Welke modular moet ik kiezen?

"Wat voor kabels heb ik daar trouwens voor nodig? cv gate aansluitingen op de rogue zijn dubbel uitgevoerd (in en uit via 1 jack). Mss kan iemand alvast helpen, anders ga ik wel even puzzelen."

een y kabel 2 mono jacks naar een stereo jack
 
Da's natuurlijk het logische antwoord en had ik zelf moeten bedenken (maar deed ik niet), dus super bedankt Raaf! Ik heb ze inmiddels binnen dus ga komend weekeinde maar eens wat stoeien. Dingen zijn inmiddels overal (fors) duurder geworden, dus net op tijd gekocht.

Peter
 
Gister al wat gestoeid met de Freqbox en Ringmod. Leuke aanvulling op mijn Rogue inderdaad. De LFO uit de ringmod is ook goed bruikbaar voor andere dingen (wave vd freqbox, aantal parameters uit de ringmod zelf) en dat geeft leuke resultaten. Aanrader voor iedereen met zo'n bakkie!
 
Iemand ervaring met de Doepfer A-132-4, hun recente quad VCA?

Wat me met name interesseert is of deze schnell und snappy is, dus of hij erg goed is voor percussieve klanken.

Indien ja, zou ik hem toevoegen aan mijn Formant zodat het systeem nog veelzijdiger wordt.
 
tumbleweed.gif


Algemene ervaringen met Doepfer VCA's dan? "snel" dus geschikt voor percussie? Enkel als ze echt snel zijn hebben ze meerwaarde tov de VCA's die ik al heb.
 
@dob: ik ben een analogue synth liefhebber maar een modular leek. wat is dat dotcom on-module-per-month plan? Welke site/fabrikant zit hierachter? Het klinkt erg interessant.

Ik heb ooit Doepfer overwogen maar was na een demo nog niet echt overtuigd - dat zal voor een groot deel hebben gelegen aan degene die aan de knoppen zat, maar het trok mij niet over de streep.
 
Kijk eens wat verder in deze thread. Er zijn mensen die ingestapt zijn. Werkt goed maar verzendkosten zijn nogal pittig.
 
ben ni zo goed in de technische aspecten ervan, maar dacht het eerder dat snappy envelopes die belangrijk zijn voor de percussie in de eerste plaats en in minder belang de quailiteit van de vca. veel vinden de dual vca van doepfer heel goed, waar je ook linairr als expo elk apart kan instellen, deze zou uitproductie gaan omwille een chip die niet meer te verkrijgen is maar nu nog wel te koop (100euro). oakley vca = heel goed gebaseerd op vca van 2600, wel een beetje duurder en maar enkel (denk 180 euro of iets meer).
 
Bedankt voor het antwoord!

Snappy komt inderdaad in de eerste plaats van de enveloppes (daarvoor heb ik al een setje Doepfers gekocht, omdat die blijkbaar heul erg snel kunnen).

Maar ik had begrepen dat ook de snelheid waarmee de VCA op een enveloppe reageert van belang is.

Ik vroeg me dus af of de Formant VCA's de Doepfer enveloppes wel zouden kunnen volgen, en zoneen of die Doepfer quad VCA dan een goed alternatief is.

Van die dual VCA had ik ook goede dingen gehoord. Dat is echter een CEM ontwerp, vandaar dat hij uit productie gaat. Maarrr hij komt terug met SSM IC. En laat dàt nu ook het circuit van de quad VCA zijn. De quad VCA is niet lin/exp in te stellen, die is altijd exp. Heb je ervaring met de dual VCA, zoja is hij in exp goed voor percussie te gebruiken?

Nu kàn ik natuurlijk ook even wachten tot ik de Doepfer enveloppes binnenheb en dan alvast testen wat ze met Formant VCA's doen. :) Al zegt dat natuurlijk nog niet hoeveel anders of beter het met Doepfers zou zijn. Maar goed, als ik dan niet tevreden van het resultaat met Formant VCA's zou zijn, kan ik altijd de Doepfer eens proberen.

De bedoeling is dus zeker niet om de Formant te vervangen, want ik wil de Formant klank niet kwijt. Ik wil de klankmogelijkheden ervan uitbreiden, met name richting percussie/sequence bliepjes dus. Formant oscillatoren gaan dan door Doepfer enveloppes en nog te bepalen VCA's.
 
De handleiding van de Doepfer ADSR's tekent hun verloop krom, dus die zijn volgens mij exponentieel. De Formant ADSR's zijn ook exponentieel, maar minder snappy dan de Doepfers. (ze hebben wel weer andere leuke features en karaktertrekjes, daarom hou ik ze ook).

Ik weet niet of de Formant VCA's lineair of exponentieel zijn. De Doepfer quad VCA is in ieder geval exponentieel.
 
Formant VCA's zijn blijkbaar lineair. Dan zou jij dus voorstellen om voor percussie de Doepfer ADSR's (exp maar snappy) met de Formant VCA's te gebruiken?
 
Formant VCA's zijn "dual VCA"; de eerste is exponentieel en de tweede lineair. Ik heb dus schijnbaar al alles in huis. :)

Enkel even checken of de externe input de lineaire is. Ik denk het wel en zo zou het ook moeten om het geheel voor mij bruikbaar te maken. ENv op "off" zodat de Formant ADSR dan niet gebruikt wordt, en de lineaire AM voeden met de Doepfer ADSR's.

edit: hmmm dat zal toch enigszins anders moeten aangezien env op "off" permanent 15V op de modulatieingang zet en dus geen verdere modulatie toelaat. De enveloppes aanzetten maar volledig op nul draaien is ook geen optie aangezien ik ze nog voor de VCF's wil gebruiken. Ik kan eventueel de env on/off switch van de vca's vervangen door een 3 way switch: hoog = on, midden = 0V, laag = 15V. Tenminste, ik hoop dat ik met 0V op de Env ingang dan de AM ingang gewoon als lineaire vca kan gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp. Even voor het stukje boeren theorie achter mijn keuze voor lineaire vca en exponentieele envelope (voor percussief Attack-Decay). Ons gehoor interpreteerd volume exponentieel. Dus om dat effect goed te doen, moet er een exponentieele factor in het volume pad zitten. Bij envelope en vca exponentieel doe je het 'dubbel op', en das niet de bedoeling. :)
Overigens is het wel leuk om ook daarmee te experimenteren ;-)
 
Ik begrijp je punt. Exponentieel op exponentieel wordt wel hééél snappy. Als je enveloppe al fluks genoeg is, moet je VCA gewoon (lineair) volgen wat je ADSR commandeert.

Bij Formant is het zo dat zowel enveloppe als de prepatched enveloppeVCA exponentieel zijn. Nu kan dat bij Formant geen kwaad, omdat de enveloppe dus geen spurtwondertje is. Als ik een Formant enveloppe naar de lineaire Formant VCA stuur (wat wel gewoon gaat zonder modificatie; in mijn vorige post maakte ik een redeneerfoutje) dan klinkt het zelfs met A en D op minimum nog niet echt als een percussieve "tok". Met de exponentiële VCA begint het al veel meer in de buurt van "tok" te komen.

De (veel snellere) Doepfer enveloppes kan ik enkel naar de lineaire input patchen. Momenteel gaat dat nog even niet omdat ik nog geen voeding naar de Doepfer heb liggen. Dus het is nog afwachten of de lineaire Formant VCA snel genoeg is om een "tok" uit de Doepfer enveloppes te toveren. Als dat niet lukt, dan koop ik er wel een setje Doepfer lineaire VCA's bij. In combi met Doepfer exponentiële enveloppes zal dat zeker tokkerig genoeg zijn veronderstel ik.
 
Hee ff een vraagje,

Ik heb deze heeele (nuttige en zeer boeiende) thread doorgespit maar blijf toch met een paar dingen zitten.. Nu ben ik al een tijd gevallen voor Mos-Lab en deze modules vragen +12V / -12V. Ik ben van plan om in de toekomst ook COTK, Moon Mod. en/of DotCom modules erbij aan schaffen en deze vragen +/-15V.

Mijn vraag als semi-newbe is of dit verschil in voltage een extra power supply in het cabinet vraagt.. Of is het gewoon in de bussen klikken en gaan..
 
Sommige 12V modules werken op 15V en andersom, maar vele ook niet. Ik zou als je veel modules van beide hebt toch voor 1 van volgende oplossingen gaan:

aparte +- 15V voeding met eigen rail, en aparte +-12V voeding met eigen rail.

OF

+- 15V voeding met 15V rail, en dan een simpel circuitje met 2 12V spanningsregulators dat een 12V rail voedt.Beide rails delen dan wel de 15V voeding, dus let op voor overbelasting. De gewone IC 12V spanningsregulatoren kunnen ook "maar" 1A aan.

Beide rails moeten wel een gemeenschappelijke ground hebben, anders werken vele functies (met name attenuators) raar tot niet in een patch, afhankelijk van de aardlayout en gebruikte patchkabels. Voor de zekerheid dus gewoon intern al de ground van alle rails verbinden.
 
Back
Top