Recording advies gevraagd

Triphonius Z

naar het westen...
Lid sinds
21 Maart 2004
Berichten
331
Locatie
Groningen
Ik heb even wat input nodig over een mogelijke aanstaande investering. Ik neem nu op op mijn oude computer, waar ik in verschillende threads al flink over gezeurd heb. Trage computer (wel snel genoeg voor simpel bureau-gebruik), waardeloze geluidskaart, multitracken levert altijd latency en tikken op, ik kan maar op een spoor tegelijk opnemen, doffe ellende. Dus ik wil gaan investeren in nieuwe recording hardware.

De wensen: zo veel mogelijk analoge inputs, mogelijkheid om op tenminste twee tracks tegelijkertijd op te kunnen nemen, maar liever meer. Mogelijkheid om start van de opname te syncen met het aanzetten van mijn drumcomputer. Het gaat overigens echt puur en alleen om recording. Ik gebruik geen softsynths en geen MIDI-apparatuur; sequencing hoeft dan ook niet.

Het budget: niet meer dan 500 euro voor specifiek muziek gerelateerde zaken. Als er een nieuwe computer gaat komen (dan wordt het overigens sowieso een Mac), ligt het budget hoger, zo rond de 1200 euro.

De opties:

- een nieuwe computer kopen, met audio interface. Vraag: is een USB audio interface geschikt of kan ik beter voor een firewire interface gaan? Deze optie komt zo rond de 1400 euro uit, als ik uitga van een eMac met USB audiointerface. Vind ik toch net wat te prijzig.

Voordeel: nieuwe computer, alles wat je nodig hebt bij de hand, editen erg makkelijk.
Nadeel: aantal ingangen afhankelijk van je interface, duur, je moet er nog software bij kopen, je houdt software gezeik.

- een harddisk recorder kopen. Ik denk dan aan de Tascam DP01-FX (479,- bij Feedback), de Boss BR864 (435,- bij Thomann) of de Fostex MR8 (338,- bij Thomann).

Voordeel: geen gezeik met software, de Tascam kan op twee sporen simultaan opnemen en heeft een aardig aantal inputs en effecten aan bord. Zelfde geldt min of meer voor de Boss. Over de Fostex kon ik niet zo veel vinden.
Nadeel: je zit met een extern apparaat, beperkt aantal sporen, editing niet zo lekker als op een computer.

- een taperecorder kopen, bv. Tascam 414 mkII (249 bij Feedback) of Korg CR-4 (199,- bij Feedback).

Voordeel: geen gezeik met software, tot 4 sporen simultaan opnemen, de Korg heeft effecten aan boord. Daarbij ook nog eens goed betaalbaar (als je dan toch het gemak van een computer opgeeft, waarom dan twee x meer betalen voor een HD recorder).
Nadeel: nog beperkter aantal sporen, nog meer gedoe met editing, gezeik met tapes.

Graag jullie input!
 
USB vertraagd je systeem, met een laag budget is het dus beter om het gebruik van USB te vermijden. Ik heb op mijn systeem de USB poorten uitgeschakeld in de BIOS.

Wat wil je nu aanschaffen? Software of een audiokaart? Als je een nieuwe kaart wilt kopen zou ik adviseren om er 1 te kiezen die eigen geheugen aan boord heeft. Dat zou de snelheid van je trage systeem ten goede komen. Betreffende je systeem overigens, hier kan je een aantal tips vinden betreffende tuningn en setup van XP voor het gerbruik als muziek productie computer.
 
Hay Triphonius 2

ZO, gaan we de boel updaten

je weet denk ik wat ik denk , die pc/mac is echt lekker voor audio
zo een mac is niet goedkoop hoor, wel heel goed
je moet er ook software bijhebben , zo een systeem moet goede software hebben
of mischien is er voor mac een goedkoop programma, dat weet ik niet
maar de edeting mogelijkheden zal je erg fijn vinden (knippen op de microseconden)
en als jij die muziek alleen opneemt kan je het net zo goed spoor voor spoor doen
inplaats van meerde tegelijk, kun je mischien een kaart nemen met minder inputs?

en als de mac te ddur gaat worden kun je ook denken aan
zelf bouwen met windows XP
dat verschil MAc/PC is niet zo groot meer
de mac is volgens mij zo goed als virusvrij:D


Ik stem voor de MAC/PC


veel succes met je nieuwe recordingtool

Greetz Trutel
8D
 
uhm, XP draait niet lekker op mijn systeem... zo erg is het nu... vandaar dus dat er een volledige nieuwe computer komt als ik niet voor een externe recorder ga. De vraag is dus meer of ik beter een volledig nieuwe computer kan kopen, of dat ik misschien voor een HD/tape recorder moet gaan.
 
Origineel geplaatst door turtel
Hay Triphonius 2

ZO, gaan we de boel updaten

je weet denk ik wat ik denk , die pc/mac is echt lekker voor audio
zo een mac is niet goedkoop hoor, wel heel goed
je moet er ook software bijhebben , zo een systeem moet goede software hebben
of mischien is er voor mac een goedkoop programma, dat weet ik niet
maar de edeting mogelijkheden zal je erg fijn vinden (knippen op de microseconden)
en als jij die muziek alleen opneemt kan je het net zo goed spoor voor spoor doen
inplaats van meerde tegelijk, kun je mischien een kaart nemen met minder inputs?

en als de mac te ddur gaat worden kun je ook denken aan
zelf bouwen met windows XP
dat verschil MAc/PC is niet zo groot meer
de mac is volgens mij zo goed als virusvrij:D


Ik stem voor de MAC/PC


veel succes met je nieuwe recordingtool

Greetz Trutel
8D

okee, dat is twee! (mijn vriendin wil namelijk ook dat er een nieuwe computer komt) Het wordt inderdaad tijd om eens wat tracks te laten horen hier!
 
Tip:
Loop eens een muziekzaak binnen en bekijk eens wat van die standalone recorders.
 
Origineel geplaatst door Triphonius Z
uhm, XP draait niet lekker op mijn systeem... zo erg is het nu... vandaar dus dat er een volledige nieuwe computer komt als ik niet voor een externe recorder ga. De vraag is dus meer of ik beter een volledig nieuwe computer kan kopen, of dat ik misschien voor een HD/tape recorder moet gaan.

hay
zit er in die oude pc geen amd 700mhz

zoja, die zijn niet zo geschikt voor audiobewerking

dan kan die vastlopen

ga je nou voor de pc of mac?

neus nog een beetje verder
 

Attachments

  • apple.jpg
    apple.jpg
    11,4 KB · Bekeken: 111
Is idd een AMD Duron 700 en loopt voortdurend vast. Of met zo'n latency dat je je muziek wel als heel erge free-jazz moet interpreteren (bas die voortdurend 50 ms achterloopt op de drums, om gek van te worden).

Overigens: een nieuwe computer zal wel een appel worden. De appel werkt gewoon, klaar. Maar ja, aan de andere kant... 't is wel duurder...
 
Origineel geplaatst door Triphonius Z
zal wel een appel worden. De appel werkt gewoon, klaar.

Dat moet ik toch even met kracht tegenspreken helaas!

Twee vrienden van me, beide met een Mac, hebben afzonderlijk van elkaar in de afgelopen jaren enkele zeer serieuze crashes gehad, terwijl ze natuurlijk net midden in een cd-productie zaten... (ik ga geen namen noemen, maar het betrof gerenomeerde internationaal opererende artiesten). Kortom, dat een "Mac gewoon werkt" is net zulke grote onzin als te zeggen dat wintel-pc's altijd vastlopen. (of andersom natuurlijk ;) )

De laatste pc die ik zelf bijvoorbeeld heb aangeschaft/samengesteld, heb ik nu ruim twee jaar. En ik heb nog niet één crash gehad! Not one!! (ik vind het zelf ook nog altijd een beetje ongeloofelijk, maar hij draait echt als een brok graniet, waarbij ik 'm er toch af en toe flink van langs geef vwb aantal tracks, VSTi's, effecten, etc.)

Ik heb natuurlijk wel even heel goed uitgezocht welk systeem ik het beste kon gebruiken (en vooral dus wat niet!), en dat kost dus even tijd. Maar zoals gezegd, geen enkel probleem tot nu (het systeem is gebaseerd op standaard Windows xp home edition, Pentium 4, 1024 B RAM, Cubase SL, Midex 8, Marian soundcard, ati radeon 9800, twee x 17" tft; inmiddels dus wel een beetje verouderd qua specs). Wel allemaal a-merk onderdelen, ecc-ram, een goede voeding enz.
Ook is het vooral zaak je systeem UITSLUITEND en alleen voor muziek in te richten, de beste en laatste drivers te zoeken enz. enz. Dan is het dus wel degelijk goed mogelijk om een stabiel systeem te bouwen rond een pc.
 
Vergeet je niet dat als je een harddiskrecorder koopt, je ook tegelijk een mixer, in- en uitgangen (ad/da converters), headphone monitoring,hardware compr/limiter + eq per kanaal, en vaak prima effecten er bij koopt! Tel dit nog eens even op bij jou budget voor een computer/geluidskaart + software en de keus lijkt mij dan wat duidelijker te worden??
 
Origineel geplaatst door Hentheman5
Vergeet je niet dat als je een harddiskrecorder koopt, je ook tegelijk een mixer, in- en uitgangen (ad/da converters), headphone monitoring,hardware compr/limiter + eq per kanaal, en vaak prima effecten er bij koopt! Tel dit nog eens even op bij jou budget voor een computer/geluidskaart + software en de keus lijkt mij dan wat duidelijker te worden??

Hay

volgens mij zijn die dingen ook niet goedkoop
maar wel beperkt

Greetz Trutel
 
Ik ben vanavond nog bij Dirk Witte geweest om een het eea te bekijken. Een losse HD-recorder heeft voor mij veel voordelen (want geen nieuwe pc nodig; alle fx zitten er al in), dus ben er nu heel erg serieus over aan het nadenken. Tascam heeft een goed instapmodel voor E 479,-; Boss ook voor ongeveer hetzelfde geld (alleen werkt die met flashdisks).
 
Maar loop je dan niet het risico over een jaar weer tegen net zo'n probleem als nu aan te lopen? (beperkingen) Op een pc/mac kun je er na een jaar een nieuwe audio-kaart inmikken, of een externe interface erbij of zo voor meer mogelijkheden of er een kilo intern geheugen bijstoppen, mocht dat nodig zijn (de rest van de specs van een nieuwe pc/mac blijft de eerste tijd wel goed genoeg voor audio, lijkt mij). Dat kan niet bij alle niet-pc/mac-oplossingen. Daar al aan gedacht? (of oreer ik nu ontlasting?)
 
Ik heb een goeie deal kunnen maken voor een Boss BR1600CD, een 16 track HD recorder, met 8 inputs (XLR/jack) en 8x simultaan opnemen. Kan ik ook ideaal gebruiken als ik weer in een bandje ga spelen. Goeie ingebouwde gitaar- en baseffecten, voor mij als bassist ook niet onbelangrijk.

Maw: ik ga nu opnemen en mocht er nu nog crap uitkomen dan ligt het toch echt aan mezelf :D
 
Hay

dat is een mooi ding Triphonius, ik heb gekeken bij de roland, en alles zit er al in
inputs, mengpaneel,midi interface, je kan er zelfs cd s mee branden
ik heb zelf een oude boss mengpaneel , ze zijn goed in kleine dingen maken, compact

makkelijk mee te nemen en te gebruiken , zit er ook een draagband bij en batterijen bij ?
dan kun je hem als walkman gebruiken:D
nee dat is geen verkeerde keus
die dingen zijn ook niet stil blijven staan in de tijd


Have fun with your new gear ,in this year and the next year and so an and so on

Greetz Turtel


en posten als je een trackie hebt, ik wil die meuk horen:koffie:
 
Origineel geplaatst door Triphonius Z
Ik heb een goeie deal kunnen maken voor een Boss BR1600CD, een 16 track HD recorder, met 8 inputs (XLR/jack) en 8x simultaan opnemen. Kan ik ook ideaal gebruiken als ik weer in een bandje ga spelen. Goeie ingebouwde gitaar- en baseffecten, voor mij als bassist ook niet onbelangrijk.

Maw: ik ga nu opnemen en mocht er nu nog crap uitkomen dan ligt het toch echt aan mezelf :D

Vertel 's, wat heb je betaald? Want de adviesprijs is meer dan de Tascam!
 
1099,- bij Dirk Witte in Amsterdam. Is nu ook de advies/aanbiedingsprijs daar. Bij Feedback kost ie nu 1349,- (en dat is daar de aanbieding, adviesprijs >1600).. Beetje offtopic: Dirk zit sowieso scherp met de prijzen voor recorders. Daarvoor kun je niet bestellen bij Thomann!

De gitaareffecten trouwens echt goed... zal als het lukt nog ff een demo'tje posten.
 
Hay

nou dat klinkt niet verkeerd, dat bassie

jij speelt hem goed zeg


greetz turtel8D
 
Back
Top