Live-gebruik Workstation

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Even een vraagje uit belangstelling. Ik heb zelf geen workstation, ik heb eigenlijk de onderdelen los en ik gebruik dit uitsluitend thuis. Maar vaak lees ik advertenties van workstations die worden aangeboden die live zo goed te gebruiken zijn. De synth-engine kan ik me iets bij voorstellen, maar de sampler en de sequencer kan ik niet helemaal begrijpen.

De sampler, die wordt dan voornamelijk gebruikt om geluiden vanaf flop, zip of harddisk in te lezen en als sound te gebruiken, of wordt er met zo'n sampler live nog wat anders gedaan? En de reden om daar een sampler voor te gebruiken is omdat de synth dit geluid niet kan leveren, zoals real instruments e.d.?

En de sequencer vind ik helemaal onduidelijk. Ik neem aan dat je voor live gebruik de tracks ruim van tevoren moet hebben ingespeeld of anderszins ingeladen. Maar hoe doe je dat dan met de timing van de drummer en de andere muzikanten? En zo'n sequencer gaat uit van een vastliggende song, dus weinig improvisatie mogelijk wat betreft lengte, solo's en variatie in tempo intro/uittro. En ook het gebruik van een arpeggiator lijkt mij nogal lastig als je van tevoren de andere bandleden daarin wilt kennen.

Dus vragen, vragen, vragen....
Ik hoor graag jullie reacties.
 
mja, je zal een deel van de functionaliteit live wel gebruiken, en een ander deel niet. De lol van een workstation immers dat die vanalles kan :P Getuige het aantal tritons dat je ziet bij optredens zal het toch echt wel goed werken ;)

wbt sequencen en de drummer; ik ken zelf het klappen van de zweep niet, maar ik gok zo dat een drummer ook met een metronoompje in zn oor nog prima kan drummen. Als hij/zij zn partij goed kent kan je er best van te voren opgenomen sequences doorheen gooien lijkt mij zo.
 
Re: Live-gebruik Workstation

Origineel geplaatst door pjeut
Maar vaak lees ik advertenties van workstations die worden aangeboden die live zo goed te gebruiken zijn.
Nogal wiedes, die mensen willen zo'n apparaat gewoon verkopen ;).

De sampler, die wordt dan voornamelijk gebruikt om geluiden vanaf flop, zip of harddisk in te lezen en als sound te gebruiken, of wordt er met zo'n sampler live nog wat anders gedaan?
Liever niet; tenzij het ding net zoals op de Juno G live kan samplen terwijl 'ie de rest afspeelt. Als je die demo nog niet hebt gezien; even doen.

En de reden om daar een sampler voor te gebruiken is omdat de synth dit geluid niet kan leveren, zoals real instruments e.d.?
Samplers zijn ook set & forget voor langgerekte soundeffects; het scheelt MIDI verkeer en knopjes draaien. Eerst inladen en dan vervolgens niet meer uitzetten totdat je klaar bent :).

Ik neem aan dat je voor live gebruik de tracks ruim van tevoren moet hebben ingespeeld of anderszins ingeladen.
Hele tracks of anders patronen. Of je moet het heel hardcore willen doen en alles on the fly maken.

Maar hoe doe je dat dan met de timing van de drummer en de andere muzikanten?
Andere muzikanten luisteren naar de drummer. Als jij begeleiding hebt lopen moet je er gewoon voor zorgen dat de drummer naar jou luistert - dus gebruik je een zgn. clicktrack.

En zo'n sequencer gaat uit van een vastliggende song, dus weinig improvisatie mogelijk wat betreft lengte, solo's en variatie in tempo intro/uittro.
Dat ligt er dus helemaal aan -wat- voor sequencer het is. Oudere lineaire sequencers doen dat, maar het zou me vreemd lijken als je de pads op een Fantom niet kon toewijzen aan bepaalde locaties in je track zodat 'ie net als een groovebox overspringt naar de volgende als de maat is afgelopen.

Een MPC kon dat namelijk al ;). Dat is een van de trucjes die je kunt doen.

En ook het gebruik van een arpeggiator lijkt mij nogal lastig als je van tevoren de andere bandleden daarin wilt kennen.
Wederom, synchroniseer en laat de clicktrack het werk doen!

http://www.soundonsound.com/sos/aug03/articles/clicktracks.htm

Daar staat hoe je 'm maakt :).

Het komt er gewoon op neer dat als -jij- de toetsenist bent jij het meest nauwkeurige apparaat hebt om tijd mee te meten - nauwkeuriger dan de drummer - dus is het nuttiger om naar jou te luisteren.
 
Re: Live-gebruik Workstation

Origineel geplaatst door pjeut
...
De sampler, die wordt dan voornamelijk gebruikt om geluiden vanaf flop, zip of harddisk in te lezen en als sound te gebruiken, of wordt er met zo'n sampler live nog wat anders gedaan? En de reden om daar een sampler voor te gebruiken is omdat de synth dit geluid niet kan leveren, zoals real instruments e.d.?

Ik gebruik inderdaad de sampler om geluiden in te laden die van te voren bereid zijn, wat echter ook voorkomt is het live samplen van bijvoorbeeld de DJ, om die loops daarna weer door je eigen set (sequencer,samplers,fx,enz) heen te mixen.. Ik denk dat je er niet zo maar van uit kan gaan dat live per definitie inhoud met "band leden". Met een groep, alleen of bijvoorbeeld met z'n 2'en live je ding doen met gear is in mijn ogen ook gewoon live... Ook al is er niemand die op dat moment met een accoustisch instrument mee speelt.
En de sequencer vind ik helemaal onduidelijk. Ik neem aan dat je voor live gebruik de tracks ruim van tevoren moet hebben ingespeeld of anderszins ingeladen. Maar hoe doe je dat dan met de timing van de drummer en de andere muzikanten? En zo'n sequencer gaat uit van een vastliggende song, dus weinig improvisatie mogelijk wat betreft lengte, solo's en variatie in tempo intro/uittro. En ook het gebruik van een arpeggiator lijkt mij nogal lastig als je van tevoren de andere bandleden daarin wilt kennen.
Ook hier, live houd niet persé in met drummer, gitarist enz.. In plaats van songs werk ik met patterns, op de RS7000 heb je weer 16 sequences in een pattern. Dus intro'tje, variaties, enz. Je kunt dan makkelijk live switchen tussen deze patterns, en dan ook kanaalen aan en uit zetten, het geluid per kanaal bewerken, omdraaien, gewoon live je ding doen zeg maar.

Heb ook wel samen gejammed met een basgitarist, en met een drummer die het tempo volgde op gehoor van mijn sequencer, die is dan wel leading zeg maar want je past inderdaad niet zo makkelijk het tempo aan aan de drummer, als andersom. De basgitarist kon ook makkelijk het tempo volgen op gehoor.

Maar 9 van de 10 keer is live bij ons gewoon met z'n 2'en, alles aan elkaar syncen en dan ter plekke je arrangement in elkaar zetten. Met stukjes, beetjes en sampletjes uit van alles en nog wat. Puur electronisch dus, maar niet minder live.

Misschien is dat wat de mensen bedoelen in hun advertenties.
 
Drummer vs. Sequencer

hoe tempo midi apperatuur synchroniseren met ac drums

Ik heb zelf diverse losse synths en modules vervangen door 1 semi-workstation en 1 synth/sampler die ik evt. nog kan uitbreiden met andere synth-engines (plugin/expansion kaarten). En dat bevalt mij veel dan alle losse rommel van vroeger. Voordeel van een workstation: je hebt in 1 doos een sampler, sequencer en 1 of meerdere synth engines. Relatief compact dus, je hebt ook minder nodig om het aan te sluiten (mixer, audio kabels, midi kabels), minder storingen, veel simpeler allemaal. Dus meer tijd om live te spelen ... en daar gaat het toch om ;)
 
ik zag een keer een stuk van een moby concert op tv, en die gast speelt z'n sequences gewoon live in hoor :D

en de functies die hierboven geschreven staan mbt de RS7000 zitten ook op de motif, dus die sequencer is live prima te gebruiken. Zo heb ik eens een optredentje gedaan (nou ja, we waren meer bedoeld als achtergrondmuziek) samen met een bassist, en omdat we dus geen drummer hadden heb ik thuis de drums geprogrammeerd in de sequencer van mijn workstation en live was het allemaal harstikke leuk :)
 
Back
Top