Welke manier van produceren heeft de toekomst ?

C-Code

Addicted to Breaks
Lid sinds
5 augustus 2002
Berichten
1.974
Locatie
Den Bosch
Tja ik dacht ik vraag het toch es, aangezien de meningen hierover nogal verdeeld zijn.

Ik zelf zie liever niet de hardware manier van produceren verdwijnen.

Maar tocht zie je steeds meer in de vakbladen dat artiesten en bedrijven meer toekomst zien in alleen software.
 
lijkt me sterk dat t helemaal verdwijnt
 
..Muziek maken + mixen doe je met de hardware...

Het bewerken en masteren doe je met software..

[..tenminste zo doe ik het ha ha..]
 
Ik denk dat er altijd hardware zal blijven maar de software gaat zeker een zeer belangrijke rol krijgen en misschien nog wel belangrijker als dat het nu heeft.

En er zullen altijd mensen blijven die zweren bij hardware. Net zo als er mensen zijn die alleen maar analoog willen....

Zelf ga ik voor mijn muziek "producties" voorlopig geen software gaan gebruiken. Ten eerste heb ik daar de geluidskaart niet voor ten tweede wil ik ook eens iets niet met de pc doen, ik studeer namelijk Hogere Informatica en dan zit je best wel vaak achter een pc..
 
De echte muziek maken zal wel altijd hardware blijven. Vaak omdat mensen die een echt instrument spelen vaak iets creatiever zijn (niet altijd, maar ik ken een aantal voorbeelden).

De mooie effecten kun je haast tegenwoordig beter met software doen. Bijv Samplen is net zo goed met de PC en ook goedkoper.
 
ik snap ff niet wat je bedoelt met echte muziek maken. En samplen een effect?
 
Sorry, ik zal mij even verduidelijken.

Echte muziek:
Zeg maar de melodieen in een song. Waavbij lead afgewisseld worden met mooie baslijntjes e.d. Je ziet in house-muziek vaak dat er gewoon zo'n standaard beatje wordt gemaakt, wat niet echt duid op een creatieve geest. Gewoon door vaak te spelen op je toetsen is volgens mij de enigste manier om echt een gevoel voor melodie op te bouwen.

Ook het programmeren van drums is een kunst. Ik kan het helaas zelf voor geen meter. Ga maar eens zo;n drumlijntje van een sample-CD namaken, dat valt vaak vies tegen.

De effecten:
Met effecten bedoel is eigenlijk het bewerken van je sounds. Met name je samples van stemmen kan je met de computer vervormen zonder dat je eerst een vocoder hoeft te kopen en een sampler. De computer biedt dan 'goedkope' programma's om de raarste dingen te doen met je geluiden.
Hier geld natuurlijk het omgekeerde dat mensen die veel met de ocmputer omgaan er beter in zijn.

Daarom zal het wel een combinatie van beide worden. Bye the way... niets is toch zo leuk als 's avonds effe flink te raggen op de juno 106
 
Denk dat jullie toch te beperkt denken qua muziek hoor.
Want zolang iedereen vast blijft houden aan de 'geeikte patronen' van melodie ritme etc. Er is meer tussen Underground en top40 dan je denkt hoor. ;)

In de vrije muziek en art-nouveau stromingen worden dit grotendeels los gelaten en gaan de reguliere regeltjes niet meer op.

En blijf me verzetten tegen de denkbeelden van mensen die denken dat je met hardware alleen goed muziek kunt maken.

Muziek maken blijft gewoon een menselijk proces en in welke vorm dit gestalte krijgt maakt wel uit maar is niet bepalend voor het uiteindelijke resultaat.

Je kunt bijv een hele opera op een partituur zetten zonder maar ook een noot gehoord te hebben. En toch als het gespeeld word of een orkest of via een GM midi file er iets heel anders mee doen.

En als je de computer als verlengstuk van je hersenen ziet dan is het logischer dat je daar je muzikale ideeen mee uitwerkt en behandeld.
Niet voor niets dat steeds meer studio's software voor het opname process gaan gebruiken. En niet omdat het perse zoveel beter klinkt maar dat men er sneller de ideeen die men heeft ermee kan realiseren. En zeker als je 500€ per uur betaald is iets wat sneller werkt vet kostenbesparend en ongeveer net zo goed klinkt.

En met dit in het achterhoofd denk ik ook dat de traditionele synths weer tot hun recht gaan komen als instrumenten en niet zozeer workstations met alle toeters en bellen.

Die functie zal meer worden overgenomen door computer of een hybride omgeven met GrooveBoxen/MPC achtige omgevingen in nauw verbonden met de computer. Niet voor niets dat er zoveel controller surfaces uitkomen om aan de vraag van knoppies voor de computer te voldoen. Dat is gewoon wat de trend is op het moment.

Maar ben het wel eens met de sceptici die denken dat computers de creativiteit van de mensen negatief beinvloeden. Want met alle voorgebakken functionaliteiten zul je in creatief opzicht veel meer moeite moeten doen om 'iets fatsoenlijks' uit je setup te halen. Want je word gewoon lui omdat er al zoveel voor je gedaan word in die software. En daar zal in de toekomst ook vast wel meer aandacht aan besteed worden. Want niet vergeten is de software nog maar net uitgevonden en nog lang niet volwassen.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Echte muziek:
Zeg maar de melodieen in een song. Waavbij lead afgewisseld worden met mooie baslijntjes e.d.

2 dingen die ik vind: Ik vind ritme nog bepalender voor muziek als melodie, en ik vind dat creeren van goed vloeiend ritme ook zeker net zo veel creativiteit vereist/toelaat!


Kom die mening wel vaker tegen trouwens. Mensen die zoeken naar melodie omdat ze t anders geen muziek vinden....zal je techno wel niks vinden?


"Op een dag drink je geen melodie meer, maar drink je ritme!"
 
.. heb nu half jaar met Reaktor gewerkt, en ben diep onder de indruk van de analoge kwaliteit van de filters e.d.

De synthesizers die je er bij krijgt.. ongelofelijk.. 3 jaar geleden nog een droom

Mijn toekomst visie is eigenlijk puur software matig: naarmate de capaciteit van de computers verder zal toenemen, zal ook het onderscheid tussen analoog en digitaal vervagen.. quantum computers..

Maar het lijkt me altijd lekker om een batterij oude synths naast je bed te hebben staan>> of onder je deken.. heb ik trouwens niet..

ik hoor hier, trouwens, op dit forum weinig over Reaktor.. zal nog eens een nieuwe thread posten over ervaringen met dit :walker: programmaatje.
 
Origineel geplaatst door fuse

Muziek maken blijft gewoon een menselijk proces


(aanvullend gewijzigd) in welke vorm dit gestalte krijgt maakt niet uit.

Ik denk dat het hiermee in het kort erg duidelijk gezegd is.
 
Laat ik het eens duidelijk proberen uit te leggen:

We lopen nogsteeds, wat is achterhaald omdat skateboards zijn die achterhaald zijn omdat er fietsen en paarden zijn. Deze twee vormen zijn achterhaald omdat er al een bromfiets is die achterhaald is omdat er auto's zijn. Maar waarom met de auto als er helikopters zijn en waarom met de heli als er Boeings bestaan...

Hardware blijft!!! :D
 
Ach ja, 't gaat mij meer om 't proces van het muziek maken dan 't uiteindelijke resultaat, 't is een hobby dus dat moet leuk zijn...Met software werken vind ik niet leuk, een zootje hardware geeft je toch ook meer zin om aan de slag te gaan, dus ik hoop dat hardware blijft en dat zal ook wel, hoewel software voor bepaalde dingen ook leuk is
 
tuurlijk blijft hardware! :D er zijn immers zat "freaks" die het zo doen en zullen blijven doen (waaronder ik dus)...
zelf gebruik ik mn pc alleen om te sequencen (en vraag niet hoe) en te masteren; de rest is allemaal hardware... analoog ook, als het ff kan :P
 
Back
Top