Welke synth moet ik kiezen?

Hey heeft er iemand ervaring met de

M-Audio Radium 49 of Edirol PMC 50 ofzo?? ism met Reason ??
of evt EMU xboard 49??

Wat lijkt jullie het degelijkste??
 
OK, als echte newbie toch weer ff vragen hoor ;-)..

Welke synth is voor mij geschikt? Ik ben pianist, en als ik bij feedback af en toe en synth aanraak heb ik nooit zin om daar een uur te gaan zitten klooien (voel me altijd zo zitten dan) en zonder synth-ervaring denk ik ook niet dat ik er dan veel uithaal..

Probleem met veel synths is dat ze zo gruwelijk dance- trance- of hiphop-georienteerd zijn.. En daar heb ik dus helemaal nix mee :-).. Hoewel vrienden van me hun trance-geluiden uit de synth ook in rocknummers gebruiken (alleen dan op andere manieren dus) hoef ik iig dus geen beats en gekke ritmes :engel:..

Hoe ik 'm WEL wil gebruiken: pads en leads lijken me onwijs bruikbaar in de bands waarin ik speel, en ook in veel progressive rock & metal wordt een synth erg oke gebruikt (albums van Ayreon, vooral de oudere, sommige van dream theater etc.) en Vangelis vind ik ook erg oke (alleen btje saai worden na een tijdje)..

Dus: geen trance synth, wel progressive rock / metal, gewone rock, pop etc.. (en ja, ik weet dat de toetsenist bepaalt welke sound er uit een synth komt, maar toch zijn sommige synths geschikter dan anderen voor bepaalde stijlen TOCH???)
Wat ik heb staan: geen synths, alleen een P-80, maar die heeft natuurlijk geen aftertouch (en is wat zwaar te spelen als je een snelle solo ofzo hebt), dus niet geschikt als controller schat ik zo in..
Budget: NOG even niet naar kijken, maar liefst max. 600

Graag uw e mening!
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door KooZ
Dus: geen trance synth, wel progressive rock / metal, gewone rock, pop etc.. (en ja, ik weet dat de toetsenist bepaalt welke sound er uit een synth komt, maar toch zijn sommige synths geschikter dan anderen voor bepaalde stijlen TOCH???)

Nee, er bestaat niet zoiets als een trance synth, hoe kom je erbij! :)

Wat je moet zoeken is een synth welke voor jouw een makkelijke interface heeft om snel geluiden te kunnen maken.
Dat zal in het begin tegenvallen omdat je de "opbouw structuur" van een geluid maken niet begrijpt.
Ik zou me daar eens eerst in verdiepen. Kun je ook aan de hand van internet doen of m.b.v. een vst.
bv http://www.kvraudio.com/get/178.html

Misschien moet je eens gaan stoeien met een nord lead2 van clavia.
 
Of via Jordan Rudess Online Conservatory misschien? :-). Ik weet nl. nu wel precies hoe een synth-golf etc in elkaar zit, gevormd wordt etc (heb nog niet de volledige video gezien, maar het deel wat gratis was was errug duidelijk en kon ik met m'n natuurkunde-kennis wel verder invullen) - http://www.jroc.us/preview/analog.html

Met VST's heb ik ook wel de nodige ervaring, maar ik eens even kijken of ik hier nog wat meer wegwijs kan worden! In ieder geval bedankt!
 
update: Leuk, hiermee het geleerde in praktijk brengen 8).
Begin het allemaal te snappen!! Ik begrijp nu pas wat voor troep-VST's de vorige 90 die ik gebruikte waren.. *D

Nee, er bestaat niet zoiets als een trance synth, hoe kom je erbij!
- ok, maar waarom zie ik in veel reviews staan dat de sounds duidelijk trance-georienteerd zijn bijv..???? (Keyboard Funtasten magazine, Harmony Central website etc)
 
Origineel geplaatst door KooZ
sounds duidelijk trance-georienteerd
+

Als je de synth zo programmeerd wel natuurlijk. ;)

zet je de knoppen in een trance stand dan klinkt een synth trancey, zet je de knoppen in een hammond stand of techno stand... dan klinkt een synth zo... leuk he? synthersizers...

Alleen wat zíjn die standen dan precies?????
 
Haha jah zover was ik ook nog wel..

Maar als ze dat in een review zetten bedoelen ze gewoon dat de fabrieksinstellingen zo zijn dus? Ik zou me eigenlijk bijna gaan afvragen waarom er dan nog zoveel verschillende synths op de markt zijn :P
 
Origineel geplaatst door KooZ
Maar als ze dat in een review zetten bedoelen ze gewoon dat de fabrieksinstellingen zo zijn dus? Ik zou me eigenlijk bijna gaan afvragen waarom er dan nog zoveel verschillende synths op de markt zijn :P

Waarom er meerdere synths zijn? simpel ze klinken verschillend. ander klankkarakter. ieder met zijn eigen sterke punten en of beperkingen...

maar ze kunnen allemaal klanken voor een bepaald genre produceren.


synthese is waar het om draait. anders zit je alleen maar met je presetjes te spelen....terwijl je zelf je unieke klanken kan creeeren...

maar pads en leads kan je echt overal uit halen hoor....
 
hoi, ik ben ook op zoek naar mijn synth die het best past in mijn stijl.

Ik ben nogal de toer aan het opgaan zoals joris voorn www.jorisvoorn.com
en twijfel nog tussen de Virus C en de Nord rack 2 of 3.

De Virus heb ik al gehoord en ben zwaar onder de indruk maar de nord rack heb ik nog niet kunnen testen.. In de winkel staan die algauw zowat te kijken van ..koopt die hem nu of niet :s

heeft er iemand samples.. niet degene op de clavia.se site maar zelf? eigen samples? zowat de chords en de leads enzo?

ik had ook gehoord dat de nord inderdaad zeer koud kan klinken, niet sterk genoeg.. de virus heeft alleszins al een goeie impresse op me nagelaten.

thx in advance!
 
De virus heeft ingebouwde effecten en de nord niet, vandaar dat de nord 'an sich' nogal droog klinkt. Om 'm op te leuken zou je er dus een effectapparaat bij kunnen nemen. Ik denk dat dat de reden is waarom mensen 'm 'te koud' noemen. Het is zeker een vette bak (in ieder geval de 3 dan)!
 
Hi al

pffff, dat was heel wat leeswerk deze thread !

Toch weer beetje die discussie...welke synth is de beste.
Tja, daar valt moeilijk uit te komen...want we hebben nog altijd de optie smaak....en over smaak valt niet te twisten!
Gelukkig, anders zouden we allemaal dezelde muziek draaien ;)

De geluidsopwekking (synthese) met name van Virtual Analoge (VA) synth's is vrijwel gelijk.
Dus theoretisch zouden ze allemaal hetzelfde moeten klinken. Echter door het gebruik van verschillende stukken electronica hebben ze allemaal een eigen karakter. Nou hebben we in de muziek termen als, vet, warm, koud, romig,... en weet ik wel niet allemaal voor meer omschrijvingen om het karakter te omschrijven van synth's
Voor de leek....ha, probeer maar eens een leek uit te leggen...die staat je met grote ogen aan te kijken *D
Maar ja....ik zou anders ook niet weten hoe !

Mijn ervaringen met diverse machines:

Virus - Veel gebruikte synth in de dancemusic, opvallend door zijn filters en reverb. Niet voor niets gewild ! Goed voor agressief en scheurende sounds en bewegende bassen.

Novation - Stuk braver dan Virus maar prima voor leads en pads voor trancemusic.

Waldorf - Hele anders klinkende filters, niet agressief en veel subtieler. Maar heerlijke machine als je spatheldere net anders klinkende sounds zoekt.

Clavia Nord Modular/Lead - Wat rauw klinkende sound maar de basses kunnen enorm blazen. Klinkt wat kouder dan andere VA synth's en overheerst duidelijk in de mix. De modular is een heerlijk freakbeest en is perfect om te leren hoe VA synth's werken. Wil je echt eigen sounds maken, is modular een aanrader.

Yamaha FS1R - Apart apparaatje ! FM-synthese afgeleid van de klasieke DX7 synthesizers...maar dan veel krachtiger en veel uitgebreider (met extra synthese: Formant Shaping...wat btw ook in Nord Modular aanwezig is). FM-Synthese is complex, dus freaken is niet bepaald voor beginners ! Maar zoek je echt wat andere sounds...try this one. Bevat OOK klassieke DX7 sounds, maar vooral ook hele andere sounds (presets).


Maar....nu heb ik ook een vraag !
Ik ben in bezit van een Novation A-Station. Heerlijke synth maar met nadeel, niet multitrimbaal.
Nou weet ik dat de Novation K-Serie dat wel is (4 parts). Maar Novation heeft ook de Super Nova.
Hoe is de SuperNova in de praktijk...kan ik hier veel betere sounds uithalen dat A of K-Serie ?
Is de KLANK van SuperNova beter dan A of K-Serie ?



Deel van mijn huidige setup:

Access Virus C Desktop, Novation A-Station, Waldorf MicroQ, Yamaha FS1R, Clavia MicroModular
Roland XP30 + diverse expansieboards, Akai SG01v, Akai SG01p, Yamaha A5000 Sampler

Focusrite Compounder, Focusrite Voicemaster, Lexicon MPX550, Digitech Quad4, Behringer DEQ2496

Akai DR8 HarddiskRecorder+ diverse uitbreidingen
 
Oh ja.....ik las hier ergens ook iets over Ferry Corsten...
Gebruikers kunnen demo's opsturen naar Novation van met behulp van Novation apparatuur gemaakte songs.
Zoek eens tussen gebruikers lijst bij Novation !

Kijk dan eens bij NovationMusic op volgende link: link
 
dag Fabrizio

Jonny Greenwood van Radiohead gebruikt alleszins een modulair systeem van Analogue Systems. Dit is wat ik op het net gevonden heb. Kid A is trouwens een ongelooflijk goeie cd :)

http://www.sigur-ros.it/franz/RHG/Jonny/jonnykeysynth.html


edit: copy - paste van wikipedia:

* Analogue Systems RS8000 Integrator
* Analogue Systems RS8500X
* Ondes Martenot
* Korg Prophet
* Korg Prophecy
* Hammond XB2 Digital Organ
* Moog Rogue
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
even samengevoegd :)

Een beginneling aan een Analogue Systems systeem zetten lijkt me een nogal kostbaar en ingewikkeld begin! Misschien kun je dan beter met bijvoorbeeld een Nord Modular beginnen. Goedkoper, maar met dezelfde, zoniet meer opties. En denk ik ook iets makkelijker te begrijpen. Maar er zijn nog veel meer opties. Wat is je budget ongeveer? En welke ervaring heb je al met synths?
 
tja, de enige ervaring die ik heb met 'synths' is de Moogerfooger Murf die ik gebruik voor gitaar en waardoor mijn interesse werd gewekt. niet veel dus.
na al wat ik op dit forum lees en op de websites van de merken, en te oordelen naar de soundsamples lijken de creamware ASB spullen me wel wat. maar als ik het goed begrijp moet je daar dan nog een los keybord bijkopen. (is dat duur?) Ook de Alesis ION / Micron spreken me wel aan. zouden die dingen aan mijn smaak kunnen voldoen?
het budget is niet strak afgelijnd: het moet niet het goedkoopste zijn, maar zeker ook niet het duurste. het moet vooral aan mijn smaak tegemeotkomen, zodat ik niet 'teleurgesteld' raak. moeilijk geval, I know.
 
Ben het met ProtoHuman eens.

De Nord Modular is een ideale synth om (virtual) analoge geluidssynthese te leren begrijpen.
Tevens heb je een synth waar je wat aan hebt, je bent totaal niet afhankelijk van de processorkracht van een computer en je kan je sounds meenemen waar dan ook naar toe (zonder PC). Wel heeft een modular (net als alle synth's) een bepaald karakter. En of dat bij jou muziekbezigheden past laat ik lekker aan jou over ;)

mbv de modular heb IK in iedergeval geleerd hoe analoge geluidssynthese in elkaar steekt en een modular gaat niet gauw stuk als je wat fout doet. Met behulp van een PC met een MIDI poort en meegeleverde software bouw je je eigen instrument van de grond af aan op (standaard zit hij al vol presets die je kunt aanpassen, hij wordt niet leeg geleverd).
Je kan bijna alles met elkaar verbinden....zelfs als je handeling geen sound opleverd :)
Na he sleutelen kun je de sounds gebruiken zonder de PC, staan veilig in geheugen van Modular zelf.

Er zijn diverse boeken verkrijgbaar (buiten de meegeleverde manual) hoe dit allemaal in zijn werk gaat.
Tevens staan er op het internet (oa bij Clavia...de fabrikant...zelf) vele gratis te downloaden patches (presets)

Je kan de modular zien als een Nord Lead, die je open maakt en vervolgens lekker met kniptang, draad en soldeerbout in ga lopen freaken....alleen dan met behoud van garantie *D

Nord Modulars staan btw voor niet teveel geld 2de hands te koop.
Het instapmodel, de Micro Modular kost tegenwoordig al helemaal weining, maar onderschat hem niet.

De Micromodular kan eigenlijk alles wat de grotere broers kan (op nieuwe modellen, G2 serie na..die zijn wel krachtiger)
Je kan namenlijk exact dezelfde geluiden opwekken als de grote broers !
Ben alleen bang als ik verschil ga uitleggen je de draad kwijt begint te raken en er alleen maar meer vragen komen.

De synth's die je opnoemde...Creamware ASB modules en Alesis ION hebben toch een aardig verschillend karakter.
En Clavia (Nord Lead, Nord Modular) klinkt ook weer anders...dus daar zal jezelf over moeten oordelen.
En men kan je hier aardig opweg helpen als je te kennen geeft wat voor typen geluid je precies zoekt.

btw...vind de Creamware MINIMAX ook erg lekker klinken. Krachtig geluid. Als je daar mee podium opgaat zal je in iedergeval niet snel op de achtergrond verdwijnen. Heerlijke sound !
 
Origineel geplaatst door fabrizio
tja, de enige ervaring die ik heb met 'synths' is de Moogerfooger Murf die ik gebruik voor gitaar en waardoor mijn interesse werd gewekt. niet veel dus.
na al wat ik op dit forum lees en op de websites van de merken, en te oordelen naar de soundsamples lijken de creamware ASB spullen me wel wat. maar als ik het goed begrijp moet je daar dan nog een los keybord bijkopen. (is dat duur?) Ook de Alesis ION / Micron spreken me wel aan. zouden die dingen aan mijn smaak kunnen voldoen?
het budget is niet strak afgelijnd: het moet niet het goedkoopste zijn, maar zeker ook niet het duurste. het moet vooral aan mijn smaak tegemeotkomen, zodat ik niet 'teleurgesteld' raak. moeilijk geval, I know.

De ION en Micron zijn erg leuke synths om mee te beginnen. Erg gebruikersvriendelijk, veelzijdig en ze klinken erg goed.

Als je totaal niet weet wat je wilt kun je natuurlijk ook tweedehands gaan rondshoppen. Bevalt het niet, dan verkoop je het weer voor ongeveer hetzelfde bedrag. Zo ben ik zelf bij de Akai AX73 terecht gekomen (analoog, rauw, lekkere toetsen, prima MIDI maar geen effects en slechts 1 OSC per voice).
 
bedankt voor de reacties!

de nord rack werd me inderdaad al eerder aangeraden. ik hou die boot echter nog af want ik zou zeker in eerste instantie graag iets hebben dat geen pc vereist.

ik heb intussen heel wat geluidssamples beluisterd en heb de indruk dat de meeste synths zowat dezelfde mogelijkheden bieden (aan klanken) als je ze er tenminste uit kan halen, maar dat ze toch elk een eigen karakter hebben, een beetje zoals je voor gitaar met zowel een Marshall als een Fender ongeveer hetzelfde kan doen (qua sound) en ze toch een heel verschillend karakter hebben.

toch zijn er dan dingen die er voor mij meteen uitspringen. de mooie analoge moogsounds bijvoorbeeld (ik heb blijkbaar dure smaak). de sounds die ik zoek zijn moeilijk te benoemen op wat artiestennamen na (Kraftwerk, Radiohead), maar wat ik niet zoek is makkelijker te zeggen: de echte hedendaagse dance geluiden (trance, house, ...) heb ik niet nodig en ook strijkersimitaties of blazersecties zijn voor mij nutteloos.

voorlopig kom ik dan uit bij drie merken:
Alesis (Ion en Micron)
Creamware ASB (Minimax en Odyssey)
Korg (Prophecy, MS20, MS-10)

komen die dingen wat in de buurt van wat ik zoek? zijn ze handelbaar voor een beginner? Hoe bedien je eigenlijk zo'n minimax? kan dat zonder pc?

bedankt voor julie geduld met mij!

f
 
wat wil je ermee gaan doen?
spelen in een band, tracks componeren met een sequencer etc?
als je meer een toetsenist bent in een band en geen midi nodig hebt zou ik eens kijken voor een mooi analoogje!
 
Back
Top