Welke synth moet ik kiezen?

alesis quadrasynth, roland jv80, yamaha s03/s30, korg x5, zijn wat synths die me zo te binnen schieten.
 
N5 is misschien ook niet zo'n slechte. Als je een N5EX vindt, daar zit een betere piano (en nog wat zaken) in dan in de standaard versie. Wat is er nog meer? E-mu PK6 wellicht (of Ensoniq Halo, ook zo'n soort ding), misschien een Roland XP30, maar ik weet niet of je die vindt voor dat geld.

Ennuh, Micron is harstikke leuk, maar niet voor piano's etc. :confused:
 
Origineel geplaatst door molecular
Of idd een Yamaha S30 als je die kan vinden...

zo moeilijk is die niet te vinden hoor :engel:
 
Ha, ik dacht, zo'n recente synth zal wel redelijk schaars zijn op de tweedehands markt, maar ik zie dat er hier op het forum al enkele te koop staan, waaronder dus die van dumdum...:)
De vraag is of deze net binnen het budget valt. Ik ken het ding zelf niet, maar ik denk dat het wel eens iets zou kunnen zijn voor onze Bill....
 
Ik wil denk ik ook een synthesizer aanschaffen. Ik ben nog totaal niet bekent in het synthesizer wereldje.

Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen alleen naar de eerste 2 posts gekeken.

- Het bedoeld gebruik is:
Thuis gebruik voor mijzelf. Ik heb nu wat maanden gespeeld met Fruity Loops en nu leek het mij leuk om ook een stukje hardware aan te schaffen. Het is dus gewoon voor de fun en ik heb er (nog) geen serieuze bedoelingen mee.

Tevens wilt mijn zusje een keyboard aanschaffen, dus mij lijkt het handig dat zei ook af en toe(let op Af en Toe:)) hierop kan spelen.

- Mijn budget is:
600 euro.

- Eventueel andere gear die je hebt:

Een mengpaneel van het merk Synq Audio de SMX-1 en een draaitafel van Synq Audio de Xtrm-1.

(Misschien ben ik in de toekomst van plan een cd-speler aan te schaffen, het is dan misschien leuk als ik mijn cd-speler kan inpluggen op de synthesizer zodat ik daar het geluid van kan manipuleren, als dit mogelijk is heet dat natuurlijk.)

Ik zal vanavond proberen het gehele topic door te lezen misschien dat er nuttige informatie in staat.

Groeten en bij voorbaar dank.:mexico:
 
Tussen de 400 en 650 euro nieuw:

Alesis Ion: virtueel analoog (en aardige electrische piano's), geen reverb
Alesis Micron: kleine versie van de Ion, met reverb, erg klein keyboard
Roland SH-201: virtueel analoog
Roland Juno-D: samplespeler *gaap* :gaap:
Korg MicroKorg: 4-stemmen analoog, mini-toetsen
Yamaha S03SL: samplespeler :gaap:

Van de samplespelers word je zus blijer, want dat zijn eigenlijk gewoon "keyboards", van de virtueel analogen zou ik voor de Ion gaan: gewone toetsen (niet zo geweldige feel vind men, maar je begint net), prachtige geluiden, makkelijk te programmeren. Minpunt: geen ingebouwde reverb, dat is toch wel fijn - zeker in het begin. :mexico:
 
Tussen de 400 en 650 euro nieuw:

Alesis Ion: virtueel analoog (en aardige electrische piano's), geen reverb
Alesis Micron: kleine versie van de Ion, met reverb
Roland SH-201: virtueel analoog
Roland Juno-D: samplespeler *gaap* :gaap:
Korg MicroKorg: 4-stemmen analoog, mini-toetsen
Yamaha S03SL: samplespeler :gaap:

Van de samplespelers word je zus blijer, want dat zijn eigenlijk gewoon "keyboards", van de virtueel analogen zou ik voor de Ion gaan: gewone toetsen (niet zo geweldige feel vind men, maar je begint net), prachtige geluiden, makkelijk te programmeren. Minpunt: geen ingebouwde reverb, dat is toch wel fijn - zeker in het begin. :mexico:
 
Bedankt voor jullie reacties. :)

@ bliepbliep Het klinkt dom, maar ik weet niet wat de synthesizers allemaal moeten kunnen. Omdat ik er net mee begin weet ik niet wat voor een eisen ik eraan stel.:) Ik ben alles nog grondig aan het onderzoeken.

@ Randy Bedankt voor het noemen van een aantal synthesizer. Ik ga deze eens nader bekijken.
Ik neem aan dat de twee waar :gaap: achter staat niet interessant zijn? :)

Ook zal ik even uitzoeken wat Virtueel Analoog inhoud.
Zoals ik al zei zal mijn zus er niet vaak opspelen. Het gaat erom dat als ze er een keer opspeelt ze gewone piano geluiden kan spelen.
 
wil je een nieuwe of een 2e hands?

ik weet niet of het serieus te overwegen valt maar is een dx7 niet iets? zitten lekkere electrische piano sounds in en er valt een hoop aan klankmogelijkheden te ontdekken, ik denk dat hij net even iets te komplex is en te veel menuutjes heeft, misschien kan iemand anders daar iets over zeggen...

bliepbliep
 
Ik heb even gezocht op DX7 en ik neem dat dat van het merk Yamaha is omdat dat de meeste zoekresultaten geeft.
Ik heb even gekeken en dit apparaat is in geen winkel terug te vinden?

Ik ben van plan om geen tweede hands te kopen, mijn voorkeur gaat uit naar een niet gebruikt apparaat.

Hier boven werd de Alesis Ion aangegeven en heb gezien dat deze meer dan 700 euro kost. Deze valt sowieso af voor mij.

De Alesis Micron en de Korg Microkorg kosten al een stuk minder en zien er interessant uit.. Hier ga ik eens wat meer informatie over lezen.

De Roland SH-201 is ook wat duur. Maar dat is het enigste merk waar ik ooit van gehoord heb 8~.

Ik heb uiteraard eerst even naar de prijzen gekeken. Want 600 euro is al zowat mijn maximale budget en ik wil niet naar duurdere apparaten gaan kijken terwijl ik deze toch kan betalen.

PS Wat is het voordeel van Reverb? Ik neem aan dat dit een effect is?
 
Origineel geplaatst door ccc
Ik heb even gezocht op DX7 en ik neem dat dat van het merk Yamaha is omdat dat de meeste zoekresultaten geeft.
Ik heb even gekeken en dit apparaat is in geen winkel terug te vinden?

Ik ben van plan om geen tweede hands te kopen, mijn voorkeur gaat uit naar een niet gebruikt apparaat.

Hier boven werd de Alesis Ion aangegeven en heb gezien dat deze meer dan 700 euro kost. Deze valt sowieso af voor mij.

De Alesis Micron en de Korg Microkorg kosten al een stuk minder en zien er interessant uit.. Hier ga ik eens wat meer informatie over lezen.

De Roland SH-201 is ook wat duur. Maar dat is het enigste merk waar ik ooit van gehoord heb 8~.

Ik heb uiteraard eerst even naar de prijzen gekeken. Want 600 euro is al zowat mijn maximale budget en ik wil niet naar duurdere apparaten gaan kijken terwijl ik deze toch kan betalen.

PS Wat is het voordeel van Reverb? Ik neem aan dat dit een effect is?

Je bent nu alleen maar aan het kijken naar virtueel analoge synthesizers, omdat
Randy vindt dat samplebased synths om te gapen zijn?
Virtueel analoge synths zijn emulaties van oude analoge synthesizers, wat wil zeggen dat ze zich (proberen te) gedragen als synthesizers zoals ze 20-30 jaar geleden gemaakt werden. Over het algemeen wordt gezegd dat deze synths 'vetter' en 'warmer' klinken dan samplebased synths (zg. romplers). Op zich is dit ook wel zo (al blijven dit soort kwalificaties wel persoons- en smaakgebonden), maar het is bijvoorbeeld nauwelijks mogelijk om met een (virtueel) analoge synth een piano na te maken, of een fluit, enz. Als het geluid moet lijken op 'echte' instrumenten, kom je met een rompler vaak veel dichter in de buurt. Meer voordelen van een rompler:
-(meestal) meer polyfonie, met andere woorden meer tonen die tegelijk kunnen klinken
-betere emulaties van akoestische instrumenten (voor je zusje)
-meestal betere effectprocessors
-zijn vaak veelzijdiger.

Er bestaat een hele analoog versus digitaaldiscussie op het forum, kan je even naar zoeken, het is niet mijn bedoeling om die discussie hier voort te zetten. Ik denk alleen dat je breder moet gaan kijken.

Qua romplers vallen volgens mij een paar synths binnen jouw budget: de roland JunoD, of de korg X5D. beide zijn aardige synths, maar voor 600€ kom je nieuw niet echt topkwaliteit tegen.

Het belangrijkste: Ga zelf gewoon eens luisteren bij de muziekzaak, uiteindelijk moet het geluid JOU bevallen!
Lees ook de verschillende threads op dit forum door, daar leer je veel van! Succes!
 
mooi verhaal maar ik vindt dat je wel even wat duidelijker het verschil tussen een rompler en een synth mag laten merken. want daar wordt niet over gerept.

een rompler heeft als basis immers altijd samples, dus daar is het inderdaad niet zo moeilijk mee bestaande instrumenten te emuleren omdat daar de samples dan ook van dat instrument vandaan komen, wil je is een keertje wat anders dan de roms die erin zitten dan kun je het al gouw vergeten, er zijn wel expansie packs met extra sounds/samples.

op subtractive virtueel analoge synths of subtractive analoge synths, maak je het geluid nog altijd helemaal zelf, van bron tot eind. die maakt niet gebruik van samples, maar van een oscilator (vaak meerdere) , die maakt een eenvoudige golfvorm/waveform : ~ en dat simpele golfje ga je bewerken met het filter de bijbehorende envelopes, de amp en bijbehorende envelopes en de modulatie mogelijkheden van de synthesizer, dat zijn de lfo,s en andere modulatie opties.

een rompler is leuk als je zelf geen zin hebt om de geluiden vanaf begin te verzinnen, en je liever kant en klare presets gebruikt zoals bijv van bestaande instrumenten, een synthesizer is leuk om alles zelf te creeren, maar bestaande instrumenten namaken is nagenoeg weer bijna niet te doen op een synth. maar vast niet onmogelijk.

staan denk ik een hoop woorden in het synth verhaal die je nog niet zo begrijpt, maar dat zijn de verschillende onderdelen van een synthesizer, zoek er maar eens op, op het synthforum of google.

succes
 
Origineel geplaatst door anoniempje
mooi verhaal maar ik vindt dat je wel even wat duidelijker het verschil tussen een rompler en een synth mag laten merken. want daar wordt niet over gerept.

een rompler heeft als basis immers altijd samples, dus daar is het inderdaad niet zo moeilijk mee bestaande instrumenten te emuleren omdat daar de samples dan ook van dat instrument vandaan komen, wil je is een keertje wat anders dan de roms die erin zitten dan kun je het al gouw vergeten, er zijn wel expansie packs met extra sounds/samples.

op subtractive virtueel analoge synths of subtractive analoge synths, maak je het geluid nog altijd helemaal zelf, van bron tot eind. die maakt niet gebruik van samples, maar van een oscilator (vaak meerdere) , die maakt een eenvoudige golfvorm/waveform : ~ en dat simpele golfje ga je bewerken met het filter de bijbehorende envelopes, de amp en bijbehorende envelopes en de modulatie mogelijkheden van de synthesizer, dat zijn de lfo,s en andere modulatie opties.

een rompler is leuk als je zelf geen zin hebt om de geluiden vanaf begin te verzinnen, en je liever kant en klare presets gebruikt zoals bijv van bestaande instrumenten, een synthesizer is leuk om alles zelf te creeren, maar bestaande instrumenten namaken is nagenoeg weer bijna niet te doen op een synth. maar vast niet onmogelijk.

staan denk ik een hoop woorden in het synth verhaal die je nog niet zo begrijpt, maar dat zijn de verschillende onderdelen van een synthesizer, zoek er maar eens op, op het synthforum of google.

succes

precies om de redenen die je noemt denk ik dat ccc beter af is met een rompler. Ik vind nogal kort door de bocht om te zeggen dat je met sample gebaseerde synths geen 'echte eigen geluiden maakt' . In principe heeft een romper alle onderdelen die je noemt van een analoge synth, maar is er in plaats van 'het simpele golfvormpje' waar je mee begint een sample.
Maar nogmaals, laten we niet (weer) een (virtueel)analoog versus samplesynths discussie starten hier.:biertje:
 
Back
Top