Synth/workstation oid voor lekker layeren van realistische sounds

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.477
Locatie
Bij Herentals, België
Ik zoek een synth/arranger/workstation, niet zozeer voor het workstation aspect maar wel om een berg polyfonie te hebben zodat ik patches kan maken waarin veel layers en splits van realistische klanken zijn. Denk aan complexe strings, koren, maar ook bv plucked gitaar met een belletje boven en strijkertje onder enzo. Als ik het maar lekker groot en gelaagd kan maken.

Nu ga ik het moeilijk maken: niet meer dan 5 octaven, geen oude bak met gedateerde geluiden, en budgetplafond maxmaxmax 500€.

Ik denk aan de originele Krome. Die lijkt het makkelijkst te zijn in het instellen van layers en splits.

Binnen dit budget heb je ook de oudste Fantoms maar die klinken op het eerste gehoor toch meer gedateerd, en een Mox ofzo (geen Modx) maar die is/klinkt misschien toch wat te "budget".

Ik had vroeger een JV80 die wel leuk was om bovenstaande mee te doen maar er gedateerd en vooral beperkte polyfonie. Dus iets dergelijks maar dan moderner. XV88 is een prachtbak maar helaas nooit als XV66 gemaakt dus veel te breed.

Iemand nog goede ideeën?
 
Bij arranger workstations kan je wel verschillende klanken stapelen (layeren) maar ben je vaak beperkt tot een 2 à 3-tal klanken die je met de rechterhand kan bespelen (Upper 1, 2, 3). Zoiets

Bij (de meeste) synth workstations heb je die beperking niet.

Ik gebruik zelf een Roland FA-06 en kan tot 16 klanken (Tones) stapelen en/of splitsen over het klavier.

Uiteraard moet je wel uitkijken dat je daarvoor ook voldoende polyfonie hebt. Tegenwoordig is 128 noten polyfonie al geruime tijd de norm bij workstations (sommige gaan tegenwoordig zelfs veel hoger). Veel hangt af van de gebruikte klanken en hoe die werden samengesteld. Bij sommige klanken worden meerdere samples gebruikt (bv stereo) en vaak meerdere Parts/Elements/Oscillatoren waardoor 1 toets indrukken bij een FA tot 8 noten van de polyfonie kan gebruiken. Als je van dergelijke klanken dan meerdere tegelijk gebruikt, en ook nog eens het sustainpedaal gebruikt, dan heb je soms te weinig polyfonie en zullen er klanken wegvallen (meeste workstations hebben hiervoor note priority om te bepalen welke geluiden voorrang krijgen)

Met jouw budget moet je tweedehands wel een Roland FA-06 vinden denk ik.
Deze maakt zowel gebruik van traditionele samples (tot 8 samples per Tone indien stereo), daarnaast ook Supernatural Acoustic, Supernational Synth en Supernational Drums.

Maar aangezien je niet echt nood hebt aan een sequencer, is het misschien interessant om uit te kijken naar een synth module?
Bv een Roland XV-5080, JV-2080, Yamaha Motif Rack ES. Een Roland Integra 7 is ook interessant maar zelfs tweedehands wel wat duurder.
 
Ik heb ook nog een masterkeyboard nodig, dus wou ik 2 vliegen in 1 klap hebben. Vandaar geen module. Ik heb een XV module gehad en vind het toch ook niet zo handig werken tov een ruim touchscreen op een workstation.

Ik ga nog wat Krome vs FA06 shootouts doen. Welke klinkt het beste met name. Ik heb ook nog niet duidelijk gezien hoe je layers instelt op de FA. Is het makkelijk?
 
De Korg Krome ken ik zelf niet, behalve wat algemene info.

Het instellen van layers op de FA is heel eenvoudig.

Je start met een Studio Set. Da's een verzameling van 16 Parts. Elk Part bevat een Tone (Klank).
Elke Tone kan je individueel bespelen door deze te selecteren in het scherm of via de Pads (in Part Select Mode)
Meerdere Tones tegelijk bespelen kan je door de Keyboard Switch in te schakelen bij de Tones die je tegelijk wil gebruiken
(dit zorgt ervoor dat je niet zelf de MIDI-kanalen moet toewijzen al kan dat nog steeds)

En je kan zelfs Keyboard Switch Groups maken zodat je snel tussen verschillende Tones tegelijk kan schakelen met 1 druk op een PAD (in Keyboard Switch Mode)

De FA heeft ook een Single/Split knop om snel 2 Tones te splitten of te layeren.

Het beschrijven van de nodige stappen is moeilijker dan het daadwerkelijk doen op de FA

Enkele video's die dit in detail uitleggen:

De basis:


Wat uitgebreider:


 
... Ik heb een XV module gehad en vind het toch ook niet zo handig werken tov een ruim touchscreen op een workstation.
Om misverstanden te vermijden: De Roland FA-06, 07 en 08 hebben geen touch screen.

Voor touchscreens bij Roland synth workstations moet je bij de huidige Roland Fantom en Fantom-0 series zijn.
En die passen niet in jouw budget denk ik
 
Dat budgetplafond wordt een probleem denk ik. Maar met +/- €250 erbij veel meer opties, zoals de Yamaha Motif XS6 oid.
 
Ik heb geen zin om er meer aan uit te geven, vooral omdat we het dan ook over bakken hebben die nog volop in hun waardevermindering zitten. Momenteel staan de Krome en de FA06 op het lijstje. Ik weet niet welke Yamaha hier eventueel naast kan staan in dit budget? Is er een Kurzweil die niet die eeuwige oude zelfde samples gebruikt en een beetje gebruiksvriendelijk is?
 
Korg M3.. heeft een touchscreen.. Leuke features.. veel realistische geluiden en kan ook multisamples laden.
*Het touchdisplay kan met de tijd de geest geven.. maar is 'n paar tientjes om te fixen..
 
Ik heb geen zin om er meer aan uit te geven, vooral omdat we het dan ook over bakken hebben die nog volop in hun waardevermindering zitten. Momenteel staan de Krome en de FA06 op het lijstje. Ik weet niet welke Yamaha hier eventueel naast kan staan in dit budget? Is er een Kurzweil die niet die eeuwige oude zelfde samples gebruikt en een beetje gebruiksvriendelijk is?
Misschien de oudere Motifs, de Motif ES ofzo? Ik vind die Yamaha presets altijd wel erg mooi klinken, ook van de oudere bakken.
 
Is er een reden om voor een M3 te gaan ipv een Krome?
De M3 heeft de Karma engine uit de Oasys en Kronos.. Krome heeft volgens mij meer sample rom.. Als een Krome betaalbaarder is (<500), die doen misschien?? Als het om sound gaat. Ik vind een M3 er wel heel mooi uitzien.. :)
 
De originele Krome 61 kan je diep onder de 500 vinden. De nieuwere EX is iets duurder, maar is op zich hetzelfde toestel met wat andere patches.

De Yamaha Motif ES is ondertussen 20 jaar oud en ik vind dat je het er links en rechts wat aan begint te horen. Ook was ik niet gecharmeerd van de interface van de S80. Ik twijfel nog over de FA06. De vox/choir presets die ik gehoord heb vielen me eerlijk gezegd tegen. Strings was een beetje hit & miss. Bij de Krome heb ik al mooie strings gehoord, nog niet veel voorbeelden van de stock choirs gehoord.

Ik zou nog wat diep in de manuals moeten duiken om antwoorden op detailvragen vinden (bv verschillende MIDI kanalen instellen in de Krome sequencer, kan je meer dan 4 layers hebben in de FA06..). Zodat ik dadelijk niet een apparaat koop dat nét niet kan wat ik wil.
 
kan je meer dan 4 layers hebben in de FA06
Jazeker. Een Studioset kan 16 parts bevatten en dus 16 layers met op elke layer (Part) een eigen klank (Tone)
(oftewel: De Roland FA is 16 Parts multitimbraal)

Wellicht heb je je gebaseerd op enkele video's waar je slechts 4 Parts op het scherm ziet. Da's de standaardweergave van een Studioset maar je kan de weergave wijzigen naar 16 Parts.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top