Ableton Live

steve r

Stamgast
Lid sinds
1 augustus 2005
Berichten
260
Beste Mensen.

Ik weet dat er al super veel vragen zijn over ableton live.
Wat ik wil doen is uit eindelijk de belangrijke berichten in het eerste bericht te plaatsen en het zo overzichtelijk te maken voor andere mensen.

Ik gebruik Cubase 6 en een rme uc kaart en wil ableton live kopen in combi met een UPC 40 kastje.
Maak voornamelijk melodic techno/techno.

Waarom ableton ? omdat ik eigenlijk als ik moet optreden ( cecret cinema egbert ect ) hier mee zie optreden. of zijn er nog andere programmas ?

Ik snap alleen niet hoe het precies in zijn werk gaat.
Cubase heeft gelukkig een functie dat je de sporen apart in een wave om kan zetten.

1. Moet je bijv 16 sporen uit je cubase halen ( gemasterd ?) die verdelen in ableton over je 16 kanaal mixer en dan live hier mee aan de slag gaan ?
2. Hoe werkt het met overgaan naar een andere track ?
3. Ondanks dat elk spoor gemasterd is voelt het nog steeds als 1 track aan als je met een 16 kanaals mixer werkt ? of moet je alles in ableton nogmaals compressen om het goed te laten klinken.
4. Hoe zit het met volume van je sporen ? moet je dit instellen in ableton want anders krijg je een giga verschil.
5. Hoe deel ik me sporen in. van losse kick naar verschillende perc en synths. Of heb je een basis track en daar gooi je alles via de mixer los bij ?.

Zijn er ms videos te vinden op internet waar je hier bekend mee word ? of kan iemand in duidelijk taal uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.
Ik was al bij sonic academy aan het neuzen maar kon daar niet echt iets vinden was meer produceren.

Videos of namen waar je dit kan kopen maak je me heel blij mee.

Thx alvast.

kind regards

Steve
 
ze dj-en gewoon in ableton...

dus google: dj-ing in ableton live youtube

voila:

 
Ik schaf cubase 6.5 vandaag aan.

Weet iemand of je live kan draaien met cubase 6.5 ?

Dat je bijv net zoals ableton meerdere tracks klaar zet in 1 project en die live neer zet..
Of moeten we daar bij Cubase nog even op wachten.

GR
 
Kan jou t schelen, je koopt t toch wel
Als ik moest kiezen tussen cubase en live zou ik overigens zonder twijfel live kiezen..
Duizend keer intuitiever.. Iig voor mij dan
 
1.) Als je in je finale liveset nog steeds controle wil hebben over elk element/spoor dan is dit idd de goede manier. Ik zou elk spoor ook gemasterd laten maar dit denk ik een kwestie van smaak. Soms kan het mss nodig zijn om alle sporen apart in de liveset te compressen/eq'n het is maar hoe je het zelf wilt.
2.) Voor het overgaan naar een volgende trakc zijn er verschillende opties. Wat ik meestal doe is alle verschillende sporen van een track in één kanaal groupen. Hetzelfde met men tweede track. Vervolgens open ik de DJ-mode in ableton zodat ik mooi kan switchen tss beide. Maar zoals ik al zei er zijn verschillende opties (Ene Tom Cosm heeft hier trouwens een goed filmpje van op Youtube..)
3.) Zoals ik al zei bij 1.) kan dit soms verschillen als je bv. in cubase nog iets van mastering plugs hebt steken.
4.) Ik heb zelf geen cubase maar als ik in ableton een geluid bounce naar audio blijft het volume gelijk aan wat ik op dat kanaal en de master heb ingesteld. Ik veronderstel dat dit bij de meeste DAW's wel gelijk is?
5.) Wederom is dit een kwestie van smaak. Ikzelf heb meestal (in mijn liveset) voor elke track een basis onderverdeling: kick+clap (spoor 1), bassline (spoor 2), Hats (spoor 3), Percussie (spoor 4), Lead (spoor 5), etc... EFX pas ik live meestal zelf toe met mijn kaoss pad of de ingebouwde efx van ableton, of men pioneer mixer.

Succes!
 
Back
Top