Het hangt een beetje van elk boekingskantoor af. Er zijn er die hen wel toespitsen op Dance, electronica, en dergelijke. Ken er een paar in het Brusselse die enkel electropunk doen zelfs.
Het probleem bij een boekingskantoor is voornamelijk hetzelfde als bij een label: Meestal heeft zo een boekingskantoor X acts. 1 keer 1 van die acts een paar goede optredens versiert (niet specifiek goed betaald, maar prominente zalen, goede voorprogramma's, e.d.), is de bal aan het rollen. Journalisten en programmatoren zijn op die evenementen, en een goede boeker haalt die er zo uit, doet een kennismaking, geeft een cd mee, en belt 1 a 2 weken later.
Het probleem is dan dat die band alsmaar meer gaat beginnen werken, en een boeker heeft ook maar een bepaald aantal uren per dag. Boekers moeten op zelfstandige basis werken (alhoewel er in Belgiƫ voor promotionele organisaties net een nieuwe regeling is en je geen BTW meer hebt op optredens). Dat betekent veel paperassen, veel market-scouring, e.d., en 1 keer dat allemaal dient gedaan te worden voor de band die succes heeft, raakt cd's versturen voor de overige bands vaak wat vergeten.
Qua prijzen is 25 procent van je booking fee hetgeen ik al meestal hoorde. Hou er rekening mee wat dat allemaal inhoudt; Ik zou zeker op proef gaan bij een boeker en niets tekenen voor 1 jaar of meer, tenzij je je deftig hebt kunnen informeren. Er zijn duizenden boekingskantoren, en niet elk boekingskantoor is even gemotiveerd, en meestal kan je via via wel hun werkingen te weten komen en kijken of het strookt met je eigen verwachtingen. Sommige boekingskantoren doen heus wel veel voor hun artiesten en zijn erg vriendelijk, sommige boekingskantoren behandelen muziek een beetje als een 'product', en dat vind ik zelf jammer. Wat die meestal doen is een beetje in het stramien '2 kopen 1 gratis' werken, zijnde, een zaal opbellen, en direct met 'dumpingprijzen' naar een programmator smijten. Dan is de keuze, programmeren of niet.
Een goede boeker zal, in mijn ogen, wat meer voeling zoeken met een zaal, en zich proberen te informeren over het publiek. Uiteindelijk verdient een boeker 1/4e van wat de artiest verdient, maar dient ie enkel te bellen en papieren in te vullen, en voor een succesvolle act kan dat wel al eens 500, 1000 of meer euro opleveren. Om een locatie EN zijn artiest niet teleur te stellen is het beter dat wat op te volgen. Want, 1 keer een zaal overtuigd is van je werking, wordt je vrij snel teruggevraagd, en zo houdt een boeker een constante stroom aan contacten en optredens.
De grote lijn is dit: Een boeker zal, als beginnende act, je prijs al snel verdubbelen. Boekers werken niet met acts die zeggen 'Bwaaaah ik wens enkel transportonkosten' en eisen een minimumprijs, vaak 500 euro. Dat is voor beginnende bands vaak de doodsteek, want clubs betalen geen 500 euro voor voor hen en vooral hun publieke onbekende acts.