daarmee dan toch impliciet MonoPoly aan de schandpaal nagelt, vind ik eigenlijk dat je (ook weer niet voor de eerste keer) zeker als moderator je een beetje teveel door emotie en persoonlijke voorkeur laat leiden, zeg maar: te ver gaat. Over te ver gaan gesproken: Mono, jij kan er ook wat van, voor jou geldt eigenlijk hetzelfde.

Ik durf wel te zeggen dat ik hier aan niemand een hekel heb, dat ik iemands mening, waar het ook om gaat, dus niet afwijs omdat ik iemand niet mag, of vanwege eerdere posts, maar gewoon (eventueel - als het al voorkomt) op basis van feiten of argumenten die mij niet aanstaan (daarom nog niet verboden zijn).

Als je de mogelijkheid biedt spullen te verhandelen, kom je naar mijn idee bijna niet onder enige verantwoordelijkheid uit, als het gaat om de manier waarop dat gebeurt. Dat je verantwoordelijk zou zijn voor oplichters is natuurlijk onzin, maar een suggestie om naast informatie over synthesizers (waar het om gaat) en dan ook een soort marktplaats (ok, secundair)
te bieden, ook de mogelijkheid van informatie-uitwisseling over goede, danwel slechte ervaringen met kopen/verkopen op het forum te geven, lijkt me een logische stap. En wat mij betreft gaat dat niet zover dat correspondentie gecontroleerd moet worden door moderators.
De suggestie om reageren aan te zetten de marktplaats lijkt me ruim voldoende. Dat werkt prima, in positieve en negatieve zin. En dat jullie je nou echt zo druk maken over de enkele (jazeker, enkele) thread die daar ontspoort vanwege rare verwijten, verkeerd taalgebruik, wil er bij mij niet meer in, als ik zie hoe makkelijk je enige bemoeienis op het gebied van oplichting op het forum van de hand wijst.
Zo langzamerhand begin ik te vermoeden, dat dit discussiepunt, met name voor jou Yawgmoth, meer een prestige kwestie is geworden, een kwestie van buigen of barsten. Er zijn al heel wat goede argumenten langsgekomen in diverse threads om het reageren weer aan te zetten en de reacties daarop worden steeds botter en zijn ook, als je threads over min of meer gerelateerde onderwerpen leest, steeds moeilijker te rijmen met opvattingen van moderators op andere punten, zoals bijvoorbeeld hier.
Het kan geen kwaad als de moderators het al of niet reageren nog eens inhoudelijk bekijken, en de discussie op de merites te beoordelen, in plaats van zich steeds meer te verliezen in het betrekkingsniveau van de discussie en/of vast te houden aan eerder ingenomen ideeën.

Sterkte bij de persoonlijke groei, ook jij MonoPoly. (En ik doe er zelf ook mijn best voor.)
 
Kijk ik heb wat dingen gezegd die ik niet had moeten zeggen maar ff na goed tot een heel groot getal geteld te hebben wil ik dus ff het volgende kwijt.

IK heb niet mijn gram willen halen in die tread bij de persoon in kwestie.
Mijn intentie is en was om medeforumleden voor de persoon in kwestie te waarschuwen van zijn oplicht praktijken.
Lijkt mij best wel fair toch?
En om zo een tread maar in de prullenbak te gooien vind ik ook wel erg makkelijk.
Moderators ken een beetje verantwoording zou ik zeggen.
En als iemand een ander voor Jan L zwart probeerd te maken komt de aap vanzelf uit de mouw.
Maar een optie om bv te posten ik heb dit aan pietje verkocht en het is goed/slecht gegaan is toch mooi?
Nu heb ik dus 40 euro betaald voor een sample cd omdat ik geen zin had om er naartoe te rijden (is dit raar???).
En vervolgens krijg ik de cd niet en de dader gaat vrijuit.
Hij mag gerust naar voren stappen en het zeggen als ik een leugenaar ben.
En zo mag wat mij betreft iedereen die door mekaar genaaid te zijn het gewoon open doen.
Want mensen die daar over liegen vallen gewoon door de mand.
Ik heb zelf 1 keer een akkefietje gehad met een jongen over een space echo. (ik noem geen namen)
En dat had achteraf mischien gewoon beter niet gewist kennen worden want ik denk dat die persoon in kwestie mij toch wel goed heb vinden handelen achteraf.
En dat heb ik wel met meerdere uitbarstingen gezien de oplossing of waarheid komt vanzelf boven tafel als er maar niks in de prullenbak verdwijnt.
Mits men natuurlijk dingen gaat posten/doen die niet door de beugel kennen,
Je mag toch gewoon eerljk zeggen als je iets heb gekocht wat bv stuk (gegaan) is van een persoon?
En als het dan niet opgelost is/word zegt dat genoeg over de verkoper.
En wordt zo iets wel netjes opgelost en gepost dan heb je gewoon een gouden gast!
Wat dat betreft mogen er best wel dat soort dingen gewoon openbaar hoor.
Want ik ben wat dat betreft voor niemand bang om voor oplichter uitgemaakt te worden.
En de mensen die dat mischien wel zijn vallen zo vanzelf door de mand.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mono-poly
Nou word de boel dus zo gespeeld dat ik dus de negatieve verkoper
Dude,

daar heb ik het totaal niet over. Ik doelde op het feit dat "wij van jou van onze luie reet moesten komen".

En we hebben in het verleden wel vaker bemiddeld bij onenigheid tussen (ver)kopers. Maar dan moet er wel contact met ons opgenomen worden...

En Leo, over persoonlijke groei gesproken. Jouw standpunt over reageren in threads is al lang bekend. Daar veranderd verder ook zeer weinig aan. :erm:

...En dat jullie je nou echt zo druk maken over de enkele (jazeker, enkele) thread die daar ontspoort vanwege rare verwijten, verkeerd taalgebruik, wil er bij mij niet meer in, als ik zie hoe makkelijk je enige bemoeienis op het gebied van oplichting op het forum van de hand wijst....

...Er zijn al heel wat goede argumenten langsgekomen in diverse threads om het reageren weer aan te zetten...

Dit zijn twee mooie drogredenen achter elkaar.
Ik schat dat op het laatst, voor het uitzetten van reageren van marktplaats, zo'n 40 a 50% van de threads ontspoorden.

En verder hebben ook zat mensen aangegeven geen problemen te hebben met het uitzetten van het reageren.

Het enige wat ik er nog over wil zeggen is dat het forum is bedoeld om te lullen over synths. Marktplaats was een extraatje om voor leden spullen te verkopen (aan elkaar). Het valt me op dat de mensen die het meeste via het synthforum hebben verhandeld/verdiend, het meeste lopen te zeuren over marktplaats.
Als je zo nodig spullen wilt verkopen, doe het dan via marktplaats.nl of ebay....Jullie hebben in de afgelopen jaren echt wel de vruchten van synthforum kunnen plukken.
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Het valt me op dat de mensen die het meeste via het synthforum hebben verhandeld/verdiend, het meeste lopen te zeuren over marktplaats.
Als je zo nodig spullen wilt verkopen, doe het dan via marktplaats.nl of ebay....Jullie hebben in de afgelopen jaren echt wel de vruchten van synthforum kunnen plukken.

Denk nou 's na over wat je zegt.
Drogredenen? 40/50% ?? Nou ja, het zij zo.

Maar ook jij meent weer een paar sneren te moeten uitdelen, bijvoorbeeld aan mijn adres: zeuren, verdienen, vruchten plukken... profiteren bedoel je toch?!
Wat een onzin. Het gaat er niet om of je mij een eikel vindt. Hou daar nou 's mee op.

En inhoudelijk op je bericht: goed lezen en even doordenken laat zien dat ik niet doorzeur (of Dennis) over reageren op marktplaats, het was al aan de orde gesteld in de thread (alweer door een ander en nou niet direct een frequente verkoper), net zoals anderen daar vaker op terugkomen in verschillende threads. En dat ik er op inhaak omdat het mij interesseert en dat het mij interesseert omdat ik vaak spullen koop en weer wegdoe, lijkt mij niet echt een opvallend feit, maar gewoon eenvoudig te verklaren door het feit waar mijn interesse ligt. Lijkt me ook niet zo erg.
Maar goed, jou valt het op.

Op het forum verdien ik trouwens niet hoor, als ik 's een echt koopje heb en weer wegdoe om wat over te houden om mijn hobby te bekostigen, gebeurt dat op marktplaats of zo. Als het al gebeurt.
Zelf vind ik het leuk om mooie spulletjes te kopen en uit te proberen. Ergens in deze thread staat ook weer iemand, die lluid verkondigt, zeg maar bralt, dat je ook wel heel dom bent als je geld overmaakt van te voren, aan een vreemde, om maar af te wachten wat je krijgt.
Dat vind ik dus gelul (wil niet zeggen dat ik die jongen een lul vind, weet al niet meer wie het was). Zonder vertrouwen geen Ebay, marktplaats en misschien wel DSF. Vertrouwen geven en krijgen voelt goed. Bovendien vind ik het echt een kick (ja, sorry) als die TNT of GLS bus stopt en eindelijk die synth uit Duitsland of Amerika brengt. En meestal is alles prima in orde, wel bijna altijd even netjes schoonmaken. En heb ik het uitgeprobeerd, wil ik weer iets anders, gaat het op het forum, dan kan een ander daar vaak ook zijn voordeel mee doen. Bijvoorbeeld die mensen die ook graag bijzondere dingen willen kopen tegen een redelijke prijs, maar niet iets in Amerika durven te kopen. IK heb dan het risico genomen, vaak het apparaat nog netjes schoongemaakt of zo en ik verdien er dan echt niet op hoor. Meestal probeer ik er net uit te springen. Soms lukt dat net niet, dan weer net wel. En soms valt het mee.

En persoonlijke groei zie ik toch wat anders dan hoe jij het bedoelt met het vasthouden aan ideeën.

Zo, dat waren onder andere mijn bezwaren tegen jouw post. Met name de insinuaties zijn m.i. onterecht en zitten me dwars. Het zou me goed doen als je daarvoor even je excuses aanbood!
 
Origineel geplaatst door Leo
En inhoudelijk op je bericht: goed lezen en even doordenken laat zien dat ik niet doorzeur (of Dennis) over reageren op marktplaats, het was al aan de orde gesteld in de thread (alweer door een ander en nou niet direct een frequente verkoper), net zoals anderen daar vaker op terugkomen in verschillende threads. En dat ik er op inhaak omdat het mij interesseert en dat het mij interesseert omdat ik vaak spullen koop en weer wegdoe, lijkt mij niet echt een opvallend feit, maar gewoon eenvoudig te verklaren door het feit waar mijn interesse ligt. Lijkt me ook niet zo erg.
Maar goed, jou valt het op.

Nou, dan zal ik wel niet goed lezen? :confused:

De suggestie om reageren aan te zetten de marktplaats lijkt me ruim voldoende. Dat werkt prima, in positieve en negatieve zin. En dat jullie je nou echt zo druk maken over de enkele (jazeker, enkele) thread die daar ontspoort vanwege rare verwijten, verkeerd taalgebruik, wil er bij mij niet meer in, als ik zie hoe makkelijk je enige bemoeienis op het gebied van oplichting op het forum van de hand wijst.
Zo langzamerhand begin ik te vermoeden, dat dit discussiepunt, met name voor jou Yawgmoth, meer een prestige kwestie is geworden, een kwestie van buigen of barsten. Er zijn al heel wat goede argumenten langsgekomen in diverse threads om het reageren weer aan te zetten en de reacties daarop worden steeds botter en zijn ook, als je threads over
min of meer gerelateerde onderwerpen leest, steeds moeilijker te rijmen met opvattingen van moderators op andere punten, zoals bijvoorbeeld hier.
Het kan geen kwaad als de moderators het al of niet reageren nog eens inhoudelijk bekijken, en de discussie op de merites te beoordelen, in plaats van zich steeds meer te verliezen in het betrekkingsniveau van de discussie en/of vast te houden aan eerder ingenomen ideeën.

Je laat geen kans onbenut om telkens op dit punt terug te komen. En dat wordt behoorlijk vervelend. Eerder is ook al gezegd dat we overwegen een apart marktplaats forum met reageren aan te maken. Of het zelfs een apart onderdeel van de site te maken. We werken heus wel aan een nieuw oplossing.
De oude situatie voldeed gewoon niet. Als mensen dit nou eens begrijpen en eens blij zijn met wat ze nu hebben. :)

En laat ik het zo zeggen; iedereen heeft geprofiteerd van de marktplaats van het synthforum. Het kost niet, je raakt je spullen snel kwijt en je spullen komen meestal bij een liefhebber terecht.
 
Back
Top