boekingsbureaus dancemuziek

wokenangel

www.munami.nl
Lid sinds
16 Maart 2003
Berichten
155
Locatie
Nijmegen
Werkt dat goed een boekingsbureau? Of haal je het geld wat je moet betalen om lid te worden er niet uit?

Wat voor regelingen gelden meestal voor de boekingen? een x aantal procent van je gageinkomsten afdragen aan het bureau?

Groetjes,

Jonathan
 
volgens mij werken boekingbureaus alleen met succesvolle acts
 
Re: boekingsbureaus dancemuziek

Origineel geplaatst door wokenangel
Werkt dat goed een boekingsbureau? Of haal je het geld wat je moet betalen om lid te worden er niet uit?

Wat voor regelingen gelden meestal voor de boekingen? een x aantal procent van je gageinkomsten afdragen aan het bureau?

Groetjes,

Jonathan

Een boekingsburo vraagt een percentage van wat je verdiend met de optredens die ze voor je regelen.
Wat Olafmol zegt is niet helemaal waar, ze werken ook met onbekende (nog niet bekende) act's, maar ze moeten natuurlijk wel iets zien in je act.

Als je net begint en binnen nederland blijft, kun je het net zo goed zelf doen.

Ik zie een boekingsburo als een soort buffer tussen b.v. de promotor van een feest en de artiest. Zij scheiden als het ware het kaf van het kooren zodat je dadelijk niet met wanbetalers te maken krijgt en zorgen er voor dat je tickets en hotel geregeld en betaald zijn.
 
Moet je geld betalen om lid te worden van een boekingsbureau? lijkt me een beetje vaag.....
Een boekingskantoor legt meestal 10-15% bovenop de gage die jij wilt ontvangen.

Mijn ervaring is (net zoals olaf zegt) dat boekingskantoren alleen met bekende acts werken.
Ze willen weinig investeren. Je moet op zich als naam al vanzelf verkopen, pas dan zijn boekingskantoren en beetje geinteresseerd. In onbekende namen moeten ze TE veel investeren en ze krijgen immers maar 10-15% bovenop jouw gage. Je moet ook bedenken dat je als beginnend artiest dus niet veel opbrengsten krijgt. En dus moeten ze veel moeite doen om 15% van een summier bedrag te verdienen. Daarom ben je dus eigenlijk per definitie nog niet interessant genoeg voor een boekingskantoor

Volgens mij moet je het ook meer zien als een soort van personal coach die alles voor je regelt. In het begin zul je veel boekingen zelf doen, tot een bepaald punt dat je echt veel boekingen krijgt. Dan is het misschien handig om iemand te hebben die alles voor je regelt, zodat je alleen maar hoeft te verschijnen op de afgesproken tijden.

Maar goed, dit is zo'n beetje mijn ervaring / visie hierop
 
bedankt voor jullie reacties, het maakt het voor mij duidelijk.

Jammer maar ook begrijpelijk dat het zo werkt.


Jonathan
 
Boekingskantoren zijn eigenlijk alleen bedrijven die dozen schuiven. Je moet er idd niet vanuit gaan dat ze je gaan promoten.
En vaak als je ze nu benaderd, en je wordt erbij aangesloten dan zijn het bureaus die een zon groot mogelijk bestand aan willen bieden, dus dan kun je je afvragen wat de kwaliteit van desbetreffend kantoor is.

In principe kan iedereen een boekingskantoor beginnen, je kan altijd artiesten boeken, en er een prijsje opzetten, tenzij artiesten exclusief te boeken zijn ergens. Luna bij Qdance bijvoorbeeld.


Zorg dat je zelf genoeg boekingen binnen krijgt en laat zien dat een boekingskantoor geld aan je kan verdienen, dan pas gaan ze iets voor je betekenen.

SUCCES ERMEE

(hieraan toevoegend dat ik ook alles nog altijd zelf doe ;) wel zo fijn om alles zelf in de hand te hebben. Ander voorbeeld is dj Yves, die regelt ook nog altijd al zijn boekingen zelf..)
 
Re: boekingsbureaus dancemuziek

Origineel geplaatst door wokenangel
Werkt dat goed een boekingsbureau?

Ja...

Origineel geplaatst door wokenangel

Wat voor regelingen gelden meestal voor de boekingen? een x aantal procent van je gageinkomsten afdragen aan het bureau?

Inderdaad...
 
Het hangt een beetje van elk boekingskantoor af. Er zijn er die hen wel toespitsen op Dance, electronica, en dergelijke. Ken er een paar in het Brusselse die enkel electropunk doen zelfs.

Het probleem bij een boekingskantoor is voornamelijk hetzelfde als bij een label: Meestal heeft zo een boekingskantoor X acts. 1 keer 1 van die acts een paar goede optredens versiert (niet specifiek goed betaald, maar prominente zalen, goede voorprogramma's, e.d.), is de bal aan het rollen. Journalisten en programmatoren zijn op die evenementen, en een goede boeker haalt die er zo uit, doet een kennismaking, geeft een cd mee, en belt 1 a 2 weken later.

Het probleem is dan dat die band alsmaar meer gaat beginnen werken, en een boeker heeft ook maar een bepaald aantal uren per dag. Boekers moeten op zelfstandige basis werken (alhoewel er in Belgiƫ voor promotionele organisaties net een nieuwe regeling is en je geen BTW meer hebt op optredens). Dat betekent veel paperassen, veel market-scouring, e.d., en 1 keer dat allemaal dient gedaan te worden voor de band die succes heeft, raakt cd's versturen voor de overige bands vaak wat vergeten.

Qua prijzen is 25 procent van je booking fee hetgeen ik al meestal hoorde. Hou er rekening mee wat dat allemaal inhoudt; Ik zou zeker op proef gaan bij een boeker en niets tekenen voor 1 jaar of meer, tenzij je je deftig hebt kunnen informeren. Er zijn duizenden boekingskantoren, en niet elk boekingskantoor is even gemotiveerd, en meestal kan je via via wel hun werkingen te weten komen en kijken of het strookt met je eigen verwachtingen. Sommige boekingskantoren doen heus wel veel voor hun artiesten en zijn erg vriendelijk, sommige boekingskantoren behandelen muziek een beetje als een 'product', en dat vind ik zelf jammer. Wat die meestal doen is een beetje in het stramien '2 kopen 1 gratis' werken, zijnde, een zaal opbellen, en direct met 'dumpingprijzen' naar een programmator smijten. Dan is de keuze, programmeren of niet.

Een goede boeker zal, in mijn ogen, wat meer voeling zoeken met een zaal, en zich proberen te informeren over het publiek. Uiteindelijk verdient een boeker 1/4e van wat de artiest verdient, maar dient ie enkel te bellen en papieren in te vullen, en voor een succesvolle act kan dat wel al eens 500, 1000 of meer euro opleveren. Om een locatie EN zijn artiest niet teleur te stellen is het beter dat wat op te volgen. Want, 1 keer een zaal overtuigd is van je werking, wordt je vrij snel teruggevraagd, en zo houdt een boeker een constante stroom aan contacten en optredens.

De grote lijn is dit: Een boeker zal, als beginnende act, je prijs al snel verdubbelen. Boekers werken niet met acts die zeggen 'Bwaaaah ik wens enkel transportonkosten' en eisen een minimumprijs, vaak 500 euro. Dat is voor beginnende bands vaak de doodsteek, want clubs betalen geen 500 euro voor voor hen en vooral hun publieke onbekende acts.
 
Een goede boeker heeft contacten in binnen- en buitenland, kent zijn markt en weet waar hij/zij je optreden kan plaatsen. Thats it.
 
en ik kan het me ook goed voorstellen dat je gage omhoog gaat omdƔt je bij een boekingskantoor zit...
 
gage?

hoi Hans... hier Phenomena van PF:P


heb je track op recess geluisterd btw. klinkt erg netjes ook al is het niet mn genre.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn voorkeur gaat uit dat de organisator gewoon zelf contact opneemt met de artiest. Kijk voor een vlucht en hotel te boeken heb je geen bookingsburo nodig. De eerste wil ik overigens meestal zelf uitkiezen. En ook je overige wensen/eisen heb je geen tussen persoon voor nodig.
En dus ook niet onnodig geld naar zo'n buro.

Ik ben nu wel in contact met een bureau in london, die mijn 2de optreden daar nu heeft geregeld. Dus das ook wel weer mooi. Maar ik ben zeg maar niet echt opzoek naar optredens, ben altijd blij als ik een tijd niet gevraagd wordt zeg maar. Ik zou echt niet willen dat ik overal constant gepromoot zou worden en ik een hele berg gigs krijg. Dus geen buro voor mij.
 
ik vind het op zich wel erg fijn als er een boekingskantoor tussenstaat...die zorgen ervoor dat de financieen kloppen, het is een stuk betrouwbaarder denk ik, en het scheelt je een hoop geregel
 
Een (goed) boekingskantoor regelt de verloning (dus past de loonfictie toe) van je gage en heeft een IPV (Inhoudingsplichtigenverklaring). Dit hoef je dan zelf niet meer te doen. Daarnaast mag een boekingsburo nooit geld van een artiest vragen voor het regelen van een boeking, dat wordt geregeld met de opdrachtgever (een percentage tussen de 10 tot 20 procent is 'gangbaar').
Dus een boekingsburo kan zeker veel werk uit handen nemen naast de hieronder genoemde argumenten. Maar je moet ze natuurlijk wel iets kunnen bieden, want ze nemen je pas aan als ze geld aan je te kunnen verdienen ;)

PS. mocht je een contract tekenen bij een boekingsburo (al gaat dit vandaag de dag veelal mondeling), dan doe je er goed aan deze te laten nakijken door iemand die daar verstand van heeft. Dit kan grote problemen/vervelende situaties voorkomen ;)
Meer informatie over verloning en belasting kun je hier lezen.
 
ik zou wel oppassen om niet meteen met de eerste boeker die zich aanbiedt in zee mee te gaan .. er zitten wel een aantal beunhazen tussen .. belangrijkste van een boeker is dat zij jouw belangen gaan behartigen .. daar moet je goed rekening mee houden .. een boeker moet vooral weten wat je wel en niet wil en moet vooral commucatief ergggg goed zijn ... en pas ook op voor exclusieve deals !!
 
Origineel geplaatst door olafmol
volgens mij werken boekingbureaus alleen met succesvolle acts

buhhhhh inspirerende opmerking
 
Origineel geplaatst door radiance
Voortaan eerst ff met je boeker overlegen voordat je een bericht post ;)

hehehe .. idd een spellingschecker zou fijn zijn op het forum .. ;)
 
Back
Top