wat is nu precies een Roland MC-500 ?

maximgeerts

Ingeburgerd
Lid sinds
1 februari 2006
Berichten
36
Locatie
haarlem
wat is nu precies een Roland MC-500 ?

"The MC-500 is one of the best and reigning stand-alone sequencer and midi recorders around. There's 4-track recording in real or step time and 16 midi channel multitimbrality, a dedicated rhythm track, a built-in 3.5" disk drive with 100,000 note capacity and a large LCD screen. New operating systems including the newer mkII version can be loaded via the disk drive. Editing is intense and precise. The sequencer has 30,000 note capacity, track merging, microscopic editing, quantization and it's relatively simple to use. (1986) "

wat kan je hier nu precies meedoen?
 
Een hardware MIDI sequencer apparaat waar je via floppy een sequencer of librarian programma in kan laden.
Behoorlijk moeilijk te gebruiken, vooral wegens de ontzettend beperkte user interface (kassa knopjes en een twee-regelig LCD scherm).
 
Origineel geplaatst door Hanz

Behoorlijk moeilijk te gebruiken, vooral wegens de ontzettend beperkte user interface (kassa knopjes en een twee-regelig LCD scherm).

Ik vind hem juist supermakkelijk te gebruiken..


heel simpel, grote knoppen, veel mogelijkheden
 
Dit is een hardwaresequencer die dikwijls met een kasregister vergeleken wordt en waar dikwijls nogal degenererend over wordt gedaan. Hij is uiteraard veel minder uitgebreid dan een softwaresequencer à la Cubase of Logic, maar onderschat ze niet. Met de juiste instelling gebruikt, kan je er heel goed muziek mee maken.

Zelf gebruik ik de MC500 voor het aansturen van een EMU E6400 en DX7 en een MC500 MkII voor het aansturen van een EIV op 32 midikanalen. Daarnaast gebruik ik ook een W30 die de sequences verzorgt van de W30 zelf, een Virus C, een D20 en een Wavestation A/D. De W30 is een samplerworkstation uit begin jaren 90 die als sequencer software een afgeleide van de software van de MC500 serie gebruikt.

Als je in bent voor vooral gewoon inspelen met af en toe wat quantizing, merging van tracks en zo meer, dan is dit een ideale sequencer (ben trouwens nog op zoek naar een MC500 MkII in goede staat). Ook de opvolgers MC50 (MkII) en MC80 zijn heel goed bruikbaar.
Maar als je houdt van piano roll views en inteken met muizen, dan kan je ze beter links laten liggen.

Hopelijk ben je hier iets mee.

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Zelf gebruik ik de MC500 voor het aansturen van een EMU E6400 en DX7 en een MC500 MkII voor het aansturen van een EIV op 32 midikanalen. Daarnaast gebruik ik ook een W30 die de sequences verzorgt van de W30 zelf, een Virus C, een D20 en een Wavestation A/D. De W30 is een samplerworkstation uit begin jaren 90 die als sequencer software een afgeleide van de software van de MC500 serie gebruikt.

Als je in bent voor vooral gewoon inspelen met af en toe wat quantizing, merging van tracks en zo meer, dan is dit een ideale sequencer (ben trouwens nog op zoek naar een MC500 MkII in goede staat). Ook de opvolgers MC50 (MkII) en MC80 zijn heel goed bruikbaar.
Maar als je houdt van piano roll views en inteken met muizen, dan kan je ze beter links laten liggen.


He he, eindelijk iemand die ook hardware sequencers gebruikt! Waarschijnlijk heb je ook een goede speeltechniek, waardoor je weinig hoeft te bewerken. Ik heb een tot MkII geconverteerde MkI. Ik heb hem destijds gekocht omdat hij midi system exclusive kan opnemen en weergeven. Ik heb hem op een CD en ook een keer live gebruikt. Nu gebruik ik hem niet meer, omdat ik de Tascam SX-1 heb, maar hij staat niet in de weg, of je moet met een verleidelijk bod komen. De bediening is Roland, dus Spartaans, maar ik kon er goed en snel mee werken.
 
Ik heb een tijdje een MC-300 gehad (het kleinere broertje met minder geheugen en minder goeie knopjes)...
... maar sorry, ik kon er echt niet mee overweg (hetgeen natuurlijk ook aan de gebruiker ligt... ;))

Wat ik had is dat iedere keer als ik een andere functie van de MRC sequencer wilde gebruiken, dat die dan eerst weer van floppy ingeladen moest worden. En dat wordt hèèl snel hèèl vervelend... :(
 
Origineel geplaatst door Hanz
Ik heb een tijdje een MC-300 gehad (het kleinere broertje met minder geheugen en minder goeie knopjes)...
... maar sorry, ik kon er echt niet mee overweg (hetgeen natuurlijk ook aan de gebruiker ligt... ;))

Wat ik had is dat iedere keer als ik een andere functie van de MRC sequencer wilde gebruiken, dat die dan eerst weer van floppy ingeladen moest worden. En dat wordt hèèl snel hèèl vervelend... :(


Ja, en dan stop je hem mij in mijn mik, lol. Ik heb hem geloof ik nog nooit aangezet en zo doorverkocht, of was het gegeven, aan een harde waren man:)
 
Nou ja, een gegeven paard schijt men niet in de bek, VL1! :D
 
Origineel geplaatst door Hanz
Ik heb een tijdje een MC-300 gehad (het kleinere broertje met minder geheugen en minder goeie knopjes)...
... maar sorry, ik kon er echt niet mee overweg (hetgeen natuurlijk ook aan de gebruiker ligt... ;))

Wat ik had is dat iedere keer als ik een andere functie van de MRC sequencer wilde gebruiken, dat die dan eerst weer van floppy ingeladen moest worden. En dat wordt hèèl snel hèèl vervelend... :(


Dat klopt inderdaad. De MC500 Mk I heeft een vierde van het geheugen van een MC500 Mk II. Daardoor moet de Mk I regelmatig ( lees: té regelmatig) van floppy inladen. Dat komt doordat de SuperMRC software eigenlijk ontworpen is voor de Mk II en niet voor de Mk I. Een oplossing zou kunnen zijn met MRC 500 software werken, maar die is iets anders in gebruik en heeft ook minder features.

De MC50- en MC80-serie hebben daar trouwens ook geen last van, want super MRC zit daar op ROM :eureka: .... maar ze blijven minder events aankunnen dan een MC500 Mk II (met z'n 100.000 events).

Dat is dus de reden waarom ik naar een MC500 Mk II op zoek ben ... gewoon om de vier maal grotere geheugeninhoud te hebben.

Maar los van dat zijn het prachtige sequencers die perfect mijn noden invullen. Ik heb absoluut geen behoefte aan Logic of Cubase :) :) :) .

:doei:
 
En hoe zit het dan met...

En hoe zit het dan met...

Origineel geplaatst door Akikaze
He he, eindelijk iemand die ook hardware sequencers gebruikt!

...de diverse RM1x-en en RS7000 en de Emu-apparaten?
Is er een groot principieel verschil tussen hardware sequencers als die Roland MC's uit de eighties en de phrase-sequencers van nu?
 
en dan natuurlijk...

en dan natuurlijk...

.....los van dat er een sound-engine in zit.:D
 
Ik heb ooit...

Ik heb ooit...

...ook zo'n MC-500 gehad (Volgens mij had Hanz mij toen nog bestanden voor de O.S.'s gemaild).
Hartstikke leuk hoor...............totdat ik m'n RM1x kocht:o: ............toen was het gauw gebeurd met die MC.
 
Dus......

Dus......

....doe jezelf een plezier, en spaar effe door voor zo'n stoere RM1x of RS7000 of één van die blitse Emu's, en er zijn er vast nog wel meer.

Roland MC505; 707; 909 (303, eeeh, meningen verdeeld).
 
Ik heb diverse sequencers gehad.
mc-50 begreep ik toendertijd geen hol van,snel weggedaan dus.
yamaha qy-10 was leuk voor op vakantie
yamaha qy-700 (mischien voor iemand anders een wereld bak,maar voor mij een schaap in wolfskleren)

Een mc-50 gekregen bij aankoop van een d-20.(in 1 koop 2 sequencers dus)Deze keer eens goed in verdiept,en voor het realtime inspelen en midi dump tot heden nog steeds mijn fijnste sequencer(super strakke clock trouwens).

mc-505 weggedaan maar die koop ik nog een keer terug.
mc909 alles in een,maar als je langgenoeg op een 505 heb gespeeld mis je toch wel het een en het ander.
De mc909 is natuurlijk een super mooie tool maar ik had liever gezien dat ze ook de megamix,local on/of en de direct-transpose hadden toegepast inplaats van 2 d-beam's die ik nooit gebruik.

Daarna een mc-50 mk2 gekocht en vanwege de knoppen weer weggedaan.Niet dat ze slecht zijn maar ze kunnen niet op tegen de fijne mc50 knopjes.

Ik heb al tig keer met een software sequencer geklooit,maar elke keer greep ik toch weer naar die mc-tjes.
Mischien omdat je ze in de loop der tijd zo goed kent.Dus wat dat betreft kan ik Danny goed begrijpen.

Vaak gebruik ik ook de interne seq van de psr9000. werkt zeer fijn om even iets snel op te nemen.
 
Ik ben dan wel laat.. Maar ik heb ook een MC-500 (MK1). Ik gebruik hem al een tijd niet meer, want ik heb net als Pjotr een RM1X :-)

Ik heb er 60 euro voor betaald geloof ik.

Zo overdreven omslachtig vind ik 'm niet. Je kunt dmv het numerieke pad snel door menu´s bladeren na verloop van tijd, als je de nummers gaat onthouden.

Volgens mij zat er geen undo functie op, waardoor ik toch alles van tevoren goed uit moest denken. Voor werken in 'song mode' vind ik 'm wel stoerder. Ik zit er aan te denken mijn mc500 tussen mijn rm1x en de rest van mijn spullen de zetten (in de midi keten) zodat ik voor pattern modus mijn rm1x kan gebruiken en voor song mode de MC500. Deze heeft wel lekker veel midi kanalen (32, voor mij is dat veel).

Soms had ik het gevoel dat hij niet 100% strak liep, maar dat ga ik dus weer eens uitproberen.

Als het goed is kan je er ook makkelijk een bulkdump mee maken van wat dan ook. Toch Danny?
Maar ikzelf heb 0.0 verstand van sysex.

groet,

daan
 
Ik gebruik nog steeds een MC500 MKII (Naast Cubase). De MC500 was mijn eerste en laatste hardware sequencer. Ik vind het een prachtding! De bediening is echt niet moeilijk hoor. Begrijp me niet verkeerd maar ik denk dat de MC500 (en andere hardware sequencers) voor de "echte" muzikanten zijn. De geringe editmogelijkheden (en dat valt wel mee hoor!) dwingen je tot het keer op keer opnieuw inspelen van je tracks totdat het goed is. Dit in tegenstelling tot een software sequencer met veel edit mogelijkheden: simpel gezegd: speel maar ongeveer in en editten het later wel goed! Op deze manier kan mijn oma ook tracks produceren. Nogmaals begrijp me niet verkeerd. Ik gebruik ook Cubase, maar meer om géén tijdsverlies te hebbenb. Daarnaast is het opnemen van audio niet mogelijk met de mc500 en wél met cubase. Soms zitten ze hier te pielen om iets goed ingespeeld te krijgen. Dan schakel ik snel over naar cubase.
De 2e manier waarop ik de mc500 gebruik is voor live te spelen. Als ik met de band speel dan heb ik maar een beperkt aantal tracks nodig: gitaar, bass, drums en blazers spelen live. Ik hoef dan nog maar een beperkt aantal sequencerlijntjes nodig: piano, strings, e-piano en dan nog wat pads. De mc500 is dan een ideale keyboardpartnerpartner
 
Back
Top