Professionele hardcore kick?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
de nord was gewoon een synth die ik toen toevallig gebruikt heb... zoals ik al zei kan dit met vele synths

al zijn nords wel aanraders ... aangezien de nord een heel agressief karakter kan hebben ..
er zijn al heel wat kicks uit de nordleads en vooral de micro modulars gehaald ....

misschien zou je eens naar een micro modular kunnen kijken 2e hands .. die kosten weinig

Ik vind de nordlead een beetje tussen hardstyle en hardcore bassen inhangen... wel vette sound maar te lief maar dat si mijn mening....bijv: drunk with a gun van endymion... kun je heel goed horen dat die uit de nordlead komt..kvind hem wel vet maar niet genoeg
 
Origineel geplaatst door Outback
Met muziek maken heb een heeeeeeeeeeeeeeleboel geduld nodig!!!????? das de eerste vereiste

idd ... anders eindig je net als mij met honderd snippets en 2 tracks van 5 jaar geleden ofzo 8o)
 
Okee ik snap het. Je wil niet samplen, want dan kan je jezelf niet uiten. Daarom wil je graag wat kant en klare kicks hebben van dit forum, en de synth geluidjes, daar heb je weer iemand anders voor.

Psst Leendert... er zijn ook hardcore nummertjes waar soms ook nog een snare in voorkomt... heb je daar al wel een mannetje voor? En hihats schijnen soms ook wel lekker te zijn heb ik gehoord... moet je misschien ook nog even ergens scoren dan.

Succes ermee, maar als je je alles laat voorkauwen kom je er echt niet hoor.
 
Och help, 1 maand :D. Als je dit al veel termen slingeren vindt, dan wil ik je over een paar maanden nog wel eens horen ;).

Nou, wat heb je nodig?

Allereerst een omgeving waarmee je kan werken, een die toelaat dat je er software en hardware op aansluit. Dit ligt aan je budget; je kan al heel erg ver komen met FL Studio. Uiteindelijk moet je iets pakken wat voor jou het snelste en beste werkt.

Wat heb je voor software nodig? Je hebt allereerst iets nodig waarmee je uberhaupt kicks kan maken. Dit kan een sampler zijn waar je kicks in opneemt (samplers en een wave-editor zijn sowieso erg nuttig). Wat het perfectionistisch zijn betreft; kicks van andere platen is niet alleen makkelijk, maar ook praktisch en wordt erg vaak (ook door de profs) gedaan. Als je er zelf je eigen saus van effecten en zo opgooit en het weer onherkenbaar maakt boeit het niet zoveel wat je als basis gebruikt.

Een andere manier is dus genereren van kicks - Microtonic is een drumcomputer die wel geschikt is, maar in feite laat elke synth die complex genoeg is je toe om kicks te maken. Een kick is niks anders dan een golfvorm die (relatief) snel daalt in volume en toonhoogte. Alles wat je er verder nog bij smijt is extra. Er zijn een hele batterij synths die complex genoeg zijn; wat je nodig hebt is een zgn. pitch envelope (die regelt hoe snel de kick daalt in toonhoogte), een volume envelope (die regelt hoe snel een kick daalt in volume), en een filter envelope (deze regelt hoe snel de kick "doffer" wordt). Het is aan te bevelen dat dit onafhankelijke envelopes zijn; dat je dus niet maar 1 zo'n ding hebt en daar zowel pitch als volume mee wil doen (en dit bedoel ik dus met 'voldoende complex').

Een kloon van de Nord Lead is de gratis VST Synth1. Hier zitten dezelfde functies op en hier zou je al mee vooruit moeten kunnen. Ook interessant is misschien de RGC Z3ta+ - hier kun je waveshapers over de golfvormen zetten waardoor je iets anders dan het reguliere trio (square, sine, tri) kan gebruiken.

Let wel, dat is dus alleen de basis. Klinkt dat nergens naar, nog niet getreurd.

Allereerst zijn de gangbare golfvormen voor kicks sinus-, driehoek- of blokgolven. De eerste twee klinken niet echt "schel". Daar zorg je met je distortion voor. Een goede filter zoals eerder genoemd (Sherman) kan ook nog bijdragen; in de filter zelf kan namelijk "drive" zitten waardoor je dus het signaal nog verder vervormt. Om er voor te zorgen dat de kick niet alles gaat overheersen (je wilt nog wat overhouden) pas je EQ toe en snijdt er alles uit wat er niet in thuishoort. Aan de andere kant wil dat dus zeggen dat de andere instrumenten uit dat frequentiegebied er ook uit moeten; zo hou je dus dat deel over voor de kick en de kick alleen. Je kick verdrinkt dan niet in de rest, blijft hard genoeg klinken, en lijkt veel harder dan dat 'ie eigenlijk is.

Als je iets hebt dat snoeihard beukt is het niet altijd nuttig :).

Je zet op je kick ook een compressor/limiter. Dit zorgt ervoor dat 'ie strak kan blijven klinken; beuken is zo gepiept, maar je moet het wel onder controle kunnen houden. Dit heeft wederom te doen met een instrument de ruimte geven, maar op een ander soort manier.

Je kunt ook Benni Benassi's trucje (naja, het is niet z'n trucje maar wel behoorlijk overdone) toepassen - elke keer als de kick er komt zorg je dat de rest opeens zachter wordt. Vergelijk dit met het wegdrukken van een gesprek in een discotheek als de muziek begint; omdat die zo hard staat versta je niks meer van wat er tegen je gezegd werd.

De truc is in feite om elke keer als je zo'n bewerking gedaan hebt het resultaat te samplen, te testen in je track - laat 'm gewoon elke 4e tel beuken en probeer te kijken wat er gebeurt als je 'm achter elkaar zet. Experimenteer, niet bang zijn om aan knopjes te draaien, niet vragen voor recepten; die zijn er wel, maar als je niet zou proberen zou er nooit iemand meer leren hoe er gekookt moet worden.

WBT effecten; probeer eens http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php . Zet een paar van die compressors op een rijtje achter elkaar en luister wat er met die kick gebeurt. In deze volgorde:

Synth > Distortion > Limiter > Compressor.

Probeer ook af te wisselen. Je merkt al heel gauw wat wel en niet werkt. Succes ermee.

Oh ja, czech deze topic ook eens : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18379&highlight=hardcore
 
en ik altijd maar denken dat mijn posts te lang zijn ... yoozer is toch echt de king

met alle respect! vindt je posts meestal erg leerzaam ... verbaas me echt vaak over hoe jij die lappen text weer neer weet te zetten ... echt zo'n lap text die je liever niet nog eens quote :kroon:

btw.. vergeet niet de expand optie ... meestal te vinden op compressors/limiters . hiermee laat je vaak je kick wat breder klinken en zorgt voor meer body..
 
Wat kan die micro modular allemaal?

En geduld dat wist ik al, als ik nou weet welke softsynths goed zijn voor de kicks kan ik eens wat gaan proberen. :{
 
Origineel geplaatst door Leendert
Wat kan die micro modular allemaal?

En geduld dat wist ik al, als ik nou weet welke softsynths goed zijn voor de kicks kan ik eens wat gaan proberen. :{

je kan beter vragen wat een modular NIET kan ... (op gebied van synthese dan)

V-station is een leuke soft synth om o.a. kicks mee te maken .. komt aardig overeen met een K-station van novation (v-station is ook gemaakt door novation)
 
Ja, V-Station heb ik toevallig dan samen met pro 53 en Vanguard. Maar daar zal ik toch nooit een goed hardcore kick geluid uit krijgen?
 
De Micromodular heerscht. Het is een apparaat dat ik eigenlijk aanraad aan iedereen die wat over synthese wil leren; je koopt ze voor een prikkie en verkoopt ze ook weer zonder problemen. Punt is wel dat je een MIDI-interface nodig hebt om er mee te werken en je de computer nodig hebt als editor.

Wat kun je er mee? Nou, er zitten allereerst envelopes (eigenlijk is de volledige term "envelope generator", vandaar de afkorting EG) in waarvan je ze in detail kunt instellen. Voor percussie-geluiden (waar dus ook de kick onder valt) heb je vaak een exponentieel aflopende curve nodig. Dit kun je met zo'n ding. Je kunt ten tweede een paar van die dingen achter elkaar aanknopen, wat ook goed werkt.

Als derde: de MM heeft ook modules voor compressie, distortion, wavewrapping ingebouwd. Wat dat laatste is zie je wel als je onderstaande even doet.

Wat je ook kunt doen: download even http://clavia.se/products/nordmodular/demo.htm . De oude Nord Modular (waaronder de Micro dus ook) kan het physical modelling deel niet, maar een hoop andere dingen wel. Wat werkwijze betreft lijkt de editor er behoorlijk op.

Het is dus een modulaire synth; niet makkelijk in het begin, maar ongelofelijk uitgebreid, en heel leuk om mee te werken.

Origineel geplaatst door Leendert
En geduld dat wist ik al, als ik nou weet welke softsynths goed zijn voor de kicks kan ik eens wat gaan proberen.
Maar dat probeert iedereen je nou uit te leggen; er zijn geen softsynths die goed zijn voor kicks. Je kunt alleen kijken naar softsynths die voldoende complex zijn, en er dan moet je nog dingen toevoegen om te krijgen wat je wilt. Weinig softsynths (en hardware kun je al helemaal vergeten) hebben nou eenmaal compressor + limiter + distortion + weet-ik-wat aan boord; dat is nou de hele truc achter het combineren van alles.

Pro-53 wordt ook vaak gebruikt voor rauwe lead-geluiden, maar daar moet je dan -ook- weer effecten oversmijten.

Origineel geplaatst door Leendert
Ja, V-Station heb ik toevallig dan samen met pro 53 en Vanguard. Maar daar zal ik toch nooit een goed hardcore kick geluid uit krijgen?
Let wel; dit is wat je zelf denkt, niet wat noodzakelijk waarheid is. Vanguard heeft gewoon een buts trance-presets aan boord, vandaar dat 'ie voornamelijk populair is. Maar, er zit ook een hele capabele synthesizer in.
 
de machinedrum heeft onboard compressie en distortion ... alleen die distortion zuigt ..... jammer genoeg
 
Origineel geplaatst door dione
Die kick van "Raise your fist" is gewoon een gesamplede kick...dus gewoon oude plaatjes luisteren en kicks samplen,kom je 'm vanzelf wel tegen...;)

:D
 
Origineel geplaatst door Leendert
Ja, V-Station heb ik toevallig dan samen met pro 53 en Vanguard. Maar daar zal ik toch nooit een goed hardcore kick geluid uit krijgen?
Als je Angerfist vet vind, dan kan ik je zeggen dat veel van z'n lead geluiden uit de wat oudere tracks uit de pro53 komen... Met die 3 vst's kun je overigens sowieso wel hardcore geluiden maken, met welke bak eigenlijk niet?? Het ligt er maar net aan hoe je er mee omgaat.. Misschien moet je eerst wat basisdingen leren over synthese en niet door de presets heen lopen ;) ?? draai eens aan wat knoppen en probeer uit te vissen waar die knopjes voor zijn, wat ze met het geluid doen...
 
Jah, maar nu heb ik nog een probleem: Mijn VSTi's worden niet ingeladen in fruityloops. hij laat niet zien dat ze in de vsti map zitten? Pro53 enzo wel die kan ik gewoon gebruiken, maar de laatst gedownloade niet. :confused:
 
Nah, nadat ik de computer opnieuw op had gestart deed hij het wel. Die manual had ik overegens er al bij gekregen! 8~ Maar nu kom ik er weer niet uit met die microtonic ding. Ik heb nou iets wat echt gewoon niet klinkt. Heb vanalles met noise gedaan. Voor de rest is het wel een leuke bass maar moet ik hem nu distorten enzo om er dan een beter resultaat van te krijgen? of wat ik de bedoeling precies?

Ik heb nou deze bass gemaak, enige suggesties?
 
Laatst gewijzigd:
Hardcore is niet mijn muziek, maar deze kick mist punch. Waarom ga je niet eerst even een paar maanden uitzoeken wat elke synth/software die je hebt kan? Je wilt je diploma halen zonder daarvoor geleerd te hebben. Beetje raar toch?
 
Download Antares tube vst!
Open een kick b.v. 909 en zet de svf lpX2 bijna helemaal dicht totdat je alleen nog maar lage tonen hoort.
En layer deze gwn en zet er dan boverstaande plugin op, verander van filter naar b.v Hp en draai een beetje aan de knoppen!!!

Ik snap dat je het helemaal zelf wilt doen met een Softsynth, maar volgens mij kan je beter een goede kick samplen dan is het brongeluid wel beter volgens mij!
 
Origineel geplaatst door nuane
Hardcore is niet mijn muziek, maar deze kick mist punch. Waarom ga je niet eerst even een paar maanden uitzoeken wat elke synth/software die je hebt kan? Je wilt je diploma halen zonder daarvoor geleerd te hebben. Beetje raar toch?

er zijn wel meer vreemde dingen met dat voorbeeldje aan de hand .. krijg bijna t idee dat ie ons hier een beetje voor de gek zit te houden ....
 
Origineel geplaatst door Cozko
Gewoon een die-hard-forumlid, die ons uit de tent wil lokken????

:L

zoiets ... zijn wel vaker mensen die zich vervelen en dan ff ergens de grote noob gaan uithangen .....

naast dat t voorbeeldje echt gigantisch lomp klinkt (ik kreeg zelfs nog betere beats toen ik een noob was met fasttracker)

is t voorbeeldje ook nog eens gehost op: http://www.mastersofshock.nl/

hm dit wekt een beetje argwaan op ... of ben ik nu gewoon weer es para 8o)

of heeft Leendert echt een vette site gebouwd voor toekomstige productions en promo etc. terwijl hij nog niet eens weet hoe een hardcore beat te maken?

mocht ik ernaast zitten .... excuses :)
je bent dan iig goed gemotiveerd en hebt er nogal vertrouwen in dat t allemaal op rolletjes gaat lopen :)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top