Help gezocht bij sturen mod wheel data via midi met de MC-707

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Ik ga het nog 1 keer proberen (het speelt al eventjes)

Korte uitleg
Ik gebruik de MC-707 om diverse synths aan te sturen via midi. Dat gaat best aardig, m.u.v. als ik iets in wil spelen waarbij ik gebruik maak van de mod wheel, pitch bend, aftertouch of sustain pedal.
Ik focus nu even op de mod wheel, maar iets soortgelijks heb je ook bij die andere.

Wat lukt niet
De 707 zend de mod wheel data van de controller niet door.
Hij komt wel binnen (dat zie je aan de C2 knop die hangt aan de mod wheel CC (CC1) en beweegt in het schermpje), maar wordt niet naar de Peak gestuurd.
Als ik de C2 knop fysiek op de 707 gebruik gaat het wel goed.

Waarom is dit lastig?
Even los van het feit dat dit in 1991 met de MC-303 (en aanverwante apparaten) al kon en je verwacht dat deze basis midi berichten gewoon opgenomen en verstuurd worden, haalt dit mij uit mijn 'flow'.
Dit zal niet voor iedereen gelden, maar ik bespeel m'n synths graag via m'n controller. En dan is de mod wheel een natuurlijke(re) input dan zo'n priegelig knopje op de 707.
Waarbij je anders ook alles 2x in moet spelen (eerst de noten en dan met het C2 knopje de expressie).
Het lijkt gewoon een bug, omdat het knopje wel beweegt op het scherm. Maar ik heb het www al afgestruind en kom nog niet op een werkbare oplossing.
Ik dacht nog even aan een midi vertaal kastje (blokas midihub oid) die de mod wheel CC kan vertalen naar iets anders. Maar gek genoeg lijkt ook dat niet te werken, aangezien ik ook het geprobeerd om CC81 ipv CC1 te sturen via de mod wheel. Die werd ook niet doorgestuurd naar de Peak.
Soft through is er natuurlijk ook nog, dat gaat in principe goed. Maar, dan moet je het verzenden van noten uitzetten, anders krijg je 2 aanslagen. En ook kun je dan andere synths niet aansturen zonder dat weer uit te zetten.
Kortom, tot zover werkt (ook na veel prutsen en zoeken) het nog niet lekker.
Wat eigenlijk zonde is, want verder kan ik m'n ei wel kwijt in de 707.

Jullie nog suggesties?


 
Onbegrijpelijk
Dat kan toch niet anders dan een bug zijn

sorry geen suggesties
Met Midi merge bakjes zou het kunnen
Maar dat is toch onnozel komaan
 
Onbegrijpelijk
Dat kan toch niet anders dan een bug zijn

sorry geen suggesties
Met Midi merge bakjes zou het kunnen
Maar dat is toch onnozel komaan
Helemaal mee eens.
En toch kan het niet. Ook niet met midi merge bakjes.

Opnemen wil sowieso niet, doorsturen alleen met soft through, maar dat is niet wenselijk als je meer tracks hebt (virtuele en / of externe synths)
Ik had een opzet bedacht met een midihub waarbij ik kon kiezen tussen noten + mod wheel via m'n controller en clock van de 707 mergen.
Maar ja, dan neemt hij sowieso niks op, dus dan moest ik ook de noten nog splitten naar de 707 en daar dan de noten weer uitfilteren om dubbele triggers te voorkomen als ik midi terug ging naar de hub (dat kan natuurlijk, maar zo val je van het één in het ander)
Maar dan nog moest de mod wheel actie apart opgenomen worden, want die komt sowieso niet in de 707 automation lane uit. Het enige wat ik dan zou winnen was dat ik 'live' met mod wheel kon spelen.

Ik heb dezelfde schreeuw om hulp via de MC-707 groep op FB geplaatst en kreeg van één gebruiker te horen dat hij het bij support had aangegeven.
Het is blijkbaar een bekende 'omissie' maar er is nog geen datum voor een eventuele fix.
Ik doe het nu 'maar' in 2x (dus eerst inspelen en dan de mod wheel actie via knop C2 opnemen).
En kijk met een schuin oog naar een bak die het wel kan (en mij verder ook aanstaat)
 
Blijft in me hoofd spelen dat je het toch moet kunnen oplossen met verschillende midimerge boxen die dus van jouw controller,de peak en de 707 hun midi in en outs verdubbelen

ok zal een complexe midi keten worden maar ik zie niet in waarom het niet moet lukken daarmee.
want tenslotte is het probleem toch dat mod wheel data die de 707 ontvangt maar niet terug doorstuurt of ben ik mis?
 
Bvb de midi outs van jouw controller vermeerderen met zo een 1 in 4 outs
kan je naar vier verschillende midi in gaan zoals van jouw peak 707
de midi in van jouw peak steek je zo een 1 out en 4 in tussen zodat de midi out van jouw controller maar ook de out van jouw 707 op de midi in van de peak zit aan gesloten via dat bakje

idem dan vr jouw 707 vr zijn midi in en outs

enz
zal wel nog een gedoe zijn met de midichannels en of alles luisters en spreekt naar elkaar zoals je het wilt in u set up

en enorm prijzig
en dan valt het nog te bezien of het daad werkelijk wel allemaal te koppelen is zonder ongewenste midi boodschappen bedoelt vr die ene maar niet vr die andere

orgggg midi ketens :(:?:stupid
jaja can be a pain in the ass

soit onnozel gedoe vr nen mega onnozele bug te kunnen
dat kan toch niet van roland den hoeveelste mc xxx is dat nu niet dat ze uitbrengen
en dan nog de mod wheel komaan mocht het nog zo zijn dat hij enkel die zoals mod wheel pitch sustain etc uitstuurt van de cc parameters
maar dit
 
Blijft in me hoofd spelen dat je het toch moet kunnen oplossen met verschillende midimerge boxen die dus van jouw controller,de peak en de 707 hun midi in en outs verdubbelen

ok zal een complexe midi keten worden maar ik zie niet in waarom het niet moet lukken daarmee.
want tenslotte is het probleem toch dat mod wheel data die de 707 ontvangt maar niet terug doorstuurt of ben ik mis?
Dat is een deel van het probleem. Het andere deel is dat de 707 de inkomende CC1 data niet opneemt.
Daar kan ik (voor zover ik weet) weinig aan doen.
CC1 wordt gewoon niet opgenomen.
Hij komt wel binnen (je ziet het gekoppelde C2 knopje draaien in het scherm) maar er gebeurt niets richting de Peak.
Het enige wat nog eventueel zou werken, is dat ik dan de mod wheel richting de 707 vertaal naar CC81 (uit mijn hoofd is dat de CC die default aan C2 is gekoppeld) en die dan weer in de midihub vertaal naar CC1 richting de Peak.
En dan kijk of hij dat wel opneemt (de 707) en ook weer doorstuurt (tegelijk).

Maar ik kan dat niet testen en om nu een midihub van € 164,- te kopen zonder dat ik weet of dat werkt....
 
Je maak me nu wel benieuwd welke dit is
Ik heb een shortlist van 3.
In volgorde van waarschijnlijkheid.
MPC Live Mk 2 (kan veel, maar mist alleen de clip arranger view)
Deluge (ook heel gaaf, maar ik ben bang dat ik daar de weg in kwijt raak en hij mist wat dingen qua exporteren van audio en aansluitingen).
Force (inspireert me minder op het eerste oog, maar kan volgens mij wel ongeveer alles wat ik wil).
 
Bvb de midi outs van jouw controller vermeerderen met zo een 1 in 4 outs
kan je naar vier verschillende midi in gaan zoals van jouw peak 707
de midi in van jouw peak steek je zo een 1 out en 4 in tussen zodat de midi out van jouw controller maar ook de out van jouw 707 op de midi in van de peak zit aan gesloten via dat bakje

idem dan vr jouw 707 vr zijn midi in en outs

enz
zal wel nog een gedoe zijn met de midichannels en of alles luisters en spreekt naar elkaar zoals je het wilt in u set up

en enorm prijzig
en dan valt het nog te bezien of het daad werkelijk wel allemaal te koppelen is zonder ongewenste midi boodschappen bedoelt vr die ene maar niet vr die andere

orgggg midi ketens :(:?:stupid
jaja can be a pain in the ass

soit onnozel gedoe vr nen mega onnozele bug te kunnen
dat kan toch niet van roland den hoeveelste mc xxx is dat nu niet dat ze uitbrengen
en dan nog de mod wheel komaan mocht het nog zo zijn dat hij enkel die zoals mod wheel pitch sustain etc uitstuurt van de cc parameters
maar dit
Ja, het plaatje heb ik wel klaar.
Ik weet alleen niet of het gaat werken.
En (met de midihub van Blokas) kost dat geintje € 164,-

Het is allemaal geen wereldramp natuurlijk. Maar lekker is anders.
En toen bedacht ik mij in de vakantie in Zweden in het bos ineens dat ik misschien wel graag daar op een stoeltje muziek had willen kunnen maken en dacht ik aan een MPC Live Mk 2
(dat portable verhaal is zeker niet de hoofdreden, maar het wakkerde de interesse aan).
En die kan dit ongetwijfeld wel (midi netjes doorsturen enzo)
Dus daar ben ik in gedoken en ik twijfel nog aan een paar dingen.
- Best prijzig. (de ONE is een optie, maar dan heb ik wel een interface nodig voor extra in- en uitgangen en een midi hub voor m'n synths)
- Nieuwe box om te leren. (veel veel tijd)
- De 707 is echt heel fijn om te 'performen' met scenes (combinatie van patterns) die je kunt selecteren en hergebruiken. Dat mis ik in de MPC momenteel (wordt wel over gesproken dat dat komt, maar toch)
- Ruimte.... Hij is nog best groot en momenteel is de beschikbare ruimte bezet. Daar kan in geschoven worden.... Maar goed.
- Interne geluiden (volgens mij niet zo lekker als die van de 707)
- Ik ben nog niet een sample man (loopjes). Dat wil ik wel gaan proberen, maar weet nog niet of dat bij me past.

De andere boxen heb ik ook bekeken, maar vallen eigenlijk af.
Genoeg om over na te denken dus.
 
Tja als de 707 de modheel dan nog niet opneemt ook

Aha de mpc en deluge
Nog nooit echt mee gewerkt met een mpc dus kan daar nouga bollen over vertellen idem deluge en die force die kende ik zelfs nog niet
Thx daarvoor

Heb eens een vijf daagse kayak trip gedaan in zweden met de tent en kan me daardoor wel voorstellen dat je eens muziek daar in die bossen wil maken

ik ben zelfs aan het wachten op mijn zoon wanneer hij zijn zwembrevet heeft van 1000m zwemmen om dit nog eens opnieuw te doen

niet dat het zo wilde wateren waren maar hij moet toch nog wat beter en vnl langer kunnen zwemmen vr ik het doe met hem

soit back on topic
Tja ziet er naar uit dat het wachten op roland zal zijn.

mocht je wat meer naast de deur wonen stak ik mijn philip rees merge bakje binnen en kon je dan jouw modwheel rechtstreeks naar jouw synhts sturen maar meer deze hollow troost kan ik u niet bieden vrees ik
van hulp,sorry

Ben wel zeer vertrouwd met midi(ketens)maar als ik zie wat andere mensen soms uit hun mouw toveren durf ik mij zeker geen expert noemen
 
Tja als de 707 de modheel dan nog niet opneemt ook
Ik heb toch besloten om een re shuffle te doen van de home studio en nog even niks te kopen.
Niet dat het dan ineens over is, maar omdat daar ook nog wel iets aan verbeterd kon worden.
En dan kijken we later nog wel weer verder wat wijsheid is.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top