Yamaha YS200

vinnieq

Lidl
Lid sinds
11 juli 2004
Berichten
9.284
Best een leuke synth toch, zeker voor 100 euro: ≥ Yamaha Synth YS 200 - Synthesizers - Marktplaats.nl

Ziet voor de jongere ogen niet uit, maar paste destijds prima in de hard rood-grijs-wit-zwarte of Memphis intereurs

The YS200 is a 4-operator digital FM synthesizer in a rather funky looking keyboard design released in 1988. It featured an 8-track on-board sequencer with many advanced edit functions and up to 8 song capacity. It has a 61-note velocity/aftertouch sensitive keyboard, can hold up to 300 patches, two LFO's, vibrato, and more. It tends to produce very deep dance/techno basses, eighties digital synth sounds, and new age sounds. It uses the same synthesis as the TX81Z, which means it has 8 waveforms to choose from rather than just sinewaves, which gives it a wide range of possible sounds.
 
Het punt met die YS serie is een beetje dat ze geen deep edit hebben.. wel een soort vereenvoudigde easy edit voor FM.. maar goed.. een FB01 kan helemaal niet worden ge-edit en werd onlangs meerdere malen voor 300 euro aangeboden.. :D Yamaha Fb-01
Zit nu nog veels te hoog.. ≥ Vind yamah fb01 op Marktplaats - januari 2021 maar ja.. zo gaan die dingen lijkt wel..

Ik heb mijn YS weleens ge-edit via Steem. Da's een Atari ST emulator voor de PC.. maar was heel lang terug.

btw.. wat ik wel een plus vond aan de YS serie (tov de TX81z) is dat er een effectprocessor in zit. Delay of Reverb en zelfs een distortion..
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb mijn YS100 net weer ff aangehad.. maar OMG die volumeKNOP :D

Herinner me ook nog een artikel in de Musicmaker.. ze hadden al zoveel FM synths verkocht en dan moet je soms weleens wat geks doen om (nieuw) publiek te trekken.. da's niet echt gelukt..

Ze hadden ook nog een module versie trouwens.. De TQ5. Die had dan qua design wel weer wat.


rzF5g-szZiVqB1KoXyKWqazyLzpZOLsP7OZknrgIv2s.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Geen idee.. Dat is toch een DX27 met speakers en een chorus?
Ik heb nog wel een paar DX100's liggen trouwens.. en een coole DX100 sticker.. maar ik laat alles maar mooi liggen.. :)

IMG_20210130_183507.jpg
 
Chorus was idd fijn, stereo en ruis.
Zeker ja. Een welkome aanvulling op de toch wat kille 4op FM sound. De nieuwere TX81z had nog wat samengestelde golfvormpjes, 8 in totaal. Daarmee maakte je toch iets rijkere klanken en de ruis en bijklanken waren iets minder aanwezig tov de oudere DXen. Maar sommigen vinden dat juist weer lekkerder klinken..
 
Ik had destijds niet zoveel met Dance maar grappig genoeg was de Solid Bass (of was het nou Lately?) gelijk een van mijn favorieten. Een van die pianos was ook heerlijk met de release open. Verder snapte ik geen ene zak van die hele FM dus verder dan orgels met alle vier de OPs in parallel kwam ik niet. Jaren spijt gehad dat ik van mijn centjes niet de Roland Alpha Juno 2 had gekocht.
 
Ja, in die tijd was een Juno 2 net zo duur.. DX en zijn echt een tijd lang onverkoopbaar geweest, net als samplers maar alles wat oud is lijkt wel weer hip.

Solid Bass en Lately zijn hetzelfde.. in de oudere DXen (100, 27, 21 etc...) heette ie Solid.. en in de nieuwere DX11/TX81z;Lately.. wat eigenlijk best logisch is. :D In de YS 100/200 zit ie niet. Ik heb em in de mijne ooit via die Steem engine erin gezet.. geloof dat de YS100 ook de eerste FM synth die ik kocht toen in 2008 weer begon.

Een V50 was trouwens nog beter. Dat wat dezelfde soundengine als deze maar dan 16 stemmig, editbaar!!, groter display, betere sequencer /fx, drumcomputer (RX21 dacht ik). Een echt workstation!!! En doordat je wat meer stemmen hebt kun je geluiden layeren.. zoals hieronder.
Had er ooit 2 en 1 proberen te verkopen 5 jaar terug.. toen al lastig.. geloof dat ik er 100 euro voor heb gekregen toen.

 
Laatst gewijzigd:
TX81Z heb ik ook maar lastig te editen. Multitimbraal is wel lekker, bass patch met twee lagen (“reso” velocity attack + warme square) en dan fingered portamento.

lekker bijterig
 
Ik heb in de ninetees een DX11 gehad.. ooit begonnen op een DX100 en ik had zo'n CX5m muziek computer waar een FM synth in zat. Het is totaal wat anders dan substractief maar ik vond de veelzijdigheid en soms ook de onvoorspelbaarheid altijd leuk aan die FM synhtjes. Op de DX11 heb ik echt bergen patches gemaakt.. sommige akoestische geluiden deed ie zo goed na en de mislukte waren altijd weer lekker op een manier.. :D
Maar idd, heden ten dage heb je Dexed.. toch is die latere 4op fm en 6op FM uit latere synths wel een stukje lekkerder als je wat exotischere. De golfvormen geven meer harmonischen. De 6 op FM in de TG/SY77 en SY99 hadden ook meer feedback lussen. 3, die je helemaal vrij kon programmeren. En 16 golfvormen. Grafisch display! Er was een tijd dat de TG77 voor 150 weken te koop bleef staan. Echt onbegrijpelijk.. zo'n te gekke bak. Heeft ook naast de main en aux out nogeens 8 losse uitgangen. Het enige jammere is dat ie met editen wat lastiger is omdat je niet de gescheiden operator select, on/off sectie hebt als op de toetsenversie maar verder is dit wel de powerhouse die een TX81z in elk opzicht doet vebleken.. goed, je moet 3 eenheden vrij hebben in je rack. Maar editen is op deze synth sowieso beter te doen als op een TX81z.

Wat wel lastiger is om te bevatten zijn de Envelopes. Zoveel parameters... De 4op fm is wat dat betreft lekker basic met 5 parameters.. maar je moet je hoofd er ff omheen krijgen.. envelopes op de 77/99 zijn ook loopable.. echt een killersynth eigenlijk. Enige verschil met de 99 is dat de effecten daarin nog iets beter zijn en die heeft het dubbele samplerom .. en kan statisch (battery backuped) geheugen aan. Heel prijzig, als je het al vindt
Tegenwoordig is er ook zo'n ram card hack verkrijgbaar.:) SECTOR101 | WaveBlade 8MB Programmable Waveform Card
 
DX27S, fijne bak idd. Destijds mijn eerste poly (eind jeren '80. )Fijn naast de MS10 toen.
Chorus ook lekker.

Die extra golfvormen vd TX81Z hebben mij persoonlijk nooit echt kunnen bekoren. Op de 1 of andere manier werkt / klinkt de gewone sinus toch het fijnst in mijn oren.
Al het andere wordt heel snel dun / schel / kil in mijn ervaring.
 
Alle FM synths en modules waren lastig te editten😂😂😂
Gelukkig is er nu Dexed.
DX27S gaat best, simpele 4op, overal buttons voor en een slider in plaats van drukknoppen.

niet lastiger dan een ESQ-1, hoewel de synthese iets complexer is om uit te denken
 
Back
Top