Och help, 1 maand
. Als je dit al veel termen slingeren vindt, dan wil ik je over een paar maanden nog wel eens horen
.
Nou, wat heb je nodig?
Allereerst een omgeving waarmee je kan werken, een die toelaat dat je er software en hardware op aansluit. Dit ligt aan je budget; je kan al heel erg ver komen met FL Studio. Uiteindelijk moet je iets pakken wat voor jou het snelste en beste werkt.
Wat heb je voor software nodig? Je hebt allereerst iets nodig waarmee je uberhaupt kicks kan maken. Dit kan een sampler zijn waar je kicks in opneemt (samplers en een wave-editor zijn sowieso erg nuttig). Wat het perfectionistisch zijn betreft; kicks van andere platen is niet alleen makkelijk, maar ook praktisch en wordt erg vaak (ook door de profs) gedaan. Als je er zelf je eigen saus van effecten en zo opgooit en het weer onherkenbaar maakt boeit het niet zoveel wat je als basis gebruikt.
Een andere manier is dus genereren van kicks - Microtonic is een drumcomputer die wel geschikt is, maar in feite laat elke synth die complex genoeg is je toe om kicks te maken. Een kick is niks anders dan een golfvorm die (relatief) snel daalt in volume en toonhoogte. Alles wat je er verder nog bij smijt is extra. Er zijn een hele batterij synths die complex genoeg zijn; wat je nodig hebt is een zgn. pitch envelope (die regelt hoe snel de kick daalt in toonhoogte), een volume envelope (die regelt hoe snel een kick daalt in volume), en een filter envelope (deze regelt hoe snel de kick "doffer" wordt). Het is aan te bevelen dat dit onafhankelijke envelopes zijn; dat je dus niet maar 1 zo'n ding hebt en daar zowel pitch als volume mee wil doen (en dit bedoel ik dus met 'voldoende complex').
Een kloon van de Nord Lead is de gratis VST Synth1. Hier zitten dezelfde functies op en hier zou je al mee vooruit moeten kunnen. Ook interessant is misschien de RGC Z3ta+ - hier kun je waveshapers over de golfvormen zetten waardoor je iets anders dan het reguliere trio (square, sine, tri) kan gebruiken.
Let wel, dat is dus alleen de basis. Klinkt dat nergens naar, nog niet getreurd.
Allereerst zijn de gangbare golfvormen voor kicks sinus-, driehoek- of blokgolven. De eerste twee klinken niet echt "schel". Daar zorg je met je distortion voor. Een goede filter zoals eerder genoemd (Sherman) kan ook nog bijdragen; in de filter zelf kan namelijk "drive" zitten waardoor je dus het signaal nog verder vervormt. Om er voor te zorgen dat de kick niet alles gaat overheersen (je wilt nog wat overhouden) pas je EQ toe en snijdt er alles uit wat er niet in thuishoort. Aan de andere kant wil dat dus zeggen dat de andere instrumenten uit dat frequentiegebied er ook uit moeten; zo hou je dus dat deel over voor de kick en de kick alleen. Je kick verdrinkt dan niet in de rest, blijft hard genoeg klinken, en lijkt veel harder dan dat 'ie eigenlijk is.
Als je iets hebt dat snoeihard beukt is het niet altijd nuttig
.
Je zet op je kick ook een compressor/limiter. Dit zorgt ervoor dat 'ie strak kan blijven klinken; beuken is zo gepiept, maar je moet het wel onder controle kunnen houden. Dit heeft wederom te doen met een instrument de ruimte geven, maar op een ander soort manier.
Je kunt ook Benni Benassi's trucje (naja, het is niet z'n trucje maar wel behoorlijk overdone) toepassen - elke keer als de kick er komt zorg je dat de rest opeens zachter wordt. Vergelijk dit met het wegdrukken van een gesprek in een discotheek als de muziek begint; omdat die zo hard staat versta je niks meer van wat er tegen je gezegd werd.
De truc is in feite om elke keer als je zo'n bewerking gedaan hebt het resultaat te samplen, te testen in je track - laat 'm gewoon elke 4e tel beuken en probeer te kijken wat er gebeurt als je 'm achter elkaar zet. Experimenteer, niet bang zijn om aan knopjes te draaien, niet vragen voor recepten; die zijn er wel, maar als je niet zou proberen zou er nooit iemand meer leren hoe er gekookt moet worden.
WBT effecten; probeer eens
http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php . Zet een paar van die compressors op een rijtje achter elkaar en luister wat er met die kick gebeurt. In deze volgorde:
Synth > Distortion > Limiter > Compressor.
Probeer ook af te wisselen. Je merkt al heel gauw wat wel en niet werkt. Succes ermee.
Oh ja, czech deze topic ook eens :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18379&highlight=hardcore