Zal me even voorstellen & heb direct wat syth. vraagjes

Origineel geplaatst door bob303vs909
ik zie de verbinding tussen digitale mixer en het werken aan verschillende projecten niet....met een analoge mixer kan je ook aan verschillende projecten werken...

hoeveel geld heb je te besteden? wil je meteen top of the bill of wil je eerst wat proberen?

Kan helaas maar een keer me geld uitgeven en koop dan ook liever een paar spullen waar ik verder mee kan. Maar hoeveel geluidsbronnen heb je ongeveer nodig om een vrij professionele track mee te maken?Eq etc lijkt mij allemaal in de mixer zitten + effecten. Hoeveel synths heb je ongeveer nodig? 3 a 4...
 
Meer is altijd beter! :D

Maar wat anderen zeggen. Gaat eens kijken in diverse winkels of bij de mensen thuis.

En qua budget is 2e hands vaak gunstiger (als je het niet erg vind om gebruikte spullen te kopen). En bevalt het niet verkoop je het vaak voor dezelfde prijs door.

Trouwens 4 synths zegt ook niet alles. Als je alleen maar eenvoudige bakjes hebt is niet te vergelijken met bijv 4 workstations.
 
Wat wat heb je globaal gezien allemaal nodig als je begint? VA,sampler,workstation,mixer.... Kan iemand mij dit mischien vertellen?
 
Hoi Jettie,

Omdat je al in het bezit bent van een NordLead2 (=VA) zou ik op zoek gaan naar een goede workstation met sampling mogelijkheden.

Het is natuurlijk wel erg lastig om je te adviseren over apparatuur, als je géén indicatie geeft over welk bedrag je hebt te besteden en wat je eisen en toekomstige plannen zijn.

Zo is mij nog steeds niet duidelijk of je apparatuur zoekt uitsluitend voor in een home-studio of dat je de apparatuur ook op de bühne wilt of moet gaan gebruiken; dat stelt toch heel andere eisen aan je hardware!

De laatste generatie workstations zijn zeer uitgebreid en klinken fantastisch; deze zijn tegenwoordig voorzien van goede ROM geluiden, goede effecten, uitgebreide hardware sequencer en ingebouwde sampler. Bovendien zijn de meeste nu ook voorzien van een mogelijkheid voor USB / FireWire aansluitingen.
Naast MIDI is het ook belangrijk dat de workstation is voorzien van een ingebouwde CD-ROM of een SCSI aansluiting voor externe CD-ROM spelers / HardDisks om samples CD's in te lezen. Bovendien hebben deze ook audio-inputs die je ook kan doorlussen om bij gebrek aan een mixer je NordLead2 geluid te mengen met het workstation geluid.

Als je het geld te beschikking hebt zou ik je aanraden om eerst eens naar de Yamaha Motif serie te luistenen.

Persoonlijk ben ik al een aantal jaren géén fan van Roland synthesizers meer, helaas, maar sommige mensen zweren hierbij en misschien vind jij deze ook wel lekker klinken. Voor de JP-8000 / JP-8080 wil ik wel een uitzondering maken deze klinkt gewoon goed, maar ik denk niet dat deze naast de NordLead2 echt zo veel toegevoegde waarde zal hebben.

Doe ik ieder geval een vergelijkingstest tussen de Yamaha Motif en de Roland Phantom serie workstations en ik denk dat je dan gelijkt het verschil hoort en begrijpt wat ik bedoel; de Yamaha's hebben veel meer definitie in hun geluiden.

Nogmaals, je maakt het de SynthForum leden wel een stuk makkelijker om te adviseren als je bekend maakt over welk budget je kan beschikken en wat je eisen en toekomstideëen zijn; alléén zo krijg je bruikbaar advies.

Het heeft natuurlijk géén zin om nieuwe workstations te adviseren als je bijvoorbeeld maar een paar honderd euro te besteden hebt; op zich geeft dat natuurlijk niet omdat je voor een paar honderd euro nog steeds hele goede en zeer bruikbare hardware kan kopen, alleen kom je dan op andere apparatuur uit.
 
EX5 is een mooie aanvulling. Alleen geen synth voor beginners. Desalniettemin zijn er legio presets voor.

Maar als basis voor elke setup heb je zowieso een mixer en monitor boxen nodig.
Bijv een mackie 1604VLZ en Tannoy reveal speakers. (veel gebruikt)
Nog een computer om mee op te nemen en evt te sequencen.
Moet daar een geluidskaart bij. Bijv een EMU 1820 die je metteen als sampler kan gebruiken.
Losse sampler kan evt ook. En dan kun je nog een aantal synths overwegen.
Keuze is alleen persoonlijk vaak en dan zul je zelf moeten bekijken wat jouw interesse heeft.
 
Origineel geplaatst door fuse
EX5 is een mooie aanvulling. Alleen geen synth voor beginners. Desalniettemin zijn er legio presets voor.

Maar als basis voor elke setup heb je zowieso een mixer en monitor boxen nodig.
Bijv een mackie 1604VLZ en Tannoy reveal speakers. (veel gebruikt)
Nog een computer om mee op te nemen en evt te sequencen.
Moet daar een geluidskaart bij. Bijv een EMU 1820 die je metteen als sampler kan gebruiken.
Losse sampler kan evt ook. En dan kun je nog een aantal synths overwegen.
Keuze is alleen persoonlijk vaak en dan zul je zelf moeten bekijken wat jouw interesse heeft.

Hey Fuse, Bedankt joh.

Ik ben er wel uit dat ik bij mijn synths een sampler erbij koop. Daarnaast zit ik nu te overwegen welke mixer te kopen,wil het liefst een digitale mixer. Waar ik mij volledige arrangement op kwijt kan,is een dm24 dan voldoende hiervoor ook met het oog op uitbreiding van evt. synths op de toekomst?

Ik las dat de dm24 16analoge inputs heeft. Kun je via de adat extra analoge inputs aansluiten?zoja kun je aan deze inputs dan ook de eq van de tascam toewijzen? of is de eq alleen beschikbaar voor de vaste 16 analoge inputs. ZOja dan zou ik hem uit kunnen uitbreiden met nog eens 8 inputs. Toch?
 
Alleen voor de duidelijkheid! btw ik zie dat de dm3200 bijv ook 16analoge inputs heeft maar waar zit het verschil dan,is toch belachelijk dat de dm32 net zoveel analoge inputs heeft als de dm24???
 
Het verschil tussen een DM24 en DM3200 is dat de DM3200 wél volledig 96khz werkt en 2 uitbreidingslots heeft voor analoge inputs en firewire uitbreidingen.

Maar als jij net begint zou ik zo'n mixer afraden. Een 2e hands DM24 kan je bijv voor 1500 euro wel vinden. Maar een DM3200 met alles erop en an zit je al snel over de 4000 euro.
Komt nog eens bij dat je dan zo gruwlijk veel kan dat je snel door de bomen het bos niet meer kan zien.
Zelf heb ik de concurrent van de DM24, de 01v96 en die vind ik al te ingewikkeld voor een gevorderde gebruiker.
En zelfs een goedkopere Behringer DDX3216 is voor een beginner al heel wat lijkt me. (aangezien hier zat vragen over zijn gesteld).

Om te beginnen zou ik gewoon rustig aan doen. Tenzij je half autistisch/brainiac bent. Dan leer je in je eigen tempo om hiermee om te gaan. Meeste mensen (waaronder ik zelf ook wel eens) op het forum hier lopen vast op kennis en proberen dat met kopen op te heffen. Ik zou zeggen wees realistisch tegen jezelf en zorg dat de kennis die je mist probeert aan te vullen op een tempo wat je kan behappen.
Als je muzikaal talent genoeg hebt en al wat basis kennis hebt van synthese en geluid dan zal je gemiddeld in 1 a 2 jaar ongeveer op het punt zijn om uberhaupt ook maar na te denken over zulke gear als een DM3200. Dit is uiteraard geen wet of zo. Maar je zou dan niet de eerste (en laatste) zijn die een studio van 5 a 10 duizend te koop zet omdat je erachter komt dat muziek toch niet zo je ding is van wat je er gehoopt had.
Op zich zou ik dat laatste niet zo erg vinden want dat betekend goedkope 2e hands gear. Maar voor de persoon in kwestie is het dan wel jammer.
 
Nou ja,

Op dit moment ziet mijn gearlist er dus zo uit nordlead,modular,sampler & moet hier nog een module bij???

gr,

jet.
 
Wil je ook audio op kunnen nemen ? Dan kun je namelijk je synth(s) meerdere keren in een nummer gebruiken.
 
Volgens mij kan je toch echt beter eerst es gaan kloten in logic, cubase, fruityloops enzo, niet eens aanschaffen, gewoon kraakjes zoeken en gewoon kijken of je er uberhaupt wel mee uit de voeten kan. Drumgeluiden? koop een sample-cd..

Meestal als beginners in 1 x de hele mikmak bij elkaar kopen staat t binnen 6 maanden allemaal weer op marktplaats.

dat argument van die digitale mixer voor verschillende projecten snap ik nog steeds niet, analog rocks baby..

en die gast die zei dat je geen analoge synths moet kopen omdat je dat een interface moet kopen om hem met midi aan te sturen: MIDI?!? Gewoon spelen op die synths gek, de meeste zijn monofoon dus zo moeilijk is da niet he :P
 
Origineel geplaatst door Jettie
Nou ja,

Op dit moment ziet mijn gearlist er dus zo uit nordlead,modular,sampler & moet hier nog een module bij???

gr,

jet.

Heb je dit al of wil je dit gaan aanschaffen ?
Anyway als je een mixer erbij doet dan heb je al erg veel omdat je (zoals Backdrop aangeeft) alles kan samplen.
Teveel spullen doet geen goed met je creativiteit vind ik.

Welke mixer dat moet je zelf uittesten in winkels want jij moet er mee werken.

D Sinister
 
Origineel geplaatst door Jettie
Ja maar vind de clavia sound persoonlijk toch super! Maar waarom zou een nord3 & 2 niet matchen dan??

:)

Als je uit het 'band-gebeuren' komt, dan ben je over het algemeen meer op spelen dan op programmeren gericht. Zelf zou ik in dit geval eens goed kijken naar de verschillende manieren van werken die mogelijk zijn. Een vuistregel, die ik hanteer, is: "Werken met een computer is kijken naar muziekmaken, terwijl werken met hardware is luisteren naar muziekmaken." Ga gerust de boer op en praat met muziekanten, verkopers en andere met een mening. Probeer hier en daar wat en wees vooral voorzichtig met je geld.

In ieder geval, namens het Zweedse bedrijf, hartelijk dank voor de positieve visie op het Clavia geluid! (Daar verschillen de meningen nogal over...)

Wout
 
misschien heb ik het allemaal niet zo heel goed gesnapt hoor, maar heb je niet veel meer aan een (digitale) multitracker/harddisk-recorder? daar zit meestal al een mixertje ingebouwd (bv die yamaha's) en dan kan je in theorie zelfs met alleen je nordlead een nummer opnemen, door gewoon elke keer een nieuw geluid te maken en op te nemen.

Het is idd wel handig om een sampler voor drumgeluiden en andere geluiden te hebben, plus een effecten-dingetje (al zitten die vaak ook al in die digitale multitrackers).

Olaf
 
Mijn 50 cent...

Mijn 50 cent...

...maak eerst 'ns achter je PC kennis met het hele fenomeen van sequencing (misschien heb je dat al gedaan). Maar als je begint met MIDI-kanalen en het toewijzen van geluiden daaraan, dan pas begint denk ik het besef te ontstaan en te groeien van wat je nodig hebt. Als jij navraag doet naar een 24 kanaals digitale mixer, dan is mijn wedervraag: wanneer denk je die 24 kanalen gevuld te hebben?
Dit klinkt aanmatigend en dat bedoel ik niet. Wat ik wel bedoel is, gun jezelf de tijd om in deze manier van muziek maken/creëren te groeien, en laat je gearlist in de maat meegroeien. Ikzelf ben ook nog maar drie jaartjes bezig (wel al m'n hele leven muziek aan het maken), en heb zo langzamerhand de nodige spulletjes verzameld (zie m'n gearlist; klopt, geen heftige synths, maar voor mij precies goed), maar, altijd alleen iets gekocht als ik het tekort kwam.

Een andere tip (hij is al veel vaker gezegd), koop eerst 'ns 2-e hands (marktplaats, synthforum, etc...). Je bent véél minder geld kwijt, en, nog veel belangrijker, je kunt op die manier ook voor weinig groeien met je spullen. Bijvoorbeeld, koop eerst 'ns voor max. € 150,- een 16 sporen analoge mixer: als je toe bent aan meer sporen, raak je die altijd op dezelfde manier wel weer kwijt.

Succes.
 
Inderdaad, koop niet alles meteen nieuw!!

Mijn twee tips voor jou:

Voor goa/trance: een 2ehands Virus B voor minder dan 600 euro. De Virus is echt de psytrance sound in een doosje, en klinkt ook al een stuk anders dan je Clavia.

Ik zie ook dat je een Modular wil. Een 2ehands Micromod kost volgens mij rond de 200 euro.
 
Origineel geplaatst door Jettie
Is de nord micro of modular ook goed voor goa etc dan?

tuurlijk, *alles* is goed voor [vul maar in welke stijl] .. het is maar net hoe je een apparaat bespeeld/gebruikt... je moet niet zo in hokjes denken
 
En, halloween is al voorbij.
Dus die geesten zijn ook weg.
 
Back
Top