din sync probleempjes....

Het lijkt me sterk dat de converter geen software heeft, want zonder software zou de cpu van de converter niet weten wat ie moet doen. De software kan in een losse PROM/EPROM/EEPROM/FlashROM-chip zitten, maar kan ook in de CPU-chip zelf zitten. De kans bestaat dat er bugs in de software zitten en dat deze voor de sync-problemen zorgen.

Maar het lijkt me meer waarschijnlijk dat de voeding via de MIDI-kabel voor problemen zorgt. En daar helpen zelfs de beste MIDI-kabels niet tegen. Ik zou de voeding via de MIDI-kabel loskoppelen en er een losse adapter op aansluiten. De maker van de converter zal wel weten wat er precies aan veranderd moet worden om dit te realiseren.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
zolang ik van de toetsjes afblijf op me 307 blijft ie in sync lopen.
Echt zodra ik op dat toetsenbordje iets "speel" begint ie met scheeflopen.

Zorg er in ieder geval voor dat zaken als key-pressure uitstaan zolang je
er geen funktie aan toegewezen hebt. Velocity, after-pressure e.d. donderen
soms bakken vol overbodige data in je systeem. Niet elk processortje is daar
op berekend.
 
Ok, en dan nu ff voor de duidelijkheid: De draden in een MIDI kabel zijn "crossed" en bij een normale DIN kabel rechtstreeks. Ga dus niet een MIDI kabel als DIN sync kabel gebruiken want dan krijg je inderdaad hele rare trekjes.
(Je start/stop pin bijv. wordt dan gezien als clock data, lekker zeg!)

Als je zo'n MIDI naar SYNC converter gebruikt die geen voeding nodig heeft, dan werkt alles alleen goed als de master (waar de clock vandaan komt) 100% MIDI compatible is, en geloof me, veel apparaten zijn dat niet. Ze mogen dan wel netjes sys-ex enzo versturen en synchroon lopen maar bijv. sommige voltages en amperes kunnen niet helemaal accuraat zijn waardoor het dus geen juiste voeding kan geven aan je converter. In dit geval zal je dan toch echt een converter "met" externe voeding moeten aanschaffen of een ander apparaat als master gebruiken die wel 100% compatible is. En natuurlijk niet vergeten je sys-ex data van je master uit te zetten!

Succes!
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Laurens O
Ok, en dan nu ff voor de duidelijkheid: De draden in een MIDI kabel zijn "crossed" en bij een normale DIN kabel rechtstreeks. Ga dus niet een MIDI kabel als DIN sync kabel gebruiken want dan krijg je inderdaad hele rare trekjes.
(Je start/stop pin bijv. wordt dan gezien als clock data, lekker zeg!)

...Toch vind ik het dn raar dat het omgekeerde wel kan...
 
Nou, ik bedoel dat je een dinsync kabeltje wel als midikabeltje kan gebruiken, toch?
 
Origineel geplaatst door Laurens O
Ok, en dan nu ff voor de duidelijkheid: De draden in een MIDI kabel zijn "crossed" en bij een normale DIN kabel rechtstreeks. Ga dus niet een MIDI kabel als DIN sync kabel gebruiken want dan krijg je inderdaad hele rare trekjes.
(Je start/stop pin bijv. wordt dan gezien als clock data, lekker zeg!)

Bovenstaand verhaal klopt niet...

De draden van een MIDI kabel zitten op dezelfde manier aangesloten als bij een DIN kabel, alleen zitten bij sommige MIDI kabels pin 1 en pin 3 niet aangesloten, waardoor deze kabel niet gebruikt kan worden voor DIN Sync, maar wel gewoon voor MIDI.

En de draden van een DIN kabel zijn dus allemaal aangesloten, zodat zo'n kabel zowel voor MIDI als voor DIN Sync gebruikt kan worden.
 
Denk ook dat het de voeding via de midi kabel is. Want ga maar na, het signaal wat midi gebruikt is blokgolven dus de effectieve spanning is de helft van de maximale spanning. (de '1' waarde, denk 5V) Wellicht dat het signaal nog omhoog getrokken wordt en zo toch nog de '1' waarde gehaald wordt (de drempel spanning ligt niet altijd precies in het midden), maar je kunt er vanuitgaan dat als je veel '0' krijgt de spanning in elkaar mieterd. Ergo, bye bye sync.

Oplossing een huis/tuin/keuken adapter met evt een spanningstabilisator (als je het luxe wilt doen) kopen en de spanningsaftap van je midi aansluiting eraf halen en vervangen voor de spanning van die adapter. Eventueel nog een (of meer) diode(s) ertussen 'plakken' als beveiliging. En syncen maar.
Trouwens een 4.5V batterij werkt ook, weet alleen niet hoe lang. :)

En misschien heeft de bouwer wel rekening gehouden dat je een midi kabel ging gebruiken en heeft hij het intern gecrossed zodat het wel werkt, want anders kan ik me niet zo makkelijk voorstellen dat het maar half werkt.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Bovenstaand verhaal klopt niet...

De draden van een MIDI kabel zitten op dezelfde manier aangesloten als bij een DIN kabel, alleen zitten bij sommige MIDI kabels pin 1 en pin 3 niet aangesloten, waardoor deze kabel niet gebruikt kan worden voor DIN Sync, maar wel gewoon voor MIDI.

En de draden van een DIN kabel zijn dus allemaal aangesloten, zodat zo'n kabel zowel voor MIDI als voor DIN Sync gebruikt kan worden.

Yeps, je hebt helemaal gelijk, wat ik vertelde was een ervaring lang geleden van me, ook met een (oude) DIN kabel, maar dan anders gesoldeerd, maar hoe?... Hierdoor ben ik in verwarring gekomen waardoor ik dus "dacht" dat t zus enzo zat (ik had hem in mijn experimentele periodes geprobeerd te gebruiken als MIDI kabel).
Kortom, ik liep gewoon slap uit m'n nek te lullen en ben op het verkeerde been gezet.
Mijn nederige excuses voor de onduidelijkheid :)
 
tja ...

tja ...

Origineel geplaatst door Laurens O
Yeps, je hebt helemaal gelijk, wat ik vertelde was een ervaring lang geleden van me, ook met een (oude) DIN kabel, maar dan anders gesoldeerd, maar hoe?... Hierdoor ben ik in verwarring gekomen waardoor ik dus "dacht" dat t zus enzo zat (ik had hem in mijn experimentele periodes geprobeerd te gebruiken als MIDI kabel).
Kortom, ik liep gewoon slap uit m'n nek te lullen en ben op het verkeerde been gezet.
Mijn nederige excuses voor de onduidelijkheid :)

ach ik snap het ook allemaal niet zo meer ....
me MDS komt deze week weer terug en ze zeiden dat ze niets fouts konden vinden ..
ik ga nog maar eens met andere kabeltjes experimeteren ...
want me tr 909 synced prima met een normaal midi kabeltje aan me mc202 ..

en anders ga ik wel voor zo'n doefler kijken ofsow ..
 
Dat is wel zo, en daar ben ik echt zeker van: Doepfer heeft wel een van de meest stabiele en goed werkende converters! Een aanrader, ik heb er ook een : de MSY2.
 
Back
Top