Audiophile USB of firewire

Jaguar_e

Stamgast
Lid sinds
5 juli 2004
Berichten
234
Beste medeforumers

Ik zit met de volgende inpasse

Namelijk, ik verkoop mijn DAW en ga mijn verdere studio werk op mijn laptop doen.

Laptop:

Celeron M 1.3(Ongeveer dezelfde kracht als een Pentium M 1.4(verschil nauwelijks))
2x256mb DDR333 geheugen
intel video kaart 64mb max(uit systeem geheugen)
4200rpm 30 gb seagate harde schijf
4 polige firewire aansluiting
2:10 gemiddeld op een volle accu


Software
Cubase SE
Korg analog collection(zonder controller)
CM Wusik station 1

Hardware
Yamaha CS2X
Berhinger BCR2000
Phonic 12 kanaals mengpaneel.

Project.
Een typische project bestaat uit:
2 instances van legacy cell
1 instance van Wusik
2 tot 4 audio sporen met fx of opgenomen audio uit mijn CS2X

Ik heb vier opties gemaakt welke mogelijk zijn.

1. Audiophile USB + 2x512mb geheugen DDR333 (Kingston)

2. Audiophile firewire

3. Simpele doch goede audio only interface USB + 2x512mb geheugen DDR333 (Kingston) + midi van Berhinger gebruiken.

4. ESI NEON

Ik heb alles getest, en kwam bij de meeste projecten in de vergelijking uit op een toenamen van ongeveer 5% meer cpu gebruik. Dit is in het nadeel van mijn laptop, maar ik kan er wel mee leven aangezien ik nu niet altijd vast zit aan de PC.
Dit heb ik getest met de audio4all met een sample grote van 256, dit is de zelfde sample grote als mijn pci audiophile.
Harde schijf is niet heel erg belangrijk, omdat mijn gemiddelde project een kleine 200 tot 300 mb kost en weinig audio kanalen vanaf de HD haal. Daarnaast zal ik regelmatig DVD's branden. Zodoende ruimte kunnen vrijmaken.


Nadelen:
Optie 1:
USB mogelijk niet stabiel genoeg, voedingsadapter?
Toetsen?

Optie 2:
Voedingsadapter, geen 6 polige firewire aansluiting op laptop.
Mogelijk incompatible met de firewire chip(Nec chips)
Geen extra geheugen
Toetsen?

Optie 3:
USB stabiel genoeg
Strakke midi timing?
Geluidskwaliteit?
Drivers?
Toetsen?

Optie 4:
Geen extra geheugen
Kwaliteit toetsen?
Hoe vaak gebruik je zo iets?
Stabiliteit?
Geluidkwaliteit?

Voordelen:
Optie 1:
Mogelijk mobiel, lekker veel geheugen betere performance laptop

Optie 2:
Firewire lekker snel, voor de toekomst

Optie 3:
Niet echt mobiel, geluidskaart wel makelijk mee te nemen. Beringer controller is redelijk fors.
Accu duur fors achter uit.

Optie 4:
Super mobiel


Eisen:
Zelfde sample grote
Geen clicks en/of pops bij afspelen
Geluidskwaliteit moet minstens net zo goed zijn als die van de Audiophile PCI
Zelfde kwaliteit toetsen CS2X

Nu neig ik naar de ESI NEON, maar ik heb weinig reviews kunnen vinden. Interface review heb ik gelezen. Nog niet echt overtuigd.
Dus wat zal ik nemen, of zijn er betere opties?

B.V.D
 
Firewire zou ik lekker laten voor wat het is! De nieuwe intel processors ondersteunen geen firewire dus mocht je een betere laptop ooit gaan kopen, is de kans dat er geen firewire opzit. Buiten dat is het nog maar de vraag of je hem aan de praat krijgt! Niet voldoende voeding vanuit laptop naar je firewire interface kortom geen geluid :-( dus neem lekker USB!

Merk iig niet echt een verschil tussen usb/firewire

Overigens blijft het natuurlijk schipperen van wat je nu moet doen! Het is duidelijk dat het bij de 1 wel werkt en bij de ander niet! Ik neem aan dat die 2x512 het maximale is wat de laptop aankan? Anders lekker voor 1x1024 gaan!

Zou eens kijken naar deze USB Quattro, is wel heftig!

Niet iig overhaast een beslissing nemen omtrent het hoe en wat! Laat je gedachten goed gaan met wat je wil met oog op de toekomst etc.


van de ESI Neon kan ik zeggen is erg mobiel en makkelijk, maar hey de knopjes etc. hebben mij aan het denken gezet, iets te fragile!
 
Origineel geplaatst door cns
Firewire zou ik lekker laten voor wat het is! De nieuwe intel processors ondersteunen geen firewire dus mocht je een betere laptop ooit gaan kopen, is de kans dat er geen firewire opzit.

Huh ? Ik dacht dat het nu zo'n beter standaard aan het worden is op elke pc en notebook. Ben zelf aan het rondkoekeloeren voor een nieuwe laptop, en op alle dual core processor laptops zit een firewire tot nu toe.
 
Bij die esi gaat het voornamelijk om het keyboard met audio interface, wat is de kwaliteit. Niet zo zeer om die knopjes. Daar heb ik namelijk al de Beringher BCR2000 voor.

Nu heb ik een chipset met single channel geheugen, ben ik achter gekomen. Dus mogelijk kan is het ook mogelijk 1x1024 er bij te kopen.
 
Origineel geplaatst door Pinquin
Huh ? Ik dacht dat het nu zo'n beter standaard aan het worden is op elke pc en notebook. Ben zelf aan het rondkoekeloeren voor een nieuwe laptop, en op alle dual core processor laptops zit een firewire tot nu toe.

Nu naar het schijnt is het zo dat Apple, de uitvinder van de firewire, zijn nieuwe laptop's niet meer gaat leveren met de firewire standaard. Overigens is het volgens mij wel weer afhankelijk van welke processor je in je laptop/desktop heb zitten, Intel of AMD. Hier zit ook nog verschil in.
 
Origineel geplaatst door Jaguar_e
Bij die esi gaat het voornamelijk om het keyboard met audio interface, wat is de kwaliteit. Niet zo zeer om die knopjes. Daar heb ik namelijk al de Beringher BCR2000 voor.

Nu heb ik een chipset met single channel geheugen, ben ik achter gekomen. Dus mogelijk kan is het ook mogelijk 1x1024 er bij te kopen.

Het keyboard en de interface schijnen naar verluid goed te werken. keyboard is iig zeer prettig alles qua asio functioneert ook prima, mits de juiste buffersize :-)

kortom die esi is het overwegen meer dan waard als je het mij vraagt!
 
Welke buffersize moet ik dan aan denken. Ik wil namelijk minstens 256 sampels kunnen draaien zonder clicks en andere bijgeluiden.
 
Origineel geplaatst door cns
Nu naar het schijnt is het zo dat Apple, de uitvinder van de firewire, zijn nieuwe laptop's niet meer gaat leveren met de firewire standaard. Overigens is het volgens mij wel weer afhankelijk van welke processor je in je laptop/desktop heb zitten, Intel of AMD. Hier zit ook nog verschil in.

Dat is een gerucht wat de ronde deed voordat de laptops werden geïntroduceerd. Apple heeft het sindsdien al ontkent, en alle nieuwe computers met Intel-processor (MacBook Pro 15" en 17", Mac mini, iMac) zijn gewoon voorzien van Firewire. Het is afwachten of de nieuwe MacBook, die binnenkort wordt geïntroduceerd, ook firewire heeft, maar ik durf er wel geld op te zetten dat dit wel het geval zal zijn. :)
 
Origineel geplaatst door Jaguar_e
Welke buffersize moet ik dan aan denken. Ik wil namelijk minstens 256 sampels kunnen draaien zonder clicks en andere bijgeluiden.

buffersize is ik meen max 2046 ofzo dus 256 moet geen probleem zijn! Overigens even aansluitend op het nog lopende firewire verhaal, weet niet dus niet of je processor voldoende stroom levert aan je aansluiting mocht dit nu wel het geval zijn zou ik eens kijken naar de nieuwe Motu Ultra Lite! Maar let wel op of je latoppie dat aan kan!
 
Update:

Het is een M-audio Fast track Pro geworden. Deze heeft ook een mic-pre amp.
Tot nu toe erg tevreden, weinig latency, klinkt lekker. En is USB powered.
Veldopnamen mogelijk :D

Even over de firewire, het is alleen mogelijk om stroom te krijgen als er een 6 polige aansluiting is. De meeste zo niet alle Windows laptops hebben een 4 polige aansluiting hier kan dus GEEN stroom uit worden gehaald. Voor zo ver ik weet hebben alleen MAC laptops en 6 polige aansluiting.
 
Apple heeft de nieuwe macbook pro zonder firewire 800 geleverd, maar wel met firewire 400 (standaard FW)
naar het schijnt worden de 12" en de 17" versies wel weer met FW 800 geleverd.

topicstarter:
als ik de specs op de M-audio site zie lijkt het me een prima soundcard :)
veel succes ermee iig :)
 
Dank U

Ja met name het feit dat die usb powered is met mic pre-amp. Hij is daarnaast erg klein.
Dus volgens mij een audiophile met mic-pre amps
 
Origineel geplaatst door Jaguar_e
Update:

Het is een M-audio Fast track Pro geworden. Deze heeft ook een mic-pre amp.
Tot nu toe erg tevreden, weinig latency, klinkt lekker. En is USB powered.
Veldopnamen mogelijk :D

Even over de firewire, het is alleen mogelijk om stroom te krijgen als er een 6 polige aansluiting is. De meeste zo niet alle Windows laptops hebben een 4 polige aansluiting hier kan dus GEEN stroom uit worden gehaald. Voor zo ver ik weet hebben alleen MAC laptops en 6 polige aansluiting.

Yep is een goede interface, gebruik deze ook op mijn laptoppie ;-) suc6
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
Apple heeft de nieuwe macbook pro zonder firewire 800 geleverd, maar wel met firewire 400 (standaard FW)
naar het schijnt worden de 12" en de 17" versies wel weer met FW 800 geleverd.

topicstarter:
als ik de specs op de M-audio site zie lijkt het me een prima soundcard :)
veel succes ermee iig :)
Ja, dat klopt. De 17" MacBook Pro is overigens ook al beschikbaar, en wordt met zowel een Firewire 400 als een Firewire 800-poort geleverd (zie http://www.apple.com/macbookpro/). Ik vraag me overigens af of er überhaupt nog een 12" MacBook Pro komt. Volgens de geruchten zal Apple alleen met een 13" iBook (die dan dus MacBook gaat heten) komen, die zowel de 12"- als de 14"-uitvoering vervangt. Hierop gebaseerd is het niet erg aannemelijk dat Apple met een 12" MacBook Pro nog gaat komen. Sowieso zijn daar nog geen geruchten over (al zegt dat niet zo heel veel bij Apple :) )
 
Back
Top