Welke synth moet ik kiezen?

Origineel geplaatst door X-tract
Ah oke. Ik heb me er vandaag nog eens goed in verdiept, verschillende demo's beluisterd over en specificaties opgezocht, maar wat me opvalt is dat de Virus B toch een heel stuk kleiner is dan de JP8080. Kan iemand mij vertellen waaron dit precies is? En of het uitmaakt qua sounds, want daar gaat het me uiteindelijk om.

Het formaat maakt niet zoveel uit, uiteindelijk gaat het toch alleen om de printplaat en die paar chippies die erin zitten. Groot hoeft dus niet meteen te zegggen goed. Vergelijk het met een formule 1 auto en een hummer. De hummer is groter, maar niet beter.
 
Bedankt voor de uitleg over hoe het met de geluiden zit.

Ik dacht al van heeft die dan 16 uitgangen.

Ik zal de demo van de Arp 2600V eens downloaden e wat uitproberen.

met vriendelijke groet,

Bjorn Berkvens
 
Origineel geplaatst door X-tract
Ah oke. Ik heb me er vandaag nog eens goed in verdiept, verschillende demo's beluisterd over en specificaties opgezocht, maar wat me opvalt is dat de Virus B toch een heel stuk kleiner is dan de JP8080. Kan iemand mij vertellen waaron dit precies is? En of het uitmaakt qua sounds, want daar gaat het me uiteindelijk om.

het gaat niet om de grootte maar wat je er mee doet:engel:
 
Oke, dat is dan duidelijk. :) En dan zouden jullie de Virus B boven de JP8080 verkiezen?
 
Origineel geplaatst door X-tract
Oke, dat is dan duidelijk. :) En dan zouden jullie de Virus B boven de JP8080 verkiezen?

Het is net welke sound je het meest ligt.. de virus B heeft in ieder geval wel veel meer modulatie mogelijkheden dan een Jp8080... Wel vind ik persoonlijk dat je een Jp veel beter in de mix legt dan een virus... Een Jp "smeert zich wat beter uit"... Zoals ik zeg; net wat je wil...
 
Het is net welke sound je het meest ligt.. de virus B heeft in ieder geval wel veel meer modulatie mogelijkheden dan een Jp8080... Wel vind ik persoonlijk dat je een Jp veel beter in de mix legt dan een virus... Een Jp "smeert zich wat beter uit"... Zoals ik zeg; net wat je wil...

Oke, maar dan is het voor mij nog een moeilijke keuze. Is er niet een die er bovenuit springt als het gaat om hoe makkelijk ze werken? Of ligt dat een beetje hetzelfde?
 
Oja, en ik heb nog flink wat demo's beluisterd vandaag, en ik vind wel dat de JP8080 dikkere sounds heeft hoor. Luister maar eens naar de demo's op www.vengeance-sound.de en dan bij Sounds.
 
Bomen, bos en dergelijke

Bomen, bos en dergelijke

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een Yamaha Clavinova staan, waar ik al jaren op speel, maar ik gebruik hem te weinig. Mijn intresse ligt meer in het mixen en componeren, dan het spelen zelf. Dus ik wil van mijn Clavinova af en van de opbrengsten de stap naar de wereld van de synthesizers maken.

Al een paar dagen ben ik flink aan het Google-en, maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus daarom kom ik hier advies opdoen.

Even een overzichtje:
Budget: Ongeveer €1000. Tweedehands is prima.
Gebruik: Alleen voor thuisstudio i.c.m. pc, geen live-optredens.
Ervaring: Jaren keyboard gespeeld en enkele maanden gestoeid met Acid, geen echte ervaring met synths.
Ruimte: Weinig ruimte, dus één alleskunner is wel zo handig.
Geluiden: Vooral live-instrumenten en natuurlijk een flink repetoire aan percussie. Daarnaast vind ik het erg leuk om zelf geluiden te kunnen wijzigen en samenstellen. :D
Muziekstijl: Dance, pop, rock en/of jazz.
Overig: Ik zal alles componeren met de pc, dus een goede 'connectivity' is erg belangrijk. Aanslaggevoelige toetsen is een vereiste, gewogen toetsen zou helemaal perfect zijn.

Graag hoor ik jullie bevooroordeelde ideeën over wat ik aan moet schaffen. ;)

Dank,
Smakkie.
 
Als je vooral Live-instrumenten wil lijkt een 'rompler' een goede keus, misschien iets van een Roland JV-2080 met wat expansion-boards. Moet lukken onder de 1000 euro, hou je waarschijnlijk nog genoeg over ook voor een masterkeyboard als je je Clavinova daar niet voor wilt/kunt gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Tja, dat zie ik toch niet helemaal zitten. Het liefst heb ik één apparaat met een keyboard dat ik aan mijn computer hang, zoals de Korg X50. Tenzij zo'n opstelling natuurlijk sterk af te raden valt.
 
Laatst gewijzigd:
Of een motif, wordt erg veel door pros gebruikt.
 
@Napole0n: De Trinity is niet meer in de winkel te krijgen, maar de X50 ligt ongeveer op dezelfde lijn qua prestaties en is nog wel verkrijgbaar, die staat dan ook in onderstaand lijstje. ;)
@The Poisoner: De echte Motifs liggen toch wel boven mijn budget, maar de kleine broertjes MO6 en MM6 kan ik wel betalen. :)

Ik heb me nu goed kunnen oriënteren en heb een klein groepje modellen samengesteld waar ik in geïntresseerd ben:
- Korg X50
- Roland RS70
- Yamaha S03
- Yamaha MO6
(- Yamaha MM6. Deze komt half maart op de markt, heeft het zin om hier op te wachten?)

Eerst ga ik lekker een weekje op wintersport :mega: en dan eens even een dagje naar R'dam, langs Feedback en Verspuy om wat te spelen op deze jongens, zodat ik goed uit kan vinden welke het beste voor mij is. :)
 
Wil je perse nieuw kopen dan? Een goede tweedehands kan vaak voor hetzelfde geld een heel stuk meer....
 
Eigenlijk wil ik er toch eerst wel op spelen en dan is het wel zo handig als er vergelijkingsmateriaal in de buurt is...
 
Is een Supernova nog wel aan te raden met al die nieuwe softsynths op de markt?
Is het een aanvulling als ik ook al een virus en een JP heb?
Heb weer wat koopdrang, dus vandaar.

Ik lees in diverse topics (uit het verleden) dat de filters niet zo super zijn. Wat vinden jullie?

Wat vinden jullie trouwens van de EX8000 (module van de DW) van Korg. Lijkt me een leuke module. Hoe klinkt het filter van die synth? Heeft ie snelle attacks?

groet Erik
 
beginnende toetsgast in band

beginnende toetsgast in band

hye,

ik zit sinds kort weer in een bandje waarbij ik de toetsen doe op een Micro korg (en backing vocals)...met een drummer (die ook backing vocals doet) een bassist..en een gitarist (die leading vocals doet) een tweede gitarist is onderweg..
we maken alternatieve rock of indie rock whatever mensen het willen noemen...

momenteel leen ik die micro korg van een vriend, maar ik zou graag mijn eigen toetsen bord willen hebben..deze moet wel meer en grotere toetsen hebben dan die kleine korg, en vooral een warm geluid hebben...daarnaast wil ik er samples in kunnen laden..het gebruik gaat vooral in oefenruimtes en voor live zijn....

Orgels, piano's, fluitjes ladidaadingen.. zijn maar ik ben niet van plan boven de 500 euro te gaan.

Wat voor synth/toetsen ding zou bij mijn gebruikersprofiel passen?

ik wacht hoopvol af
grdn
 
oke bedankt, ik had de eerste drie pagina's doorgelezen en wilde eigenlijk mijn vraag daar neerleggen, en ineens maakte ik een eigen thread aan...blabla maar goed ik ga het wel nog verder doorlezen.. thnx
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Is een Supernova nog wel aan te raden met al die nieuwe softsynths op de markt?
Je zou de V-Station plugin eens kunnen proberen en kijken hoe goed die bevalt. Maar, het voordeel van de SN is denk ik voornamelijk de modmatrix; die tref je niet aan bij een hoop softsynths.

Is het een aanvulling als ik ook al een virus en een JP heb?
Ik heb de Virus, de JP en een Nova. Qua klank zit de Nova meer richting JP dan richting de Virus.

Ik lees in diverse topics (uit het verleden) dat de filters niet zo super zijn. Wat vinden jullie?
Het karakter van de filters (vooral met de resonantie een beetje open) doet me soms erg aan oudere Roland-gear denken. Wel wordt het vaak wat interessanter als je de filter overdrive een beetje openzet; die overdrive is lang niet zo ruw aanwezig als in de meeste andere VAs, maar geeft 't geluid toch weer een beetje extra cachet.

Wat vinden jullie trouwens van de EX8000 (module van de DW) van Korg.
Als het tussen deze twee gaat denk ik dat de EX meer afwisseling geeft dan de SN :).
 
Back
Top