De sinus

Een hoop jadibla over quantummechanica en relativiteitstheorie omdat IsnieZot alleen ff een plaatje van een sinus liet zien....:D
 
Origineel geplaatst door ricercar
volgens mij probeert de snaartheorie (stringtheory idd) de natuurkunde van het allerkleinste (quantummechanica) te verenigen met de natuurkunde van grote objecten (relativiteitstheorie). Naar het schijnt zijn deze twee theorieen alletwee correct maar zijn ze op de een of andere manier onverenigbaar met elkaar (zie de eeuwige discussies tussen Bohr en Einstein).
Door een stuk of 7 dimensies toe te voegen aan de iedereen welbekende 4 (tijd en ruimte) schijnt er in ieder geval wiskundig gezien een manier te bestaan om eerdergenoemde twee theorieen in verband te brengen met elkaar. De dimensies die de snaartheorie toevoegt zijn opgevouwen en niet direct waarneembaar; alleen de gevolgen ervan drukken zich zogenaamd uit in de krachten die in ons 4-dimensionale universum waarneembaar zijn.


maar ik ben geen natuurkundige.

Dit klopt. Alleen het probleem is dat er nu binnen de snaartheorie meerdere varianten zijn ontstaan. Van 7, 14 tot wel 27 dimensies. Tsja, dat maakt de oplossing er nog niet makkelijk op. Bovendien is er nog een verhitte dicussie of dit niet eerder een wiskundig ideaal is in plaats van een fysische theorie. Er is namelijk enkel een mathematische consistentie en geen empirisch bewijs. Het blijven mooie wetenschappelijke en wetenschapsfilosofische discussies...
 
heeft phase daar ook niet iets mee te maken??? als je phaseproblemen hebt dan drukken 2 geluiden elkaar toch ook weg zodat je een als hier boven 'zogenaamde' platte lijn krijgt...
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
heeft phase daar ook niet iets mee te maken??? als je phaseproblemen hebt dan drukken 2 geluiden elkaar toch ook weg zodat je een als hier boven 'zogenaamde' platte lijn krijgt...
dit is nog maar een heel eenvoudige eigenschap van de theorie van golfbewegingen ;)
hetgeen je bedoelt klopt helemaal, maar er zit nog heeeeeel wat meer achter :)
 
De sinus is de absolute basisgolfvorm, volgens een cursus enginering, zou een viool zuiver sinusoïdaal zijn, maar blijkbaar doe ik iets verkeerd.
Ik nam vioolklank op, nam 20 ms van de sound, verbrede de golf en zag er nogal zaagtand uit :P (karteltand meer)
Ik denk dat je de sinustheorie met een korrel zout met nemen, net zoals zoveel zaken in de fysica wetenschap van het geluid.
 
uh dat is helemaal niet door een gebrek in de theorie, de golf die een viool normaal teweegbrengt zal wel een sinus zijn als die theorie dat zegt, maar dan moet die golf zich nog voortplanten in de lucht, interferen, oscilleren en resoneren (alhoewel ik denk dat die 2 laatste hetzelfde zijn :D ) met andere golven (incl de weerkaatsing van het geluid), maar vooral, in de micro komen die het geluid onvermijdelijk een pak vervormt, dan nog via die kabels en.......
 
Wat ze bedoelen is dat elke golf uit sinussen bestaat, dus elke mogelijke golf is uit de drukken in een optelling en vermenigvuldiging van Sinussen, een gestreken vioolsnaar heeft gewoon harmonischen en is een optelling van bepaalde sinusgolven. Een blokgolf is ook uit te drukken in een aantal sinussen.
Hoe heet die vent nou ookalweer, k ben zn naam kwijt, met de theorie: Elke golf is uit te drukken in een optelling van een Sinus en een andere golf, dus als je oneindig doorgaat krijg je een gigantisch lange optellingen van sinussen als je een geluid analyseert.

Maar wie helpt me even op de naam van die vent, met zn formule AAARGH ik haat het als ik niet op de naam van iemand kan komen.....:( :( :(
 
Origineel geplaatst door UndErdOg

Maar wie helpt me even op de naam van die vent, met zn formule AAARGH ik haat het als ik niet op de naam van iemand kan komen.....:( :( :(

Fourier heette die vent, bekend van de Fourier transformatie
(FFT, fast fourier transform).
 
Fm synthese is een heel mooi voorbeeld waar een sinus toe in staat is.

Is het leven eigenlijk ook niet gewoon een sinus bestaande uit kleinere sinussen die op hun beurt weer bestaan uit kleinere sinussen die op hun beurt weer bestaan uit kleinere sinussen [SIZE=0,5]die op hun beurt weer bestaan uit kleinere sinussen [/SIZE] :D
 
Origineel geplaatst door DJB
Fourier heette die vent, bekend van de Fourier transformatie
(FFT, fast fourier transform).


MY HERO:luv:
 
Origineel geplaatst door Lacertus
Dit verhaal klopt inderdaad wel, met de mitsen en maren die boven genoemd staan: Met een monotone of cyclische geluiden is het te doen, maar als het geluid random wordt is het niet meer zo eenvoudig...


Nee hoor, rechtstreeks via de mixer doorvoeren en de fase omdraaien. Geen geluid opnemen maar meteen doorvoeren dus. Wel belangrijk om te onthouden: de locaties van alle bronnen en waarnemers. Dit in verband met buiken en knopen.
Maar dit is toch 2e-jaars HAVO natuurkunde?
Yep

grt
Dramklukkel
 
Origineel geplaatst door dramklukkel
Wel belangrijk om te onthouden: de locaties van alle bronnen en waarnemers. Dit in verband met buiken en knopen.
ik heb vorig jaar ook over golven (en ook buiken en knopen) geleerd, maar wat bedoel je nu precies? Ik bedoel je kan toch moeilijk de plaatsing van je mic helemaal gaan uitrekenen zodat hij op een plaats komt waar de amplitude het grootst is ofzo? Al was het maar omdat de golflengte steeds verandert, of niet? :confused:
graag wat uitleg dus aub ;)
 
Origineel geplaatst door Dieter@be
ik heb vorig jaar ook over golven (en ook buiken en knopen) geleerd, maar wat bedoel je nu precies? Ik bedoel je kan toch moeilijk de plaatsing van je mic helemaal gaan uitrekenen zodat hij op een plaats komt waar de amplitude het grootst is ofzo? Al was het maar omdat de golflengte steeds verandert, of niet? :confused:
graag wat uitleg dus aub ;)

Dat uitrekenen moet je dus wel... Jammer, maar het is niet anders.

De knopen en buiken (versterkingen en uitdovingen) door kruising van verschillende geluidsgolven is voorspelbaar zolang de golfvorm voorspelbaar is.

Door fase omdraaing (min wordt plus, plus wordt min, zeg maar het verkeerd-om aansluiten van de draadjes in een mono jackplug) is dit voorspelgedeelte gedeeltelijk opgelost, want je draait je geluid om.
Nu alleen een surround systeem uitvogelen dat op een intelligente manier met de frequentieschommelingen om kan gaan om de juiste buiken te vinden.

Hmm, heb het zojuist een stuk complexer gemaakt denk ik.
 
maar wat ik dan niet begrijp, in de situatie dat je bvb je fase gewoon omdraait of je mic op een uitgekiemde positie zet, om te zorgen dat alles zo goed mogelijk valt, om het simpel te zeggen;
dan is dit berekend op een bepaalde golf, maar die golven veranderen toch continu van golflengte? of niet? Als je simpel gezegd bvb van een piano van laag naar hoog gaat, dan verandert de frequentie (periode), maar blijft de golflengte wel constant? (maw als je de fase omgedraaid hebt compenseer je voor een bepaalde kleine lengte-eenheid, maar als je dan bvb een grotere golflengte hebt, compenseer je dan toch meer dan als je een kleinere goflengte hebt?)
Of het zou moeten zijn dat dus alleen de frequentie van de golf verandert, en niet de golflengte... :confused:
 
Volgens mij is anti-geluid in de praktijk echt niet zo simpel als hier gesteld wordt. Inderdaad, ruis enzo is te doen (zie de koptelefoons van Bose waar dat al is geimplementeerd) maar zodra je random dingetjes hebt zoals pratende mensen etc, dan begint het iets lastiger te worden.. Dat komt denk ik omdat je door het brede frequentiebereik ook evenredig snel moet kunnen rekenen, en dat gaat niet altijd.

R
 
Origineel geplaatst door Dieter@be
maar wat ik dan niet begrijp, in de situatie dat je bvb je fase gewoon omdraait of je mic op een uitgekiemde positie zet, om te zorgen dat alles zo goed mogelijk valt, om het simpel te zeggen;
dan is dit berekend op een bepaalde golf, maar die golven veranderen toch continu van golflengte? of niet? Als je simpel gezegd bvb van een piano van laag naar hoog gaat, dan verandert de frequentie (periode), maar blijft de golflengte wel constant? (maw als je de fase omgedraaid hebt compenseer je voor een bepaalde kleine lengte-eenheid, maar als je dan bvb een grotere golflengte hebt, compenseer je dan toch meer dan als je een kleinere goflengte hebt?)
Of het zou moeten zijn dat dus alleen de frequentie van de golf verandert, en niet de golflengte... :confused:

Je krijgt pas last met fase als éénzelfde geluid door verschillende microfoons (2 bv.)wordt opgenomen waarvan er bv. één uit fase staat(dit is bij een monogeluidsbron dan, voor piano is dit complexer). Zoiets kan je oplossen door de faseknop op het mengtafel te gebruiken of er gewoon voor te zorgen dat de afstand van bv. een stereo microfoonpaar tot een geluidsbron even ver is. Als de frequenties in de linker micro verandenderen veranderen ze ook in de rechter micro. Fase wordt ook wel gebruikt om bewust iets klankmatigs te verandern.
 
Back
Top