Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

hi pjotr,

ik weet eigenlijk van niets en daardoor ook niet waar het in detail over gaat.

tuurlijk, ruziende mensen op een forum slaat nergens op en ik vind het heel goed dat je dat gelijk eraf haalt.
tis vrij negatief en daarbij is niemand gebaat. zelfs de ruzieschoppertjes uiteindelijk niet.

waar het mij om ging is dat ik het idee had dat peter r de vries op een verkeerde manier wordt omschreven en geinterpreteerd.
tis een vrij integere man en tot nu toe ben ik blij dat zo'n man laat zien wat er over het algemeen werkelijk ad hand is.

Maar omdat nederlanders bij uitstek, (ik ook hoor) het "hokjesgeestgevoel" koesteren, zo nu en dan vind ik persoonlijk dat deze man dat niet verdiend. oke, hij hep een snor8o)
voor de rest hoor je me niet.:Z
 
blacklist

blacklist

Tja het idee van een blacklist lijkt mij en velen nog zo gek niet. Gewoon een pagina waarop mensen gerapporteerd kunnen worden. Natuurlijk wel met bewijsmateriaal dus PB verkeer, Mail etc. PB kan op het forum door mods etc. gecontroleerd worden mocht aan de echtheid worden getwijfeld...

lijkt me geen slecht idee toch? Zoals bijvoorbeeld die niels met ze samplecd's (en nee wees niet zo flauw dit weg te halen mensen moeten dit weten vind ik. zou toch wat zijn als we niet eens weten dat bijvoorbeeld bin laden, de troux etc. dat we die namen ook nie kennen... nou dan dis het zelfde principe (al gaat het hier om veel lichtere vergrijpen uiteraard))

mochten jullie zelf niet intresse hebben in zo'n stuk op het forum dan wil ik desnoods (als er voldoende behoefte aan is) los van het forum afstaand een pagina maken waarop dat soort dingen komen...

brand maar los...
 
je kunt natuurljk altijd een blacklist buiten het forum om oprichten waar je oplichters aan de schandpaal nagelt als de mods van dit forum niet mee willen werken :duivels:
 
Wat betreft blacklist:
op zo'n manier kan je wel een snel vooroordeel over iemand vellen.

Ik kan ook wel zeggen "m.atenaaier licht de boel op", en elk ander persoon neemt dit wel aan terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn.

Het is iig jammer dat je niet meer kan reageren op te koop advertentie's op SF.
Als er bij een advertentie een reactie staat van Check PB, kan je desbetreffende persoon ook via een PB inlichten, ipv openlijk beschuldigen.
De persoon kan dan zelf bepalen wat te doen, ipv vooraf al iemand veroordelen.

@monopoly,
je bedoelt het Ebay-systeem?
op zich goed, persoon in kwestie kan zich iig ook verdedigen als daartoe behoefte is.



Vins.
 
Een zwartelijst, zoals errol beschrijft, lijkt me een veel te zwaar middel.
Pjotr en Arv zien in dat dit netzogoed mis -en tegen je gebruikt kan worden. Ik denk ook niet dat de moderators, of de mensen die verantwoordelijk zijn over het dsf, deze verantwoordelijkheid horen te dragen.
Echter, het synthforum is meer als een veredelde marktplaats. Mensen komen hier bijelkaar omdat ze eenzelfde passie delen. Door vertrouwen te delen, ontstaat een gemeenschap. Dit is een waardevol iets.
Om dit gevoel op het forum te bewaken, vind ik dat we allemaal het recht hebben om beschermd te worden voor zulke moraalonwrichtende oplichters!

Daarom vind ik dat er best welleens meer hardop over deze personen gesproken mag worden. Wanneer er van uitgaan dat iederen hier nog wél een beetje gevoel voor moraal heeft, dan hoeft het ook niet meteen een soort schandpaal te worden.
Ik vind dus dat "wij" als leden verantwoordelijk moeten zijn. Open communicatie, ongehinderd door enige vorm van cencuur.

just my 2 cents

grts,
Sander
 
max> dat kun je wel zeggen, maar als iets op deze website staat staat het op deze website.

wat leden zelf allemaal voor pagina's hosten daar hebben we helemaal niks mee te maken, kan me niet schelen. Maar wat werd gesuggereerd, dat wij pb'tjes gaan doorgraven op authenticiteit bij problemen, kom op zeg! Mensen hebben ook zoiets als privacy.
 
Een oplichter is een Oplichter

Punt uit.

En die verdiend geen gratie van een suffe moderator die alleen maar een beetje de bink wil uithangen.
Het word tijd dat jullie is van je luie hol komen voor het hier over is.
 
Ik vind het een absurd voorstel, zo'n 'zwarte lijst'. Maar in dit post-pim tijdperk worden dit soort voorstellen nog serieus besproken ook zeg... Absurd.

Het ebay systeem lijkt me het best, maar is waarschijnlijk een hoop werk om voor elkaar te krijgen. Dus: gewoon de reply functie weer aan zetten in Marktplaats, dat is denk ik de beste oplossing. Kan ieder zelf beslissen of 'ie iemand publiekelijk aan de schandpaal wil nagelen, en kun je rekenen op meerdere kritieken van andere gebruikers, positief of negatief, incluis van de beklaagde zelf.
 
wij zijn er niet om te bemiddelen bij verkopen. Het marktplaats deel is bijzaak van het forum, en ik vind het best wel schrijnend dat er wordt gezegd dat mensen die het synthforum runnen "hun verantwoordelijkheid moeten nemen". Als je iets koopt moet JIJ de verantwoordelijkheid nemen. En wat jij schijnheiligheid vindt (blijkbaar), heeft in werkelijkheid te maken met de continuiteit van het forum. Maar je hebt allemaal mooie ideeen, en ik houd je toch niet tegen om lekker zelf een of andere zwarte lijst te gaan hosten. En daar ga ik je helemaal niet over liggen zeiken. Maar we houden wél de inhoud van dit forum in de gaten, en denken daarbij ook na over aansprakelijkheid en juridische zaken.

Dus: nee er komt geen synthforum.nl zwarte lijst. Als je echt gelooft dat dat is omdat ik zielig ben, is dat jouw probleem.
 
De reply functie gaat voorlopig niet aan
en zeker niet om mensen aan een spreekwoordelijke schandpaal te nagelen
dat is niet de functie van het forum
Heb je problemen met een handelspartner dan dien je dat met diegene en eventueel politie op te lossen (aangifte doen !)

Boeven beschermen is een inhoudsloos en weinig overdacht argument. Denk er eens rustig over na.
 
Waar gaat het nu over......die oplichters komen toch niet op het synthforum........alle voorbeelden die ik voorbij zie komen zijn van handelsites als bv E-Bay......dan ga je daar toch lekker zeiken, en ga niet lopen janken op dit forum !!
 
Oplichterspraktijken en oneerbiedige behandelingen van potentiële kopers zijn eigen aan internetverkeer. Door de anoniemiteit van het medium worden dikwijls grenzen verlegd (in negatieve zin). Er is weinig aan te doen. Als een bepaalde naam 'ontmaskert' wordt als oplichter, maakt ie gewoon een andere account aan en de mensen hebben niet het minste vermoeden (tenzij je het IP-adres in het oog houdt).

Het enige wat min of meer mogelijk is in een groep zoals deze, is dat er openlijk over gepraat wordt. Ik denk niet dat het wijselijk is om een superviserende rol toe te bedelen aan de moderators. Het is te veel werk en ook de verantwoordelijkheid hoort niet bij hen te liggen. Door er gewoon openlijk over te praten, kan iedereen kennis nemen van de praktijken van bepaalde personen. Zo kan iedere lezer zijn/haar eigen les trekken uit het gebeurde.

Het blijft wel waakzaam toezien dat er geen misbruik van gemaakt wordt. Het is niet zo moeilijk om valse beschuldigingen beginnen uiten en vol te houden. Probeer als 'slachtoffer' dan maar eens te bewijzen dat die beschuldigingen NIET waar zijn. Dat is dus het gevaar van het publiekelijk aanklagen van wanpraktijken.

:doei:
 
Als er dan toch een zwarte lijst komt. Gaat er dan ook een zwarte lijst bijgehouden worden van mensen die misbruik maken van de zwarte lijst? Om het recursief verantwoord te houden zeg maar. :D
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Een oplichter is een Oplichter

Punt uit.

En die verdiend geen gratie van een suffe moderator die alleen maar een beetje de bink wil uithangen.
Het word tijd dat jullie is van je luie hol komen voor het hier over is.


Hij die zonder zonde is werpen de eerste steen. O,ja en als het je niet bevalt...........flikker dan op en irriteer me niet met opmerkingen die een belediging zijn voor mijn intelligentie en inzet voor dit forum.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
Maar we houden wél de inhoud van dit forum in de gaten, en denken daarbij ook na over aansprakelijkheid en juridische zaken.

Aansprakelijkheid voor een forum??

Als je dat kunt vinden in een wetboek houd ik me aanbevolen.

Personen zijn zelf verantwoordelijk en aansprakelijk, zolang je als forum geen illegale 'content' host.

Knaller
-Information Security
 
Ik ben nog steeds 'tegen' een zwarte lijst. Puur omdat ik denk dat die dan alleen misbruikt zal worden. Je moet ze de kost geven, die 'serieuze' verkopers die proberen hun eigen handel te beschermen door andere 'handelaars' buiten spel te zetten...

:bekdicht:
 
'Controleren' moet je alleen willen als je het ook KUNT controleren, anders is het eenverspilde energie.

Het is een probleem wat al zolang bestaat als het internet oud is, en waar legioenen mensen hun hersens al over hebben gebroken. Vooralsnog lijkt een werkende oplossing te liggen in een digitaal paspoort met gebruik van een certificaat dat overal op internet wordt erkend (met uitgifteprocedure in 'real life'). Een internet instantie kan vervolgens een 'transaction trail list' bijhouden, deze wordt tevens toegevoegd aan het certificaat zodat je als gebruiker kunt zien of en welke positieve en negatieve referenties een persoon heeft. Een oplichter wordt het zo onmogelijk gemaakt via internet te handelen, tenminste kun je als betrokken partij bekijken hoe betrouwbaar je zakelijke partij is.

Vooralsnog toekomstmuziek helaas, maar dit zijn dingen waaraan gewerkt wordt.
 
ik zie dat er een aardige rel ontstaat. Heb even goed nagedacht. Een systeem als ebay waar zowel positieve als negatieve feedback geplaatst kan worden lijkt me een betere oplossing als er zowieso al een lijst moet komen. Ik vind het altijd wel fijn te weten of de verkoper beetje te vertrouwen is...

Als er een soort lijst gaat komen dan zal die iig onafhankelijk van synthforum zijn. En overigens synthforum is idd nergens verantwoordelijk voor. Het forum is enkel een plek. Vergelijk het met het advertentiebord in de arie heijn. Als daar oplichters advertenties plaatsen dan is dat toch ook niet de verantwoording van de AH? Same here. Ik iig houd het forum ook nergens verantwoordelijk voor en zal dat ook nooit doen maar goed...
 
Back
Top