Professionele hardcore kick?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Leendert

Gedeactiveerd account
Lid sinds
28 februari 2006
Berichten
1.096
Locatie
Oss (Noord-Brabant)
Hey synthers,

Hoe maak ik nou een echte proffesionele hardcore kick zoals bijvoorbeeld Angerfist - Raise your fist? (heel erg commercieel nummer overigens!) Maar ik ben al een tijdje aan het kloten met Guitar Rig om daar het gewenste resultaat mee te krijgen maar het lukt maar niet. Het komt in de buurt maar het is net niet wat ik zoek. In het ene topic 'maak een stukje hardcore' heb ik ook niet echt iets gevonden van wat ik zocht dus hoopte ik eigenlijk op een beter resultaat om het te vragen in dit topic. Alvast bedankt!
 
Nou, om te beginnen zou je eens wat breder kunnen denken dan alleen de guitarrig. Mijn ervaring is dat je zelden met 1 plugin of effect meteen de dikste hardcorekick krijgt, en daarnaast is guitarrig wel geënt op het maken van een dikke gitaarsound. Nou is het niet slecht om uit te proberen en het maximale uit je softwarepakket te willen trekken, maar misschien heeft dit pakker gewoon niet de klankeigenschappen die jij wilt in je hardcore kicks. Oke, en dan nu het constructieve gedeelte: Gebruik een compressor, en daarna 5 verschillende distortion en waveshaper plugins, en tussendoor ergens een filter. Andere effecten die het erg goed doen op een hardcore kick: Comb-filters, Hipass filter, bitcrusher/reducer, reverb met en pre-delay van enkele miliseconden (dan krijg je zo een zuig-effect van een grote fabriekshal). Oja, en het brongeluid is ook bestwel belangrijk, 909 kicks zijn natuurlijk een beproefd concept, maar probeer ook eens de microTonic, dat is een drumsynthesizer als VST instrument met ingebouwd al een vrij agressieve distortion. Dat is wel een beetje mijn geheime wapen is de hardcorestrijd :bekdicht:

Groeten, en succes, Maurice
 
Ja, maar welke programmas zal ik nu dan moeten aanschaffen? En het zou heel erg vriendelijk zijn als je ook nog erachter zet wat je ermee moet doen. Alvast bedankt trouwens! :okdan:
 
om die kut herrie te maken kan je misschien ook gewoon Quadrafuzz npluggen op cubase.

als je cubase gebruikt tenminste. das een filterbak/ distortion.
Misschien is die ene vst filterbank ook wel euk. hoet heet dat ding nou. met zo'n mooie interface, rood geel achtig van kleur. Fulcan Volcano filter ofzoiets???

Nou en dan zou ik ff een demo proberen. en een beetje knoppen draaien. en kijken wat er gebeurt.
 
ik gebruik regelmatig het gratis buzzmachines (www.buzzmachines.com) om op een soort modulaire wijze één enkel geluid samen te stellen. Als ik tevree ben verhuist het geluid naar de sampler...

't is maar een suggestie ;)
 
Die kick van "Raise your fist" is gewoon een gesamplede kick...dus gewoon oude plaatjes luisteren en kicks samplen,kom je 'm vanzelf wel tegen...;)
 
Ja maar dat is niet echt de bedoeling. Ik wil dus zelf alles gaan maken. Ik heb een Amerikaanse vriend die al heel veel weet van synths enzo maar hij kan net niet aan die hardcore kick komen en ik ook niet. Als ik weet hoe ik die hardcore kick kan maken helpt hij me met de rest en horen jullie snel een track van me. Maar ik 't lukt me gewoon nog net niet om die kick te maken. Hij moet echt zoals die van raise your fist. Echt lekker geluidje is dat.
 
proffessionele met dubbel ff ?

oogt niet echt professioneel ;)
 
nou...nog 1 keer dan (is op het forum al veel over geschreven,maar goed) :

methode 1 :
- je neemt een 909 kick (of soortgelijk)
- overstuur die kick op een analoge mengtafel
- via de direct out van dat kanaal gooi je die kick naar een ander kanaal
- weer oversturen
- samplen

methode 2 :
- je neemt een kick (maakt niet uit wat)
- gooi die door een Sherman Filterbank
- haal 'm door een compressor/gate

methode 3 :
- je neemt een gesamplede kick
- gooi die kick door plug-ins (bijv. Quadrafuzz)
- gebruik die kick of stapel 'm met andere kicks die je gemaakt hebt

methode 4 :
- gebruik een combinatie van 1 van de eerder genoemde methodes :D
 
Uhu, praise yourself noobie, 4 originele tips van de hardcoremaster himself (ja, ik hou van kontlikken)!

- Ja, Microtonic draait in fruityloops
- Ja, gebruik fruityloops als sequencer/ VST host, dat werkt snel en intuitief
- Op een gemiddelde VST distortion of dergelijk effect zitten ongeveer 8 knopjes, ik snap niet hoe je hier terecht bent gekomen als je niet van knopjesdraaien houdt, maar dat is wel de gezamelijke liefde die alle forumleden delen. Dit is waarschijnlijk de laatste keer (of eerste) keer dat iemand je dit advies geeft: DRAAIEN AAN DIE MODDERFOKKING KNOPPEN. Wat is er leuker, wat brengt meer geluk, hoop en zaligheid in de geest van een forumlid? Nee, ik weet het ook niet. Kom de fok op en geef die knopjes een jetser. Dat gaat uiteindelijk je geluid bepalen, probeer ook te achterhalen wat voor effect een bepaalde parameter geeft. Wat gebeurt er als je het 'drive' knopje open zet, klinkt dit lekker? Nee, ... stukje terug. Waar dient dat knopje 'saturation voor'. Wat is een comb-filter, en hoe klinkt dat? Gewoon proberen vriend. Oja, ga ook vooral effecten gebruiken die per definitie niet voor een hardcorekick bedoelt zijn. Een stereo-imager bijvoorbeeld, een noise-remover, een vocal-harmoniser, ik noem maar wat. Daar komen originele en brutale geluiden vandaan, niet uit het kopieren van een al bestaand geluid.
- gebruik PSP Nitro (VST) voor filterwerkzaamheden
- gebruik gratis compressors, ja ook VTS's
- in fruityloops zitten veel bruikbare effecten al ingebouwd (blood overdrive, fast distortion)

Succes, Mau
 
een echte proffesionele hardcore kick

bestaat er zoiets dan...:confused:
 
Zeer bruikbare tips voor vette hardcore kicks!

Nog even ter toevoeging... er is niets zo moeilijk om een bestaand geluid perfect na te bouwen. Dus wil jij helemaal precies alleen die ene kick uit dat ene nummer, dan hoop ik voor je dat die ergens los te samplen is. Maar... het is eigenlijk veel vetter als je tijdens je zoektocht juist net iets andere dingen tegenkomt!
 
''precies'' een kick na maken is vaak moeilijker als t lijkt maar dit geld voor de meeste geluiden, die langs een aantal routes zijn gegaan waarbij het geluid sterk verkleurd/vervormt/verkracht/compressed/gesampled wordt etc. dan moet je maar net over deze apparatuur/software en settings beschikken ...

anyways ik ga niet zeggen dat je origineel moet proberen te zijn ipv dingen te willen die al gedaan zijn want dit moet je zelf weten (oops nu heb ik t toch nog gezegd).

de laatste kick die ik gemaakt heb vond ik toch redelijk een geslaagd expiriment ... origineel klonk t niet echt.. maar profi wel (naar mijn mening)

1 nordlead kick > stereo > L: filterbank R: gitaar pedaal > Mono > gesampled en mid geboost

1 909 kick met korte decay maar erg puchy in de attack > filterbank > gesampled en mid geboost (alleen net een ander deel van de mid zodat ie niet de nordkick overlapt

1 909 kick met lange decay voor de staart van de kick (lichte distortion en overdrive toegepast zodat ie niet te clean is

1 nog een 909 kick

alle 4 de samples gestapeld alleen op elke sample een andere bpm synced adsr ingesteld zodat je als t ware de kicks samen smelt ipv dat t 1 BOOM is van 4 samples die tegelijk afgespeelt worden

de nord snelle attack met korte decay
de pucny 909 kick ook met korte decay
de kick met lange decay slome attack maar juist wel de decay behouden zodat het de staart wordt van het geheel
de laatste klein beetje attack van veranderd maar niet veel deze kick was meer om wat meer body te geven aan het geheel ....

dan nog compressie en evt. distortion toepassen op t geheel en rammen maar!
of je zou t geheel weer kunnen samplen en weer helemaal overnieuw beginnen in combinatie met andere samples
de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt!


en ik zeg t toch nog maar een keer: niet willen klinken zoals iedereen al klinkt ... dat geeft echt zo'n gevoel van.. heeft er weer iemand een sample cd uitgemolken.. (al zal de gemiddelde luisteraar dit jammer genoeg een worst zijn)

gewoon creatief zijn :biertje:
 
Ik vind persoonlijk die kick van raise your fist helemaal niet mooi... eigenlijk weinig kicks van angerfist vind ik mooi maar ik weet wel dat bijna al die kicks van hem gesampled zijn en wel 10 keer gestapeld zijn....
 
een nordlead is een hardware synth .... dus t kan idd kloppen dat je die niet snel vindt zonder betaling :D
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top