din sync probleempjes....

Pjotr G

funky lid
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
4.580
Locatie
Nieuwkoop
hallo

Ik heb sinds net een midi to sync 24 converter, en heb deze natuurlijk enthousiast meteen getest. Ik heb de midi thru van de MC-307 dan in de midi in van de converter, en van de converter naar de 606 ook gewoon een midi kabel. Ik gebruik dus de sequencer van de MC-307, maar er zijn toch wat probleempjes met de sync

- Af en toe (na een paar maten) houdt de 606 op, en begint de pattern weer van voor af aan te spelen (niet op de goede tel)

- Af en toe drijven de tempo's van de apparaten uit elkaar

- De 606 reageert niet altijd op het "stop" commando


Ik heb al 5 verschillende kabels geprobeerd dus daar ligt het niet aan. Is er nog iets dat er mis kan zijn of ligt het probleem bij de 606 of de converter?
 
hij lijkt wat beter te gaan nu...spontaan....(opwarmen?) hoewel ik niet denk dat ie 3 kwartier sync blijft lopen zonder start stop commando's tussendoor....
 
Moet je niet van de converter naar de 606 een 5-polig gesoldeerd din-kabeltje hebben? Heb dit probleem ook gehad van de x-base(heeft ook dinsync) naar de tb303...
 
Heb je de 606 wel op sync in staan? Als hij als hij op sync uit staat dan reageert hij ook heel gek op incomende sync signalen.
 
hij staat wel op sync in, maar ik zal eens gaan kijken voor zo'n 5 polige din kabel

tnx
 
Din sync die uit je convertertje komt is 100% sync aan de MIDI uit je computer.

Ik weet uit ervaring dat midi-clock uit een PC erg vaak zeer gammel is.
Probeer een andere "masterclock" te vinden waaraan je zowel je computer als het convertertje synct, bijvoorbeeld een drumcomputer hardware sequencer of Atari computer.

Met Atari computers als sequencers heb je dit gelazer niet.

Ik bedenk me nu trouwens iets:

Weet je zeker dat de voeding die aan je convertertje zit wel voldoende gestabiliseerd is?
Als dat niet zo is krijg je een rimpel op je clockpulsjes, en kan er van alles misgaan.

Succes met de troubles!

Karel Post (in midi sinds 1985)
 
Origineel geplaatst door cybermax
Din sync die uit je convertertje komt is 100% sync aan de MIDI uit je computer.

Ik weet uit ervaring dat midi-clock uit een PC erg vaak zeer gammel is.
Probeer een andere "masterclock" te vinden

...

moeilijk hè, goed lezen...


Origineel geplaatst door Pjotr G
Ik heb de midi thru van de MC-307 dan in de midi in van de converter, en van de converter naar de 606 ook gewoon een midi kabel. Ik gebruik dus de sequencer van de MC-307, maar er zijn toch wat probleempjes met de sync...
...


8) nodig?
 
aan de converter zit overigens geen voeding, hij trekt wat ie nodig heeft (?) uit de midi kabel
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
aan de converter zit overigens geen voeding, hij trekt wat ie nodig heeft (?) uit de midi kabel

Hebbie de doepfer msy-2? Is relax.
Zoek even naar m'n 808 sync problemen thread daar staat ook een hoop info in, maar een goede kabel zal ook helpen! ;)

syncable.gif
 
tnx ik zal ff zoeken

ik heb een zelfbouw converter (niet door mij gebouwd hoor).
En ik had een kabel opengehaald en dat zag der idd iets anders uit....maar is dat nu 5 polig? want ik tel 4 kabeltjes? of moet ik toch geen 5 polige kabel hebben nu?

ga ff naar je thread hoor
 
Voor de volledigheid een dyn sync24 kabel
wordt zelfs door hifi zaken weleens verward met midi-kabels en is toch echt anders gesoldeerd
 
tja ...

tja ...

Origineel geplaatst door senso
Neem toch echt maar een 5-draads kabel. Zeker is zeker. Als ik me goed herinner gebruikt
Roland pin 4 voor de pauze/stop-pulse.

dat zou lekker zijn dan !

ik heb ook een P.R. MDS en alle voorbeelden in het boekje zijn met Roland apparatuur en bovenstaand plaatje waarbij pin 4 niet gebruikt word staat ook in hun handleiding.

Maar ik ben er al 4 maanden mee aan het knoeien en hij is nu voor de 2de keer terug !!

En wat cybermax zegt is mij ook niet onbekend :

Weet je zeker dat de voeding die aan je convertertje zit wel voldoende gestabiliseerd is?
Als dat niet zo is krijg je een rimpel op je clockpulsjes, en kan er van alles misgaan.

De pulse uit me MDS was volgens een man op mijn werk ook erg smerig dus de voeding is erg belangrijk !!
(wrm PR dat niet goed ontwerpt / test is mij een raadsel)

Ik word er iig erg moe van

en die P.R. ppz reageren helemaal niet via hun website ...
 
trouwens een update van mijn probleem....zolang ik van de toetsjes afblijf op me 307 blijft ie in sync lopen. Echt zodra ik op dat toetsenbordje iets "speel" begint ie met scheeflopen.....duf gedoe
 
Origineel geplaatst door G-Style
Voor de volledigheid een dyn sync24 kabel
wordt zelfs door hifi zaken weleens verward met
midi-kabels en is toch echt anders gesoldeerd

Klopt! DIN-Sync kabels verbinden pin 1 met pin 1,
pin 2 met pin 2, enz. Clock naar Clock en Stop naar
Stop dus.
Standaard audio DIN kabels worden gekruist aangesloten,
want hier moet de output naar de input-zijde en vice-versa.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
trouwens een update van mijn probleem....zolang ik van de toetsjes afblijf op me 307 blijft ie in sync lopen. Echt zodra ik op dat toetsenbordje iets "speel" begint ie met scheeflopen.....duf gedoe

Volgens mij zou de voeding via de MIDI kabel nog wel eens voor problemen kunnen zorgen. De voedingsspanning trekt de converter van hetzelfde lijntje als waarover de MIDI berichten worden verzonden. Als er geen MIDI berichten worden verstuurd, dan is dit lijntje 5 Volt en kan de converter normaal z'n werk doen. Maar hoe meer MIDI berichten er verstuurd worden, des te lager zal de spanning worden op het lijntje en op een gegeven moment zal hierdoor de converter niet goed z'n werk meer kunnen doen waardoor hij dus bijvoorbeeld niet goed meer synct. Oplossing: gebruik een aparte voedingsadapter voor de converter.

Een ander probleem zou de software van de converter kunnen zijn. Misschien dat de converter niet goed ongewenste MIDI berichten weg kan filteren?
 
hmmm de converter heeft geen voeding; en de converter heeft geen software. Dus dit zou best t probleem kunnen zijn....jank
 
Back
Top