Zal me even voorstellen & heb direct wat syth. vraagjes

Jettie

Ingeburgerd
Lid sinds
24 oktober 2005
Berichten
44
Hallo Forumleden,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Jettie,ben 25jaar oud en al een tijdje bezig met muziek. Heb in diverse punk bands toetsen gespeeld en ben nu op het punt gekomen om voor mezelf muziek te gaan maken. Alleen heb ik zoveel vragen en wil ik een kleine studio gaan bouwen met een kleine setup. Ik wil gewoon te werk gaan met veel verschillende stylen.
Mijn voorkeuren zijn o.a. punk,rock,goa,techno,trance(achtig) & klassieke muziek: )

Wat ik nu bezit qua gear is een Nordlead2 & een setje monitors,thats it eigelijk. Ik heb een niet al te groot budget maar schaf wel liever wat betere spullen aan. By the way computers zijn niet echt weggelegd voor mij,dus handsoncontrol is wel een vereiste! (bedoel dus wel een mixer erbij,met muizen alleen ben ik niet echt een ster.)

Maar alleen met een nordlead2 red ik het denk ik niet en wil verschillende stylen gaan uitproberen qua house,punk,techno & trance-achtige invloeden met wat klassiek met een rauw en stevig randje! Maar nu komt het.. Wat heb ik allemaal nodig?

Ben zoals ik eerder aangaf in het bezit van een Nordlead2 & setje Monitors. Zoek ook nog een ruime VA met wat goede techno,punk,housie & trancie sounds. Voor drums wat moet ik aanschaffen..een sampler?En hoe zit het met fx & compressors heb ik die ook nodig???

Monitors,Nordlead2...

Ik hoop dat jullie wat eerlijke adviezen kunnen geven,zodat ik alvast lekker kan starten met het uitproberen van diverse stylen,zoals ik eerder aangaf. Je mag me wel in deze hokjes plaatsen!

groetjes & dikke kus Jettie.
 
Hoi, welkom op het forum :)

met alleen een synth en monitors kan je natuurlijk niet in een keer hele tracks bouwen natuurlijk,
ik zou als ik jou was eerst gaan kijken naar een goede midi - sequencer.
dat is een apparaat dat de door jou ingespeelde informatie opslaat en weer terug kan spelen, ook in meerdere sporen tegelijk.
dat kan met de computer (cubase, logic, ableton live) maar ook met hardware (akai mpc, yamaha rm1x etc)

zo kan je bijvoorbeeld een baslijn, lead, etc. tegelijk afspelen.

aangezien het ook handig is als je er drum geluiden bij hebt, heb je een drumcomputer nodig.
je kan 1 slot van je nordlead ervoor gebruiken, want zoals je zelf al zult weten zitten er prima drumsounds in je nord.
in de yamaha rm1x / rs7000 sequencers zitten ook drumgeluiden, dus dat is mooi meegenomen. als je liever eigen samples gebruikt ben je bij de MPC reeks van akai op het goede adres :)

en als laatste: een mixer is wel zo makkelijk als je meerdere geluidsbronnen tegelijk over je spekers wil laten klinken :)
kijk eerst hoeveel kanalen je nodig hebt, en ga dan naar een mixer zoeken.
bijvoorbeeld:
nord: 4 kanalen, MPC, 2 kanalen = 6 kanalen.

houd er rekening mee dat als je meer apparaten koopt dat je dan meer inputs nodig hebt !

succes !
 
Ik sluit me eigenlijk aan bij Elektro, een bron van drums (sampler of iets anders) zal je volgende koop moeten zijn.

En een mixer gaat vanzelf een wens worden dus denk daar inderdaad ook maar aan.
Een alternatief voor bovenstaande twee zou een software sequencer en een geluidskaart met 8 in en uitgangen kunnen zijn. Dan kun je meteen alles opnemen.


Als VA naast een Nord Lead weet ik zo snel even niet wat ik je aan zou moeten raden. Is echt heel erg afhankelijk van smaak.

Compressors zopu ik nog heel even achterwege laten, is toch lastig spul om onder de knie te krijgen en dat kun je altijd nog aanschaffen. een leuke galmpje is natuurlijk wel altijd makkelijk om te hebben.

Daar is ook weer in elke budget keuze genoeg, maar ik zou zeggen ga voor lexicon of TC Electronics.
 
Welkom!

Het ligt allemaal aan jouw budget

Qua hardware heb je teveel nodig om de sound en mogelijkheden te krijgen die jij voor ogen hebt.
Een workstation is een optie. Verwacht daar niet teveel van, maar daar zit veelal wel een ingebouwde drumcomputer in, veel sounds en de mogelijkheid je gespeelde noten te registreren (op te nemen) in een sequencer. Met een alles in 1 apparaat houdt je het wel overzichtelijk en leer je de wereld van een synth goed kennen.

Andere optie is computer. Je gebruikt de nordlead dan als masterkeyboard en kan deze aansluiten op de computer d.m.v. midi en audio. Er zijn programma's die herbergen ook sounds (samples) van synths, drums en klassieke instrumenten. Ook heb je programma's die de mogelijkheid hebben om zelf sounds te maken o.a. door samplen. Maar daar zou ik niet mee beginnen.
Ik zou om te beginnen met een simpel computer programma beginnen.
 
Bedankt jongens!

Ik zou dus eerst een bron moeten zoeken voor mijn drumgeluiden,ikzelf zat te denken aan een sampler.Daarnaast zal ik dan opzoek moeten naar een mixer.

Dus zou ik het met een Nordlead2 & een sampler kunnen doen? heb ik dan ook effecten nodig voor me nordlead2.
 
Origineel geplaatst door Jettie
Bedankt jongens!

Ik zou dus eerst een bron moeten zoeken voor mijn drumgeluiden,ikzelf zat te denken aan een sampler.Daarnaast zal ik dan opzoek moeten naar een mixer.

Dus zou ik het met een Nordlead2 & een sampler kunnen doen? heb ik dan ook effecten nodig voor me nordlead2.

Als je voor hardware kiest dan moet je wel zorgen dat je een sampler met een sequencer aan boord kiest. Je kunt dan kiezen voor een drumsampler (bijvoorbeeld de MPC's van akai). Die hebben uitstekende sequencers aan boord. Ook een Rs7000 of Ensonic ASR-X kunnen dan een optie zijn.

Je kunt ook een losse sampler / sequencer combi kopen maar dat werkt over het algemeen lastiger.
 
effecten zou ik nog even mee wachten eerlijk gezegd, ik zou eerst lekker aan de slag gaan met synth, drums en en sequencer. ondertussen kan je je ook een beetje orienteren op wat voor effecten je nodig hebt.
zoals gezegd maken Lexicon en TC mooie multi effecten, dus die zou ik zeker eens uitchecken :)

ik doe regelmatig optredens met enkel een nordrack2 en een mpc 2000xl, en zonder effecten. wel af en toe een extra drumcomputer erbij om lekker mee te freaken...



een mpc is een goede, strakke en betrouwbare sequencer met een simpele sampler aan boord maar die is perfect voor drumsamples.

een rm1x is ook een goede sequencer, maar zonder sampler en met een aantal ingebakken geluiden.


natuurlijk zijn er meer, maar dit zijn toch wel zo'n beetje de bekendste. je had al aangegeven liever niet met de computer te werken, waarom niet ?
 
Origineel geplaatst door Jettie
Bedankt jongens!

Ik zou dus eerst een bron moeten zoeken voor mijn drumgeluiden,ikzelf zat te denken aan een sampler.Daarnaast zal ik dan opzoek moeten naar een mixer.

Dus zou ik het met een Nordlead2 & een sampler kunnen doen? heb ik dan ook effecten nodig voor me nordlead2.

En je hebt bij gebruik van monitors en mixer ook een versterker nodig. Of hebben die monitors al een versterker in de kast?

Heeft de Nordlead effecten aan boord? Zo ja is er een insert? Dan kun je de Nordlead ook als effectboard gebruiken.

Andere tip is een multieffect. Met in ieder geval reverb en delay aan board. Met 1 van Alesis of Zoom kun je al leuke dingen doen. Dit effect sluit je aan op je mixer en kun je besturen vanaf je mixer d.m.v. een AUx waarbij je bepaalt welk kanaal een hoeveelheid reverb nodig heeft.

Ik zou i.p.v. een MPC een 2e synth kopen (een workstation met meerdere outputs, 8 zou mooi zijn). Een modern workstation van bijv. Yamaha herbergt een effectboord aan boord, drumcomp en sequencer en klassieke instrumenten samples, maar ook Trancy geluiden. Zo heb je 2 synths (de nodlead en het workstation), waardoor je mix meer diepte kan krijgen dan het uit 1 apparaat zou komen.

Ga eens een dagje naar een muziekwinkel en laat je daar eens voorlichten, maar laat je niet iets aansmeren. Check via internet reviews en mogelijkheden zodat het 100% aansluit op jouw wensen.
 
Re: Zal me even voorstellen & heb direct wat syth. vraagjes

Origineel geplaatst door Jettie
By the way computers zijn niet echt weggelegd voor mij,dus handsoncontrol is wel een vereiste! (bedoel dus wel een mixer erbij,met muizen alleen ben ik niet echt een ster.)

Da´s nou jammer, als ik overnieuw zou moeten beginnen (helaas te veel geînvesteerd in afgelopen 10 jaar) zou ik niet eens meer aan hardware denken.
Alles is mogelijk binnen de computer, het blijft schoon, stofvrij en neemt géén plaats in.
Edoch welkom en succes met alles.

:biertje:
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
effecten zou ik nog even mee wachten eerlijk gezegd, ik zou eerst lekker aan de slag gaan met synth, drums en en sequencer. ondertussen kan je je ook een beetje orienteren op wat voor effecten je nodig hebt.
zoals gezegd maken Lexicon en TC mooie multi effecten, dus die zou ik zeker eens uitchecken :)

ik doe regelmatig optredens met enkel een nordrack2 en een mpc 2000xl, en zonder effecten. wel af en toe een extra drumcomputer erbij om lekker mee te freaken...



een mpc is een goede, strakke en betrouwbare sequencer met een simpele sampler aan boord maar die is perfect voor drumsamples.

een rm1x is ook een goede sequencer, maar zonder sampler en met een aantal ingebakken geluiden.


natuurlijk zijn er meer, maar dit zijn toch wel zo'n beetje de bekendste. je had al aangegeven liever niet met de computer te werken, waarom niet ?

Oh sorry blijkbaar heb ik het onduidelijk aangegeven. ik wil wel met een computer werken maar in combinatie met een mixer. Ikzelf zat te denken om de sequencing binnen de computer te laten maar het mixen het liefst op de tafel. Ik heb dan alleen een sampler nodig voor de drumsounds.Thats it?
 
Daat sluit ik me bij aan.
Een programma als Fruityloops (FL Studio) is werkelijkwaar erg eenvoudig
om te leren ookal heb je de ballen verstand van PC's. Bovendien kost
FL haast niets. ook zijn er tal van gratis vst (bijv. softsynths en drumdoosjes)
te downloaden. Expirimenteer ermee en verwacht snel resultaat.

Een klen nadeel van FL is de niet zo'n flexibele MIDI ondersteuning.
Maar aangezien je een kleine studio hebt moet dit zeker geen
probleem zijn.

Ik zou het zeker eens checken. Een gratis demo is de krijgen op
www.flstudio.com

Ohja, veel succes met je hobby. Als je het wat vind is het erg verslavend!
 
Ik zou dan toch eerst eens naar software gaan kijken, is veeel goedkoper zoniet gratis.
Je kan beginnen met een goedkope seqeuncer zoals Fruity Loops, daarmee kan je ook opnemen en daarbij kan je dan een hoop gratis plug-ins downloaden, plug-ins zijn virtuele FX apparaten, synthezisers of drumcomp., eigenlijk alles (en meer) wat je ook in hardware kan krijgen maar dan bv gratis.
Er is heel veel gratis en daar kan je dan een hoop van leren, je kan bv besluiten om met software verder te gaan en dan bv betere software kopen of je besluit met hardware verder te gaan en flink te gaan sparen;)
Een PC heb je al, dus het duurste heb je dan al staan, dus ik zou zeggen buit dat uit!
Suc6 en welkom Richard

Zoals Koekenbakker al zei en sneller typte dan mij.....
 
:okdan: welkom! :okdan:


...en ik sluit me aan bij de rest van de heren...
 
Ook namens mij welkom...

.. en ik denk dat ik me opnieuw inschrijf, maar dit keer onder een vrouwennaam... Whaha, niemand die roept dat je de search moet gebruiken en dat er al 10000 van deze onderwerpen bestaan, en iedereen is vriendelijk en behulpzaam ;) :dubbel: 8o
Whaha, just kidding..

Maargoed.. Je hebt dus een computer.. Wat heb je voor geluidskaart? Het gebruiken van je PC in je setup staat of valt met je geluidskaart! Latency, ASIO, hoeveel ins en outs, etc... Ikzelf gebruik een PC met daaraan een Yamaha O1X mixer/soundcard/midi-interface/DAWcontroller en dat bevalt super! Heb daaraan een NordRack, Waldorf Micro-Q Lite, Yamaha AN200, Yamaha CS1X, Roland MC505 en wat effecten en zooi, en dat loopt helemaal prima met mijn VST plugins!

Je zegt dat je een sampler wil voor je drumsounds, maar je hebt toch een PC? That's all there is to it..

Succes! :luv:
 
...daar heb je een punt....
 
Origineel geplaatst door Ethereal
Ook namens mij welkom...

.. en ik denk dat ik me opnieuw inschrijf, maar dit keer onder een vrouwennaam...

En nu maar afwachten hoelang deze mevrouw op dit vrouwvriendelijke forum blijft rondneuzen?

Want meestal hebben vrouwen het hier snel gezien (ook hier kun je de searchfunktie voor gebruiken), van vrouwen die eigenlijk een man zijn en de boel een beetje opstoken, tot vrouwen die belachelijk gemaakt worden :D
 
synth doet t altijd en heeft meer knoppen

idd iedereen heel driftig antwoorden:D

waarschijnlijk willen ze nog wel langskomen om wat geardemootjes te geven
 
Back
Top