Zal me even voorstellen & heb direct wat syth. vraagjes

Origineel geplaatst door Jettie
Oke, een nordlead2 heb ik dus al,ik wil wel een andere modular erbij kopen en heb deze dus op het oog,welke zou het beste met de nordlead samen kunnen en waar zowel punk,acid achtig gefreak etc.. uit gehaald kunnen worden. Zodat ik eerst begin met 2 modules en meer niet.

jp8080,supernova2 of nord modular.

Ik moet een keus maken van een van deze,iemand met ervaring die me hiermee zou kunnen helpen?

Is de keus al gemaakt? Anders gewoon maar achteraf, want ik vind dit wel een grappige post eigenlijk (no offence ;) ).

"Ik wil een andere modular erbij kopen"
Ofwel: met 'modular' bedoelt ze VA, want haar enige synth is een NL2. En ze somt ook twee VA's en een modular op.

"jp8080,supernova2 of nord modular"
Uhm, appels en peren? De opsomming is standaard-VA , één van de grootste VA's - modulaire VA. Niet echt vergelijkbaar! Volgens mij heeft ze dus geen flauw idee van wat nou wat is. En waarom ze een Nord (Micro)Modular zou willen terwijl ze nog weinig van synthese weet en liever zo min mogelijk met de computer werkt... :confused:

Sowieso is het erg een hak-op-de-tak-thread qua wat nodig is. En waarom de topicstarter nog steeds denkt dat een NL3 écht iets toevoegt als ze al een NL2 heeft is ook nogal vreemd. Ik bedoel: hij voegt vast wel iets toe, maar nooit zoveel als een VA van een ander merk, zeker niet als je net begint, pas één synth hebt en ook vanwege de prijs van een NL3. Voor dat geldt heb je een DX7, AN1x én JVx0x0! Drie soorten synthese, legio geluiden: daar kun je dan veel meer mee (wel meteen een grotere mixer nodig ;) ). Zonder rompler wordt het trouwens ook erg moeilijk als je iets met klassieke muziek wilt... Niet dat dit nou dé raad is, maar wat ik maar wil zeggen: zo lang de topicstarter nog niet weet wat ze nou eigenlijk heeft, hoe opnemen werkt en (dus) wat ze nodig heeft, kan ze volgens mij maar beter geen geld uitgeven en in plaats daarvan véél proberen (met wat ze al heeft en een Fruity-demo of zo), lezen (internet) en luisteren (een dag in Feedback rondhangen of zo).

En ondanks dat ze een vrouw is zou ik haar toch de zoekmachine aan willen raden, want dit soort threads ("ik begin en ik heb nodig...") zijn er echt al heel veel geweest. Eigenlijk zou iemand ze een keer moeten bundelen in een boek dat dan volledig naar waarheid "The complete and perfect guide for beginning synthesizer musicians" zou mogen heten (of gewoon een Nederlandse titel :D ). Zie bijvoorbeeld deze posts van Yoozer! :biertje:

(al is de topicstarter alweer anderhalve maand stil; another one bites the dust?)

Origineel geplaatst door elektrovolt
mijn nieuwe vaatdoek heeft WEL midi :D

Ouch, mijn laptop nog niet eens... =( (maar die is dan ook niet bedoeld om op of mee te slaan :D )
 
Re: Zal me even voorstellen & heb direct wat syth. vraagjes

Origineel geplaatst door Jettie
Hallo Forumleden,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Jettie,ben 25jaar oud en al een tijdje bezig met muziek. Heb in diverse punk bands toetsen gespeeld en ben nu op het punt gekomen om voor mezelf muziek te gaan maken. Alleen heb ik zoveel vragen en wil ik een kleine studio gaan bouwen met een kleine setup. Ik wil gewoon te werk gaan met veel verschillende stylen.
Mijn voorkeuren zijn o.a. punk,rock,goa,techno,trance(achtig) & klassieke muziek: )

Wat ik nu bezit qua gear is een Nordlead2 & een setje monitors,thats it eigelijk. Ik heb een niet al te groot budget maar schaf wel liever wat betere spullen aan. By the way computers zijn niet echt weggelegd voor mij,dus handsoncontrol is wel een vereiste! (bedoel dus wel een mixer erbij,met muizen alleen ben ik niet echt een ster.)

Maar alleen met een nordlead2 red ik het denk ik niet en wil verschillende stylen gaan uitproberen qua house,punk,techno & trance-achtige invloeden met wat klassiek met een rauw en stevig randje! Maar nu komt het.. Wat heb ik allemaal nodig?

Ben zoals ik eerder aangaf in het bezit van een Nordlead2 & setje Monitors. Zoek ook nog een ruime VA met wat goede techno,punk,housie & trancie sounds. Voor drums wat moet ik aanschaffen..een sampler?En hoe zit het met fx & compressors heb ik die ook nodig???

Monitors,Nordlead2...

Ik hoop dat jullie wat eerlijke adviezen kunnen geven,zodat ik alvast lekker kan starten met het uitproberen van diverse stylen,zoals ik eerder aangaf. Je mag me wel in deze hokjes plaatsen!

groetjes & dikke kus Jettie.

Op jou vraag is eigenlijk helemaal geen antwoord te geven. Als je eens gaat rondlezen in de afdeling "mixers" achterhaal je snel waarom. Iedereen vind een andere mixer beter en een Behringer mag niet. Ze zijn zelfs bereid elkaar met hun mixers om de oren te slaan om dat kracht bij te zetten. In de wereld van de freaks, die ook op deze site zijn, gaat het er soms hard aan toe met de meningsverschillen. Voor deze mensen is een gearlist vaak ook erg belangrijk, en vooral wat er op die gearlist staat. Ik weet dat hier mensen zijn die geen gearlist hebben, maar wel een studio van hier tot daar en veel kennis. Gelukkig (nog) niet hier, maar in real life lig ik er bij sommigen volledig uit, puur omdat je in hun visie iemand die een Roland D-5 in een studio heeft staan totaal niet serieus kan en mag nemen. En dat terwijl Jean Michel Jarre onder andere een Yamaha DX-100 met zijn mini-toetsjes gebruikt, een synthesizer die feitelijk voor kinderen werd gemaakt. Maar ook andere low-budget dingen schuwde hij niet zoals de Roland S-10 sampler en een Korg X5D die hij tot op de dag van vandaag gebruikt. Met andere woorden, je kan letterlijk alle kanten uit.

Voor jou kan ik eigenlijk hetzelfde zeggen als wat ik in het "mixer forum" heb gezegd: het aanbod is gigantisch, de meningen enorm en de mogelijkheden niet meer on der woorden te brengen. Het is allemaal vrezelijk persoonlijk. Net als jou moet ik zeer weinig tot niets van computer hebben hoewel ik er al jaren dagelijks mee werk. (niet in de muziek) Ik heb de ervaring opgedaan dat computer en muziek ellende opleverd en veel geld kost.

Als mixing console heb ik net een gebruikte GS3 van Allen&Heath gekocht, ik maak mijn opnamen op een belachelijk verouderde Akai ADAM DR1200 digitale recorder. De enige computer is een oude Mac 5400/180 uit 1995 die feitelijk niets meer dan een super-sequencer is. Mijn faforite synths zijn die tussen 1983 en 1998 zijn gemaakt. Op een enkeling na vind ik het moderne spul allemaal eenheidsworst die bij Casio in China worden gemaakt om de kosten te drukken. Met blitze kleuren en vormen lijken ze meer voor de mode dan voor de muziek te zijn gemaakt.

Maar dat is mijn mening, wat is de jouwe?

Zoek de apparatuur uit die bij jou mening past en dat zal niet in 1 keer gaan. Er gaan jaren over heen en het ontwikkeld zich ook. Je zal eens een miskoop doen, niet omdat het instrument slecht is, maar omdat hij niet bij je past. Als je van house houd, schuw dan oude aneloge synths niet, niet dat peperdure beroemde spul, maar onbekende merken en haal er uit wat er in zit. Vaak ontdek je dan dat een synth veel meer kan dan de algeme opini van dezelfde synth.

Vergeet niet dat er veel emnsen zijn die feitelijk verzamelaars zijn, en niet muziekant. Deze mensen komen zelden verder dan de preset geluiden en gaan zeker niet 6 weken zitten broeden op een FM sound in de beruchte struktuur van de Yamaha DX-7 en zijn opvolger de SY77 die met zijn AWM erbij het feest nog ingewikkelder maakt.

Wil je hoempa-pa muziek maken zoals onder andere RMB en die prut dan heb je aan standaard "bread and butter" geluiden genoeg en vooral veel, heel veel. Edit mogelijkheden zijn dan vrijwel niet interessant op misschien wat layeren na. Wil je werkelijk alles zelf maken, ook de basis van je geluid, dan komt er ineens heel andere apparatuur om de hoek kijken.


Eigenlijk is de enige die jou vraag kan beantwoorden jij zelf.



Neus eens wat rond in zaken of bij enthousiastelingen zodat je leert welke syntht welke klank heeft.




Verder: welkom
 
Volgens mij heeft de TS al de moed opgegeven NyaH ;)

Maar ik kan me volledig vinden in je verhaal trouwens

Het is en blijft persoonlijk en moet je gewoon testen voor aanschaf.
Of een grote beurs hebben om elke keer iets thuis uit te proberen om het weer na 3 weken te verkopen.
 
Miskopen zijn altijd te herstelling door weer te verkopen. Je verliest wat, maar bent ook een ervaring rijker.

Heb je de NordLead2 al helemaal doorgewerkt?
Heb je al een mix gemaakt met het ding?
Heeft'ie echt geen geheimen meer voor je?

Zelf werk ik met veel rood materiaal, maar de NordLead2 verbaast me nog steeds.
Als beheerder van de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag kan ik op zo'n 200 verschillende synthesizers spelen, op een paar na veel analoog, maar ik kan echt niet zeggen welke de beste is. Ik ontdek steeds weer andere dingen...

Wout
 
Back
Top