Ervaringen Virus TI

zulk een uitgebreide synth als de Virus TI, heeft dat nog wel een "eigen sound" ?

Ik bedoel met zoveel verschillende filters en zoveel modulatie-technieken kan je toch ontzettend veel originele geluiden maken.
Hoe kan dat ding dan nog "donker" klinken zoals je soms wel eens leest ? (vintage synth explorer)
Ik snap die commentaren echt niet.

Dat 'donkere' heeft met name met de filters te maken. Filters hebben wel degelijk hun eigen sound en daarmee de synth dus ook.
 
TOS 3.3.4 is uit, mocht je het nog niet gezien hebben. Nog Ti gebruikers die met Renoise werken?
* meldt!

Nu alleen wachten tot m'n TI terug is van reparatie (display hield er ineens deels mee op)... gelukkig nog binnen de garantie.
 
Dat 'donkere' heeft met name met de filters te maken. Filters hebben wel degelijk hun eigen sound en daarmee de synth dus ook.
Maar je kan de cutoff en Q wsl zo instellen dat ie ook lekker schril of helder klinkt.
Wat betekent "donker" anyway ?

Ikzelf zou een TI willen gebruiken voor 80's covers en Depeche Mode/Editors alike sounds.


Vraagje: hoe gedraagt de Virus zich wanneer je hem 'overbelast' ? Begint ie te kraken of offert ie automatisch wat stemmen op ?
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind de virus persoonlijk soms wat 'ijzig' klinken. Dat vinden anderen dan weer 'digitaal' ...

en zo lopen de meningen uiteen.

De virus Snow offert stemmen op.
 
De Snow schijnt dezelfde engine te hebben als de standaard Virus met de helft aantal stemmen. Zijn er verder geen functionele verschillen meer ? (want toch aanzienlijk goedkoper)

Hij oogt zo "wavetable-synth" imho. Zal aan de buttons liggen wsl.
 
De snow heeft exact dezelfde engine als de standaard Virus met 50 stemmen, verdeeld over 4 parts. Zijn grote broer heeft er 80, verdeeld over 16 parts.

Het is dus niet waar dat de Snow maar de helft van het aantal stemmen heeft, 50 tov 80 Integendeel! Bij 16 parts in gebruik bij de grootste zul je sneller in de problemen komen als bij 4 in gebruik bij de Snow.

Beiden klinken verder identiek naar mijn weten. De Snow heeft enkel minder hands-on actie(minder knoppen op het ding zelf) en geen keyboard. De mogelijkheden in de Virus Control zijn echter hetzelfde. Overigens kun je op beiden veel met wavetables! (y)

Correct me if I'm wrong, maar dit is hoe ik het begrepen heb....


P.S. Verzoekje aan Virus Control-makers. Ik wil meer parameters te editen, bijvoorbeeld triggerphase button bij LFO.... :(
 
Zo,

Vorige week een Virus Snow gekocht.
Moet zeggen dat ik er echt heel erg tevreden mee ben. Alleen nou is er het volgende probleem.

Wanneer ik mijn filters automize, En ik sla mijn project op. Dan krijg ik wanneer ik deze weer open te zijn dat de parameters niet gevonden zijn. dan moet ik de Virus control dus weer opnieuw inladen en al mijn dingen weer opnieuw intekenen.

Wie kan mij uitleggen wat het probleem kan zijn en vooral hoe ik dit kan oplossen?

Ik gebruik cubase 5 en de Virus draait op 3.3.0

alvast bedankt
 
donker?
hehe flauwekul zeg die vintage synth

tuurlijk kan ie jaren 80 sounds....waarom niet?
een virus A kan dat ook al imo. ooit eens een patch van jump/ van halen (kut nummer btw) gemaakt (simpel) en ik vond het best goed klinken
 
tuurlijk kan ie jaren 80 sounds....waarom niet?
een virus A kan dat ook al imo. ooit eens een patch van jump/ van halen (kut nummer btw) gemaakt (simpel) en ik vond het best goed klinken

Kijk, dat is nu een objectieve en onderbouwde comment die nuttig is.
 
is dat "TI" gedeelte niet een klein beetje overroepen ?

Ik bedoel, íedere synth met een degelijke midi-voorziening kan toch aangestuurd worden via je DAW ?

De mogelijkheid om patches uit te wisselen of een synth (met al zoveel hands-on controle als de Virus) te programmeren via een software-matige tool, is dat werkelijk zoveel meerwaarde ?

Waarin gaat dat TI-gedeelte dan verder ?
 
Je hoeft niet meer te zoeken naar je automation values, het kost je geen 2 midi i/o je hebt meteen een patch librarian plus natuurlijk de visuele feedback.

Je kunt alles zelf maken maar dit krijg je erbij. Of dat meerwaarde is moet iedereen zelf beslissen maar het scheelt een hele hoop moeite en geeft erg veel gemak.
 
is dat "TI" gedeelte niet een klein beetje overroepen ?

Waarin gaat dat TI-gedeelte dan verder ?

het belangrijkste gedeelte van de TI gaat erover dat de synth zelf over usb zijn audiosporen integreert in de daw van je keuze. Normaal heb je daar een aparte firewire kaart voor nodig of een aparte usb audiokaart.

bij de virus TI draait dat dus zelfstandig NAAST je standaard asio kaart in je computer. Zeker voor windows is dat behoorlijk vooruitstrevend aangezien er geen echt stabiele oplossingen zijn voor 2 audiokaarten tegelijk (afgezien van die mickey mouse dual asio oplossing van asio4all)

Helaas is het zo, dat usb niet echt geschikt is voor het transporteren van grote hoeveelheden audio (bandwidth) en dat dat de reden is dat veel mensen problemen hebben met het stabiel draaiende krijgen van de TI. Als je je echter houdt aan de voorgeschreven USB kaart (extra in je pc) , dan is een hoop ellende al achter de rug.

Echter, als je verwacht dat je een TI in een willekeurige usb ingang kan stoppen op je computer, samen met je externe usb harde schijven, usb midi controllers, usb audiokaarten en weet ik allemaal wat, dan moet je gewoon geen TI aanschaffen, want dat wordt dan alleen maar een grote teleurstelling.

Dus eigenlijk is het allemaal heel simpel :)
 
Nu moet ik zeggen dat ik pas recent een dedicated usb-kaartje heb gekocht, gewoon omdat ik poorten tekort kwam. Ik heb nooit een probleem gehad met de TI en de USB-uitgangen. En ook ik had mn Novation, 2 externe harde schijven etc.

Een goed moederbord en een goede voeding doen een hoop wonderen.
 
het belangrijkste gedeelte van de TI gaat erover dat de synth zelf over usb zijn audiosporen integreert in de daw van je keuze. Normaal heb je daar een aparte firewire kaart voor nodig of een aparte usb audiokaart.
Je bedoelt daarmee dat je de audio out van de virus niet meer moet verbinden met de line in van je audio interface, maar dat ie zijn audio gelijk terugstuurt over usb ?
Kan handig zijn wanneer je tekort komt aan line ins, maar ik vind het nog steeds niets wereldschokkends.
 
Ik gebruik die analoge outputs nieteens meer, sinds er een 3e USB output bijgekomen is. Je hebt altijd een delay als je de analoge outputs gebruikt en Cubase 4 kan dat om de een of andere reden niet compenseren. En 3 geluiden tegelijk is meer dan genoeg voor de TI is mijn ervaring.
 
Je bedoelt daarmee dat je de audio out van de virus niet meer moet verbinden met de line in van je audio interface, maar dat ie zijn audio gelijk terugstuurt over usb ?
Kan handig zijn wanneer je tekort komt aan line ins, maar ik vind het nog steeds niets wereldschokkends.

Daarom heet het ook gewoon Virus TI en niet Virus WS (WereldSchokkend) ;)
 
super handig, dat TI. maar dat is niet het enige verschil he. Ti heeft echt veel meer opties dan de eerdere virussen, al die verschillende osc's bv.
 
Kan handig zijn wanneer je tekort komt aan line ins.

nee, het is veel handiger, het grote voordeel is, dat je een externe hardware synth daadwerkelijk kan draaien in je DAW met alle voordelen van een vsti. Dus, alle latency compensation wordt intern afgehandeld in je DAW.

Bij externe inputs naar je DAW moet je altijd ingrijpen en loop je tegen praktische problemen aan zoals de midi clock die nooit delay compensated naar een externe synth wordt gestuurd. Dus arps of midi clocked LFO's / effecten lopen nooit in sync met de rest van je nummer als je het via externe ins je daw instuurt.

Via de TI usb integratie werkt dit wel goed, aangezien de delaycompensation in het audiopad van je daw verwerkt wordt. Dus alles loopt dan wel in sync.
 
Ik gebruik die analoge outputs nieteens meer, sinds er een 3e USB output bijgekomen is. Je hebt altijd een delay als je de analoge outputs gebruikt en Cubase 4 kan dat om de een of andere reden niet compenseren. En 3 geluiden tegelijk is meer dan genoeg voor de TI is mijn ervaring.

Druk op de knop 'Live'. Ik heb nooit een delay. :D

Een groot voordeel aan de TI zijn ook de updates met nieuwe mogelijkheden, de atomizer, de verschillende wavetable-mogelijkheden, de characters ( al gebruik ik ze nooit), de vele distortions... etc etc.

Volgens mij het grootste probleem dat de TI-serie afhankelijker is geworden van de PC, waardoor allerlei problemen ontstaan die verweten worden aan de TI, maar veel vaker te maken hebben met PC-hardware.
 
Back
Top