Hoe klinkt je synth zonder effecten?

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
De meeste nieuwere synths hebben tegenwoordig wel een knopje effect bypass of iets dergelijks.
Wel eens geprobeerd wat er gebeurt?

Of programmeer je eerst je synth 'droog' en ga er dan pas effecten bij zoeken/gebruiken?
 
Een synth moet naar mijn mening zonder effecten al overtuigend klinken.


Paul.
 
voor mij niet, effecten kunnen van een totaal nutteloos geluid een heel geschikt geluid maken
 
Re: Hoe klinkt je synth zonder effecten?

Origineel geplaatst door fuse

Of programmeer je eerst je synth 'droog' en ga er dan pas effecten bij zoeken/gebruiken?

uiteraard moet een synth droog goed klinken. al die moderne nick nacks klinken leuk omdat er fx overheen zit... das geen echte synthese natuurlijk. :peukie:
 
Grappig..

Grappig..

Toen ik de thread-titel las.. dacht ik.. een synth die zonder effecten niet goed klinkt.. is sowieso al waardeloos..

Maar PjoTR heeft gewoon gelijk! Effecten zijn ook "sound-shapers".. en als een slecht geluid er bruikbaar door wordt.. dan zit je goed.

Maar om als voorbeeld weer de good old ATC te nemen.. die klinkt ook zonder effecten al verrekte overtuigend.. jeemig, wat een bak is dat toch ;)
 
Effecten zijn soundshapers......ja

Maar.....ik vind dat een synth goed moet kunnen klinken zonder FX......
een goed voor beeld daarvan zijn bv SH101......of de Waldrof MicrowaveI
Die klinken gewoon erg goed zonder fratsen......weinig moderne machines hebben dat.
 
Moog Voyager ook :) (inkoppertje)

Maar het viel me laatst op dat die ouwe synthesizer goeroe's ook gewoon bakken FX gebruiken.
Tape delays, spring verbs en de hele riedel. Best wel fris eigenlijk.

En bijv een delay op een arpeggiator knallen is ook altijd dolle pret. Helemaal als je delay midi syncable is.
 
De nieuwe 'digitale' synths klinken naar mijn mening zonder effecten altijd erg kaal. Als je er een effect over gooit (tremelo, symphony, chorus, delay, reverb etc etc....) dan wordt het geluid gewoon wat voller en wat levendiger.

Daarna kan je het nog door een compressor en enhancer gooien om het nog wat of te frissen en in de goede vorm te gieten.

En ook als je het in een mix hebt, dan klinken sommige geluiden niet zoals je ze eerst bedoeld had. Het geheel klinkt te laag of te hoog, maar dit is met een EQ wel goed aan te passen.

Maar met alleen een kaal synthgeluid zul je geen hits scooren
 
mijn nord gaat kaal de mixer in en komt er kaal weer uit...die is gewoon lekker zonder poespas

mijn drumstation heeft een ware opleving meegemaakt nu ik hem direct vet compress...klinkt een heel stuk beter...

probleem van effecten is dat het op een gegeven moment gaat verzanden in een dikke brei.....
 
M'n drum synth klinkt opzich nogwel oke. Maar een echt drumstel klinkt erg ruimtelijk. Dus als die van mij dat niet doet, dan is dat toch een beetje raar. (Roland TD-6)
 
Als ik een synth aan het proggen ben doe ik dat uiteraard eerst droog, anders raak ik snel de weg kwijt.

Een goeie VA synth heeft geen fx nodig, de Nords bewijzen dit al een tijdje.

Voor mijn MP-4 wil ik nog een keer een gitaar multi-FX kopen. Daar leent ie zich uitstekelbaar voor IMHO.
 
Ik gebruik eigelijk nooit effecten. Ok, op de juno zit een chorus. Maar ik vindt het "kale" geluid van m'n synths prima.
De laatste tijd heb ik soms wel een beetje delay gebruikt.
 
Ik heb de Supernova 2
En die klinkt gewoon bagger zonder effecten....
Tja....maar goed dat je 7 effecten tegelijk over 1 soundpatch kan gooien....daar zijn ze toch voor....
Is een synth minder als ie zonder effecten niet klinkt ofzo.....
Nee....bullshit dus....het gaat toch om het uiteindelijke geluid wat je eruit krijgt.....
 
dx7 zonder effecten: aaaaargggh
Ik vind een synth + effecten mooier en ik ben er blij dat dat bij de meeste synths standaard is:)
 
Mr. Oizo / Flat Eric nooit gehoord?


Dat was wel door de video dat het een hit werd he makker! hitfactor:
90% video 10% muziek! zeker van.
 
Goed voorbeeld!!! Douw maar eens een sh-101 door een Marshall heen!!! Echt dat dat af is!!!
 
Back
Top