hoeveel kanalen, hoeveel instrumenten

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
voor een goed gecontroleerde eindmix, wat heb je ongeveer nodig aan kanalen?

dit bedoel ik in de zin van welke geluiden moet je apart kunnen regelen en hoe (mono/stereo)

- bassdrum, 1 kanaal mono
- snare,1 mono
- hihat, 1 mono
- overige perc, 1 mono
- je allerlekkerste synth, 1 stereo kanaal
- je 1 na lekkerste synth, ook 1 stereo kanaal

dit is zomaar een vlugge opzet, dit mag aangevuld worden
 
lijkt me dat dat per track verschillend is.
ik zelf gebruik eigenlijk nooit mono kanalen( alhet drum gebeuren gebeurt toch in logic, verder mijn synths met mono uitgang die neem ik altijd twee keer op, een keer voor links en een keer voor rechts.

verder zet ik alle geluiden appart zo heb je gewoon controlle over alles.

maar alles gaat de computer bij mij in dus dan kan dat ik denk iemand die geheel met hardware werkt toch idd een hele andere opzet heeft
 
5 instrumenten, 10 kanalen. in ieder geval te weinig kanalen om overal voledig gebruik van te maken......
 
Ik ben vanuit het tracker principe gewend 1 geluid = (minimaal) 1 kanaal...af en toe kwam ik uit op 32 kanalen. Doordat ik in de tracker effecten zoals delay zelf moet programmeren kon ik wel berekenen dat ik uiteindelijk minder kanalen nodig zou hebben, maar voor mij ligt het minimum toch wel rond de 16. het hangt af van wat je nastreeft, een mix vol ingewikkelde geluidjes die je per kanaal wilt controleren, of gewoon een basedrum, een snare, een hihat, en een 303 8o)
 
ik ben gewoon even aan het orienteren...
ik heb meer uitgangen dan mixer ingangen. probeer uit te vinden of voor mastering danwel live doeleinden dit toch kan gaan lukken ook al controleer ik dan niet alles per kanaal.
daarnaast dus de vraag, wat zijn de essentiële *dus wel nodig om per kanaal in te stellen* zaken in een liveset of mix?
 
per kanaal:
- reverb/chorus (of anders natuurlijk ;)) dus zoveel mogelijk aux
- goede eq, 't liefts met sweep. hi-mid en low-mid
- ook subgroepen zijn wel handig. Om instrumenten die erg veel kanalen in beslag nemen "samen te vatten" tot 2 kanalen
om zo je computer of PA systeem in te gaan.
 
Bij mij gebeurt mixen helemaal in de computer met de Creamware mixer (24x stereo/mono kanalen). De Nord Rack komt met 4 monokanalen binnen (omdat ik altijd wel alle vier de parts gebruik) maar soms maak ik er gewoon stereokanalen van om er een chorus of zo op de insert te zetten. De audio van Battery komt als stereo kanaal met een aantal monokanalen voor afzonderlijke samples in Cubase, daarna via de (stereo)bussen naar de Creamware mixer. Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit want het is lekker toch allemaal digitaal en ik zal dus niet gauw te weinig kanalen hebben :)
 
Zelfde, alles mixen op de pc met de Creamware mixer. Aantal tracks hangt af van het nummer. Drums altijd op aparte sporen, eventueel groeperen naar wens. Hoe meer kanalen ik heb hoe inefficienter ik ze gebruik 8>
 
Ik ben me ook aan het orienteren op een nieuwe mixer.

Ik wil namelijk alle 6 kanalen van m'n Virus kunnen gebruiken, plus de inputs als aux. En nog wat kanalen voor 808.

prutsstudio.gif


Dit is de huidige situatie. Net te weinig om lekker te kunnen werken. Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe Behringer UB serie. Een 01v zou ook prachtig zijn, maar dat komt later wel.

Zelfde pic als uit m'n sig. De Zoom staat er nog niet in
 
Origineel geplaatst door 6 trak
hehe NorthernLightX... nog een cbm128 eigenaar :D
k'heb er zelf ook nog 2 staan (normale en D) verder nog een atari 1040ste,
falcon 040, A500 en A1200... leuk spul blijft het! :peukie:

Ik heb een 128 D aangesloten staan, en verder nog een 128 een 64B en een 64F (witte model met nieuwere SID) in de kast. En om het ff on topic te houden zou ik 4 mono sporen nodig hebben om die allemaal aan te sluiten :D

P.S. OnAcid, klopt die MIDI bekabeling wel in je plaatje? de OUT van je Virus en Yamaha gaan direct terug naar je interface, hoort het laatste apparaat uit de chain (dus SIDstation en MCV) het OUT signaal niet terug te sturen?
 
Origineel geplaatst door NorthernLightX


P.S. OnAcid, klopt die MIDI bekabeling wel in je plaatje? de OUT van je Virus en Yamaha gaan direct terug naar je interface, hoort het laatste apparaat uit de chain (dus SIDstation en MCV) het OUT signaal niet terug te sturen?

Nee, het klopt. Ik heb alleen nog een midiswitcher liggen die ik er tussen moet zetten zodat ik tussen de output van Virus en Sid kan switchen.
 
maar verder, wat gebruik je live het meest aan instellingen op je mixer?
of is er al veel voordeel te behalen met de cutoff en dat soort dingen op je drumcomputer of synth?
 
Voor mij minimaal 24 kanalen. Sommige zijn daarbij als stereo in gebruik. Niet dat ik ze altijd allemaal gebruik, maar het is makkelijk als je i.i.g. al je synths en sampler uitgangen ingeplugd kunt houden ...


Paul.
 
live handig: EQ (midsweep ook ERG handig), mute knoppen....auxen...fader....

handig om bepaalde dingen onder een schuif te hebben zoals bijv de kickdrum onder een schuif, de bassline onder n andere schuif etc
 
Re: hoeveel kanalen, hoeveel instrumenten

Origineel geplaatst door Roel
voor een goed gecontroleerde eindmix, wat heb je ongeveer nodig aan kanalen?

dit bedoel ik in de zin van welke geluiden moet je apart kunnen regelen en hoe (mono/stereo)

Je verdeling is op zich al heel praktisch. Misschien dat je overige drums ook stereo kunnen ipv mono. Denk dat je uitgangspunt op zich goed is. En als je blijft concentreren wat lekker klinkt kun je zo zelf beslissen welke instrumenten je apart wilt mixen en welke niet. En dan is bijv een patchbay ook zo handig. En regeltjes helpen dan niet zoveel.
 
hmm ik heb 10 beschikbare kanalen op mijn mixer

wordt dan zoiets (2x mono ook te zien als 1x stereo waar van toepassing) :
drumcomputer;
4x out aangesloten, 2x out niet aangesloten, 2x in niet gebruikt

synthje 1;
3x out aangesloten, 3x out niet aangesloten, 2x in niet gebruikt

synthje 2;
3x out aangesloten, 3x out niet aangesloten, 2x in niet gebruikt

hm toch een te kleine mixer denk ik :( nieuwe >18 kanaals mixer is een meerjarenplan
 
heb je een MD? Je kan toch alles uit de MD op 1 stereokanaal binnen laten komen, doet Glenn ook en klinkt perfect.. in de MD kan je al veel EQén, compressen.. en zo een goede mix maken...
 
Back
Top