Ableton Live ook voor ' niet elektronische muziek' ??

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
De titel van mijn thread zegt eingelijk al genoeg, maar hierbij toch nog wat explicitering...
Momenteel werk ik met Cubase SX3. Daarnaast gebruik ik ook Sibelius en Reason.
Met alle programma's kan ik vrij goed onderweg.
Sibelius is natuurlijk niet echt een Daw, en Reason is een leuk CV studiotje waar ik vaak voor mijn plezier in rondspeel (en soms ook nog wat bruikbaars meesleep (rewire) naar Cubase).

Wat mij opvalt bij Cubase, alhoewel ik nu vrijwel de meeste features weet te gebruiken (dus niet een paar, maar bijna allemaal!!), is dat het programma (in ieder geval bij mij) een stuk minder intuitief en inspiratieopwekkend werkt dan ik mij dat van te voren had bedacht. Natuurlijk is het eigenlijk een grote tape-machine met enorm veel mogelijkheden maar op de een of andere manier heb ik het idee dat de interface toch anders had gekunt. Onder andere dat men sneller muzikale resultaten kan bereiken met minder muis geklik (wel het geval in Reason en Sibelius).
Hoewel ik zeker niet van plan ben om Cubase helemaal op te geven (het heeft heel veel features die ik niet zou kunnen missen), ben ik wel opzoek naar iets dat mijn bovengenoemde kwelling enigszins zou kunnen stillen..

Nu hoor ik heel veel interessante dingen over Ableton Live. Het begint er soms op te lijken dat programmas als Cubase en Logic enigszins stil zijn blijven staan in de tijd. Het intuitive snel in elkaar zetten van patterns en beats in Ableton spreekt mij erg aan maar ik vraag mij toch af in hoeverre Ableton in staat is tot andere dingen dan alleen elektronische muziek. Ableton fanatics zullen vast zeggen dat men met Ableton elk soort muziek kan maken en dat " ableton rules" enz . Toch, heb ik nog maar weinig mensen op forums en "google " kunnen vinden die dit programma voor wat anders gebruiken dan hedendaagse elektronica (daar schaar ik techno, trance, Hip-Hop enz. onder).
Zijn er hier mensen die het voor iets anders gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen? Mijn eigen interesse ligt voornameijk in filmmuziek en ook elektronika. Ik weet dat er handige nieuwe film features in de nieuwe Ableton Live 6 versie zitten maar het gaat mij er voornamelijk om, om te zien of er nu echt mensen zijn die het programma dus voor "een ander type muziek" gebruiken.
DIGITAL PERFORMER lijkt mij ook reuze interessant..
Met wat betreft Pro-Tools en Logic weet ik genoeg (dus liever niet over beginnen :))

Ik zie uit naar jullie reacties...

Alvast bedankt,

Frederik.

PS: Alstublieft niet mijn tijd verspillen door op de verschillen tussen Cubase, Sibelius en Reason te duiden !!!8~
 
jeuz wat doe jij moeilijk;
"andere" muziek dan elektronika en je hebt interesse in filmmuziek en elektronica :confused:

ik wil niet flauw zijn maar waarom zou je met Ableton geen "andere" muziek kunnen maken;
het is net als Cubase, Logic etc. gewoon een groot audio en midi tape deck;

garbage in garbage out;

ok Ableton heeft een hoop beat georienteerde features, neem alleen de stretch mogelijkheden en ook de beat repeat; die zal je misschien minder vaak nodig hebben

volgens mij heb ik wel eens gezien dat Zuco103 de tracks met Ableton in elkaar zet;
 
Ik heb laatst een flamingo band opgenomen met ableton (v5.2)op vier apparte sporen..(cubase(v5.0) draait niet op m n nieuwe lab)
Uit nood eigenlijk gedaan...maar het ging stukken makkelijker en sneller dan voorheen met cubase....

Wat ik wel erg mis is een eigen eq/insert fx per audio kanaal

Verder ben ik ableton nog verder aan t ontdekken...maar ik vind het een erg gebruikersvriendelijk programma!
 
hoewel live van nature loop-based is kan je er ook gewoon mee multitracken zoals je dat in cubase gewoon bent. er zitten dan wel minder features in maar daar krijg je een pak gebruiksvriendelijkheid en inspiratie voor terug. ikzelf gebruik live in verschillende stijlen gaande van abstracte techno tot triphop met live band. dat laatste zal je waarschijnlijk vooral interesseren. het is ontzettend handig om jams met muzikanten met live op te nemen, als je een goed stukje hebt dat ff loopen en daarover recorden, een 2e stukje erbij plakken en voor je t weet heb je 'n blauwdruk voor n track uitgewerkt. het werkt gewoon heel snel en intuitief.

ik zat ook eerst met cubase te kutten maar dat heeft me nooit kunnen inspireren en dat doet live absoluut wel.
 
DIVI, dat zal ik nog ff moeten uitzoeken dan..waarschijnlijk je kanaal signaal naar fx sturen ipv.master, en daar dan bv compressor en fx selecteren...of anders?? want hoe doe je dat dan met een stereo signaal.
 
Origineel geplaatst door grainshifter
DIVI, dat zal ik nog ff moeten uitzoeken dan..waarschijnlijk je kanaal signaal naar fx sturen ipv.master, en daar dan bv compressor en fx selecteren...of anders?? want hoe doe je dat dan met een stereo signaal.
nee joh, gewoon je fx op je audiokanaal slepen en klaar. kijk s ff in de manual hé.

(vind het wel een beetje storend dat beginnende gebruikers die duidelijk heel wat -basic- kennis over een programma missen dingen als "Wat ik wel erg mis is een eigen eq/insert fx per audio kanaal" gaan vertellen aan andere potentiële gebruikers terwijl dat helemaal niet klopt... is niet persoonlijk hoor, zie t vaak op allerlei fora)
 
Een goede vriend van me doet singer-songwriter spul maken in de stijl van Jason Mraz en zo -en hij bouwt dat vrijwel allemaal in Ableton 3 aan elkaar; Reason gebruikt hij voor z'n ritmes mee te bouwen (als die in de track zitten). Hij is wat dat betreft liever niet zo nerd-achtig technisch als ik met synths en software bezig ben, en voor hem werkt 't ideaal :). 8-input audio interface erbij en hoppatee.
 
Origineel geplaatst door chilistein
jeuz wat doe jij moeilijk;
"andere" muziek dan elektronika en je hebt interesse in filmmuziek en elektronica :confused:
Inderdaad! Hoewel ik ook met elektronika bezig ben, ben ik meer benieuwd naar de net wat minder elektronika gerichte features van Ableton 8o)

Hey, alvast bedankt voor jullie reacties. Ik schrijf nog heel snel iets omdat ik: " nu naar bed moet ".
Het lijkt er dus op dat Ableton Live vooral rythmisch heel sterk is. Zoals dat ook naar voren komt in al het promotiemateriaal en de reviews op internet. Maar, hoe sterk is het programma met bijvoorbeeld het programmeren van melodielijnen? Veel van mijn werk bestaat uit het aanmaken van midi tracks (vaak orkestrale instrumenten) die ik dan met een CC1 controller message of andere CC's be"invloedt. Natuurlijk zal Ableton Live hier ook goed in zijn. Het automaten van synth parameters bijvoorbeeld (een heel belangrijk aspect bij de produktie van elektronische muziek) zal vast heel fijn werken per individuele track. Echter, hoe ziet het eruit als men de parameters van verschillende tracks, in een mooi groot overzicht, wil aanpassen. Gaat dit een beetje de Cubase kant op, of is het anders? Ik heb hier niet zoveel info op internet over kunnen vinden. Waarschijnlijk is het net zoals elke daw. Maar is het in een bepaald opzicht speciaal? Of, in dit geval, toch nog niet zo geavanceerd? Ik ga nu mijn slaap tekort inhalen.

Als ik mij aan een programma vaag dan investeer ik er altijd vreselijk veel tijd in, en om deze reden wil ik er vantevoren zo veel mogelijk over weten. Ik heb zo weinig vrije tijd...
 
cubase is mooi ,het doet wat het moet doen.
en nog meer , de ultieme virtuele studio , geen va maar vs

i love it:halleluja
 
Ableton is echt goed, je kan een control gebruiken om meerdere properties aan te sturen, laat staan dat je een externe controller (BCF2000) hebt, that's what i call full optimized no nonesense automation...

En toch gak Pro-tools er bij halen want soms word ik echt gek van Ableton, dan loopt hij weer vast of missen er weer samples of kapt mijn hele pc ermee.... lekker Pro-Tools om de eindmix af te maken en lekker schetsjen in ableton, want het staat nog erg in de kinderschoenen
 
Vreemd, ben zelf nog nooit zo'n stabiel programma als Ableton Live tegengekomen eigenlijk.
In versie 6 zitten er nog kleine dingetjes, maar ik krijg 'm niet gecrashed of zo.
Meestal ligt het toch aan plug-ins en niet aan het programma zelf.

Hoezeer ik er ook van hou (en ik maak er vanalles mee), het afmixen doe ik toch vaker met Logic.
Is misschien een beetje overbodig, want er komt buiten wat ge-eq en compressie nauwelijks nog automatisering aan te pas, maar ik vind het prettig om daarvoor naar een ander programma over te gaan.

En dan nog een ander (Peak) om het geheel te pre-masteren, zal wel iets psychologisch zijn.
 
Naja kan ook te maken hebben met mijn firewire kaart en het feit dat het een dual core is en ableton daarmee ook nog problemen schijnt te hebben maargoed, Pro-Tools M-Powered kost ook nix meer vandaag de dag en draait hier wel lekker stabiel :okdan:
 
Gewoon Ableton rewiren in Cubase.

Best of both worlds.
 
Back
Top